"Miehekkäät" naiset – johtuuko ilmiö äkillinen sukupuolidysforia inhosta "miehekkäitä" naisia kohtaan?
Ihan ensin – haluaisin saada tähän ketjuun vastauksia naisilta, en palstan ulisijamiehiltä. Jos jälkimmäiset vastaavat ketjuun, jätetään heidän vastauksensa huomiotta ja keskitytään itse asiaan.
Moni on varmasti jo kuullutkin termistä Rappid Onset Gender Dysphoria, jossa yleensä nuori nainen alkaa yhtäkkiä kokea sukupuolidysforiaa ja alkaa identifioitua transmieheksi. Tätä voisi kutsua vaikkapa suomenkielisellä nimellä äkillinen sukupuolidysforia. Ilmiö on melko uusi, joten siitä ei ole olemassa kuin vasta ihan alustavaa tutkimusta, mutta toiset ovat sitä mieltä, että se johtuu siitä, että "miehekkäillä" (englanninkielinen termi butch on jotenkin parempi, koska siinä ei ole sanaa mies, mutta vastaava sana puuttuu suomesta) naisilla, etenkin lesboilla, ei ole oikein oikeutusta olla olemassa.
En tiedä, pitääkö tämä paikkansa ihan samalla tavalla suomalaisessa yhteiskunnassa kuin amerikkalaisessa, varmasti osittain. Ainakin täälläkin on kasvava määrä transmiehiä tai sellaiseksi identifioituvia. Kyllä tämä asia mussa resonoi, koska olen tällainen hieman miehekäs nainen, olen aina ollut, tosin hetero. Olen jo melkein 40, mutta mietin usein sitä, miten minä mieltäisin itseni, jos olisin nuori nyt.
Ajatuksia?
Kommentit (44)
Ihan älyttömästi menee yhteiskunnan varoja noihin muodikkaisiin sukupuolenvaihdos-leikkauksiin. Ollaan tyytyväisiä siihen mitä ollaan! Itsekin olen hoikan miehen näköinen tai oikeastaan androgyynin näköinen, mutta en missään nimessä menisi leikkelemään itseäni. Edellä oleva video on hyvä osoitus miten asiat menevät pieneen.
Olen sukupuolten välisen tasa-arvon kannattaja ja puolustaja.
Mielestäni ei ole mikään ihme,, jos sukupuolisyrjintä tai muu epätasa-arvo
saa aikaan joissain ihmisissä sukupuoli-dysforiaa tai transsukupuolisuutta...
Mielestäni olisi hyvä jos ihmiset saisivat olla rauhassa oma itsensä, riippumatta siitä mikä heidän sukupuolensa on.
( ilman että tarvitsee pelätä ilkeitä kommentteja tai muuta vähättelyä.)
P.s. Egalitarismilla ja sukupuolten välisellä tasa-arvolla pääsee pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että käsitys sukupuolesta on kaventunut. Jos olisin nuorena elänyt tätä aikaa, olisin luultavasti joutunut miettimään ja kyseenalaistamaan naiseuttani. Onneksi en, vaan sain rauhassa olla poikamainen tyttö. Persoonallisuuspiirteet sekoitetaan nykyään sukupuoleen, vaikka tästä ajatuksesta minun nuoruudessani nimenomaan yritettiin päästä pois.
No kyllä minun mielestäni joskus 1980-luvullakin, kun olin lapsi, oli sukupuolirooleja ja oletuksia, ihan liikaa. Suurimpana kaikista tietysti tuo "kaikki tytöt haluaa aikuisina äideiksi". Persoonallisuuspiirteet on aina sekoitettu sukupuoleen. On sitä kyseenalaistettukin. Mutta olen kyllä huomannut ilmiön, että halutaan kovasti korostaa perinteisiä rooleja ja koetaan uhaksi niiden rikkominen. Entistä enemmän. Haukutaan feminismiä, sukupuolisensitiivisyys on k
Seksismi ja rasismi on kirosanoja ja kauheita asioita. Sukupuolisensitiivisyys ja feminismi on oikeudenmukaisuutta!
Eikö näitä voi vaan ignorata? Vaihtaa puheenaihetta? Jos joku on niin röyhkeä että tulee päin naamaan selittämään tuollaisia, niin ihan hyvällä omatunnolla voi mielestäni alkaa puhumaan jostakin muusta. Yleensä esim. hyökkääjän itsensä maalittaminen toimii, eli käännä huomio häneen