Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minut on kutsuttu miehen tuttavan häihin. Tiedän että sulhanen pettää morsianta. Tuntuu pahalta.

Vierailija
12.05.2019 |

Olen sanonut miehelle useasti, että itse kyllä kertoisin kaverilleni, jos tiedän että häntä petetään. Miehellä siis hyvät välit myös tähän naiseen ja oli jopa saattamassa heitä aikanaan yhteen. Mies empii, koska hänen mielestään voi olla niinkin että nainen sisimmässään tietää miehen pettävän ja on vain valinnut olla ajattelematta/välittämättä. Jos joku nyt menee hieromaan totuutta hänen kasvoilleen, seuraukset voisivat olla suhteen kannalta ikäviä, vaikka nykytilassa suhde voisi jatkua ihan onnellisena loppuun asti. Olen itse eri mieltä tästä, mutta kyseessä ovat miehen tuttavat ja itse en ole vielä tavannut kumpaakaan kertaakaan.

Tämä pettäjämies oli vuosi sitten työmatkalla meillä päin ja yritti tuoda jotain naista mieheni kotiin panolle, mihin mieheni oli sanonut että ei muuten käy. Muutenkin mieheni on yrittänyt puhua tälle tyypille, että jättäisi moisen elämän taakseen ja kunnioittaisi tyttöystäväänsä enemmän. Ilmeisesti laihoin tuloksin.

Itse olen vahvasti tunteellinen ja todella paljon rehellisyyttä arvostava ihminen, ja rakastan häitä. Jos menen noihin häihin, en tiedä miten pystyn olemaan siellä normaalisti. Minusta tulee tuntumaan musertavan pahalta nähdä sulhanen vetämässä teatteria ja morsian onnesta soikeana siinä vierellä. Jos tulee tilanne, että jään morsiamen kanssa kahdestaan, tiedän että minulla olisi suuri kiusaus kertoa hänelle totuus silläkin uhalla että kaikki vihaavat minua sen jälkeen. Harkitsen vakavasti koko häistä pois jäämistä.

Jos jään pois, minua pidetään varmaan tosi outona, kun tämä olisi ollut ensimmäinen tilaisuuteni tavata näitä ihmisiä. Vaikka pari itse ei ole miehelleni erityisen läheinen, paikalla tulee olemaan myös miehen läheisiä ystäviä, joita en myöskään ole vielä tavannut. Voin varmaan keksiä jonkin tarpeeksi painavan tekosyyn, miksi en voi osallistua, mutta sekin sotii rehellisyysperiaatettani vastaan.

Mitä tekisitte tässä tilanteessa?

Kommentit (300)

Vierailija
121/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän lukuisia pareja lähipiirissä, joista toinen pettää. Ei ole ollut tapana puuttua muiden suhteisiin kuitenkaan eikä muiden elämään. En halua, että joku tulee minullekaan kauhistelemaan, jos mieheni on tehnyt jotain - meillä saa tehdä nimittäin luvan kanssa. Olisi todella ärsyttävää ja raivostuttavaa puuttumista muiden asioihin

Miksi sinua haittaa, jos joku kertoo sinulle jotain, jonka jo periaatteessa tiedät? Et taida olla oikeasti kovin sinut suhdejärjestelysi kanssa.

Vierailija
122/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni täällä sanoo, että älä kerro kun ei kuulu sinulle tai mitä jos morsian tietää. Mutta minä ainakin arvostan rehellisyyttä parisuhteessa niin paljon, että todellakin tahtoisin tietää. Mieluummin niinkin, että joku kertoisi minulle, vaikka jo tietäisin asiasta. Itse kylläkin jos tietäisin, en edes olisi menossa pettäjän kanssa naimisiin. Olisin kiitollinen, jos joku kertoisi ennen häitä, ettei tarvitse mennä pettäjän kanssa naimisiin.

Minä, minä, minä.... Käsittääkseni sinä et kuitenkaan ole tuo morsian. Ja ap. on samanlainen minä-minä-ihminen, joka ajattelee vain itseään. Mitä varten te minä-minä-ihmiset sotkeennutte ja sotkette toisten (ja tässä tapauksessa ihan tuntemattomien) elämään?

Mä rohkenen väittää, että jos näkee kertomisen vain ilkeämielisyytenä ja itsekeskeisyytenä, niin on itse jäänyt elämässä jostain hyvästä ja ehkä välittämisestä paitsi. Ei tunnista myötätuntoa, empatiaa, oikeata ja väärää. Näkee myös totuuden jotenkin vinksahtaneesti. Totta, totuus sattuu, ja se loukkaa, mutta sillä on silti suuri arvo ja joskus sen on vain tapahduttava.

Mitä hyötyä siitä sitten on, että jotkut jatkavat elämäänsä valheessa? Tuntemattomia tai eivät. Miksi totuuden kertominen herättää monissa niin paljon inhotusta? Oletteko te itse niitä pettäjiä, joiden elämä menisi pilalle, jos puoliso kuulisi totuuden? Tai pelkäättekö totuutta siinä määrin, ettette koskaan itse sitä haluaisi kuulla?

Yrität kovasti pukea juoruilun halusi, muiden elämään puuttumisen ja ilkeytesi "totuuden kertomiseksi". Olet kuin vanhojen kotimaisten elokuvien rolliakat, jotka housut märkinä juoksivat talosta toiseen juorumassa. Itse pitivät tätä "totuuden kertomista" kovasti oikeutettuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lynkatkaa vaan mutta minä vastaavassa tilanteessa jollain tapaa saattaisi asian morsiamen tietoon.

Vierailija
124/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljastaisin pettäjän.

Mistä tiedät että on pettäjä?

Vierailija
125/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä "ehkä hän tietää jo" ja "ehkä heillä on avoin suhde" -jutut ovat outoja. Jos kaikki on jo kunnossa ja mirsiamen tiedossa, niin eipä se kertominen sitten liiemmin haittaakaan!

Silloinkin se on toisten elämään puuttumista. Ja tässä tapauksessa vielä ihan tuntemattomien. Mikä voi olla niin sairas motiivi, että täytyy ronkkia toisten elämää.

Mä olen käynyt tällaisen vastaavan keskustelun kaverini kanssa, joka ei millään ymmärrä tätä, että jotakuta voi liikauttaa hänen tolkuton pettämisensä. Kääntelee asian myös niin, että kertoja haluaa vain loukata muita ihmisiä ja on jotenkin kostonhimoinen tmv. paskaa. Mutta sulle vastaus: se "sairas motiivi" on moraali. Oletan, että myöskään sulle tämä vastaus ei kelpaa, koska näet, että moraalia pitää toteuttaa vain omaa elämää koskevissa asioissa eikä yrittää pelastaa koko maailmaa. 

Ei kelpaa vastaukseksi. Onko sinusta moraalin toteuttamista ja maailman pelastamista se, että puuttuu toisten, aikuisten ja täysivaltaisten ihmisten elämään? Juoruaa ystävien (sinä) ja puolisonsa (ap) kanssa muista seläntakana? Entä jos kysymys ei olisikaan pettämisestä vaan seksuaalisesta suuntautumisesta tai sairaudesta, haluaisitko silloin, ylevässä moraalissasi pelastaa maailman ja puuttua tuntemattomien elämään. Ei tuo ole moraalia, eikä maailman pelastamista vaan itsekästä vahingoniloa, juoruiluhalua, halua satuttaa toista, itsekorostusta ja muutamia vielä vähän rumempiakin asioita.

Itse taas olisin kiitollinen jos joku kertoisi kumppanini pettämisestä ennen häitä. Paljon pahemmalta tuntuisi jos häiden jälkeen selviäisi kaikkien tienneen asiasta. Pettäjän puhetta tuollainen "ei kuulu muille, ei kuulu muille". No sille kumppanille jota petetään todellakin kuuluu.

Vierailija
126/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika helpoin perustein te kyllä olisitte valmiita pilaamaan toisten häät ja avioliiton. Entäpä jos mitään pettämistä ei olekaan ollut? Eihän teillä ole kuin kuulopuheita tapahtuneesta ja jo olette valmiita lynkkaamaan miehen.

Mun veikkaus on että ap:n mies on uittanut kikuliaan vieraassa rasiassa ja tuo kyseinen kaveri tietää asiasta. Petaa siis itselleen alibia jos kaveri joskus lipsahtaa muijalle tapahtuneesta sepittämällä tarinoita kaverin uskottomuudesta . Ehkäpä kyseinen kaveri morsiamineen on uhannut kertoa tapahtuneesta ap:lle kunhan vain tapaavat ja mies yrittää nyt kusi sukassa estää ap:n osallistumista häihin?

Vierailija
127/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni täällä sanoo, että älä kerro kun ei kuulu sinulle tai mitä jos morsian tietää. Mutta minä ainakin arvostan rehellisyyttä parisuhteessa niin paljon, että todellakin tahtoisin tietää. Mieluummin niinkin, että joku kertoisi minulle, vaikka jo tietäisin asiasta. Itse kylläkin jos tietäisin, en edes olisi menossa pettäjän kanssa naimisiin. Olisin kiitollinen, jos joku kertoisi ennen häitä, ettei tarvitse mennä pettäjän kanssa naimisiin.

Minä, minä, minä.... Käsittääkseni sinä et kuitenkaan ole tuo morsian. Ja ap. on samanlainen minä-minä-ihminen, joka ajattelee vain itseään. Mitä varten te minä-minä-ihmiset sotkeennutte ja sotkette toisten (ja tässä tapauksessa ihan tuntemattomien) elämään?

Totta kai se on sinun mielestäsi "minä minä minä" koska kerron oman mielipiteeni asiasta ja se eroaa omastasi. AP nimenomaan EI ole itsekäs, kun ajattelee toista ja ahdistuu siitä että tätä kohdellaan väärin. "Sotkeudun" muiden ihmisten asioihin silloin, jos näen vääryyttä ja haluan toiselle paremman kohtalon kuin valehtelun ja pettämisen uhriksi joutuminen.

Aivan sinä-sinä arvostat "rehellisyyttä" ja sitä, että joku kertoo. Mutta kykenetkö asettumaan morsiamen asemaan? Hän ei ehkä halua kuulla juoruja tai ei edes tietää totuutta tai mitä vaan. Ap (etkä sinä tai minä) tunne morsianta.

Vierailija
128/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lynkatkaa vaan mutta minä vastaavassa tilanteessa jollain tapaa saattaisi asian morsiamen tietoon.

Ja aivan varmasti nauttisit siitä 😂

Vierailija
129/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro tilanteesta avoimesti sekä morsiamelle että hänen ja miehen omaisille, sukulaisille ja ystäville. Myös miehen työnantajaan kannattaa ottaa yhteyttä. Tee se heti ja aikailematta, niin heille selviää minkälainen huo.ripu.kki tuo sulhasehdokas todellisuudessa on. Muistathan että puhelinsoitot ovat aina tehokkaampia kuin kirjoitetut viestit.

Vierailija
130/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai se on sinun mielestäsi "minä minä minä" koska kerron oman mielipiteeni asiasta ja se eroaa omastasi. AP nimenomaan EI ole itsekäs, kun ajattelee toista ja ahdistuu siitä että tätä kohdellaan väärin. "Sotkeudun" muiden ihmisten asioihin silloin, jos näen vääryyttä ja haluan toiselle paremman kohtalon kuin valehtelun ja pettämisen uhriksi joutuminen.

Aivan sinä-sinä arvostat "rehellisyyttä" ja sitä, että joku kertoo. Mutta kykenetkö asettumaan morsiamen asemaan? Hän ei ehkä halua kuulla juoruja tai ei edes tietää totuutta tai mitä vaan. Ap (etkä sinä tai minä) tunne morsianta.

Juu no meillä juuri näin. Tuleva puoliso sanonut, että jos on muita seksikumppaneita, niin hän ei halua siitä tietää.

Edellisen sivun pettäjä

Vierailija
131/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla pitävät todisteet, koska uutistasi tullaan epäilemään vahvasti? Ethän vaan perusta juttua vuoden takaiseen majapaikan uteluun?

Ja olet varma ettei morsian jo tiedä eikä kyse ole avoimesta suhteesta?

Jos kyseessä avoin suhde niin eihä silloin ole mitään loukkaantumisvaaraa kertomisen suhteen.

Vierailija
132/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähettäisin kortin asap. naiselle, jossa kertoisin. Jos häitä ei peruta, menisin häihin.

Vierailija
133/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse et taida kyetä asettumaan morsiamen asemaan. Ehkä hän kun ei halua mennä naimisiin pettäjän kanssa.

Vierailija
134/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ärrälle hakemaan prepaid-liittymä ja lähetät kuvia pillustasi miehen puhelimeen ja soitat morsiamelle, että tarkastaa sen puhelimen! Voit myös soitella miehelle ja morsiamelle kellon ympäri esiintyen jonain hänen lu.tkistaan

Vierailija
135/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti kaikki eivät halua tietää pettämisestä.

Vierailija
136/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa haluaa kyllä. Kaltaisiasi kynnysmattoja ei ole kovinkaan paljoa.

Vierailija
137/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä kyl sekaantuisi juttuun, mutta itse kyllä kertoisin selvästi ennen häitä (jotta ei mene naimisiin vain koska kaikki on jo maksettu). Ja menisin häihin, mikäli ne siitä huolimatta olisi edelleen tulossa.

Mut vain jos olisin hyvin varma että tuosta on kyse.

Et SINÄ voi pilata kyseistä suhdetta, jos kerrot tuossa tilanteessa, missä pettäminen ei ole edes menneisyyden asia. Kyllä se on se MIES sen suhteensa pilannut, ei arvosta morsianta.

Entä jos morsian ei tiedä ja järkyttyy häiden jälkeen? Paljon suurempi kriisi on silloin edessä, vielä koko suvun edessä tulee nolatuksi ja taloudelliset haasteet avioeron myötä.

Vierailija
138/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa haluaa kyllä. Kaltaisiasi kynnysmattoja ei ole kovinkaan paljoa.

Jaa että kun joku on eri mieltä kuin sinä, niin pitää ruveta haukkumaan? Taattua Av:ta. 😀

Pointtini oli se, että Ap ei voi tietää, onko morsian juuri tällainen "kynnysmatto". Sen vuoksi parempi pysyä hiljaa ja jättää vaikka häät väliin.

Vierailija
139/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei ole ollut tapana puuttua muiden parisuhteisiin - hyvässä eikä pahassa.

Olisiko kivaa, jos olisit viimeinen, joka saisi tietää puolisosi pettäneen?

Vaikka puolisoni olisi pannut lammasta, niin kuuluuko se itse asiassa muille - paitsi ehkä sille lampaan omistajalle...

Nii olisko kiva kun saisit jonkun sukupuolitaudin jopa raskaana ollessasi kun kukaan ei viittinyt kertoa?

Kyl silloin yleensä kerrotaan jos asia voi vaarantaa jonkun ihmisen terveyden. Te, jotka ette halua morsiamen tietävän, ootte yks niistä mahdollistajista, minkä vuoksi miehet juoksee vieraissa eikä lopeta. Lopulta lapsetki kärsii.

Vierailija
140/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro tilanteesta avoimesti sekä morsiamelle että hänen ja miehen omaisille, sukulaisille ja ystäville. Myös miehen työnantajaan kannattaa ottaa yhteyttä. Tee se heti ja aikailematta, niin heille selviää minkälainen huo.ripu.kki tuo sulhasehdokas todellisuudessa on. Muistathan että puhelinsoitot ovat aina tehokkaampia kuin kirjoitetut viestit.

Tässä kitetyy hyvin näiden kertojien "moraali", tavoite "pelastaa maailma" ja "tehdä hyvää".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan