Oletko vähentänyt kulutusta viime aikoina? Jos olet, miten?
Kommentit (23)
Kaikesta muusta paitsi asumiskuluista, enkä juuri ruoastakaan pihistele. Mitään muuta en osta, aikuisille lapsille on kyllä joululahjat jo hankittuna/säästettynä.
En ole koskaan tuhlannut ja nämä täällä luetellut säästökohteet ovat olleer minulla aina käytössä. Mutta mulla on suoratoistopalvelu, se on luksus josta en luovu. Maksaa vain noin 10 e/kk. Muuten en aja autolla vaan pyöräilen tai kävelen joka paikkaan. Teen ruoat itse alusta loppuun ei siis eineksiä. En matkustele kuin kotimaassa jne.
2023 tammikuussa ajattelin ihan vaan huvin vuoksi kokeilla, millaista olisi elää tulevien eläkepäivieni elintasolla. Ihan hyvin pärjäsin, joten varsin pian lyhensin sitten työaikaanikin ensin 4-päiväiseen työviikkoon ja sitten 3-päiväiseen työviikkoon. En kaivannut enää ulkomaanmatkoja yms, joten rahat riitti oikein hyvin. Kun sitten hallitus vaihtui ja tuli tietoon heikennykset työttömyystyrvassa ja irtisanomisusojassa, ajattelin ryhtyä pistämään vieläkin enemmän rahaa säästöön kuin mitä olisi tarvinnut. Ihan vaan sitä varten, ettei tarvitsisi realisoida muita sijoituksia sitä varten, jos vielä ennen eläkepäiviä työt loppuukin. Aloin ostaa ruokakaupassa tarjouksista sekä sitten kaupan omia edullisempia tuotteita. Kauppaketjua en kuitenkaan vaihtanut vaan edelleen ostan K-ketjun kaupoista (koska muitakaan ei ole kävelymatkan päässä). Tänäänkin aamulla söin K-Menun näkkileipää, jonka päällä K-menun kalkkunaleikettä. Ja kahvit keitin Costa Ricasta, jota kesällä sai 3 pakettia kympillä (ostin silloin koko loppuvuodeksi kahvia) Vertailen myös kilohintoja ja suunnittelen kokkailuni eri tavalla kuin ennen. Lähiravintolassa käyn silloin tällöin, mutta en enää niin usein kuin ennen. Ja nyt syön yhdestä nepalilaisesta annoksesta 3 ateriaa, kun aiemmin söin vain kaksi. Olen siis pienentänyt syödyn ruuan määrääkin, mutta kun on 3 kertaa peräkkäin syönyt samaa ravintolaruokaa, niin ei sitten pariin viikkoon tee mieli uudestaan.
Uusia vaateostoksia ei ole tarvinnut pitkään aikaan tehdä paitsi alusvaatteita ja sukkia. Tokmanni on ihan ok kauppa niitä varten. Ostin mä Tokmannilta lasten (koko 35) muoviset puutarhakengät (siis sellaiset Crocksien jäljitelmät) ja maksoin niistä 5€. Vaikka niitä ei nyt syksyllä enää tarvitsekaan, poistomyynnistä ostin ensi kesää varten. Edelliset kesti käytössäni 8 vuotta, mutta hajosivat sitten. Näppärät vaan potkaista jalkaan, kun lähtee viemään roskia tms. Niin joo ja kesäkuun alussa ostin Tokmannilta mustat housut ja mustan lyhythihaiset puseron äitini hautajaisia varten. Maksoi yhteensä 15€. Niillä saan varmaan saatettua haudanlepoon kaikki sukulaiset, jotka täältä lähtee ennen mua. Eli ei tarvitse ostaa enää toista kertaa.
Lämmityskuluissakin tavallaan säästän, mutta en rahan takia vaan siksi, että en tykkää, jos asunnossa on yli 22 astetta. Tällä hetkellä on 21,7, vaikka lämmitys ei ole vielä edes päällä.
Vähän aikaa sitten selvisi, että äidiltä on tulossa perintöä niin paljon, että verojenkin jälkeen voisin lopettaa työnteon vaikka heti, kun rahat ilmestyy tilille. Mun ei siis tarvitsisi säästää mahdollista työttömyyttä varten, mutta aion jatkaa säästämistä. Ja ne perintörahat saa lojua säästötilillä siihen asti, kunnes keksin, mihin ne olisi järkevintä sijoittaa. Kulutukseen en niitä aio laittaa.
Hotellireissut jää vähiin, leikkokukat, kaikenlainen shoppailu, aikakausilehet. Kaikkea kivaa mut sinänsä turhaa kulutusta. Rahat on sit säästössä.
Ruuat ollut jo pitempää pirkka-coop-lidl -ruokaa
En osta uusia vaatteita (paitsi alusvaatteita ja sukkia). Aloitin tämän jo koronavuosina kun tajusin, että kaapit ovat täynnä vanhojakin vaatteita, joista osaa en ole edes käyttänyt.
Mekin leikattiin, kuten hallitus, tämä on kosto Ek-lle ja yrittäjille:
- matkat pois
- lahjat pois
- ei rihkamaa, ei krääsää, ei mitään mitä ei oikeasti tarvitse
- hiukset leikataan itse
- autonkin korjasin youtube-videon avulla ja renkaat vaihdan itse
- töihinkin rupesin kulkemaan pyörällä, joten en osata bensaa enkä matkakorttia
- vaatteet ja kodinkoneet ostan kaikki (kun hajoaa ja on pakko) kirpputorilta tai netistä käytettynä
- kaikki virvoitusjuomat ja mehut jätin pois kokonaan
- pullat ja sipsit jätin pois kokonaan
- karkkia syön vain kerran viikossa, entisen noin 3-5 kertaa sijaan
- netin irtisanoin eli nyt vain taloyhtiön ilmainen
- taisi olla jotain muutakin...
Ruuasta on tullut vähennettyä hintojen nostelun takia. En osta ollenkaan virvokkeita tai makeaa. Juustoa en ole vuoteen ostanut.
Vierailija kirjoitti:
- matkat pois
- lahjat pois
- hiukset leikataan itse
- vaatteet ja kodinkoneet ostan kaikki (kun hajoaa ja on pakko) kirpputorilta tai netistä käytettynä
Tän ku teksi kaikki niin hallitusohjelma muuttuisi TÄYSIN jossain 2-3 kuukaudessa.
Yritän olla säästämättä, jotta en osaltani olisi kaatamatta valtiontaloutta.
mutta matkat ovat jääneet pois.
Niin ja vielä....ensimmäistä kertaa tällä vuosituhannella värjäsin taas hiukseni itse. Kampaamokäynnit jäi siis myös pois.
Ruoasta säästän. Muusta en voi enää kiristää. Pysyypähän äärimmäisen hoikka olemus sen turhia panostamatta.
Vierailija kirjoitti:
- matkat pois
- lahjat pois
- hiukset leikataan itse
Kerskakulutukseltasi ei hallituksella ole vaikutusta. Miten tämä hallitus eroaa edellisestä?
Vierailija kirjoitti:
Yritän olla säästämättä, jotta en osaltani olisi kaatamatta valtiontaloutta.
mutta matkat ovat jääneet pois.
Minä taas olen matkustellut ulkomailla enemmän kuin vuosiin. Säästöä sekin, viikko jopa Englannissa tuli halvemmaksi kuin viikonloppu Suomessa matkaillen. Kreikan reissut ovatkin sitten jo käytännössä säästöä alusta loppuun.
On pakko olla säästeliäämpi nyt kun palkka vaihtui työmarkkinatukeen. - Siihen taas auttaa mm. se, että käy tällä palstalla harvemmin. Koska yhdeksänä ketanan kymmenestä täällä joku kirjoittajaa haluaa halveksia ja potkia mettä työmarkkinatuella eläviä ja muita taloudellsiesti köyhemmässä asemassa olevia päähän. Muita tapoja on mm. suunnitella tarkemmin mitä syö ja kasia pois moni sellainen johon oli palkkaasaavana hetkellisesti varaa, kuten haave omasta lapsesta, asuntolainasta, auton ostosta....
Lopetin tupakoinnin. On niin paljon muuta ostettavaa .esim. tietokone ,kodin viihde-elektroniikkaa, ym.
Vierailija kirjoitti:
Ruoasta säästän. Muusta en voi enää kiristää. Pysyypähän äärimmäisen hoikka olemus sen turhia panostamatta.
Et tiedä kehosta mitään
Yritän suunnitella ruokaostokset tarkemmin, tehdä satokauden mukaista ruokaa. Juurekset on nyt edullisia.
Syömme vähemmän eineksiä, leikkeleitä ja lihaa.
Tämä on vähän kurja säästökohde mutta muu ei auta tässä tilanteessa: en osta enää lahjoja lähisuvun lapsille.