Minut on kutsuttu miehen tuttavan häihin. Tiedän että sulhanen pettää morsianta. Tuntuu pahalta.
Olen sanonut miehelle useasti, että itse kyllä kertoisin kaverilleni, jos tiedän että häntä petetään. Miehellä siis hyvät välit myös tähän naiseen ja oli jopa saattamassa heitä aikanaan yhteen. Mies empii, koska hänen mielestään voi olla niinkin että nainen sisimmässään tietää miehen pettävän ja on vain valinnut olla ajattelematta/välittämättä. Jos joku nyt menee hieromaan totuutta hänen kasvoilleen, seuraukset voisivat olla suhteen kannalta ikäviä, vaikka nykytilassa suhde voisi jatkua ihan onnellisena loppuun asti. Olen itse eri mieltä tästä, mutta kyseessä ovat miehen tuttavat ja itse en ole vielä tavannut kumpaakaan kertaakaan.
Tämä pettäjämies oli vuosi sitten työmatkalla meillä päin ja yritti tuoda jotain naista mieheni kotiin panolle, mihin mieheni oli sanonut että ei muuten käy. Muutenkin mieheni on yrittänyt puhua tälle tyypille, että jättäisi moisen elämän taakseen ja kunnioittaisi tyttöystäväänsä enemmän. Ilmeisesti laihoin tuloksin.
Itse olen vahvasti tunteellinen ja todella paljon rehellisyyttä arvostava ihminen, ja rakastan häitä. Jos menen noihin häihin, en tiedä miten pystyn olemaan siellä normaalisti. Minusta tulee tuntumaan musertavan pahalta nähdä sulhanen vetämässä teatteria ja morsian onnesta soikeana siinä vierellä. Jos tulee tilanne, että jään morsiamen kanssa kahdestaan, tiedän että minulla olisi suuri kiusaus kertoa hänelle totuus silläkin uhalla että kaikki vihaavat minua sen jälkeen. Harkitsen vakavasti koko häistä pois jäämistä.
Jos jään pois, minua pidetään varmaan tosi outona, kun tämä olisi ollut ensimmäinen tilaisuuteni tavata näitä ihmisiä. Vaikka pari itse ei ole miehelleni erityisen läheinen, paikalla tulee olemaan myös miehen läheisiä ystäviä, joita en myöskään ole vielä tavannut. Voin varmaan keksiä jonkin tarpeeksi painavan tekosyyn, miksi en voi osallistua, mutta sekin sotii rehellisyysperiaatettani vastaan.
Mitä tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (300)
Nämä "ehkä hän tietää jo" ja "ehkä heillä on avoin suhde" -jutut ovat outoja. Jos kaikki on jo kunnossa ja mirsiamen tiedossa, niin eipä se kertominen sitten liiemmin haittaakaan!
Vierailija kirjoitti:
Nämä "ehkä hän tietää jo" ja "ehkä heillä on avoin suhde" -jutut ovat outoja. Jos kaikki on jo kunnossa ja mirsiamen tiedossa, niin eipä se kertominen sitten liiemmin haittaakaan!
Silloinkin se on toisten elämään puuttumista. Ja tässä tapauksessa vielä ihan tuntemattomien. Mikä voi olla niin sairas motiivi, että täytyy ronkkia toisten elämää.
Ei mitään myötätuntoa pettäjälle, ihan sama olisiko lopettanut jo vai pettäisikö yhä. Jos sattuisikin olemaan niin, että morsian tietää tai jopa hyväksyy niin ei mua ainakaan haittaisi hänen asemassaan jos joku kertoisi 'varmuuden varuksi'.
Vierailija kirjoitti:
Itse kertoisin anonyymina. En kertoisi yksityiskohtia, joista voisi päätellä, keneltä tieto on peräisin. Morsian saisi sitten tehdä tiedolla mitä haluaa. Jos heillä on avoin suhde (tuskin) tai jos hän jo tietää, niin mitä se haittaa kertomisesta sitten on?
Ja jos kellään lähipiiristä ei ole munaa sanoa mitään, niin hyvä että edes joku random viitsisi.
Toivotaan, että osuu joskus omalle kohdallesi; elämäsi onnellisimpina aikona saat anonyymin viestin, joka tuottaa pahaa mieltä ja ahdistusta ja jonka sanomaa et ikinä voi varmuudella tietää todeksi tai vain ilkeäksi juoruksi.
Nämä ap:n ketjut toistuvat aina samanlaisina. Jaarin jaarin jaarin jaarin ja "lukuisia komppaajia" aina samoilla argumenteilla, joissa kehotetaan kertomaan. Olisi kiva tietää, mikä ap:n on niin pahasti traumatisoinut, että hän jaksaa keksiä näitä juttuja.
En lukenut muita vastauksia, mutta oma mielipiteeni on, että jää hyvä ihminen niistä häistä pois, jos se nyt NIIN kamala ja vaikea paikka sinulle on!
Kyllä sulle tulee elämä olemaan vaikeata. Mitä hiton haileeta sun kuuluu välittää sulle periaatteessa täysin vieraitten ihmisten ihmissuhdeasioista? Niin, että et voisi olla edes heidän hääjuhlassaan VIERAANA, kun sinua kalvaa niin kovasti tuo kuulemasi juttu.
Ja sen sanon, että jos menet ja siellä möläytät morsiamelle yhtään mitään, teet itsesi täysin naurettavaksi ja typeräksi. Pilaat tämän ihmisen häät ja oletko sitten muka tyytyväinen?
Miten sinä et muka voisi pitää sitä turpaasi kiinni? Mikä riivaaja sinua vaivaa? Et edes tunne morsianta, et sulhastakaan, ja katsot oikeudeksesi mennä mölisemään kuulopuheita heidän tärkeänä päivänään?
Taidat olla pelkästään vahingoniloinen. Sellaiset ihmiset ei pysty sitä naamaansa kiinni pitämään, vaan on aina päästävä nauttimaan möläytystensä vaikutuksesta.
Maailma ei kuule ole täydellinen eikä ihmiset. Paljon on sulla oppimista. Sinun ei ole mitenkään tärkeätä edes olla onnellinen kenenkään muun hääjuhlista. Voin hyvin kuvitella, kuinka siellä sitten miehellesi puuskahtelet ja nyrpistelet nenuasi, kun SINÄ TIEDÄT niin hyvin kaikki ja paremmin kuin muut. Ja voi kuinka sinulla herkällä ihmisellä on NIIN paha mieli ja NIIN kamala olla. (todellisuudessa nautit suuresti omasta ylemmyydentunnostasi).
Joo, älä mene häihin.
Moni on täällä sanonut, että sinä et olisi oikea ihminen kertomaan pettämisestä sillä et tunne kyseisiä ihmisiä ja sinua tuskin täten uskottaisiin. On ihan totta, että morsian voi ensimmäisenä epäillä sinua ja asioiden todellisuutta. Asian voit kuitenkin kertoa niinkin, ettet puutu liikaa. Voithan aina sanoa, että "anteeksi kun tällä tavalla häiritsen, mutta asia vaivaa minua" ja sitten kertoa, mitä itse tiedät ja olet kuullut. Selität, että tarkoitus ei ole tunkea nokkaasi toisten asioihin mutta mieltäsi painaa tuo tieto paljon ja olisit kokenut tekeväsi väärin jos et kertoisi. Jokainen fiksu ihminen ymmärtää kyllä.
Alkeellisemmatkin tavat määräävät sen, että häissä ei mennä sen paremmin morsiamelle kuin sulhasellekaan muistuttelemaan mistään heidän entisistä tekemisistään. Se nyt vaan on niin.
Morsiuspari on kauniisti kutsunut vieraat häihinsä. Vieraitten myös oletetaan kunnioittavan morsiusparia ja juhlivan heidän kanssaan yhdessä heidän suurta päiväänsä. Vieraitten oletetaan siis myös käyttäytyvän kauniisti morsiusparia kohtaan.
Morsiamelle EI mennä kertoilemaan yhtään mitään sulhasen menneistä tekemisistä. Ei. Sinulla ei ole käytöstapoja, jos tuollaista edes ajattelet.
Mitäs jos menisit ja kysyisit tätä asiaa äidiltäsi tai mummoltasi. Tai keneltä tahansa sellaiselta, jonka oletat hallitsevan käytöstavat.
Me teimme sen päätöksen, että häihin ei kutsuta ketään, jota emme tunne. Miehen kavereista 3 sai tulla ilman avovaimoa/tyttöystävää, minun kavereistani 1 tuli ilman poikakaveria. Edes tätini uutta miesystävää ei kutsuttu, koska emme olleet aikaisemmin häntä tavanneet. Näin häistä ei muodostunut tilaisuutta, jossa joku tuntematon tulee kuiskuttelemaan, että hei, sun mies pettää sua tms.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut muita vastauksia, mutta oma mielipiteeni on, että jää hyvä ihminen niistä häistä pois, jos se nyt NIIN kamala ja vaikea paikka sinulle on!
Kyllä sulle tulee elämä olemaan vaikeata. Mitä hiton haileeta sun kuuluu välittää sulle periaatteessa täysin vieraitten ihmisten ihmissuhdeasioista? Niin, että et voisi olla edes heidän hääjuhlassaan VIERAANA, kun sinua kalvaa niin kovasti tuo kuulemasi juttu.
Ja sen sanon, että jos menet ja siellä möläytät morsiamelle yhtään mitään, teet itsesi täysin naurettavaksi ja typeräksi. Pilaat tämän ihmisen häät ja oletko sitten muka tyytyväinen?
Miten sinä et muka voisi pitää sitä turpaasi kiinni? Mikä riivaaja sinua vaivaa? Et edes tunne morsianta, et sulhastakaan, ja katsot oikeudeksesi mennä mölisemään kuulopuheita heidän tärkeänä päivänään?
Taidat olla pelkästään vahingoniloinen. Sellaiset ihmiset ei pysty sitä naamaansa kiinni pitämään, vaan on aina päästävä nauttimaan möläytystensä vaikutuksesta.
Maailma ei kuule ole täydellinen eikä ihmiset. Paljon on sulla oppimista. Sinun ei ole mitenkään tärkeätä edes olla onnellinen kenenkään muun hääjuhlista. Voin hyvin kuvitella, kuinka siellä sitten miehellesi puuskahtelet ja nyrpistelet nenuasi, kun SINÄ TIEDÄT niin hyvin kaikki ja paremmin kuin muut. Ja voi kuinka sinulla herkällä ihmisellä on NIIN paha mieli ja NIIN kamala olla. (todellisuudessa nautit suuresti omasta ylemmyydentunnostasi).
Joo, älä mene häihin.
On terveen ihmisen merkki, että tuollainen asia vaivaa ja ahdistaa. Kyllä minäkin haluaisin kertoa tai ainakin jäädä häistä pois sillä en pystyisi katsomaan moista teatteria vierestä hiljaa vain. On helppo sanoa, että asian ei pitäisi vaivata APta mitenkään, mutta kyllä ihminen jolla on sydän ja pää paikallaan, vaivaantuu tuollaisesta toiminnasta sillä se on väärin. Sinulla saattaisi olla eri ääni kellossa, jos sinua oltaisiin petetty, ihmiset olisivat tienneet mutta vain katsoneet hiljaa vierestä kun sua viedään kuin pässiä narussa.
Itse näin petettynä olisin todellakin toivonut, että ex-miehen kaverit asiasta tietoisina olisivat kertoneet minulle. Emme olleet läheisiä ystäviä, mutta tiesivät minut kyllä ja vietimme joskus aikaa porukalla. Kyllä mua harmitti, kun pettäminen paljastui ja tajusin että miehen kaverit olivat olleet kaikki tietoisia asiasta, esittivät minulle kaveria koko suhteemme ajan ja silti salasivat asian minulta. Se vaatii selkärankaa käräyttää toinen tuollaisesta toiminnasta ja siitä, onko se järkevää, voi olla montaa mieltä mutta itse ainakin arvostan sitä ja tekisin mitä luultavimmin itse niin.
Vierailija kirjoitti:
Moni on täällä sanonut, että sinä et olisi oikea ihminen kertomaan pettämisestä sillä et tunne kyseisiä ihmisiä ja sinua tuskin täten uskottaisiin. On ihan totta, että morsian voi ensimmäisenä epäillä sinua ja asioiden todellisuutta. Asian voit kuitenkin kertoa niinkin, ettet puutu liikaa. Voithan aina sanoa, että "anteeksi kun tällä tavalla häiritsen, mutta asia vaivaa minua" ja sitten kertoa, mitä itse tiedät ja olet kuullut. Selität, että tarkoitus ei ole tunkea nokkaasi toisten asioihin mutta mieltäsi painaa tuo tieto paljon ja olisit kokenut tekeväsi väärin jos et kertoisi. Jokainen fiksu ihminen ymmärtää kyllä.
t. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, älä mene häihin.
On terveen ihmisen merkki, että tuollainen asia vaivaa ja ahdistaa. Kyllä minäkin haluaisin kertoa tai ainakin jäädä häistä pois sillä en pystyisi katsomaan moista teatteria vierestä hiljaa vain. On helppo sanoa, että asian ei pitäisi vaivata APta mitenkään, mutta kyllä ihminen jolla on sydän ja pää paikallaan, vaivaantuu tuollaisesta toiminnasta sillä se on väärin. Sinulla saattaisi olla eri ääni kellossa, jos sinua oltaisiin petetty, ihmiset olisivat tienneet mutta vain katsoneet hiljaa vierestä kun sua viedään kuin pässiä narussa.
Itse näin petettynä olisin todellakin toivonut, että ex-miehen kaverit asiasta tietoisina olisivat kertoneet minulle. Emme olleet läheisiä ystäviä, mutta tiesivät minut kyllä ja vietimme joskus aikaa porukalla. Kyllä mua harmitti, kun pettäminen paljastui ja tajusin että miehen kaverit olivat olleet kaikki tietoisia asiasta, esittivät minulle kaveria koko suhteemme ajan ja silti salasivat asian minulta. Se vaatii selkärankaa käräyttää toinen tuollaisesta toiminnasta ja siitä, onko se järkevää, voi olla montaa mieltä mutta itse ainakin arvostan sitä ja tekisin mitä luultavimmin itse niin.
t. ap
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtää tai ei, mutta hääpäivän iloa ei pidä mennä pilaamaan. Ei niitä häitä siinä kuitenkaan lähdetä perumaan. Mitä luulet morsiamen tuossa tilanteessa voivan tehdä? Mihin tämä ap ja nämä hänen komppaajansa oikein pyrkivät? Siihenkö, että sitä asiaa alettaisiin siellä häissä ruotimaan? Että morsian alkaa itkeä? Että ensimmäisenä arkipäivänä laitettaisiin ero vireille? Että morsian ja sulhanen alkavat samantien riidellä? Että morsian on koko lopun illan hyvin alakuloinen ja surullinen? Vai mitä ihmettä?
Mitä te oikein toivotte?
Jos asia noin kovasti jotain vierasta vaivaa, niin olisiko mitenkään mahdollista ottaa tämä juttu puheeksi jossain muussa tilanteessa, kuin häissä? Menkää nyt sitten ihmeessä pölpöttämään tämä julki sille morsiamelle jo ennen häitä, että hän ehtii vielä vaikka perua ne. Tai kertokaa sitten myöhemmin, kyllä se tilaisuus aina tulee, kun sitä vain varrotte. Juoru löytää aina kanavansa, on se tosi tai ei.
Toisen mielen pahoittaminen on varsinainen taitolaji. Menkää tosiaan tekemään se häissä morsiamelle, saatte ihan varmaan sata pistettä!
Moni täällä sanoo, että älä kerro kun ei kuulu sinulle tai mitä jos morsian tietää. Mutta minä ainakin arvostan rehellisyyttä parisuhteessa niin paljon, että todellakin tahtoisin tietää. Mieluummin niinkin, että joku kertoisi minulle, vaikka jo tietäisin asiasta. Itse kylläkin jos tietäisin, en edes olisi menossa pettäjän kanssa naimisiin. Olisin kiitollinen, jos joku kertoisi ennen häitä, ettei tarvitse mennä pettäjän kanssa naimisiin.
Mistä tiedät ettei morsian tiedä tämän pettämisreissuista? Ehkä vaan hyväksyy tilanteen hiljaa.
Siksi varmaan naimisiin menevätkin, että mies alkais uskolliseksi. Mikä ei tietenkään toteudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtää tai ei, mutta hääpäivän iloa ei pidä mennä pilaamaan. Ei niitä häitä siinä kuitenkaan lähdetä perumaan. Mitä luulet morsiamen tuossa tilanteessa voivan tehdä? Mihin tämä ap ja nämä hänen komppaajansa oikein pyrkivät? Siihenkö, että sitä asiaa alettaisiin siellä häissä ruotimaan? Että morsian alkaa itkeä? Että ensimmäisenä arkipäivänä laitettaisiin ero vireille? Että morsian ja sulhanen alkavat samantien riidellä? Että morsian on koko lopun illan hyvin alakuloinen ja surullinen? Vai mitä ihmettä?
Mitä te oikein toivotte?
Jos asia noin kovasti jotain vierasta vaivaa, niin olisiko mitenkään mahdollista ottaa tämä juttu puheeksi jossain muussa tilanteessa, kuin häissä? Menkää nyt sitten ihmeessä pölpöttämään tämä julki sille morsiamelle jo ennen häitä, että hän ehtii vielä vaikka perua ne. Tai kertokaa sitten myöhemmin, kyllä se tilaisuus aina tulee, kun sitä vain varrotte. Juoru löytää aina kanavansa, on se tosi tai ei.
Toisen mielen pahoittaminen on varsinainen taitolaji. Menkää tosiaan tekemään se häissä morsiamelle, saatte ihan varmaan sata pistettä!
En ihan ymmärrä tätä "sillä pilaa toisen tärkeän päivän"- logiikkaa. Mielummin kai se, kuin koko avioliitto pilalla kun pettäminen paljastuu joka tapauksessa jossain vaiheessa. Itse mielummin ottaisin yhden pilalle menneen päivän kuin elää valheessa ehkä vuodesta toiseen. Ei mutta onhan se tärkeää, että hääpäivä on kiva ja kulissit pysyy pystyssä, on se niin tärkeä päivä. Vaikka sitten sillä hinnalla, että avioliitto on pelkkä kulissi.
Itse haluaisin tuossa tilanteessa kertoa maalaisjärjellä totuuden, mutta "paremmat ihmiset" aka epärehellisyyttä arvostavat ihmiset ovat opettaneet, että niin ei tehdä. Ilmeisesti enemmistö on tällaisia ihmisiä, joten pitänee toimia, kuten he haluavat. Siispä jäisin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, älä mene häihin.
t. ap
Ihan AP:ta puolustaakseni, en ole AP vaan joku, joka ymmärtää hänen pointtinsa ja murheensa asiasta. Olen itse joutunut petetyksi, kuten sanoin. Olisin todella valinnut totuuden mielummin kuin "hyvän suhteen ja onnellisen arjen" joka oli lopulta vain valhetta.
Todella selkärangatonta ja oudon logiikan omaavaa porukkaa taas tämäkin ketju täynnä. Moni ei tunnu ajattelevan asiaa yhtään pidemmälle tulevaisuuteen, tärkeintä on vaan se, että hääpäivä on täydellinen. Mitä väliä sillä on enää siinä vaiheessa, kun pettäminen paljastuu ja koko suhde onkin ollut vain valetta? Eihän asiaa ole pakko häissä kertoa enkä usko että AP on niin aikonutkaan. Fiksu tajuaa tehdä sen ennen häitä.
Itse kertoisin anonyymina. En kertoisi yksityiskohtia, joista voisi päätellä, keneltä tieto on peräisin. Morsian saisi sitten tehdä tiedolla mitä haluaa. Jos heillä on avoin suhde (tuskin) tai jos hän jo tietää, niin mitä se haittaa kertomisesta sitten on?
Ja jos kellään lähipiiristä ei ole munaa sanoa mitään, niin hyvä että edes joku random viitsisi.