Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä normaalia väsymystä? (Vauvavuosi ja hoitovapaa)

Vierailija
09.05.2019 |

Kertokaa muut äidit onko tämä teidän mielestä enää normaalia väsymystä. Lapseni on nyt 1v 2kk ja takana on aika rankka vauvavuosi. Rankka oikeastaan siksi, että unet on jääneet niin vähiin eikä ole ollut omaa aikaa. Ja sama jatkuu, eikä loppua näy. En ole nukkunut kunnolla yli vuoteen. Lapsi ei ole koskaan nukkunut päiväunia kuin liikkuvissa vaunuissa/rattaissa, joten en ole itse päässyt päiväunille. Ensimmäiset kuukaudet yöherätyksiä oli tunnin tai kahden välein, joten en nukkunut synnytyksen jälkeen kuukausiin kuin tunnin pätkissä, useimmiten yöunet jäivät neljään tuntiin. Nyt yöherätyksiä on enää pari (eikä tarvitse muuta kuin korjata lapsen poispotkimaa peittoa tms), mutta koska lapsi menee nukkumaan kahdeksalta ja herää ennen kuutta, niin en ehdi itse nukkua kunnon yöunia, kun en saa itse unta ennen klo 23. Mies tekee kahta työtä eli pitkiä työpäiviä ja viikonloppuisinkin välillä on työvuoroja, ja hän on väsynyt töistä joten hän sanoo, että ei millään jaksa hoitaa noita öitä, ei ole koko aikana jaksanut. Minä sitten olen venynyt ja venynyt.

Nyt olen niin väsynyt, että en jaksa oikein enää mitään. Kävelyllä käyn joka päivä, jotta lapsi saa ne päivunensa, mutta se on minulle niin suuri ponnistus, että sen jälkeen on mehut pois pari tuntia. En jaksa tehdä päivisin mitään mikä ei ole aivan pakollista. Moni asia on hoitamatta, koska en jaksa. En jaksa ajatella, en muista hoitaa, monena päivänä en jaksa edes puhua. Jos tapaan ystäviä, niin toivon että he puhuu ja saan vain kuunnella koska en jaksa puhua. Liikuntaa (muuta kuin kävelyä) en ole jaksanut harrastaa lapsen syntymän jälkeen, koska olen fyysisesti niin väsynyt unen puutteen takia, että lihakset ei toimi ollenkaan. Syön hyvin ja terveellisesti, siitä olen huolehtinut.

Onko tämä enää normaalia väsymystä?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis on se normaalia siihen nähden, että tuollaisen rupeaman jälkeen on ihan normaalia, että on noin väsynyt, mutta nyt pitäisi löytää keinoja, joiden avulla saisit nukkua. Jos et perhepiiristä apua saa, niin ota yhteyttä neuvolaan ja pyydä kotiapua.

Vierailija
2/32 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia. Mä olen nukkunut pätkäunia jo 3,5v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se vielä, että kyllä sun pitäisi nyt mennä nukkumaan ennen tuota kello 23:a. Sun pitää luoda sellaiset rutiinit, että pääset itse sänkyyn klo 21-22.

Vierailija
4/32 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on tavallaan normaalia mutta ei tervettä eikä kestävää kehitystä. Mutta oon kokenut saman, eikä mulla ollut keinoa korjata asiaa ja mulla sentään mies osallistui paljon.

Neljäs lapsi olikon haastava mitä ei voinut etukäteen tietää ja samalla lailla uuvuin/masennuin neljän lapsen äitinä, mitään tukiverkkoja ei ole eikä isovanhempia kiinnosta lainkaan osallistua elämäämme.

Auttoi vaan se että palasin töihin. Nyt on toisellalailla rankkaa mutta sentään aikuista seuraa.

Vierailija
5/32 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis on se normaalia siihen nähden, että tuollaisen rupeaman jälkeen on ihan normaalia, että on noin väsynyt, mutta nyt pitäisi löytää keinoja, joiden avulla saisit nukkua. Jos et perhepiiristä apua saa, niin ota yhteyttä neuvolaan ja pyydä kotiapua.

Tuolla kuviolla ei kotiapua saa, en minä ainakaan saanut. T. Nro4

Vierailija
6/32 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis tuota tarkoitin, että onko tämä tässä tilanteessa normaalia vai pitääkö minun pelätä, että olen jotenkin sairas ja tällainen väsymys onkin jonkun sairauden oire.

Olen kyllä puhunut tästä väsymyksestä ja tilanteestani neuvolassa monta kertaa. Ja siitä että ei ole tukiverkostoja auttamassa jne. Sieltä saa myötätuntoa ja kannustusta ja käskyn pakottaa mies hoitamaan lasta yksi tai kaksi yötä viikossa (mutta ei neuvoja miten se tehdään, jos mies kieltäytyy oman työväsymyksensä vuoksi ja toisaalta ymmärrän miehenkin väsymystä). Kotiapua saa meidän kunnassa sellaista, että joku kotiaputyöntekijä tulee kotiin juttelemaan arjen asioista (ei, en jaksa, se väsyttäisi minua enemmän vain) tai hoitamaan lasta siten, että teen sillä aikaa kotitöitä, siivousta, käyn lääkärissä tms. En minä siivousta tai ruoanlaittoa varten tarvi lapsenhoitajaa tänne kotiin, siivoan yhdessä lapseni kanssa sen minkä ylipäätään jaksan fyysisesti siivota. Ap

Vierailija
7/32 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EIkös nykyään pitäisi saada kotiapua aika helposti?

Vierailija
8/32 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta se vielä, että kyllä sun pitäisi nyt mennä nukkumaan ennen tuota kello 23:a. Sun pitää luoda sellaiset rutiinit, että pääset itse sänkyyn klo 21-22.

Menenkin. Mutta en saa unta. Olen aina ollut todella iltavirkku ja ilmeisesti tämä väsymys on jo kuukausia sitten mennyt niin "yli" että en osaa enää nukahtaa. 

Vierailija
9/32 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis tuota tarkoitin, että onko tämä tässä tilanteessa normaalia vai pitääkö minun pelätä, että olen jotenkin sairas ja tällainen väsymys onkin jonkun sairauden oire.

Olen kyllä puhunut tästä väsymyksestä ja tilanteestani neuvolassa monta kertaa. Ja siitä että ei ole tukiverkostoja auttamassa jne. Sieltä saa myötätuntoa ja kannustusta ja käskyn pakottaa mies hoitamaan lasta yksi tai kaksi yötä viikossa (mutta ei neuvoja miten se tehdään, jos mies kieltäytyy oman työväsymyksensä vuoksi ja toisaalta ymmärrän miehenkin väsymystä). Kotiapua saa meidän kunnassa sellaista, että joku kotiaputyöntekijä tulee kotiin juttelemaan arjen asioista (ei, en jaksa, se väsyttäisi minua enemmän vain) tai hoitamaan lasta siten, että teen sillä aikaa kotitöitä, siivousta, käyn lääkärissä tms. En minä siivousta tai ruoanlaittoa varten tarvi lapsenhoitajaa tänne kotiin, siivoan yhdessä lapseni kanssa sen minkä ylipäätään jaksan fyysisesti siivota. Ap

Tarkoitin, että kotiapua siihen, että työntekijä hoitaa lasta ja sinä nukut. Mutta miten et saa nukuttua ennen yhtätoista? Mikä sen estää?

Vierailija
10/32 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menenkin. Mutta en saa unta. Olen aina ollut todella iltavirkku ja ilmeisesti tämä väsymys on jo kuukausia sitten mennyt niin "yli" että en osaa enää nukahtaa. 

Sun pitää nyt yrittää kehittää sellaiset rutiinit ja tavat, että nukahtaminen onnistuu aiemmin. Jos termi unihygienia ei ole tuttu, googlaa. Pähkinänkuoressa se on sitä, että vältät sellaisia asioita, jotka heikentävät kykyäsi nukahtaa ja suosit sellaisia, jotka auttavat nukahtamista. Esim. vältät kahvin, teen, kaakaon, energiajuomien ja alkoholin juomista, älylaitteiden käyttöä ja proteiinin syömistä. Syö illalla hiilihydraatteja (ja tarpeeksi ennen nukkumaanmenoa) ja tee jotain rauhoittavaa.

Mä oon kärsinyt kausiluontoisesta unettomuudesta parikymppisestä asti. Oon syönyt siihen lääkkeitä, mutta viime vuosina olen opetellut hallitsemaan sitä muulla keinoilla, esim. unihygienialla ja hengitysharjoituksilla. Hengitysharjoitusten tarkoituksena on rentouttaa kehoa, kun se käy ylikierroksilla (mikä on tuttua mullekin). Paras hengitysharjoitus, josta saan melko nopeaakin apua, on se, että makaan sängyssä selällään ja vedän hitaasti nenän kautta keuhkot täyteen ilmaa. Sitten pidätän hetken, ja annan ilman kulkea suusta niin, että hampaiden välistä kuuluu sihinä. Tämä toistetaan 4-10 kertaa. Mä tiedän, että monet vierastavat näitä, mutta kun se ylivireystila on myös ihan fyysinen ilmiö, ja siihen pystyy vaikuttamaan itse.

Vierailija
11/32 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on neljä pientä lasta ja samanlainen väsymys vaivaa. Pitäisi mennä aikaisemmin nukkumaan,mutta en vielä osaa. Kai se tästä helpottaa jossain vaiheessa.

Vierailija
12/32 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lasta ei voi laittaa nukkumaan myöhemmin?

Vaikeahan se rytmi varmaan nyt on kääntää kun on tottunut, mutta jis nykyinen tyyli ei toimi ja itse et voi mennä aiemmin nukkumaan niin siinöhän se ratkaisu on.

Vierailija
13/32 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EIkös nykyään pitäisi saada kotiapua aika helposti?

Ei pienissä kaupungeissa, meillä on kotiapua vain korulauseissa mitta ei käytännössä. Kotiapu on vanhusten kotihoidon harteilla JOS jää vanhiksilta yliresurssia. Arvaa vaan jääkö...

Vierailija
14/32 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeahan se rytmi varmaan nyt on kääntää kun on tottunut, mutta jis nykyinen tyyli ei toimi ja itse et voi mennä aiemmin nukkumaan niin siinöhän se ratkaisu on.

Lapsi on ihan väsynyt jo ennen kahdeksaa. Se on selvästi hänelle sopiva aika mennä nukkumaan. Ole yrittänyt myöhäistää lapsen nukkumaanmenoa, mutta hän herää aina jokatapauksessa ennen kuutta ja jos ei  ole mennyt ajoissa nukkumaan niin päivästä tulee pelkkää kiukuttelua. Ap

Vierailija
15/32 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yleensä noin pienten lasten rytmiä voi oikein muuttaa.

Vierailija
16/32 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää nyt yrittää kehittää sellaiset rutiinit ja tavat, että nukahtaminen onnistuu aiemmin. Jos termi unihygienia ei ole tuttu, googlaa. Pähkinänkuoressa se on sitä, että vältät sellaisia asioita, jotka heikentävät kykyäsi nukahtaa ja suosit sellaisia, jotka auttavat nukahtamista. Esim. vältät kahvin, teen, kaakaon, energiajuomien ja alkoholin juomista, älylaitteiden käyttöä ja proteiinin syömistä. Syö illalla hiilihydraatteja (ja tarpeeksi ennen nukkumaanmenoa) ja tee jotain rauhoittavaa.

Mä oon kärsinyt kausiluontoisesta unettomuudesta parikymppisestä asti. Oon syönyt siihen lääkkeitä, mutta viime vuosina olen opetellut hallitsemaan sitä muulla keinoilla, esim. unihygienialla ja hengitysharjoituksilla. Hengitysharjoitusten tarkoituksena on rentouttaa kehoa, kun se käy ylikierroksilla (mikä on tuttua mullekin). Paras hengitysharjoitus, josta saan melko nopeaakin apua, on se, että makaan sängyssä selällään ja vedän hitaasti nenän kautta keuhkot täyteen ilmaa. Sitten pidätän hetken, ja annan ilman kulkea suusta niin, että hampaiden välistä kuuluu sihinä. Tämä toistetaan 4-10 kertaa. Mä tiedän, että monet vierastavat näitä, mutta kun se ylivireystila on myös ihan fyysinen ilmiö, ja siihen pystyy vaikuttamaan itse.

Olen lukenut unihygieniaohjeet ja toteuttanut niitä jo vuoden. Erilaisia hengitysharjoituksiakin olen kokeillut monta kertaa. Ylivireystilaan varmasti voi vaikuttaa itse, mutta en osaa vaikka millä ohjeilla olen yrittänyt. Ap

Vierailija
17/32 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin sun pitäis kyllä saada nukuttua säännöllisesti yksi yö kunnolla viikossa tai kahdessa, ellei mies tai kukaan muu läheisistä voi auttaa niin voisitko palkata lapsenvahdin joka ottaisi lapsen yöksi hoitoon tai tulisi teille hoitamaan lasta yöksi ja menisit itse hotelliin? Ellei siihen ole varaa nii voisiko mies ottaa töistä lomaa vaikka viikoksi ja nukutte molemmat vuorotellen univelat pois? Tai sitten vaan odottelet että univelka vähenee ajallaan nyt kun lapsi nukkuu jo kohtuullisen hyvin ja saat vähän kerrallaan niitä pois ja väsymys lievenee sitä mukaa.

Vierailija
18/32 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut unihygieniaohjeet ja toteuttanut niitä jo vuoden. Erilaisia hengitysharjoituksiakin olen kokeillut monta kertaa. Ylivireystilaan varmasti voi vaikuttaa itse, mutta en osaa vaikka millä ohjeilla olen yrittänyt. Ap

Sitten sun pitää pyytää lääkäriltä jotain mietoa lääkettä, esim. Triptyl + melatoniini, jotta saat pahimman stressitilan elimistöstä pois. Ja myös se, että viikonloppuna menet toiseen huoneeseen nukkumaan korvatulpat korvissa. Se on nyt pakko, vaikka miehesi sanoo mitä. Sitten, kun olet saanut sen yliviritystilan pois, normaali nukahtaminen onnistuu.

Vierailija
19/32 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Mies ei voi luistaa lapsenhoidosta minkään tekosyyn varjolla. Siellä töissä ei ole niin raskasta, ettei voisi joskus ottaa koppia öistä. Tuo on vastuunpakoilua. Samalla tavalla joutuisit hoitamaan yöt vaikka kävisit töissä.

2. Vapaat - koska mies pitää vapaata vai mitä töitä hän tekee? Sellainen kun tulee, niin ei auta itku ja kiistely, vaan mies ottaa vastuun että pääset nukkumaan pääsi selväksi tuosta unihumalasta. 

3. Osa-aikainen päivähoito - saisit päivät ladata akkuja. Päivähoito siihen asti, että toivut ja mies tajuaa isyytensä. Väsynyt ihminen on ympäristölleen vaarallinen etkä pysty väsyneenä järjestämään ikätasoista aktiviteettia pienelle ihmiselle. 

4. Lue jokainen kohta uudelleen ja toteuta ne. 

5. Muussa tapauksessa mene hotelliin ja sulje puhelin. 

Vierailija
20/32 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Mies ei voi luistaa lapsenhoidosta minkään tekosyyn varjolla. Siellä töissä ei ole niin raskasta, ettei voisi joskus ottaa koppia öistä. Tuo on vastuunpakoilua. Samalla tavalla joutuisit hoitamaan yöt vaikka kävisit töissä.

2. Vapaat - koska mies pitää vapaata vai mitä töitä hän tekee? Sellainen kun tulee, niin ei auta itku ja kiistely, vaan mies ottaa vastuun että pääset nukkumaan pääsi selväksi tuosta unihumalasta. 

3. Osa-aikainen päivähoito - saisit päivät ladata akkuja. Päivähoito siihen asti, että toivut ja mies tajuaa isyytensä. Väsynyt ihminen on ympäristölleen vaarallinen etkä pysty väsyneenä järjestämään ikätasoista aktiviteettia pienelle ihmiselle. 

4. Lue jokainen kohta uudelleen ja toteuta ne. 

5. Muussa tapauksessa mene hotelliin ja sulje puhelin. 

1. Olen samaa mieltä että mies pakoilee vastuuta. Asiasta on riideltykin monta kertaa. Miten pakotetaan ihminen, joka ei suostu?

2. Mies nukkuu vapaansa koska on niin väsynyt. Hän ei ota vastuuta minun väsymyksestä vaikka pyydän, vaadin tai yritän pakottaa tai huudan tai selitän rauhallisesti miksi pitää. Vetoaa aina väsymykseensä että ei vain pysty vaikka haluaisi.

3. Miten lapsen saa osa-aikaiseen päivähoitoon? Täällä on vaikea saada päiväkotipaikkaa edes työssäkäynnin vuoksi, vaikka siihen pitäisi olla oikeus (Helsinki).

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi