Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viime minuutin asiakkaat

Illan viimeinen työntekijä
12.05.2019 |

Te, jotka tulette kauppoihin, uimahalliin, ravintoloihin yms aina viime minuutilla. Teettekö sen ihan tahallanne? Tarkoitan, että onko teidän tarve käyttää valtaanne, kun tiedätte, että poloinen asiakaspalvelija ei voi repiä teitä kappaleiksi, vaikka kuinka mieli tekisi.

Esimerkki: marketti sulkeutuu joka päivä klo 20. Aasiakas saapuu tarkasti klo 19.45 tekemään iiisot ostoksensa. Hän kiertelee kauppaa ihan rauhassa kuulutuksesta huolimatta. Kauppias kyllästyy tähän ja päättää myöhentää aukioloaikaa klo 21 saakka. Tämä sama aasiakas saapuu tästä lähin klo 20.45.

Esimerkki: Uimahalli menee eri viikonpäivinä eri aikaan kiinni. Vuodesta toiseen sama aasiakas saapuu aina tunti ennen sulkemista ja löydetään henkilökunnan toimesta suihkuttelemasta pesuhuoneesta 10min ennenkuin poloisen työntekijän olisi oltava ulkona rakennuksesta, mikäli ei halua tämän aasiakkaan kanssa viettää 15min laatuaikaa palkatta.

Kertokaa nyt ihan rehellisesti te "illan viimeiset", että miksi sinne liikkeeseen on tultava liian myöhään? Ymmärrän kyllä kertaluontoiset jutut ja nämä usein pyytelevätkin anteeksi, kun meni yliajalle, mutta miksi ihmeessä vuodesta toiseen sama aasiakas haluaa nimenomaan palvelunsa 5min sulkemisajan jälkeen? Tän täytyy olla joko vajaa-älyisyyttä, ihmiskontaktin kaipuuta tai vallankäyttöä... Mikä on teidän syynne moiseen?

Kommentit (142)

Vierailija
101/142 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa on ihmetelty meidän labrassa. Joskus asiakkaiden määrä vain nousee kun sulkemisaika lähestyy. Iltapäivällä on yleensä vähemmän työntekijöitä. Näytekuljetus pitäisi saada lähtemään minuutilleen aikataulun mukaan. Mutta kaikki ne asiakkaat on palveltava, jotka ovat ehtineet saada vuoronumeron. Joskus se hoituu nopeasti, mutta ei aina.

No pitäisikö järjestellä niin että henkilökuntaa on silloin enemmän kuin sitä enemmän tarvitaan. Kuulostaa taas huonolta työnsuunnittelulta.

Vierailija
102/142 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinäpä olet hassu kun et tunne lakia ja hyvää liiketapaa. Kyllä kun liikeyritys ilmoittaa aukioloaikansa, silloin ovet on pidettävät pääsääntöisesti auki.

Kerrotko mitä lakia rikotaan, jos yritys laittaa ovensa kiinni kaksi tuntia etuajassa ovessaan tai nettisivuilla ilmoitettuun aukioloaikaan verrattuna?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/142 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin joskus aspana kahvilassa ja nuo repivät hermot riekaleiksi. Sulkeutumisaika on 21.00, työaikani loppui 21.15 eli sulkutyöt aloitettion tietenkin ennen sulkemisaikaa. Samalla kun 20.59 vetelin ovia kiinni AINA JOKU PER SEEN REI KÄ tunkeutui sisään tilaamaan täysiä annoksia jne. Ja älämölö kun sanoin että olemme sulkeneet, koneet kiinni, kassat kiinni ja tuotteet pois myynnistä.

Vierailija
104/142 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa on ihmetelty meidän labrassa. Joskus asiakkaiden määrä vain nousee kun sulkemisaika lähestyy. Iltapäivällä on yleensä vähemmän työntekijöitä. Näytekuljetus pitäisi saada lähtemään minuutilleen aikataulun mukaan. Mutta kaikki ne asiakkaat on palveltava, jotka ovat ehtineet saada vuoronumeron. Joskus se hoituu nopeasti, mutta ei aina.

No pitäisikö järjestellä niin että henkilökuntaa on silloin enemmän kuin sitä enemmän tarvitaan. Kuulostaa taas huonolta työnsuunnittelulta.

Tismalleen. Palvelua pitäisi kohdentaa siihen aikaan kuin asiakkaat sitä tarvitsevat. Varsinkin erilaisissa erikoisliikkeissä ja virastoissa on kuitenkin hämmentävän tiukassa breshneviläinen virka-aika-ajattelu. On hassua että yksi jos toinenkin putiikki näyttäisi valikoivan asiakaskunnakseen mieluiten työttömiä ja eläkeläisiä, jos tyypillisiä aukioloaikoja katsotaan.

Vierailija
105/142 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin joskus aspana kahvilassa ja nuo repivät hermot riekaleiksi. Sulkeutumisaika on 21.00, työaikani loppui 21.15 eli sulkutyöt aloitettion tietenkin ennen sulkemisaikaa. Samalla kun 20.59 vetelin ovia kiinni AINA JOKU PER SEEN REI KÄ tunkeutui sisään tilaamaan täysiä annoksia jne. Ja älämölö kun sanoin että olemme sulkeneet, koneet kiinni, kassat kiinni ja tuotteet pois myynnistä.

Onneksi ymmärsit jättää alan, jolle et selvästikään sovi alkuunkaan. Tuhannet sinua tapaamattomat asiakkaat kiittävät.

Vierailija
106/142 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nykyään olen isossa kaupassa töissä ja käytäntönä on, että jokaikisestä yliminuutista maksetaan palkkaa. Yleensä toki ei kauhean paljon yli mene, kun vartijat häätää ihmiset kassalle sulkemisaikaan. Joskus toki on jonoa sen verran, että kertyy extra vartti.

Mutta kyllä aikoinaan vitutti olla töissä erikoisliikkeessä, joka sulkeutui kello 17 ja työaika loppui siinä samalla. Eli ois pitänyt olla siivottu ja kassakin laskettuna silloin, mutta jippii kun joku tulee sisään 16.58.

Vierailija
107/142 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markkinatalousmaissa on panostettu asiakaspalveluun ja sitä osattu vaatia jo satojen vuosien ajan. Aidossa kilpailuympäristössä asiakkaiden rahoille oikeasti on muitakin ottajia jotenka asiakasta halutaan houkutella hyvällä palvelulla. Valitettavasti meillä on kehitysmaa-ajoista ja puolisosialismista niin vähän aikaa ja nytkin vielä meitä rasittaa palveluvastainen kulttuuri niin henkisellä kuin taloudellisella tasolla, ja usein aito kilpailu puutuu. On vain yksi liike(ketju) per tuoteryhmä tai ne kaksi vaihtoehtoa ovat oligopoli joka sopii kulisseissa reunaehdot. Niinpä meillä keskitytään komentelemaan asiakasta olemaan kunnon kansalainen, kuin aikanaan Neukkulassa konsanaan. Ei kysytä mitä asiakas haluaa, vaan kerrotaan tälle, kuinka olla häiritsemättä työläisen armoitettua oikeutta oikeuksiinsa. Kassahenkilö on kaupassa jumala, asiakas kantaa vain hiekkaa tuulikaappiin.

Vierailija
108/142 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Markkinatalousmaissa on panostettu asiakaspalveluun ja sitä osattu vaatia jo satojen vuosien ajan. Aidossa kilpailuympäristössä asiakkaiden rahoille oikeasti on muitakin ottajia jotenka asiakasta halutaan houkutella hyvällä palvelulla. Valitettavasti meillä on kehitysmaa-ajoista ja puolisosialismista niin vähän aikaa ja nytkin vielä meitä rasittaa palveluvastainen kulttuuri niin henkisellä kuin taloudellisella tasolla, ja usein aito kilpailu puutuu. On vain yksi liike(ketju) per tuoteryhmä tai ne kaksi vaihtoehtoa ovat oligopoli joka sopii kulisseissa reunaehdot. Niinpä meillä keskitytään komentelemaan asiakasta olemaan kunnon kansalainen, kuin aikanaan Neukkulassa konsanaan. Ei kysytä mitä asiakas haluaa, vaan kerrotaan tälle, kuinka olla häiritsemättä työläisen armoitettua oikeutta oikeuksiinsa. Kassahenkilö on kaupassa jumala, asiakas kantaa vain hiekkaa tuulikaappiin.

Ah tätä dramaattisuuden ihanuutta. 😂 😂

Minä ainakin itse kunnioitan toisen työaikoja, en itsekään ole mitenkään erityisen innostunut tekemään töitä työajan päättymisen jälkeen. Ihan sama maksetaanko siitä.

Vierailija
109/142 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin muinoin töissä hotellin keittiössä, jossa palkanmaksu loppui klo 22:00 kun keittiö meni kiinni. Monta kertaa kävikin niin, että tilaus tulee 21:59 ja asiakas on palveltava loppuun asti ja jos ruokailijoita riitti keittiön sai kiinni vasta lähempänä yhtä yöllä - tee siinä sitten kolme tuntia töitä palkatta monena iltana viikossa...

höpöhöpö jotain rajaa näihin provoihin.

Edes av-palstalta ei löydy niin idioottia joka olisi tunteja ilmaisessa ylityössä. 

Kyllä tässäkin maassa tapahtuu semmoista että pakotetaan tekemään ilmaiseksi ylitöitä, kyse voi olla kiristyksestä tai ihmiskaupasta, laittomasti maassaolevista tai nuorista jne jne.

Kykenetkö ollenkaan ajattelemaan asioita laajemmin?

Vierailija
110/142 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon nykyään näille aaseille että valitettavasti me suljetaan nyt. En jaksa jäädä palkattomana töihin sen takia että joku aasi ei ymmärrä lähteä. Ja joo, vaikka työaika ei loppuisikaan tasalta kun liike suljetaan, niin jos liikkeessä on joku ihminen ostamassa jotain vielä tasalta, se tarkoittaa sitä että et ehdi tehdä kaikkia sulkuun kuuluvia asioita ennen kuin palkanmaksu loppuu, koska hommat pitäisi aloittaa rivakasti heti tasalta jos haluaa päästä palkanmaksun aikana pois.

Vierailija
111/142 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko käyny ikinä esimerkiksi Ranskassa, Italiassa tai Virossa? Voin sanoa, että asiakaspalvelun laatu täällä on suorastaan ihannoitavaa kun vertaa noitten maitten nirppanokkiin kassojen takana. Ikinä ei ole ollut Suomessa niin huonoa asiakaspalvelua, kuin monissa muissa maissa missä olen käynyt. Siellä oikeasti nakellaan niskoja ja vaikka kuinka hymyilisit ja olisit kuinka ystävällinen, niin ei mitään vastakaikua saa takaisin.

Taas niin paljon asiaa ja niin vähän faktaa....

Vierailija
112/142 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä työpaikassa iltavuoro oli merkitty kestämään 20 minuuttia sen jälkeen, kun myymälä oli suljettu. Tuo aika oli varattu tilityksen tekemiseen ja jos meni ylitöiksi näiden sulkemisajan jälkeen olevien asiakkaiden takia, niin kirjattiin ylös se aika kun pääsi oikeasti lähtemään ja siitä maksettiin kyllä.

Mutta ihan sama, vaikka siitä sai palkkaa, niin olisi sitä kiva päästä ajoissa silti kotiin.

Vierailija
113/142 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En keksi yhtäkään syytä, miksi kauppaan ei saisi mennä aukioloaikana. On kokonaan kauppiaan ongelma, jos työaika päättyy aukioloajan päättyessä ja kassa jää tilittämättä.

Kauppaan saa MENNÄ aukioloaikana mutta sieltä pitäisi myös poistua aukioloaikana.

Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?

Vierailija
114/142 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kaksi naista tuli myymälään juuri ennen myymälämme on suljettu -kuulutusta. Kun tuo kuulutus tuli, niin toinen näistä naisista katsoi minua silmiin, naurahti ylimielisen kuuloisesti "hehe", ja katosi pokkana hyllyjen taakse. Hänellä ei siis ainakaan ymmärtämisestä ollut kyse, ihan tahallaan teki tuon. Katsottiin siinä työkaverin kanssa toisiamme, että on jollain otsaa.

Vierailija
115/142 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi tdiisus hohhoijaa.

Itepä oot työpaikkasi valinnut.

Ei ole asiakkaan ongelma, vaan sun työnantajan.

Ootko miettinyt alanvaihtoa? Paitsi että sunlaiselle ei ehkä...: D

Vierailija
116/142 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse Ranskassa ja ehkä Suomessa pitäisi ottaa sama systeemi, mihin olen täällä törmännyt. Eli kaupat (lähinnä nyt supermarketit) kyllä ilmoittavat sulkemisaikaa a, mutta ovet suljetaan uusilta asiakkailta ainakin puoli tuntia aikaisemmin. Näin maleksijat saavat maleksittua ja työntekijät pääsevät pois siihen aikaan kun kuuluu. Oman lähikauppani sulkee 21.30 mutta 20.45 jälkeen on turha yrittää enää sisään. Eikä tätä missään ilmoiteta, mutta silti en ole koskaan todistanut kenenkään sinne yrittävän sniikkailla vartijoiden ohi.

Vierailija
117/142 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran kaksi naista tuli myymälään juuri ennen myymälämme on suljettu -kuulutusta. Kun tuo kuulutus tuli, niin toinen näistä naisista katsoi minua silmiin, naurahti ylimielisen kuuloisesti "hehe", ja katosi pokkana hyllyjen taakse. Hänellä ei siis ainakaan ymmärtämisestä ollut kyse, ihan tahallaan teki tuon. Katsottiin siinä työkaverin kanssa toisiamme, että on jollain otsaa.

Niin, tai olisikohan sinun tulkintaa tämä? Ehkä nainen naurahti että hehe, ehdin tässä vielä pikaseen hakea ostokseni.

Eivät ne asiakkaat asiakkaat tule sinne kauppaan teitä kiusaamaan, mistä moinen itsekeskeinen käsitys?

Valita työnantajallesi, älä asiakkaille.

Vierailija
118/142 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tai olisikohan sinun tulkintaa tämä? Ehkä nainen naurahti että hehe, ehdin tässä vielä pikaseen hakea ostokseni.

Eivät ne asiakkaat asiakkaat tule sinne kauppaan teitä kiusaamaan, mistä moinen itsekeskeinen käsitys?

Valita työnantajallesi, älä asiakkaille.

Olisikin ollut pikainen ostos. Kollega kävi heille vielä sanomassa lähempänä viittä yli, että tosiaan ollaan menty kiinni jo kuten kuulitte. Silti näillä ei ollut mikään kiire ja kassallakin vielä jahkailtiin, että kumpi nyt sitten maksaa. Näillä rouvilla ei todellakaan ollut mikään kiire ja sama ylimielinen ilme jatkui tällä toisella koko tapahtuman ajan.

Näistä kaikista tuli minulle ja kollegalleni molemmille se kuva, että ihan tahallaan tässä nyt vitkutellaan.

Vierailija
119/142 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän seinänaapurin löytää yleensä kaupasta tekemässä viikon ostoksia 20.55.

Itse saatan juoksujalkaa sen maidon ja leivän hakea siinä vaiheessa ja siellähän se herra on. Monesti huudellut ohi mennen, että kauppa menee just kiinni, kamat kantoon ja kassalle mars.. Eikun hän vaan rauhassa lueskelee tuotteiden ainesosia siellä hyllyjen välissä.

Kerran sitten talkooistujaisissa kysyin siltä, että miksi se aina siellä maleksii siihen aikaan. Siellä on niin kiva tehdä ostoksia, kun ei muita ihmisiä ole. Okei, entäs jos menis tuntia aikaisemmin, ei siellä tungosta silloinkaan ole. Ei hän oikein kerkee, kun on sulkapalloa ja lasten kyytejä. Kerroin sitten, että olishan se reilua työntekijöitä kohtaan, että pääsis ajoissa pois. Työntekijät saavat palkan siitä. Öö, eihän se pointti olekaan. Vaan että pääsis viimeistään 21.15 pois, kun työaika loppuu, eikä vasta 21.30, kun herra on saanut tuotteensa luettua loppuun? Hänelle ei ole koskaan asiasta mitään sanottu, niin hän tekee ostoksia vielä silloinkin.

Eli aivan k-päisyyttä hän siellä maleksii. Luulee, että hänellä on jotain valtaa käytössään.

Tämä mies on myös aina myöhässä, kun jostain esim lasten harrastus kimppakyydeistä on sovittu. Lähtee silloin, kun pitäisi olla jo perillä. Joten siitäkin ollaan väännetty muutaman kerran. Mä olen kuulemma kipakka ja kiukkunen nainen. Eihän se nyt voi olla minuutista kiinni, kun lapset harrastuksistaan myöhästyy. Kyllä se vaan on. Siellä pitäisi olla jo lämmityksen menossa, kun hän kiikuttaa lapsia paikalle. Eli hän ei enää meidän muksuja vie, vaan mä vien sitten kaikki.

Mies oletettu, kuvittelee olevansa upea alfauros, vaikka mun silmiin on kyllä täyslapatossu ja luuseri. Saakeli että mua riepoo sen naaman ajattelukin. Sorry, lähti vähän lapasesta. :D

Vierailija
120/142 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään yrityksen Facebook-sivuilta jäi mieleen lukemani asiakaspalaute. Siinä tuohtunut mies kirjoitti, kuinka oli käynyt oman paikkakuntansa liikkeessä kysymässä jotain tuotetta, mutta siellä ei sitä ollut. Jossain kauempana olevassa liikkeessä oli ja tämä mies oli lähtenyt tuotetta autolla hakemaan.

Palautteessaan puhkui, että oli ollut  20.00 oven takana, ja myymälässä oli jo valot pois päältä ja ovet lukossa, kun sulkemisaika oli 20.00! Kukaan ei tullut ovea avaamaan ja hän ajoi aivan turhaan pitkän matkan jne.

Uskomatonta. Tottakai valot on pois myymälän puolelta ja ovi lukossa, jos sulkemisaika on. Sitä paitsi kuka lähtee pitkän matkan takaa ajamaan noin tiukalla aikataululla...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi