Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuoret haluavat aikaisempia sukupolvia vähemmän lapsia?

Vierailija
09.05.2019 |

Ensinnäkin, ei ole syntyvyys pelkästään laskussa, vaan laskussa on myös se, kuinka paljon lapsia nuoret haluavat ylipäätään. Nykynuoret haluavat selvästi vähemmän lapsia kuin aikaisemmat sukupolvet. Eli suunniteltu lapsilukukin on pienempi kuin aikaisemmilla sukupolvilla. Lisäksi vapaaehtoinen lapsettomuus kasvattaa suosiotaan.

Kerro ihan rehellisesti, minkä tai mitkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuorilla on vähemmän halua hankkia lapsia. Suomessa harjoitettu politiikka? Yhteiskunnan asenteet? Kielteinen ja raskas kuva perhe-elämästä? Raha- ja työllisyystilanne? Kulttuurin ja ajattelutavan muutos? Halu tehdä elämässään muuta? Huoli ilmastosta, luonnonvarojen riittävyydestä ja ylikansoituksesta? Ympäristömyrkyt, ovatko vieneet ihmisiltä lisääntymisvietin?

On tullut nähtyä vaikka minkälaisia väitteitä, kun on netissä keskusteluja lukenut. Muun muassa juuri kaikkia noita, mitä tuossa äsken mainitsin. Kerro sinä oma näkemyksesi, minkä arvelet olevan tähän syynä.

Kommentit (2387)

Vierailija
61/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitapa ap. lähde väitteilesi.

Mikä ihme tässä on niin vaikeaa, vai haluatko vain syyllistää naisia, vai mistä tässä on kysymys? Tämä aloitukset kuulostavat jo pakkomieleeltä ja jankuttamiselta.

Synnytysikäiset synnyttivät viime vuonna 1.45 lasta, kun esim v 1973 vastaava luku oli 1.50 lasta, joka on lähes sama.

Suurin ongelma, ettei synnytysikäisiä naisia ole riittåvästi ja heidän pitäisi synnyttää aikaisempia vuosia enemmän eli 3-5 lasta, jotta syntyvyys nousisi.

Lähde

https://findikaattori.fi/fi/16

Näin on, v 1973 synnytysikäisiä naisia oli kuitenkin vielä paljon ( suuret ikäluokat). Tuo 1973 oli lisäksi poikkeusvuosi synnytyksissä. Myöhemminhän lapsiluku/ nainen nousi.

Tällä hetkellä syntyvyysluvut ovat olleet jatkuvassa laskussa ja sehän on kansakunnan kohtalon kannalta todella huolestuttavaa.

Ja tilanne on maailman laajuinen ja turha syyllistää siitä ainoastaan suomalaisia naisia

Naiset ovat synnyttäneet vähemmän lapsia, suurten ikäkuokkien jälkeen ja toisaalta hyvä niin, sillä nykyään lapsen asema ja hyvinvointi on parempi, kuin ennen 60-lukua.

Samoin suurin osa synnytysikäisistä on nykyään mukana työelämässä, toisin kuin ennen 70-lukua, jolloin naiset olivat naimiseen menessä kotirouvia, jolloin oli mahdollisuus suurperheisiin, kun mummotkin oli kotirouvia, toisin kuin nykyään eli hoitoapua oli saatavilla.

Kuinkahan moni mies olisi valmis elättämään 3-5 lasta ja vielä puolison kotiin, kun nyt jo ruikutetaan satasen elatusmaksuista tai kuinka lapsilisä pitäisi puomittaa molemnan vanhemman kesken, vaikka se ei riitä edes vaatteisiin.

Vierailija
62/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy on uusliberalistinenpolitiikka joka on tulonsiirtoa köyhiltä ja keskiluokalta rikkaille. Se on vienyt työpaikkoja Kiinaan, laskenut palkkoja ja heikentänyt työehtoja. Tuloksena on kokonaiskysynnän heikentyminen mikä on aiheuttanut talouskasvun heikkenemisen. Tämä ja kapitalistien veropakoilu on romahduttanut länsimaiden veropohjan. Tämä ei ole monimutkainen kysymys vaan yksinkertainen asia tulonjaosta ja pääomanvapaasta liikkuvuudesta. Uusliberalismi ei ole luonnonlaki vaan tietoisen politiikan tulos. Suunnan kääntäminen ei vaadi kuin poliittista tahtoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tosiaan spekulointi sikseen, mitä jos kuunneltaisiin ihan niitä veloja itseään?

Olen vela ilmastosyistä. Tuntuu idiotismilta lisääntyä maailmassa, jossa luonnonkatastrofit ja miljardien ihmisten sosiaalinen ahdinko massamuuttoineen on edessä. Välitän hypoteettisesta lapsestani sen verran, etten jätä häntä tänne kärsimään kun itse pääsen alta pois ehkä jopa ajoissa. Lisäksi en halua osallistua liikakansoitukseen mitenkään.

N27

Vierailija
64/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei vain kiinnosta yhtään. En pidä lapsista, ovat meluavia ja räkäisiä. Ei tarvitse ees miettiä syitä miksi ei, koska ei ole yhtään syytä miksi kyllä. 

Vierailija
65/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellinen epävarmuus. Ennen elettiin niin että työpaikka on ja pysyy. Nykyään siihen ei voi luottaa.

Lisäksi vanhemmuus on vaativaa nykyään. Myös nuoret niin järkeviä että osaa ajatella riskit.

Kyllä lapsia vielä syntyy mutta tyydytään siihen 1-2 lapseen.

Itselläni 2 teiniä ja jos rahaa olisi ollut enemmän niin lapsia olisi nyt kolme.

Vierailija
66/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ymmärretty, ettei lasten saaminen ole välttämätöntä. Eli ei altistuta parisuhteelle, jossa ei ole hyvä olla vain sen takia että saataisiin lapsi.

Vierailija
67/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua tehdä lapsia ilmastonmuutoksen takia. En halua tukea kapitalismia, kulutuskulttuuria jne. En halua tehdä yhtään kuluttajakansalaista tänne. Ihmislajin täytyy kuolla sukupuuttoon. Tuhoamme kaiken.

N22

Vierailija
68/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat naiselle huono diili. Oman ikäluokan naiset ovat joutuneet hoitamaan lasten (joita vaan kuului olla, vahva normi) lisäksi palkkatyön, kodin, miehen ja itsensä jos aikaa ja voimia jäi. Huom, ollaan kuitenkin jo urbaanisukupolvea, joten maatilojen "miesten töitä" oli harvalla. Meillä vaan ei ollut nettiä, jossa jakaa kokemuksia, joten tehtiin niikuin edelliset, purtiin hammasta ja hoidettiin homma, kun ei muustakaan tiennyt.

Vierailija
69/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että taloudellinen epävakaus ja heikot tulevaisuudennäkymät. Ei uskalleta tehdä paljoa lapsia, koska ajatellaan, ettei ole taloudellisia resursseja siihen. Tulevaisuudessa kuitenkin vanhemmat joutuvat maksamaan lasten koulutuksen jne., omasta pussistaan, kun yhteiset varat loppuvat ennen pitkää.

Vierailija
70/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tosiaan spekulointi sikseen, mitä jos kuunneltaisiin ihan niitä veloja itseään?

Olen vela ilmastosyistä. Tuntuu idiotismilta lisääntyä maailmassa, jossa luonnonkatastrofit ja miljardien ihmisten sosiaalinen ahdinko massamuuttoineen on edessä. Välitän hypoteettisesta lapsestani sen verran, etten jätä häntä tänne kärsimään kun itse pääsen alta pois ehkä jopa ajoissa. Lisäksi en halua osallistua liikakansoitukseen mitenkään.

N27

Hienoa, rankka valinta! Kun olet selkeästi valmis rankkoihin linjauksiin, niin seuraa jatkokysymys: Mitä olet valmis tekemään liikakansoituksen estämiseksi suhteessa esim afrikan ja intian väestöpaineeseen?

Oikeasti mietin, että mihin nämä (tai me, itsekin vielä mietin) lapsista kieltäytyjät pystyvät tulevaisuudessa.

Vierailija
71/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

M32 kirjoitti:

Erittäin vaikeaa löytää nainen, joka olisi kouluttautunut edes keskipalkkaiselle ja normaalityöaikaiselle alalle.

En todellakaan halua lisääntyä minkään perässävedettävän, loppuelämän tukea tarvitsevan kaupankassan tai lähihoitajan kanssa. Haluan puolison joka seisoo omilla jaloillaan ja kykenee hoitamaan puoliskonsa ajallisesti ja taloudellisesti.

Tässä on asiaa juuri miesten näkökulmasta kuten asia on.

Naiset ovat toki poistuneet kyökistä työelämään, mutta lähinnä suojatyöpaikkoihin, kassoille, epäkannattaviin kahviloihin tai pahimmillaan höpöhöpö-tutkijoiksi yliopistoon. Edelleenkin naiset odottavat miesten ottavan riskit, ottavan roolin joka varmistaa rahan tuonnin taloon, niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina. Työelämä kiristyy ja nykymammalle on saatava 200€ kausihaalari per kersa kerran vuoteen, ei riitä enää tokmannin peruskama. Se on miehen homma varmistua, että tyydyttää vaimonsa halut eikä muserru paineen alla! Mikä se on sellainen mies joka ei edes perhettään elätä? Ja sitten tietysti päälle 50% kotitöistä. + sellaiset työt mistä naiset ei mitään tajua, "ei oo kyllä naisen homma tehdä terassia tai korjata autoa"

Jos vaikka lähdetään siitä, että ensimmäistäkään koneellista pyykkiä en pese ennenkuin nainen tulee ja ihan omatoimisesti vaihtaa lumihangessa autoon renkaat. Tai selvittää aamuyöstä miksi se ei lähdekään käyntiin kun pitäisi jo mennä.

Vierailija
72/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi millään ymmärtää tätä ihannointia ja hössötystä suurperheen ympärillä, kun itse tiedän millainen oli lapsen asema ennen 60-lukua, jolloin oli suurperheet.

Moni lapsi eli oman onnensa nojassa ja kaikesta oli pulaa, jopa ruuasta, ei ollut syliä tai hellyyttä ja työtä piti tehdä jo 5v. Ja työn perässä lähdettiin 14-15v ja muutettiin pois kotoa. Ja tätä vielä jotkut jaksavat ihannoida.

Parasta lapsen edulle ja hyvinvoinnille tapahui 70-luvulla, jolloin lapsilukua perheissä rajoitettiin ja oli vain 1-2 lasta, jolloin panostettiin jo lapsen etuun ja oikeuksiin ja se näkyy myös lapsen hyvinvoinissa ja on yhä ehyempiä ja onnellisempia lapsia.

Vierailija
73/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä nykyajan työelämä ole hyvä lapsiperheille. 24/7 palveluyhteiskunta ja vuorotyöt ei sovi perheille ollenkaan. Eikä oikeastaan edes sinkuille. 

Vierailija
74/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastonmuutoksesta huudetaan suureen ääneen, että Suomen pitää olla EDELLÄKÄVIJÄ ja näyttää esimerkkiä muille maille, vaikka meillä on tehty parannuksia jo vuosien varrella paljonkin ja kehitetään edelleenkin. Päättäjät taas huutavat huolissaan väestön vähenemisestä Suomessa, mutta jospa suomalaiset ovatkin niitä EDELLÄKÄVIJÖITÄ ja näyttää sitä esimerkkiä, että lapsia on maailmassa jo tarpeeksi. Sama pätee molempiin, ettemme voi yksin vaikuttaa asiaan. Ilmasto paskottuu ja väestö lisääntyy, vaikka tekisimme mitä. 

Vierailija
75/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vastata muiden puolesta.

Tämä on vain se miten itse koen asiat. Maailma ei ole mielestäni kovin perhe ja lapsi ystävällinen. Tai ylipäätänsä ihmisystävällinen. Taloudellinen epävarmuus ja yleisesti maailman tilanne. Inhimillisyys on kadonnut. Pitää suorittaa ja suorittaa, olla täydellinen. Lapset ei saa olla enää lapsia. Kohdusta suoraan koulunpenkille.

Minulla on jo kaksi teini ikäistä lasta. Olisin mielelläni hankkinut pari lisää mutta yllä mainitut asiat saivat minut luopumaan asiasta.

On toki paljon asioita jotka oli huonosti ennen mutta ollaan saatu aikaan paljon hyvää. Nyt musta tuntuu että maailma haluaa romuttaa kaikki hyvä mitä ollaan saatu aikaan.

Vierailija
76/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

- älypuhelin kourassa on hankalaa tehdä lapsia

- jos raskaus kuitenkin alkaa, on älypuhelimesta seuraa, mutta kun lapsi tulee, se on älypuhelimen käytön tiellä

Vierailija
77/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N27

Hienoa, rankka valinta! Kun olet selkeästi valmis rankkoihin linjauksiin, niin seuraa jatkokysymys: Mitä olet valmis tekemään liikakansoituksen estämiseksi suhteessa esim afrikan ja intian väestöpaineeseen?

Oikeasti mietin, että mihin nämä (tai me, itsekin vielä mietin) lapsista kieltäytyjät pystyvät tulevaisuudessa.

Siis meinaatko, että mun täytyy nyt ratkaista väestön liikakasvuongelma koska olen lapseton? Ja mitä rankkoja linjauksia mahdoin esittää?

Olen oman osani tehnyt, en minä maailmaa hallitse. Muut tekevät omat ratkaisunsa.

/Se jolle vastasit

Vierailija
78/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän vuoksi perheellisten naisten persusta kirvelee niin kovasti se, että on naisia jotka eivät halua lapsia? Leimataan laiskoiksi ja tyhmiksi materialisteiksi - niin miksi? Koska tiedätte että miehet haluavat mieluummin lapsettoman naisen jolla on kroppa kunnossa? Koska heillä on niin paljon vapaa aikaa? Koska kokevat elämänsä paremaksi kuin lapsellisten? 

Kertokaa mikä on tuon mollauksen takana. Ettekö vain voi olla tyytyväisiä kun olette mielestänne parempia ihmisiä ja elätte elämäänne kuten kuuluisikin. 

Vierailija
79/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruus kestää pidempää (30v naiset ja 35v miehet laskevat itsensä vielä nuorisoon kuuluviksi)

Vanhemmuus on nykyään vaativaa, tosi paljon ohjeita/suosituksia/rajoituksia/valvontaa,/"tukea"

Lapset eivät saisi näkyä/kuulua (vaikka ennen lapsia oli enemmän...)

Vierailija
80/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N27

Siis meinaatko, että mun täytyy nyt ratkaista väestön liikakasvuongelma koska olen lapseton? Ja mitä rankkoja linjauksia mahdoin esittää?

Olen oman osani tehnyt, en minä maailmaa hallitse. Muut tekevät omat ratkaisunsa.

/Se jolle vastasit

Mietin vain että jonkunhan se on ratkaistava, ja parhaat ratkaisun tekijät olisi varmasti ne jotka on jo tehneet osansa ja luopuneet sen asian takia paljosta. Ja olisivat myös valmiita radikaaleimpiin toimiin. No katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan. 🔮

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan