Viime minuutin asiakkaat
Te, jotka tulette kauppoihin, uimahalliin, ravintoloihin yms aina viime minuutilla. Teettekö sen ihan tahallanne? Tarkoitan, että onko teidän tarve käyttää valtaanne, kun tiedätte, että poloinen asiakaspalvelija ei voi repiä teitä kappaleiksi, vaikka kuinka mieli tekisi.
Esimerkki: marketti sulkeutuu joka päivä klo 20. Aasiakas saapuu tarkasti klo 19.45 tekemään iiisot ostoksensa. Hän kiertelee kauppaa ihan rauhassa kuulutuksesta huolimatta. Kauppias kyllästyy tähän ja päättää myöhentää aukioloaikaa klo 21 saakka. Tämä sama aasiakas saapuu tästä lähin klo 20.45.
Esimerkki: Uimahalli menee eri viikonpäivinä eri aikaan kiinni. Vuodesta toiseen sama aasiakas saapuu aina tunti ennen sulkemista ja löydetään henkilökunnan toimesta suihkuttelemasta pesuhuoneesta 10min ennenkuin poloisen työntekijän olisi oltava ulkona rakennuksesta, mikäli ei halua tämän aasiakkaan kanssa viettää 15min laatuaikaa palkatta.
Kertokaa nyt ihan rehellisesti te "illan viimeiset", että miksi sinne liikkeeseen on tultava liian myöhään? Ymmärrän kyllä kertaluontoiset jutut ja nämä usein pyytelevätkin anteeksi, kun meni yliajalle, mutta miksi ihmeessä vuodesta toiseen sama aasiakas haluaa nimenomaan palvelunsa 5min sulkemisajan jälkeen? Tän täytyy olla joko vajaa-älyisyyttä, ihmiskontaktin kaipuuta tai vallankäyttöä... Mikä on teidän syynne moiseen?
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnollisesti oletan kaupan palvelevan koko aukioloaikansa ajan tasapuolisesti kaikkia asiakkaita. Valitettavasti olen todennut että viimeisen vartin ajan supermarketissa henkilökunnalla näyttää olevan ihan muut prioriteetit kuin palvella asiakkaita, jotka heidänkin palkkansa maksavat. Palvelutiskit suljetaan etuajassa, tuotteita kuten bulkkimaustekurkut kärrätään varastoon ja kaikenlaisilla rullakoilla tukitaan käytäviä ja leikkuupuimurin kokoisilla pesukoneilla ajellaan hyllyväleissä. Vit@ttaa moinen asenne ja asiakkaiden halveksunta sekä kaltoinkohtelu. Palveluammatissa pitäisi käsittää että asiakkaan etu ja kokemus on kaikista tärkeintä. Viimeiselle minuutille asti.
Kuinka paljon olet valmis maksamaan lisää tuosta kokemuksesta?
Häh? Jos kauppa on itse ilmoittanut olevansa auki klo 21.00 saakka, miksi 20.58 tulevan asiakkaan pitäisi maksaa jotain ekstraa?
Kyllä yrittäjä on se joka on oma tahdostaan ruvennut yrittäjäksi ja yrittämisen riski on hänellä. Jos pipo on kireällä, hän voi tietenkin valita että kauppa menee kiinni klo 20.45.
Kauppa on auki klo 21:00. Mikäli tulet 20:58 kauppaan, osaat varmaan aikuisena laskea, että sinulla on tasan 2 min aikaa olla siinä kassalla ja kaupasta ulos. Mikä siinä on sitten vaikeaa? Ihmiset luulee, että jos änkeää kauppaan minuutti ennen sulkemista niin voi surutta olla siellä puolituntia pyörimässä. Itse ainaki sanoin asiakkaille klo 21:00, että kauppa on nyt sulkeutunut ja nyt on viimeinen hetki maksaa, muut "katselijat ja kiertelijät" ulos. Toinen työntekijä oli ovella seisomassa, ettei kukaan tullut enää kauppaan ja ohjasi loput pööpöilijät ulos kaupasta samalla kun otin vastaan maksavat asiakkaat kassalla.
Aika nopeasti sulta lähtee työpaikka alta, kun asiakaspalvelu on tuota tasoa. Tapasi puhua asiakkaista, jotka sentään maksavat palkkasi, kuvastaa että olet aivan väärällä alalla.
Ihan itse lähdin ja vielä erittäin hyvällä työtodistuksella. Kauppias lähti toiselle alalle noin puolisen vuotta minun jälkeeni.. niin veemäistä touhua oli olla nimenomaan siinä kyseisessä kaupassa. Töissä kun liikkui niin paljon hörhöjä, nistejä, varkaita ym kaappihulluja että välillä tuntu ku ois ollu sirkuksessa uhmaikästen lasten kanssa. Siinäkin oli kauppiaalle tehty yrittäminen niin ahtaaksi, että voittoa ei juurikaan jäänyt käteen vaan isompi franchising-ketju veti pidemmän korren ja kauppias laski senttejä ja joutu tekemään aivan sairaita työviikkoja, koska ei ollut varaa palkata tarpeeksi henkilökuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut asiakaspalvelussa töissä enkä IKINÄ tee sitä että menen viime minuuteilla esim kauppaan!
Mäkin entinen R-kioksin myyjä ja en kehtaa mennä kauppaan enää puoltatuntia ennen sulkemista. :D
Tuntu, että just ne 20:59:58 oven raosta tunkevat idiootit oli niitä pahimpia asiakkaita, jotka ei osannut päättää mitä ostavat...kiertelivät ja kaartelivat, lopuksi eivät joko ostaneet mitään tai kortti ei toiminu tai sitte alettiin latomaan tiskiin 5snt kolikoita...
Niitä kyllä murhasin mielessäni joka kerta ja aamuvuoroon tuleva joutu sitte alottamaan aamun kioskilla joka oli kaatopaikka. Sitte asiakkaat valitti jos ei ollu siistiä. Ei sitä ehtiny ikinä siivoomaan jos ei saanu suljettua ajallaan, vaikka sulkemisen jälkeen oli reilusti aikaa siivota ja tilittää ymym, jos siis sai suljettua klo 21:00, lopuksi aloin tekemään niin, että en päästänyt vikalla minuutilla tulevia kauppaan vaan suljin ovet heti kun kiska oli tyhjä. Vaikka joku ei siitä tykännytkään niin sanoin että valittaa vaikka kauppiaalle, mulla on muuta menoa.
Tässähän sinä rikoit lakia. Jos liikeyritys ilmoittaa olevansa auki klo 21 sakka, ei liikettä voi sulkea ennen sitä kuin force majeure -tapauksessa.
No siinähän meillä tuleva oikeusministeri! Kyllä kauppias saa laittaa putiikin kiinni koska haluaa eikä mikään laki velvoita noudattamaan aukioloaikoja. Nehän ovat kaupan itsensä päättämiä ja kauppa voi muuttaa ne vaikka juuri nyt. Vai meinaatko että haastat kaupan oikeuteen kun se sulki tänään tunnin aikaisemmin? Oletpa hassu! :D
Vierailija kirjoitti:
Miksei siellä lue, että viime minuuteilla ei saa tulla? Tai ovet mene lukkoon vaikka varttia/tuntia aiemmin. Jotkut asiakkaat on kusipäitä.
Jos teidän työaika loppuu samaan aikaan, kun kauppa sulkeutuu, teillä on huono esimies.
Viime minuuteilla saa tulla, jos tajuaa lähteä kun kauppa menee kiinni. Aikoinaan kun olin kaupassa, niin kauppa meni tiettyyn aikaan kiinni ja sitten työntekijät sulki kaupan, laski kassan yms. minkä jälkeen loppui työaika. Hyvin matala kiinnostus odottaa kotiinpääsyn kanssa, kun joku ajattelematon ei tee elettäkään poistuakseen kaupasta.
Jos kauppa on auki ykdeksään niin silloin voin tehdä ostoksia kello yhdeksään asti. Laittakaa ovet aiemmin kiinni jos ei saa tulla.
Työskentelin aiemmin myymälävartijana, ja kaupan sulkemisaikana laitoin liukuovet kiinni niin, että niistä pääsi vielä liiketunnistimella ulos, mutta ei sisään. Silti jotkut puikkelehtivat sisään vielä samalla ovenavauksella, kun viimeiset asiakkaat lähtivät 5-10 minuuttia sulkemisajan jälkeen. Sitten oltiin naama mutrussa, kun heidät käännytettiin ulos. Mutta jotkut ovat mielestään oikeutettuja erikoispalveluun. Tuossa vaiheessa myyjätkin juoksevat kassojen kanssa pois, että pääsevät joskus kotiinkin, joten enää ei ole mahdollisuuttakaan palvella Matti Myöhäisiä. Siinä ei ulinat auta.
Niin voisiko joku vastata kysymykseen, minkä takia luulee olevansa oikeutettu jäämään sinne kauppaan sulkemisajan jälkeen haahuilemaan?
Tottakai kauppaan saa tulla viime minuuteilla jos osaa poistua sieltä viimeistään silloin, kun kauppa suljetaan. Ei se ole mitenkään huonoa asiakaspalvelua, jos myyjä ilmoittaa liikkeen olevan suljettu jos ovessa lukee että avoinna klo 21 saakka ja kello on 21:01. Tottakai joskus voi mennä sen pari minuuttia yli, mutta jos saman ihmisen kohdalla se on toistuvaa niin siinä vaiheessa olisi kyllä syytä katsoa peiliin. Lähtökohta kuitenkin on se, että liike suljetaan silloin, kun sulkemisaika on ja se tarkoittaa sitä, että asiakkaat poistuvat liikkeestä siihen mennessä. Jos tulee kauppaan minuuttia ennen sulkemista, on oltava normaalia ripeämpi ostoksien teossa, kai sen nyt tervejärkinen ymmärtää ettei silloin jäädä vartiksi kiertelemään kaikessa rauhassa.
Mun mielestä olisi kyllä hyvä käytäntö, että tasan sulkemisaikaan mennessä on oltava kassalla/jonossa, muuten ei enää myydä. Ja ei, en ole itse myyjä vaan asiakas joka pyrkii suorittamaan ostoksensa sellaiseen aikaan, ettei siitä koidu toisille ylimääräistä työtä.
Kyllä matti myöhäinen saa tulla jos hoitaa asiansa nopeasti, mutta itsekin asiakaspalvelu tehtävissä voin ärsyyntyä kun matti myöhäinen tulee sisään juuri 10 minuuttia ennen sulkemista. Sitten ongelma onkin mega suuri ja sinulla menee ihan hirveästi aikaa hoitaa se ongelma. Et pääse lähtemään pois töistä vaikka työvuoro on päättynyt. Tämä Matti myöhäinen ei välitä vaikka sinulla olisi lapsi päiväkodissa, ja se menee kiinni klo se ja se, päiväkodin täti joutuu olemaan pidempään töissä. Sinulla voi olla lääkäri aika, tai ihan joku muu meno. Kuinka monta teistä on oikeasti sitä mieltä, että pitää jäädä töihin kun työaika on päättynyt? Sillä ei ole mitään merkitystä saako siitä palkkaa tai plussa tunteja, se on ihan yksinkertaisesti ilkeyttä, että vaaditaan 10 luokan palvelua kun toisen työaika on loppunut. Jokaisella on oikeus tietää omat työajat, ja päästä lähtemään silloin kun työaika päättyy.
Liikkeenhoitaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut asiakaspalvelussa töissä enkä IKINÄ tee sitä että menen viime minuuteilla esim kauppaan!
Mäkin entinen R-kioksin myyjä ja en kehtaa mennä kauppaan enää puoltatuntia ennen sulkemista. :D
Tuntu, että just ne 20:59:58 oven raosta tunkevat idiootit oli niitä pahimpia asiakkaita, jotka ei osannut päättää mitä ostavat...kiertelivät ja kaartelivat, lopuksi eivät joko ostaneet mitään tai kortti ei toiminu tai sitte alettiin latomaan tiskiin 5snt kolikoita...
Niitä kyllä murhasin mielessäni joka kerta ja aamuvuoroon tuleva joutu sitte alottamaan aamun kioskilla joka oli kaatopaikka. Sitte asiakkaat valitti jos ei ollu siistiä. Ei sitä ehtiny ikinä siivoomaan jos ei saanu suljettua ajallaan, vaikka sulkemisen jälkeen oli reilusti aikaa siivota ja tilittää ymym, jos siis sai suljettua klo 21:00, lopuksi aloin tekemään niin, että en päästänyt vikalla minuutilla tulevia kauppaan vaan suljin ovet heti kun kiska oli tyhjä. Vaikka joku ei siitä tykännytkään niin sanoin että valittaa vaikka kauppiaalle, mulla on muuta menoa.
Tässähän sinä rikoit lakia. Jos liikeyritys ilmoittaa olevansa auki klo 21 sakka, ei liikettä voi sulkea ennen sitä kuin force majeure -tapauksessa.
No siinähän meillä tuleva oikeusministeri! Kyllä kauppias saa laittaa putiikin kiinni koska haluaa eikä mikään laki velvoita noudattamaan aukioloaikoja. Nehän ovat kaupan itsensä päättämiä ja kauppa voi muuttaa ne vaikka juuri nyt. Vai meinaatko että haastat kaupan oikeuteen kun se sulki tänään tunnin aikaisemmin? Oletpa hassu! :D
Sinäpä olet hassu kun et tunne lakia ja hyvää liiketapaa. Kyllä kun liikeyritys ilmoittaa aukioloaikansa, silloin ovet on pidettävät pääsääntöisesti auki.
R-kioskin kohdalla ennen aikojaan sulkeminen on vielä tuomittavampaa, koska se tarjoaa useasti julkisen sektorin palveluja kuten posti, liikennelaitokset liput, yms.
Lisäksi jos kauppias yhtäkkiä päättäisi tänään pistää marketin tuntia aikaisemmin kiinni, miten kävisi niiden työntekijöiden, joilla olisi veilä tunti työaikaa jäljellä? Jäisivät ilman palkkaa?
Silloin kun itse olin myyjänä niin sama asiakas tuli aina viime tinkaan, hän ei töistään kerinnyt aiemmin. Minulle oli aivan sama vaikkka työpäivä venyi 15 min. Sanoinkin hänelle että kierrä rauhassa ja laskin kassaa samalla. Sain itsekin palkan ylitöistä. Nyt olen eri alalla ja jos ylitöiksi menee niin vartti ei riitä alkuunkaan :D
Vierailija kirjoitti:
Jos kauppa on auki ykdeksään niin silloin voin tehdä ostoksia kello yhdeksään asti. Laittakaa ovet aiemmin kiinni jos ei saa tulla.
Ei. Vaan myös se maksu ja pakkaaminen on suoritettava niin, että silloin yhdeksältä on lähtövalmis kun aukioloaika päättyy.
Olen välillä miettinyt samaa asiaa, enkä keksi kunnon syytä. Luulen, että syynä on asenne, kun hän nyt vain voi niin tekee näin.
Äitini teki tätä joitakin kertoja kun olin lapsi. Muistan kun raahasi minut Tokmannille tai vastaavalle ja kierreltiin siellä hyllyjen välissä. Myyjä kävi välillä sanomassa, että liike suljetaan pian ja aina äitini äyskäisi että on se kumma kun ei maksava asiakas saa ostoksia tehdä rauhassa. Tarkkaan en muista, mutta taisimme mennä liikkeeseen 10-15min ennen sulkemista ja häpesin äitini käytöstä.
En tiedä miksi hän teki noin, mutta ainakin hän on narsisti, luulen että liittyi jotenkin vallankäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Olin muinoin töissä hotellin keittiössä, jossa palkanmaksu loppui klo 22:00 kun keittiö meni kiinni. Monta kertaa kävikin niin, että tilaus tulee 21:59 ja asiakas on palveltava loppuun asti ja jos ruokailijoita riitti keittiön sai kiinni vasta lähempänä yhtä yöllä - tee siinä sitten kolme tuntia töitä palkatta monena iltana viikossa...
höpöhöpö jotain rajaa näihin provoihin.
Edes av-palstalta ei löydy niin idioottia joka olisi tunteja ilmaisessa ylityössä.
Jaa, kyllä kassan voi sulkea vaikka asiakas on vielä sisällä, vartija poistakoot häirikön.
Olisikohan tuo käytös jotain huomion hakua, kuin lapsilla konsanaan? En muussa tapauksessa ymmärrä miten joku aikuinen ja normaaliäläyinen ihminen olisi niin tampio, että ei älyä olla kaupasta ulkona klo 21.00, jos se silloin menee kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Vaan myös se maksu ja pakkaaminen on suoritettava niin, että silloin yhdeksältä on lähtövalmis kun aukioloaika päättyy.
Tai siis voisi olla, jos ei olisi jonoa kassalla. Mikäli kaupan henkilökunta on alimitoitettu ja siksi viimeiset asiakkaat eivät ehdi ajoissa poistua jonojen vuoksi, se on puhtaasti kaupan vastuulla, ei asiakkaan. Siitäkään ei voi asiakasta syyttää, että viime minuuteilla sujuvaa asiointia hidastetaan rullakkoesteillä, pelottavilla pesukoneilla ja karkaavilla kurkkupontöillä.
MMS85 kirjoitti:
Jaa, kyllä kassan voi sulkea vaikka asiakas on vielä sisällä, vartija poistakoot häirikön.
Tottakai voi. Voi vaikka ruikata pippurit silmille ja laittaa nippuun. Eri asia vaan mitenkä maksavan asiakkaan kaltoinkohtelu edistää bisnestä.
Kyllä minä näen sen niin, että jos kauppa menee kiinni klo 21, sieltä ovesta on astuttava ulos maksettujen ostosten kanssa mieluusti jo 20.59. Ei niin, että voin vielä mennä sisälle klo 20.59.
Työssäni päiväkodissa törmäsin usein heihin, jotka tulivat juuri viideksi ja silti tahtoivat vartin analyysin päivästä. Ja olin kyllä niim tossukka etten kehdannut sanoa, että työaikana päättyi.
Se tosiaan päättyi juuri viideltä jolloin päiväkoti meni kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä näen sen niin, että jos kauppa menee kiinni klo 21, sieltä ovesta on astuttava ulos maksettujen ostosten kanssa mieluusti jo 20.59. Ei niin, että voin vielä mennä sisälle klo 20.59.
Jos tietää että voi ehtiä niin sitten niin. Mutta yhden helpon tuotteen noutaa alle minuutissakin, joten ei tuostakaan yleisohjeeksi ole.
Asiakkaan ei edelleekään tarvitse huolehtia siitä, jos kauppias hidastaa hänen asiointiaan. Pikemminkin siitä tulisi saada hyvitystä. Muualla maailmassa nopea ja helppo asiointi on kilpailutekijä. Meillä neuvostohenkinen asiakaspalvelululttuuri keskittyy vahtimaan asiakkaan käyttäytymistä ja kyykyttämään tätä jos henkilökunta joutuisi näkemään yhtään ekstravaivaa palkanmaksajansa vuoksi.
Mulla on usein niin että lapset on nukkumassa ja iltatoimet tehty noin 20.45 jossa vasta pääsen lähtemään ostoksille. Ei ole vaihtoehtoja. Mutta siksi se kauppa on yhdeksään auki, että esim vasta 20.45 jälkeen ehtivätk vielä saavat kannettua rahansa kauppiaalle.