Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 12-vuotiailta kysytään röntgenissä mahdollisesta raskaudesta

Vierailija
08.05.2019 |

Aika hurjaa.
Tyttäreni on nimittäin juuri 12-vuotias ja olimme tänään Lastensairaalassa, jossa kontrollikäynnin ohessa otettiin keuhkoröntgen.

Tietysi hän meni kuvattavaksi ilman minua ja tuli muutaman minuutin kuluttua aika kauhistuneen näköisenä ulos:

-Äiti, se hoitaja kysyi minulta ensin syntymäajan ja sen jälkeen olisiko mitään mahdollisuutta, että olisin raskaana!!!

Tällaiset ohjeistukset moisiin kysymyksiin eivät tietystikään ole tuulesta temmattuja eli niihin on peruste, mutta se on aika oksettavaa!

Ymmärrän kyllä, että vaikkapa 15-vuotiaalta aletaan kysyä, mutta alkaen 12-v. on etovaa.

Kommentit (174)

Vierailija
41/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu kyllä erikoiselta käytännöltä. Vaikka 12-vuotias olisi ollut yhdynnässä (tahtomattaan tai ei), osaisikohan hän silti tiedostaa sitä, että siitä voi olla seurauksena raskaus. Kuinka moni tuon ikäinen ymmärtää biologiaa sen osalta? Ja eikö tuosta jo pitäisi tehdä lasukin, jos 12-vuotias kertoisi raskauden mahdollisuudesta?

Pitäisi. Jos 12 v alkaa tuossa tilanteessa esim itkeä ja sanoo ettei tiedä, että kyllä mulla on poikaystävä jne niin selviää että rikos on tapahtunut. On siis hyvä että asia saadaan tietää edes röntgenissä.

Joo, tuo on asiallinen kysymys ennen röntgeniä, mutta miten se, että 12-vuotias tyttö kertoo poikaystävästään tai mahdollisesta raskaudesta, tarkoittaa, että rikos olisi tapahtunut? Jos tämä poikaystävä on tosiaan poikaystävä (esim. 14-vuotias) ja he ovat harrastaneet sek5iä molempien suostumuksella, ei käsittääkseni ole rikosta tapahtunut.

Vierailija
42/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole provo enkä trolli, vaan nimenomaan aidosti kiukkuinen ja erittäin hämmästynyt.

En pidä itseäni sivistymättömänä, jos tuomitsen lapseni kauhistuksen ja ihmetyksen.

Ihminen, jolla ei ole aiettakaan aloittaa sukupuolielämää toistaiseksi, hämmentyy kyllä sangen tungettevanoloisesta kysymyksestä.

Mitä henkilökohtaisuuksiin tulee, olen vihainen juuri siksi, että tyttärestä otettiin tänään ennen tätä viimeistä eli röntgeniä paljon näytteitä, käyriä yms.

Juuri röntgenin piti olla maailman helpoin läpihuutojuttu ja se ei ollutkaan.

Lääkärinsä ei missään tapauksesa ajattele, että veisin hänen aikaansa, kun tulen kysymään asiasta.

Hän korostaa aina sitä, että saa soittaa, kysyä ja ihmetellä.

En aio soittaa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin 11v lapselta kysyttiin lääkärissä, että polttaako tupakkaa.

Mulla on keuhkoahtaumatautipotilaita, joista nuorimmat ovat aloittaneet tupakoinnin 9-vuotiaina. 

Vierailija
44/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole provo enkä trolli, vaan nimenomaan aidosti kiukkuinen ja erittäin hämmästynyt.

En pidä itseäni sivistymättömänä, jos tuomitsen lapseni kauhistuksen ja ihmetyksen.

Ihminen, jolla ei ole aiettakaan aloittaa sukupuolielämää toistaiseksi, hämmentyy kyllä sangen tungettevanoloisesta kysymyksestä.

Mitä henkilökohtaisuuksiin tulee, olen vihainen juuri siksi, että tyttärestä otettiin tänään ennen tätä viimeistä eli röntgeniä paljon näytteitä, käyriä yms.

Lääkärinsä ei missään tapauksesa ajattele, että veisin hänen aikaansa, kun tulen kysymään asiasta.

En aio soittaa.

ap

Sinun on kerrottava, että sama kysymys kysytään kaikilta tietyn ikäisiltä tytöiltä/naisilta. Tehtäväsi äitinä on saada tyttö ymmärtämään, ettei mitään kauhistumista ole ja että kysymys ei ole tungetteleva. Toki voit ulkoistaa tehtävän lääkärillekin.

Vierailija
45/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta kysyttiin parikuisen vauvan kanssa.

En onneksi ollut.

Mutta olisit voinut olla. Minulle syntyi pikkusisko, kun olin 10 kk. 

Vierailija
46/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta kysyttiin parikuisen vauvan kanssa.

En onneksi ollut.

Mutta olisit voinut olla. Minulle syntyi pikkusisko, kun olin 10 kk. 

Niin olisinkin.

Myös se 12-vuotias olisi voinut olla.

Vierailija
47/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minultakin on kysytty samaa jo 80-luvulla kun olin yläasteella. Ihmeellisempää on, etten muista asiaa kysytyn enää, kun olin täysi-ikäinen. Aika monissa röntgeneissä olen ehtinyt olla. Ehkäpä ajattelevat, että aikuinen osaa huomioida ja mainita asian kysymättä?

Vierailija
48/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aloitin 1980 ja synnyin 1970. Nykyään on onneksi tuokin vähentynyt.

Vierailija
49/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota tuota... Moni 12-vuotias ja nuorempikin valitettavasti joutuu tässä maailmassa kokemaan hieman järkyttävämpiäkin asioita kuin hoitajan esittämän rutiinikysymyksen. Tuollainen ihan överiksi menevä ylisuojelukaan ei ole kuitenkaan lapselle hyväksi.

On aina surullista, kun omia pelkoja ja ahdistuksia siirretään eteenpäin omille lapsille yrittämällä suojella lasta ihan kaikelta. Miykä ovat lapsesi valmiudet, kun hän kohtaa jotain oikeasti pahaa?

Vierailija
50/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aio soittaa.

ap

Ihan hyvä, että kysyt, saa lääkärikin rivien välissä syventävää tietoa teidän perheestänne.

Vierailija
51/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio soittaa.

ap

Sinun on kerrottava, että sama kysymys kysytään kaikilta tietyn ikäisiltä tytöiltä/naisilta. Tehtäväsi äitinä on saada tyttö ymmärtämään, ettei mitään kauhistumista ole ja että kysymys ei ole tungetteleva. Toki voit ulkoistaa tehtävän lääkärillekin.

Tehtävänäni on kertoa?

Olisin varoittanut, jos olisin tiennyt, että tuollaisia kysytään.

En tiennyt.

Nyt tiedän.

ap

Vierailija
52/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sädehoitolaki. Lopeta kauhistelu.

Vierailija
53/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio soittaa.

ap

Ihan hyvä, että kysyt, saa lääkärikin rivien välissä syventävää tietoa teidän perheestänne.

Mitäköhän hän ei jo tietäisi?

Vierailija
54/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio soittaa.

ap

Tehtävänäni on kertoa?

Olisin varoittanut, jos olisin tiennyt, että tuollaisia kysytään.

En tiennyt.

Nyt tiedän.

ap

Voit selittää asian myös jälkikäteen, ettei se jää vaivaamaan. Tyttö tietää sitten seuraavan kerran, miksi kysytään.

Vierailija
55/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on erittäin kummallista, että pidätte keskimäärin kaikki kysymystä täysin normaalina.

Ehkä kummalisin olen minä eikä se ole uutta.

ap

Vierailija
56/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen tästä henkilökohtaisen ongelman myös siksi, että tyttäreni, jonka kuukautisetkaan eivät, tiedoksenne vaan, ole vielä alkaneet, oli silmin nähden melko järkyttynyt tullessan pois röntgenistä.

Ihan kuin ei tässä päivässä olisi ollut muidenkin kokeiden ja tutkimusten osalta ihan tarpeeksi.

No, nytpähän seuraavalla kerralla osaa varautua kysymykseen nimeltä ABSURDI.

ap

Jos vaikka puhuisit lapsellesi tälläisistä ihan normaaleista (kuukautiset, seksi, ehkäisy) asioista niin ei järkyttyisi.

Vierailija
57/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on keuhkoahtaumatautipotilaita, joista nuorimmat ovat aloittaneet tupakoinnin 9-vuotiaina. 

Jotain tuollaista sekin selitti.

Vierailija
58/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on erittäin kummallista, että pidätte keskimäärin kaikki kysymystä täysin normaalina.

ap

Kysymyshän on täysin normaali.

Vierailija
59/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Totta kai se on täysin normaali kysymys!! Kuten sinulle on jo useamman kerran selvästi sanottu, on täysin mahdollista että 12-vuotias tyttö voi olla raskaana. Tavallista se ei ole, mutta mahdollista. Silloin kun raskaus on fyysisesti mahdollinen, tuo kysymys on henkilökunnan pakko kysyä.

Ihan mielenkiinnosta, miten tuo asia pitäisi sinun mielestäsi hoitaa että olisit tyytyväinen? Esim. pitäisikö ikärajaa kysymykselle nostaa? Jos, niin mihin ikään? 

Vierailija
60/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

No helvetti mitä epänormaalia siinä on että kysytään ennen röntgeniä että onko raskaana? Sikiö voi vaurioitua kuvauksesta niin siksi sitä kysytään. Lapsesi on sen ikäinen että voisi olla raskaana, ei sitä kysyttäisi muuten hänen ikäisillään. Sinustako pitäisi olla kysymättä ja mahdollisesti joskus sitten raskaana oleva 12-vuotias tulee röntgeniin ja sikiö vaurioituu ja voi tulla muita komplikaatioita? Olet kyllä vajaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme