Minut on kutsuttu miehen tuttavan häihin. Tiedän että sulhanen pettää morsianta. Tuntuu pahalta.
Olen sanonut miehelle useasti, että itse kyllä kertoisin kaverilleni, jos tiedän että häntä petetään. Miehellä siis hyvät välit myös tähän naiseen ja oli jopa saattamassa heitä aikanaan yhteen. Mies empii, koska hänen mielestään voi olla niinkin että nainen sisimmässään tietää miehen pettävän ja on vain valinnut olla ajattelematta/välittämättä. Jos joku nyt menee hieromaan totuutta hänen kasvoilleen, seuraukset voisivat olla suhteen kannalta ikäviä, vaikka nykytilassa suhde voisi jatkua ihan onnellisena loppuun asti. Olen itse eri mieltä tästä, mutta kyseessä ovat miehen tuttavat ja itse en ole vielä tavannut kumpaakaan kertaakaan.
Tämä pettäjämies oli vuosi sitten työmatkalla meillä päin ja yritti tuoda jotain naista mieheni kotiin panolle, mihin mieheni oli sanonut että ei muuten käy. Muutenkin mieheni on yrittänyt puhua tälle tyypille, että jättäisi moisen elämän taakseen ja kunnioittaisi tyttöystäväänsä enemmän. Ilmeisesti laihoin tuloksin.
Itse olen vahvasti tunteellinen ja todella paljon rehellisyyttä arvostava ihminen, ja rakastan häitä. Jos menen noihin häihin, en tiedä miten pystyn olemaan siellä normaalisti. Minusta tulee tuntumaan musertavan pahalta nähdä sulhanen vetämässä teatteria ja morsian onnesta soikeana siinä vierellä. Jos tulee tilanne, että jään morsiamen kanssa kahdestaan, tiedän että minulla olisi suuri kiusaus kertoa hänelle totuus silläkin uhalla että kaikki vihaavat minua sen jälkeen. Harkitsen vakavasti koko häistä pois jäämistä.
Jos jään pois, minua pidetään varmaan tosi outona, kun tämä olisi ollut ensimmäinen tilaisuuteni tavata näitä ihmisiä. Vaikka pari itse ei ole miehelleni erityisen läheinen, paikalla tulee olemaan myös miehen läheisiä ystäviä, joita en myöskään ole vielä tavannut. Voin varmaan keksiä jonkin tarpeeksi painavan tekosyyn, miksi en voi osallistua, mutta sekin sotii rehellisyysperiaatettani vastaan.
Mitä tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (300)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan ihmeellisiä moraalinvartijoita täällä. Ymmärtäisin, mikäli morsian olisi ap:n hyvä ystävä tai että edes ap:n mies näkisi asiassa niin suuren ongelman että ottaisi asian puheeksi sulhasen kanssa vaikka saatesanoilla "jos vielä jatkat tuota niin käräytän sinut."
Minusta tuollaiset tilanteet, joissa ei olla koskaan tavattu henkilökohtaisesti ja silti halutaan aiheuttaa muiden elämään erinäisiä käänteitä, on lähinnä ilkeää jeesustelua.
En minä HALUA aiheuttaa kenellekään mitään pahaa. En myöskään pysty olemaan häissä normaalisti, kun tiedän että morsianta sahataan silmään ja hänen elämänsä tärkein päivä on pelkkää kusetusta. Yleensä nautin häistä ja itken onnesta. Näissä häissä varmaan oksentaisin jos menisin paikalle. Olen emotionaalisesti todella herkkä ihminen, enkä voi asialle mitään.
Siis ongelmani on, miten toimisin tässä tilanteessa? Miehelleni tulee olemaan hankalaa, jos jään pois, koska moni tämän ystäväpiirin jäsenistä on jo pitkään odottanut tapaavansa minut. Miehen pitää selittää paikan päällä monelle ihmiselle, miksi en olekaan siellä. Itse en halua, että selitys on jokin valhe, jolla suojellaan pettävää osapuolta. Harkitsen ehdottavani miehelle, että hän yksinkertaisesti sanoo kysyjille: "Kumppanini ei voi olla samassa huoneessa sulhasen kanssa, joten hän jäi pois häistä" tai jotain vastaavaa. Sitten joskus myöhemmin, kun pettäminen paljastuu, ihmiset tajuavat miksi en halunnut olla mukana häissä.
ap
Älä jaksa. Juuri tuo jankutus paljastaa trollin. Jos olisi kyse oikeasta tilanteesta, olisit jo todennut, että on varmaan parasta toimia kuten ehdotettiin ja jäädä pois häistä. Kiitos neuvoista.
Mutta ei, sinä jankutat ja jankutat ja keksit ihmeellisiä vaihtoehtoja, joita tervepäisellä ihmisellä ei tulisi mieleenkään. Sinä et ole terve.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
En tiedä miten toimisin, mutta morsiamen kuuluu tietää totuus ennen naimisiin menemistä. Voihan olla, että hän jo tietää, mutta voi olla että ei, ja on tekemässä elämänsä virheen. Yrittäisin ehkä vielä saada miestä puhumaan kaverilleen tai suoraan morsiamelle.
Tuollainen tilanne on vaikea, kun ei itse tunne petettyä.
Tätä varmasti yritänkin. Tilanne on minulle tosi vaikea ja tulen keskustelemaan näistä vaikeuksista rehellisesti oman mieheni kanssa. Pohdin hänen kanssaan myös sitä, mitä kerromme syyksi minun poisjäämiseeni häistä. En nimittäin halua että syyksi sanotaan jokin valhe. Silloin minä suojelisin pettäjää valehtelemalla.
ap
Jos poisjääminen täytyy selitellä (miksi? Eikö riitä, että sanot vain ei), sanot vain, että sunulla on henkilökohtainen ongelma. Et lisää siihen, että sulhasta kohtaan. Mutta tämä neuvo ei taida sinulle kelvata, kuten eivät kelpaa ne neuvot, joissa kehoitetaan olemaan kertomatta, koska sinä palat halusta rollata ja puuttua muiden elämään. Tietääkö miehesi ystävät, ettei hän ole luotettava?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kertoisin.
Naisparalla on riskinä iljettävä sukupuolitauti omalta mieheltä tai lapsettomaksi jääminen, jos sattuu ikävin sukupuolitauti kohdalle.
En antaisi kenenkään mennä vastenmielisen petturin kanssa naimisiin.
Sen paremmin sinä kuin ap:kään ette tiedä, vaikka morsian olisi hyvinkin tietoinen äijänsä touhuista ja se olisi hänelle ok. Pettäminen ei myöskään tarkoita kortsun käytön laiminlyömistä.
Eikö silloin se morsiamelle kertominen ole ok, jos morsian ei välitä?
Se ei kuulu ventovieraille, tietääkö tai välittääkö. Miten jollain on pokkaa edes harkita puuttuvansa vieraiden ihmisten yksityisasioihin tuolla tavalla.
Ap ei ole terve. Se, että hän keksii näitä pettämisjuttuja (ne tunnistaa kyllä) ja kommentoi itse niihin esiintyen useana eri kirjoittajana, on jo itsessään jonkinlaista huomionhakuisuutta. Mutta sitten vielä se, että hän todellakin mielikuvituksessaan edes rypee tuollaisissa fantasioissa kertoo jotain vielä mustempaa hänen mielenterveydestään. Yksinäinen piruparka, jolla on tosi paha olla näin äitienpäivänä.
Yksikään aikuinen ihminen ei oikeasti tuollaisessa tilanteessa näkisi kuin kaksi vaihtoehtoa:
Mennä häihin ja juhlia kuten muutkin tai jäädä häistä pois ilmoituksella "oli muuta menoa".
Jos ihmiset ovat sinulle puolituntemattomia niin älä puutu asiaan.
Jos joku tähän puuttuu, niin se on miehesi.
Minä olen aina lojaali ystävilleni. Jos joku pettäisi puolisoaan, en sanoisi siitä sanaakaan kenellekään. Mieluiten olisin tietysti tietämättä. Ystävää neuvoisin miettimään mitä on tekemässä, mutta en ikinä ikinä ikinä käräyttäisi häntä.
Jos puolisoni saisi tietää ja kävisi käräyttämässä ystäväni, niin suuttuisin puolisolleni, että hän tekee tuollaista ohitseni. Jos olisin ystäväni uskottomuudesta uskoutunut puolisolleni, puolisoni ei saisi ikinä laverteluaan anteeksi.
Jos sinun tekee pahaa, älä mene häihin.
Vierailija kirjoitti:
Alan kallistua sille kannalle että en mene häihin. Nyt pitää vielä päättää, mitä kerron syyksi.
En halua valehdella olevani sairaana tai että minulla on jotain muuta ohjelmaa, koska en muutenkaan elämässäni valehtele asioista. Suunnittelen, että lähetän morsiamelle viestin, jossa onnittelen ja kerron että en ole tulossa häihin, koska minulla on henkilökohtainen ongelma hänen sulhasensa suhteen. Totuushan on tämä. Vai olisiko teillä parempia ideoita?
ap
Olet pelkkä sulhasen tuttavan naisystävä, häiden kannalta nobody. Miksi ihmeessä selitellä mitään? Sinulla on henkilökohtainen ongelma sulhasen suhteen ja morsian kysyy tätä mieheltä. Tämä vastaa rehellisesti, että olet stalkkaaja ja esittää morsiamelle kaikki sinulta saamansa ja varmuudeksi säästämänsä meilit ja tekee vihdoin rikosilmoituksen poliisille.
Ai niin, koska olet pelkkä sulhasen tuttavan naisystävä, niin miksi ilmoitat morsiamelle, että ei pääse? Me muut toimimme aikuisesti ja ilmoitamme vastauspyynnöksi merkittyyn osoitteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan ihmeellisiä moraalinvartijoita täällä. Ymmärtäisin, mikäli morsian olisi ap:n hyvä ystävä tai että edes ap:n mies näkisi asiassa niin suuren ongelman että ottaisi asian puheeksi sulhasen kanssa vaikka saatesanoilla "jos vielä jatkat tuota niin käräytän sinut."
Minusta tuollaiset tilanteet, joissa ei olla koskaan tavattu henkilökohtaisesti ja silti halutaan aiheuttaa muiden elämään erinäisiä käänteitä, on lähinnä ilkeää jeesustelua.
En minä HALUA aiheuttaa kenellekään mitään pahaa. En myöskään pysty olemaan häissä normaalisti, kun tiedän että morsianta sahataan silmään ja hänen elämänsä tärkein päivä on pelkkää kusetusta. Yleensä nautin häistä ja itken onnesta. Näissä häissä varmaan oksentaisin jos menisin paikalle. Olen emotionaalisesti todella herkkä ihminen, enkä voi asialle mitään.
Siis ongelmani on, miten toimisin tässä tilanteessa? Miehelleni tulee olemaan hankalaa, jos jään pois, koska moni tämän ystäväpiirin jäsenistä on jo pitkään odottanut tapaavansa minut. Miehen pitää selittää paikan päällä monelle ihmiselle, miksi en olekaan siellä. Itse en halua, että selitys on jokin valhe, jolla suojellaan pettävää osapuolta. Harkitsen ehdottavani miehelle, että hän yksinkertaisesti sanoo kysyjille: "Kumppanini ei voi olla samassa huoneessa sulhasen kanssa, joten hän jäi pois häistä" tai jotain vastaavaa. Sitten joskus myöhemmin, kun pettäminen paljastuu, ihmiset tajuavat miksi en halunnut olla mukana häissä.
ap
Miehesi on sulhasen tuttava, ei ystävä. Enkä usko, että ne miehesi kaverit erityisesti odottavat tapaamistasi, eiköhön niille ole jo tullut selväksi, että olet mielenterveysongelmainen, mutta ns. helppo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jäät pois häistä. Tapaa miehen ystävät ennen häitä. Syyksi poissaoloosi riittää selitykseksi "Hän ei valitettavasti päässyt osallistumaan".
Itse en menisi häihin. Mutta en myöskään puuttuisi toisten asioihin. Voihan niillä olla vaikka avoin suhde, että saavat tehdä mitä lystäävät. Nolaat vaan itsesi jos puutut muiden ihmisten asioihin.
Kokemuksesta voin sanoa, että ei kannata puuttua toisten ihmisten asioihin. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Et ole edes tavannut morsianta ja sulhasta mutta kaikista maailman ihmisistä juuri sinun olisi avattava suusi? Varmasti löytyy uskottavampia/"luotettavampia" tahoja kertomaan miehen oletetuista syrjähypyistä kuin sinä.
Ei kuulosta oletetulta syrjähyppy.
Ehdottomasti kerrottava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin aikanaan juuri noin eli miehen kaverin tyttöystävä laittoi 1 vko ennen häitä viestin, että sulhanen pettää minua. Tai oli pettänyt edellisenä kesänä.
Mitenkä suhtauduin? Ilmoitin miehelle, että soittaa kaverilleen ja kertoo, että tyttöystävä yrittää puuttua muiden elämään ja että kyseinen nainen on päätynyt veljeni kanssa samaan sänkyyn Levillä. Ei vain ole haluttu pilata miehen kaverin elämää juoruilemalla.
En tiedä, onko mieheni käynyt vieraissa, aviossa on oltu 5 vuotta. Sen sijaan miehen kaveri lemppasi tyttöystävänsä samantien.
Ei sillä mitään suhdetta veljeni kanssa ole ollut, kunhan satuiltiin ja kokeiltiin, miltä tuntuu, kun poikakaveri saavuttaa turhan juorun.
Jestas miten lapsellista, ei järki paljon päätä pakota.
Kumpi on lapsellisempaa: yrittää viikkoa ennen häitä pilata pariskunnan suhde vai vastata takaisin samalla mitalla?
Työnnätkö aina muissakin asioissa pääsi pensaaseen? Vihje: Googlaa mitä tämä tarkoittaa. Noin lapsellinen/typerä kuin sinä vaikutat olevan, ei varmasti ymmärrä tämän tarkoitusta suoriltaan.
Mäkin tiedän yhden filosofimiehen, joka pettää vaimoaan muiden miesten kanssa. Päätin olla kertomatta, koska ensinnäkään kukaan ei uskoisi ja toisekseen asian ei pitäisi kuulua mulle. Sisimmässäni toivon, että vaimo oikeasti tietää (mies on varmasti aika haluton) mutta on päättänyt jäädä suhteeseen.
Älä kerro ennen häitä äläkä häissä. Kerro kuherruskuukauden jälkeen, jos haluat kertoa. Älä pilaa heidän häitä, koska et voi tietää, mikä siellä on tilanne. Ja älä kerro viestillä vaan kasvotusten.
Edes se pettämisen selviäminen ei sattunut niin paljoa kuin se kun tajusi että kaikki muut tiesivät mutta kukaan ei kertonut.
Yrittäisin jutella ja tosi laajoilla kysymyksillä kysellä ensin ajatuksia uskollisuudesta ja muusta.
Jos häitä ennen tilanne jo tuo naiselle parempi etteivät menisi naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin tiedän yhden filosofimiehen, joka pettää vaimoaan muiden miesten kanssa. Päätin olla kertomatta, koska ensinnäkään kukaan ei uskoisi ja toisekseen asian ei pitäisi kuulua mulle. Sisimmässäni toivon, että vaimo oikeasti tietää (mies on varmasti aika haluton) mutta on päättänyt jäädä suhteeseen.
Ja tiedät sitten varmasti, ettei kys. mies ole biseksuaali, jolle vaimo sallii seikkailut miesten kanssa? Mistä sinä hänen haluttomuutensa päättelet:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipa paljon vastauksia, kiitos kommenteista.
Olette oikeassa että jos päätyisin kertomaan morsiamelle, se kannattaisi tehdä ehdottomasti ennen häitä. En tarkoittanut, että suunnitelmallisesti menisin häihin ja siellä varta vasten kertoisin, vaan että jos menen sinne, niin vaikka olisin päättänyt olla kertomatta, en voi taata ettei minusta näkyisi kuinka vastenmielisenä sitä miestä pidän, ja asia voisi tulla lopulta ilmi jotenkin minun tarkoittamattani. Siksi mietin että jäisin häistä kokonaan pois.
Tämä pari asuu ulkomailla, eli en voi tuosta vain "kävellä" kyseisen miehen luokse juttelemaan. Mieheni kyllä antaa minulle kummankin osapuolen numerot, jos niitä pyydän. Mutta vaikka arvostankin rehellisyyttä, minusta tuntuisi aika pahalta alkaa soitella ihmisille joita en ole koskaan tavannut, ensimmäisenä asianani se että miehesi muuten pettää sinua. Jos paljastaisin tuollaisen asian naiselle, haluaisin myös olla hänen tukenaan paljastuksen jälkeen, mutta asun eri maassa kuin hän emmekä tunne toisiamme lainkaan. En tiedä yhtään minkälaiset turvaverkot hänellä on ympärillään. Sen verran tiedän että hänen molemmat vanhempansa ovat kuolleet hänen ollessaan pieni lapsi.
Jos taas soittaisin pettäjämiehelle, en tiedä mitä se edes auttaisi, kun mieheni on jo jutellut tämän tyypin kanssa aiheesta monta kertaa. Varmasti mieheni kommentit menevät paremmin jakeluun kuin jonkun tuntemattoman naisen yhtäkkinen puhelinsoitto.
Provohuutelijat, voisitteko kerrankin olla hiljaa? Tämä ei ole provo.
ap
Eli yksinkertaisin ratkaisu: et mene häihin.
Sitten ap:n mies menee yksin ja pääsee pettämään morsiusneidon kanssa, ja kuten kaveripiirin sanattomaan sopimukseen kuuluu, kukaan ei hiisku pettämisestä ap:lle. Tuore aviomies ehkä kauhistelee morsiamelleen asiaa ja morsian miettii, että onpas kauhea mies ap:lla ja kunpa joku kertoisi ap:lle.
Kuvitellaanpa hetken aikaa, että tämä ap:n stoori olisi tosi. Hänellä olisi siis toisen käden tietoa siitä, että miehen kaveri on pettänyt seurustelukumppaniaan joskus. Toisen käden tietoa pettämisestä joskus menneisyydessä. Entäpä jos tuo pari olisi nyt käsitellyt asian ja päättänyt sitoutua toisiinsa vakavissaan ja osoittaa sen menemällä naimisiin. Sitten yksi täysin ulkopuolinen ihminen alkaisi lapsellisuuttaan uhota kertovansa pettämisestä tai vihjailemalla kuinka ei voi olla sulhasen kanssa samassa tilassa. Olisiko tervettä ja aikuista toimintaa? Häissä hänen pitäisi olla keskushenkilö. Jos hän ei saa pilata häitä kertomalla morsiamelle, kaikkien pitää vähintäänkin olla kiinnostuneita ja hämmentyneitä siitä, miksi hän ei tule häihin. Ihminen, joka ei ole edes tavannut morsiusparia.
Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Edes se pettämisen selviäminen ei sattunut niin paljoa kuin se kun tajusi että kaikki muut tiesivät mutta kukaan ei kertonut.
Yrittäisin jutella ja tosi laajoilla kysymyksillä kysellä ensin ajatuksia uskollisuudesta ja muusta.
Jos häitä ennen tilanne jo tuo naiselle parempi etteivät menisi naimisiin.
Jos joku tutuntuttu kuten ap tietää pettämisestä, niin tietävät siitä silloin muutkin. Jätettäköön läheisempien asiaksi mahdollinen käräyttäminen.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaanpa hetken aikaa, että tämä ap:n stoori olisi tosi. Hänellä olisi siis toisen käden tietoa siitä, että miehen kaveri on pettänyt seurustelukumppaniaan joskus. Toisen käden tietoa pettämisestä joskus menneisyydessä. Entäpä jos tuo pari olisi nyt käsitellyt asian ja päättänyt sitoutua toisiinsa vakavissaan ja osoittaa sen menemällä naimisiin. Sitten yksi täysin ulkopuolinen ihminen alkaisi lapsellisuuttaan uhota kertovansa pettämisestä tai vihjailemalla kuinka ei voi olla sulhasen kanssa samassa tilassa. Olisiko tervettä ja aikuista toimintaa? Häissä hänen pitäisi olla keskushenkilö. Jos hän ei saa pilata häitä kertomalla morsiamelle, kaikkien pitää vähintäänkin olla kiinnostuneita ja hämmentyneitä siitä, miksi hän ei tule häihin. Ihminen, joka ei ole edes tavannut morsiusparia.
Sairasta.
Miksi häissä osattaisiin edes kaivata jotakuta, jota ei ole kukaan tavannut? Paitsi siis se ap:n miesystävä, kaikille muille häntä ei ole edes olemassa, kutsussa hän on pelkkä avec. Miesystävä voi pyytää häihin kenet tahansa, morsiusparille kuka tahansa mukanatuotu nainen on yhtä tärkeä kuin ap.
Tieto on toisen käden tietoa. Silloin ei pidä puuttua, koska ei tiedä onko totta. Jää pois jos et pysyt olemaan hiljaa.
Miehelläsi voi olla omat motiivit kun kertoi sinulle, joskus on niinkin, että kertomalla jonkun toisen pettämisestä voi silloin viedä huomion pois omasta toiminnastaan. En minä, mutta ne muut poijaat.
Yleensäkin juoruina kuullut tiedot ovat sellaisia, että niihin kannatta suhtautua varauksella. Voivat olla totta, mutta voivat olla että ei, voivat olla osin totta. Jne.
Älä vaivaa päätäsi, ei ole sinun asia.
Ovat ehkä keskustelleet asian selväksi jos onkin tapahtunut.
ap