Päiväkotien äitienpäiväkortit, joissa lapsi kertoo negatiivisia asioita äidistä
Ennen äitienpäivää nauroin kavereille, että eihän ne päiväkotien työntekijät oikeasti voi kirjoittaa äideille kortteihin mitään, että "mun äiti on aina somessa" tms sisältöä, tuskin on niin sadisteja, että juuri äitienpäivänä haluaa olla ilkeitä ja kouluttaa äitejä. Järkytys oli aamulla melkoinen, kun toisenlainen asia (kuopuksen raskausajalta, joka ei tietenkään tule kortista ilmi, tuskin lapsi asiaa ymmärsi) mikä mielestäni on täysin sopimaton äitienpäiväkorttiin, luki oman lapsen kortissa. Onko muille tullut kyseisistä aikuisten kurjoittamista korteista paha mieli?
En todellakaan odota mitään kuningatarkohtelua tänään, mutta jos nyt edes ei tahallaan aikuiset loukkaisi. Edelleen itkettää kortti, vaikka järjellä yritän selittää itselleni että ehkä eivät kuitenkaan tarkoittaneet pahaa ja kyse vain hormoneista.
Kommentit (346)
Tässä ei tunnu olevan ongelma se, mitä lapsi ajattelee vanhemmastaan, vaan äidin pelko siitä, että ulkopuolinen aikuinen tuomitsee hänet lapsen puheiden perusteella ja naureskelee selän takana.
Ehkä kannattaisi kuitenkin keskittyä siihen omaan lapsen muiden miettimisen sijaan.
Viime vuonna opiskelin vielä ja mun molemmat lapset oli päiväkodissa. Oli hieman surullista lukea molemmista korteista, että mitä äiti tekee työkseen? Opiskelee. Mitä äiti tekee kotona? Lukee/opiskelee. Tässä ei ehkä niin selvästi ilmene, mutta molemmista korteista näki, että lapsille on jäänyt liian vähän aikaa. No onneksi en enää opiskele ja tänäänkin on yhdessä puuhailtu lasten kanssa! ☺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt taas on mielensäpahoittajat liikenteessä. Ottaa nyt henkilökohtaisena loukkauksena joku päikyssä kiireessä väsätty äitienpäiväkortti?!? Pakko olla provo. Jos ei, menkää terapiaan.
Niin mitäpä sitä turhaan kunnioittamaan juhlan sankaria. Mennää häihin valkosessa mekossa, hautajaisiin kukkamekossa pienen hihityksen kera ja sit saadaan hyvä mieli what evö meiningillä!! Jee!
Lähtikö pikkusen laukalle?
Mä repesin enemmän sille, että kuka on juhlien sankari hautajaisissa? 😅
On minullakin siellä lukenut kaikenlaista. Kerran esimerkiksi ”äiti näyttää jo aika vanhalta” Olisin voinut loukkaantua, mutta lähinnä nauratti. Tottahan se on.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli myös äitienpäiväkortissa ”Miksi tykkään äidistä”- otsikon alla, että ”äiti tykkää tehdä töitä” ja ”äiti tykkää aina jutella työkavereiden kanssa”. Tosiasiassa teen lyhennettyä työaikaa ja olen hyvin läsnäoleva äiti.
Eihän nuo mitään ilkeitä kommentteja olleet, mutta olisin toivonut tuollaisen otsikon alle jotain muutakin. Tiedän, että päiväkodin työntekijät ovat joskus kuittailleet siitä, kun olen ollut vuoden aikana kaksi kertaa 3 päivän työmatkalla (alan messut) tyyliin: ”jahas, rouvalla taas menoja” tms. Siksi epäilen että tuo kortin piikki on ollut heiltä tietoinen. Mieheni tekee reissutyötä, mutta saa pk-tädeiltä aina ensiluokkaista kohtelua.
Hei meillä päiväkodissa ei todellakaan ole aikaa keksiä nasevia tekstejä lasten kortteihin. Noissa lasten haastatteluissa ja askarteluissa menee tosi paljon aikaa! Näemme todella ison vaivan korttien eteen, esim. tänä vuonna aloitimme jo 3 viikkoa ennen tekemään. Silti tuli kiire. Pelkkä lahjan paketointi vie yhden aikuisen olemaan vain yhden lapsen kanssa kerrallaan paketoimassa noin 5 min. Lapset vastaa mitä vastaa. Itse ihan mielelläni haluaisin tietää, mitä lapsi minusta ajattelee. Ja esim. avioerostamme ja kotielämästämme. Kun eivät ehkä kehtaa suoraan sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli myös äitienpäiväkortissa ”Miksi tykkään äidistä”- otsikon alla, että ”äiti tykkää tehdä töitä” ja ”äiti tykkää aina jutella työkavereiden kanssa”. Tosiasiassa teen lyhennettyä työaikaa ja olen hyvin läsnäoleva äiti.
Eihän nuo mitään ilkeitä kommentteja olleet, mutta olisin toivonut tuollaisen otsikon alle jotain muutakin. Tiedän, että päiväkodin työntekijät ovat joskus kuittailleet siitä, kun olen ollut vuoden aikana kaksi kertaa 3 päivän työmatkalla (alan messut) tyyliin: ”jahas, rouvalla taas menoja” tms. Siksi epäilen että tuo kortin piikki on ollut heiltä tietoinen. Mieheni tekee reissutyötä, mutta saa pk-tädeiltä aina ensiluokkaista kohtelua.
Mitä sun työmatkat päiväkodin työntekijöille kuuluu? Onpa asiatonta käytöstä. Toisaalta miten he edes tietävät työmatkoistasi niin tarkkaan, asutteko jollain pikkupaikkakunnalla jossa tiedetään kaikkien asiat.
No kyllähän ne työmatkat siinä mielessä kuuluu päiväkodille, jos ja kun matkat vaikuttavat lapsen hoitoaikoihin. Jos itselle on tullut koulutus ym. työhön liittyviä matkoja, niin aina ilmoitan päiväkotiin senkin takia, jos lapsi vaikkapa sairastuu päivän aikana, niin tietävät olla toiseen vanhempaan yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
On minullakin siellä lukenut kaikenlaista. Kerran esimerkiksi ”äiti näyttää jo aika vanhalta” Olisin voinut loukkaantua, mutta lähinnä nauratti. Tottahan se on.
Totuus tulee lapsen suusta :D Minuakin olisi naurattanut, mutta tiedän että muutama kaveri olisi vetänyt herneet nenään. Olemme erilaisia :)
Vierailija kirjoitti:
Mitähän saa taas lukea "ollaanpa sitä herkkänahkaisia, kun loukkaannutaan negatiivisista kommenteista äitienpäiväkorteissa". Siirretäänpä sama aikuisten maailmaan. Minna saa pikkujouluissa 10 v kiitosmerkin kera työkavereiden tekemän kortin. Kortissa lukee:
- Töissä Minna usein...tekee paljon virheitä ja laiskottelee salaa.
- Parasta Minnassa on...hän tietää aina parhaat juorut ja kertoo niitä iloisesti eteenpäin.
- Minnan lempiruokaa on...ihan kaikki, näkeehän sen jo painosta!
- Minnan harrastus on...maanantaipoissaoloista päätellen tissuttelu, ellei ole yltynyt ryyppäämiseksi.
- Työkaverina Minna on...helvetin rasittava.
Ja sitä rataa. Kuka pitäisi korttia hassunhauskana ja hyvänä ideana, vaikka jokaikinen sana olisi totta? Kenelle tulisi mieleen, että näm asiat Minnassa pitää ottaa esille merkkipäivänä kortin muodossa?
No miksi äideille pitäisi?
Onneksi olen vela.
Tuo siirto aikuisten maailmaan ei ihan toimi. Jos aikuiset kirjoittelisivat tuollaisia asioita onnittelukorttiin tai vastaavaan, he taatusti tietäisivät olevansa loukkaavia. (Toki myös aikuiset voivat loukata toisiaan tahattomasti, mutta ne ovat erityyppisiä juttuja.) Lapsi taas, sanoi mitä tahansa, ei ajattele onko se kohteliasta tai miltä se saajasta tuntuu. Lasten suorapuheisia juttuja myös usein pidetään hauskoina joka tapauksessa, joten ylöskirjaajan kohdallakaan ei voida olettaa loukkaamisen tarkoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän siihen korttiin laittaa sanatarkasti se mitä lapsi sanoo. Oli se mitä hyvänsä! Jos se onkin jotain ikävää, voi sitten miettiä onko syytä katsoa peiliin, vai onko lapsi ymmärtänyt väärin jotain ja asia on tarpeen selvittää lapsen kanssa. Minä en missään nimessä haluaisi mitään henkilökunnan muokkaamaa/ kaunistelemaa tekstiä korttiin. Sehän olisi ihan teennäistä! Jos kortti on kerran lapselta, siihen laitetaan juuri se mitä lapsi haluaa sanoa!
Mutta miksi tuollaisia kortteja täytyy edes tehdä? Eikö joku muu normaali askartelu/piirustus olisi kivempi? Tuntuu, että tarkoituksena on vaan päästä luvan kanssa utelemaan lapsilta heidän äideistään. Häiriintynyttä.
Onhan se tosi utelua, jos lapselta kysyy, mitä tykkäät tehdä äidin kanssa tai missä äiti on hyvä ja kirjoittaa sen korttiin. Voi hyvä luoja tätä keskustelua.
Hyvä kysymys.
Onneksi tyttären päiväkodissa ei tuollaista eriarvoistamista tuettu.
Tuskin olisin saanut ns. turpaani, koska lapsi on aina ollut minulle erittäin lojaali, mutten pidä mitenkään hyväksyttävänä, että kodin yksityisyyttä utsitaan "kivojen korttien" varjolla.
Meillä oli kortit päiväkodin seinällä ennen äitienpäivää.
Katselin kortteja, joissa oli äiti hyvä leipomaan, laittamaan ruokaa, ompelemaan ja mitähän kaikkea ihanaa. Katseella etsin, sydän jo ylpeydestä halkeamaisillaan, mitä ihanaa meidän vesseli on äidistä laittanut.
Ihan itse oli eskarilainen kirjoittanut korttiinsa:
"Meidän äiti on hyvä huutamaan, siivoamaan ja makaamaan sohvalla".
Nopeasti häipyi nouseva ylpeys ja valahti kauhea häpeä läpi koko kropan. Mutta ei sitä nauramatta katsonut! Tottahan se on! Ja kyllä olen ylpeä, kuinka rehellinen teksti oli. Ei ollut tätien sanomisia.
Sunnuntaina sain niin ihanat selostuksetkin, miten eskarilainen oli ajatellut. Hänen mielestä hänelle toisinaan täytyy huutaa, kun hän ei aina "kuule", kun pitäisi mennä esim hammaspesulle. Tai on mukava, kun meillä on puhdas koti, kun ei kaikilla ole. Ja todella suloista oli, kun kertoi, kuinka mukavaa on, kun makoilen sohvalla ilman kiirettä ja hänkin saa siihen tulla ja jutella omista tärkeistä asioista ja äiti aina silittelee päästä eikä olla menossa mihinkään.
Kyllä lapsi ihan itse oli keksinyt. Hurjaltahan se näyttää ja olisi tehnyt mieli muille vanhemmille selittää, että en minä ole tuollainen. Luulen, että päiväkodissa kyllä tietävätkin, että mitä näillä asioilla oli tarkoitettu.
Oikein ihana kortti.
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös luki että ”äitillä on paljon ryppyjä” Oli minusta jotenkin suloista :) Tottakai kortissa oli muuta kivaa, mutta tiedän että moni olisi loukkaantunut.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi epäselvä aloitus! Siis lapsen päiväkodissa tehdään usein kortteja äitien- ja isänpäivänä, joissa johdatellaan lapsi kertomaan asioita ja kirjoitetaan ne muotoon "mun äiti on kiva, kun se paistaa lettuja" jne. Luulin, että kaikille tuttua.
Ap
Ai että, miten kamalaa! Miten kestät tuon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän saa taas lukea "ollaanpa sitä herkkänahkaisia, kun loukkaannutaan negatiivisista kommenteista äitienpäiväkorteissa". Siirretäänpä sama aikuisten maailmaan. Minna saa pikkujouluissa 10 v kiitosmerkin kera työkavereiden tekemän kortin. Kortissa lukee:
- Parasta Minnassa on...hän tietää aina parhaat juorut ja kertoo niitä iloisesti eteenpäin.
- Minnan harrastus on...maanantaipoissaoloista päätellen tissuttelu, ellei ole yltynyt ryyppäämiseksi.
Ja sitä rataa. Kuka pitäisi korttia hassunhauskana ja hyvänä ideana, vaikka jokaikinen sana olisi totta? Kenelle tulisi mieleen, että näm asiat Minnassa pitää ottaa esille merkkipäivänä kortin muodossa?
Onneksi olen vela.
Tuo siirto aikuisten maailmaan ei ihan toimi. Jos aikuiset kirjoittelisivat tuollaisia asioita onnittelukorttiin tai vastaavaan, he taatusti tietäisivät olevansa loukkaavia. (Toki myös aikuiset voivat loukata toisiaan tahattomasti, mutta ne ovat erityyppisiä juttuja.) Lapsi taas, sanoi mitä tahansa, ei ajattele onko se kohteliasta tai miltä se saajasta tuntuu. Lasten suorapuheisia juttuja myös usein pidetään hauskoina joka tapauksessa, joten ylöskirjaajan kohdallakaan ei voida olettaa loukkaamisen tarkoitusta.
Tässä vaiheessa se palkankorotusta hamuava lastentarhanopettaja voisi tehdä tilanteesta kasvatuksellisen ja kertoa lapselle kortin tarkoitus eli vanhemman ilahduttaminen juhlapäivänä. Kertoa miksi ihmisiä onnitellaan ja mitkä asiat on sopivia kortteihin ja mitkä ei. Pohtia mistä asioista vanhempi ilahtuu, tuleeko jostain paha mieli.
Siinä ei ole mitään kasvatuksellista, että kirjoitetaan vaan lapsen sanomiset korttiin
Tässä nyt vinkkejä alkuun, miten sitä parempaa palkkaa voisi ansaita. T. DI 4500 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen vela.
Tässä vaiheessa se palkankorotusta hamuava lastentarhanopettaja voisi tehdä tilanteesta kasvatuksellisen ja kertoa lapselle kortin tarkoitus eli vanhemman ilahduttaminen juhlapäivänä. Kertoa miksi ihmisiä onnitellaan ja mitkä asiat on sopivia kortteihin ja mitkä ei. Pohtia mistä asioista vanhempi ilahtuu, tuleeko jostain paha mieli.
Siinä ei ole mitään kasvatuksellista, että kirjoitetaan vaan lapsen sanomiset korttiin
Tässä nyt vinkkejä alkuun, miten sitä parempaa palkkaa voisi ansaita. T. DI 4500 euroa kuussa.
Diippii dipalta😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen vela.
Ei pidä paikkaansa. Kyllä jo pieni lapsi tajuaa mikä idea on merkkipäivissä. Nyt tää on tällainen päikyn aikuisten tapa nauraa lapsille ja äideille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sun työmatkat päiväkodin työntekijöille kuuluu? Onpa asiatonta käytöstä. Toisaalta miten he edes tietävät työmatkoistasi niin tarkkaan, asutteko jollain pikkupaikkakunnalla jossa tiedetään kaikkien asiat.
No kyllähän ne työmatkat siinä mielessä kuuluu päiväkodille, jos ja kun matkat vaikuttavat lapsen hoitoaikoihin. Jos itselle on tullut koulutus ym. työhön liittyviä matkoja, niin aina ilmoitan päiväkotiin senkin takia, jos lapsi vaikkapa sairastuu päivän aikana, niin tietävät olla toiseen vanhempaan yhteydessä.
Tai sitten päiväkoti vain soittaa toiselle vanhemmalle, jos ensimmäinen ei vastaa. Aikaa kuluu n. 30 sekunttia enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on vain päiväkoti-ikäisten lasten äideillä, kun kuvitellaan olevan täydellinen ja maailman paras äiti, eikä arvostelua hyväksttä, ei edes lapsen, miten hän näkee asiat todellisuudessa.
Viimeistään lapsen teini-iässä totuus iskee vasten kasvoja ja hyvästä äidistä tai siitä luulosta, on vain rippeet jäljellä ja arvostelua saa kuulla joka päivä, hyvä jos muistavat edes äitienpäivänä.
Äitienpäivä on se päivä kun ulkopuolisen on tuotava asia esille? Kun täytät 50 vuotta ja pyörit karmeassa ikäkriisissä, niin juuri sinä päivänä haluat kuulla kuinka vanha ja kulahtanut olet ja kuinka kymmenen vuoden päästä olet jo 60, eikö?
Ihan varmasti jokainen äiti tunnistaa omat puutteensa: ei aina jaksa hymyillä, ei aina jaksa tuoksua pullalle, ei aina jaksa ajatella vain muita, ei aina jaksa olla kärsivällinen ja läsnäoleva. Työpaineiden lisäksi suurin osa kotitöistä ja lasten asioista painaa edelleenkin äitien harteilla, vaikka perheessä olisi osallistuva isäkin. Monissa perheissä ei ole. Jos yrität jo sen minkä jaksat ja yrität olla mahdollisimman hyvä kaikille, mutta usein väsyttää ja kiristää, niin ihan varmasti just sen haluat itsestäsi kuulla äitienpäivänä!
Miksi ihmeessä sun mies ei auta lasta askartelemaan sulle ihan omaa korttia? Eikös äitienpäivä ole juuri teidän perheen juttu ja miehesi tietäisi parhaiten miten hyvä äiti olet lapselle, toisin kun päiväkodin hoitajat ja osaisi laittaa korttiin äitiä ilahduttavat sanat ja yhteiset hienot muistot.
Mun lapset eivät ikinä olleet päiväkodissa vaan kotihoidossa niin kauan kunnes esikoinen meni kouluun ja kaksi nuorempaa perhepäivähoitoon. Pph ei näitä kyseisiä kortteja harrastanut, ehkä eivät olleet vielä edes muodissa 10 v sitten. Ihan tässä nyt vain muita äitejä puolustin.
Kannattaa kuunnella Isälokero-podcastia ja ottaa vaikutteita itseironiaan .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen vela.
Mutta mitä, jos sen lapsen sanoman jutun kertoisi toiselle ääneen? Juhlissa vaikka alkaisi kertoilla että kyselin lapsilta mitä mummista tulee mieleen, ja Eevertti sanoi että mummilla on keltaiset hampaat, Liisin mielestä mummi haisee pahalle koska polttaa tupakkaa ja Lotta kertoi että joskus mummi huutaa.
Totuuksia, ja lapsi ei tarkoita loukata, jokainen sen tietää. Mutta kuka haluaa kuulla itsestään sellaisia?
Yksi vaihtoehto on, että lapsi tarkoittaa, että hänestä olisi kivaa jos leivottaisi sämpylötä.