Mitä pitää tehdä jos asuu yksin ja tulee nenäverenvuoto joka ei lopu kotikonstein?
Ei autoa. Kun soittaa päivystykseen sanovatko että pitää itse mennä bussilla tms. sinne vai tulevatko tuomaan hoidon kotiin? Ja miten pystyy matkustamaan bussilla kun tippuu koko ajan verta
Kommentit (40)
Mä menin taksilla, kun olin raskaana ja mieheni oli töissä. T. Valis
Osta spongostania kotiin ja tunge se nenään ja ota mukaan talouspaperirulla ja tilaa taksi. Kyllä se siitä , et kuole.
No sit ei varmaan auta kuin pyytää kyyti tai mennä bussilla. Kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Siis pyytää kyyti mistä?
Vaikka naapurilta tai tutulta? Oletko oikeasti noin t y h mä ??
Voiko taksin vielä maksaa käteisellä? Voiko jostain tarkistaa paljonko taksimatka tiettyyn kohteeseen maksaa? Viimeksi jotain 15 v sitten käyttänyt taksia. Nykyäänhän on tää että käteistä ei enää voi käyttää
ap
Nenäveren vuodon takia sairaalaan ? Jos et käytä ohennuslääkkeitä, hoida kotona, siihen ei lääkäriä tarvita, loppuu kyllä itsekseen
Kyllä itseasiassa suonia poltetaan kun ei tyrehdy ensiavussa.
Ensiapuna niistä nenä tyhjäksi ja paina sen jälkeen nenää kiinni 15 minuuttia, ei pelkästään nenän etuosaa vaan koko rustoista osaa. Älä päästä kertaakaan irti sinä aikana. Istu hiukan etukumarassa Lähes aina verenvuoto loppuu tällä tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pyytää kyyti mistä?
Kaverilta. Ain niin oot karkottanut ystävät, suvun ja muutkin ympäriltä. Tamponi nenään?
Oikeasti onko näin avuttomia vai onko tää joku tyhmä provo?
On siis tyhmä ja näitä on paljon.
Ambulanssi myös auttaa mahdollisesti. Jos ei voi matkustaa tai hankalaa.
Yli 2 tuntia kestävä nenäverenvuoto ei ole normaalia, ambulanssi.
Vierailija kirjoitti:
Ensiapuna niistä nenä tyhjäksi ja paina sen jälkeen nenää kiinni 15 minuuttia, ei pelkästään nenän etuosaa vaan koko rustoista osaa. Älä päästä kertaakaan irti sinä aikana. Istu hiukan etukumarassa Lähes aina verenvuoto loppuu tällä tavoin.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00306
Nenäverenvuodon ensiapu
Kaikissa tapauksissa nenäverenvuodon ensiapu on yksinkertainen. Nenä tyhjennetään niistämällä, ja vuotava sierain puristetaan umpeen painamalla nenän sivua väliseinää vasten vähintään 15 minuuttia yhtämittaisesti. Kannattaa istua etukumarassa asennossa, millä estetään veren valuminen nieluun. Vuodon tyrehtymistä voidaan yrittää edistää asettamalla jääpussi tai jotain muuta kylmää niskaan tai otsalle, joskaan tämän toimenpiteen hyödystä ei ole vakuuttavaa tutkimusnäyttöä. Jos runsas verenvuoto ei lakkaa 15 minuutin aikana omahoidolla, on syytä soittaa terveyskeskukseen tai päivystysapuun (116117) oikean hoitopaikan selvittämiseksi.
Onpas ilkeitä vastauksia aloittajalle kuten niin usein sunnuntaisin. Ihmiset krapulamorkkiksissaan vastailemassa.
Kyllä, taksin voi maksaa käteisellä. Hinta aloitusmaksu (n. kympin) + 1-2 eukkaa /km.
Pyydät kyydin joltain tai taksilla.