Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 12-vuotiailta kysytään röntgenissä mahdollisesta raskaudesta

Vierailija
08.05.2019 |

Aika hurjaa.
Tyttäreni on nimittäin juuri 12-vuotias ja olimme tänään Lastensairaalassa, jossa kontrollikäynnin ohessa otettiin keuhkoröntgen.

Tietysi hän meni kuvattavaksi ilman minua ja tuli muutaman minuutin kuluttua aika kauhistuneen näköisenä ulos:

-Äiti, se hoitaja kysyi minulta ensin syntymäajan ja sen jälkeen olisiko mitään mahdollisuutta, että olisin raskaana!!!

Tällaiset ohjeistukset moisiin kysymyksiin eivät tietystikään ole tuulesta temmattuja eli niihin on peruste, mutta se on aika oksettavaa!

Ymmärrän kyllä, että vaikkapa 15-vuotiaalta aletaan kysyä, mutta alkaen 12-v. on etovaa.

Kommentit (174)

Vierailija
81/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

86 lähti kesken...

Mitä se vanhempien kanssa juttelu auttaa? Ei lapset kerro vanhemmille kaikkea eikä pidäkkään vaikka niin varmasti uskot.

Vierailija
82/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän ap tuumaisi siihen, että jos pitäisi tehdä tietokonekuvaus, otettaisiin raskaustesti vaikka kuinka selittäisi ettei ole raskaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, jos 12-v on raskaana ei oo mikään ihonväriin tai kulttuuriin sidittu juttu, kuten annat ymmärtää. Oma pikkusiskoni oli raskaana, kun oli 12. Normaali, hyväkäytöksinen valkoisen ja opettajaperheen tytär, ei käyttänyt päihteitä tai ollut ulkona iltaisin. Halusi kokeilla seksiä eivätkä osanneet käyttää kondomia. Ihan ajattelemattomuutta ja kokeilunhakua ensimmäisestä kerrastaan raskaaksi kaveripojan kanssa. Eli on mahdollista ihan kotosuomessa kantistenkin keskuudessa. Sisko sai vanhemmilta hemmetinmoisen saarnan vastuuttomuudesta. Olisi pitänyt lapsen, mutta raskaus meni kesken toisella kuulla.

84/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen tästä henkilökohtaisen ongelman siksi, että minua todellakin ETOO ajatus 12-vuotiaasta sukupuoliyhteydessä.

Ja minua etoo erityisesti se, että on kulttuureja, joissa 12-vuotiaan raskaus ei ole ongelma!

Olen globaalisti ajatteleva maailmankansalainen kuten tyttärenikin, emmekä siis vierasta muita uskontoja emmekä kulttuureja.

Tapoja kylläkin, kun 12-vuotiaan voidaan olettaa olevan raskaana, herranenaika, Suomessa!

Kun ne tavat ovat juuri sitä kulttuuria!

Ihmeellistä jeesustelua.

Vierailija
85/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän tuon ikäiset jo menneet karkin tai siiderin perässä täysin vapaaehtoisesti kulttuuriin tutustumaan.Jotkut vieläpä useita kertoja.

eli ihan asiallinen kysymys.

Vierailija
86/174 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen tästä henkilökohtaisen ongelman myös siksi, että tyttäreni, jonka kuukautisetkaan eivät, tiedoksenne vaan, ole vielä alkaneet, oli silmin nähden melko järkyttynyt tullessan pois röntgenistä.

Ihan kuin ei tässä päivässä olisi ollut muidenkin kokeiden ja tutkimusten osalta ihan tarpeeksi.

No, nytpähän seuraavalla kerralla osaa varautua kysymykseen nimeltä ABSURDI.

ap

Se kysymys on pakko kysyä ihan vaan oman työn turvaamiseksi. Jos ei kysy ja se 12-v onkin raskaana ja sikiölle tulee ongelmia siinä on itse äkkiä syytetyn penkillä, kun on vaarantanut äidin ja sikiön terveyden ja tehnyt hoitovirheen. Se kysytään kaikilta, jotka edes teoreettisesti on lisääntymisiässä. Oikeasti meitä ei kiinnosta onko se sun pers hedelmäsi raskaana, meitä kiinnostaa oman työpaikan turvaaminen sillä, että kysytään varalta. Jos se on raskaana vaikka sanoo ei, niin moka on silloin lapsen ja minä olen hoitanut työni.

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

Vastauksesi ensimmäinen lause on se, miksi kiitän.

ap

Vierailija
87/174 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, jos 12-v on raskaana ei oo mikään ihonväriin tai kulttuuriin sidittu juttu, kuten annat ymmärtää. Oma pikkusiskoni oli raskaana, kun oli 12. Normaali, hyväkäytöksinen valkoisen ja opettajaperheen tytär, ei käyttänyt päihteitä tai ollut ulkona iltaisin. Halusi kokeilla seksiä eivätkä osanneet käyttää kondomia. Ihan ajattelemattomuutta ja kokeilunhakua ensimmäisestä kerrastaan raskaaksi kaveripojan kanssa. Eli on mahdollista ihan kotosuomessa kantistenkin keskuudessa. Sisko sai vanhemmilta hemmetinmoisen saarnan vastuuttomuudesta. Olisi pitänyt lapsen, mutta raskaus meni kesken toisella kuulla.

En usko, että tämä on totta.

Ei nk. normaali, hyväkäytöksinen 12-vuotias tule vahingossa raskaaksi.

Ei nimittäin ole normaalia olla sukupuoliyhteydessä edes kaveripojan kanssa 12-vuotiaana!

Perhe ei ainakaan ole mikään normaali, mikäli tämä olisi totta.

Vierailija
88/174 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nimittäin ole normaalia olla sukupuoliyhteydessä edes kaveripojan kanssa 12-vuotiaana!

Voi jeesus! Itse aloitin seksihommelit 12-vuotiaana. Ihan oli hyvä koti ja opettaja olen. Ei vahinkoraskauksia, mutta kolme suunniteltua lasta.

Ei jäänyt traumoja, kiva nuoruus oli.

Missämaailmassa te oikein elätte?

Vierailija
89/174 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäköhän maailmassa olet itse elänyt?

Jos sinusta on ihan ok aloittaa seksielämä 12-vuotiaana, minun on pakko todeta, että olet sairas ihminen.

Annatko todella omien suunniteltujen lastesi aloittaa seksielämä 12-vuotiaana?!

Ihan kiva, että lapsiakin voi suunnitella.

Vierailija
90/174 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus! Itse aloitin seksihommelit 12-vuotiaana. Ihan oli hyvä koti ja opettaja olen. Ei vahinkoraskauksia, mutta kolme suunniteltua lasta.

WT

Vierailija
91/174 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu kyllä erikoiselta käytännöltä. Vaikka 12-vuotias olisi ollut yhdynnässä (tahtomattaan tai ei), osaisikohan hän silti tiedostaa sitä, että siitä voi olla seurauksena raskaus. Kuinka moni tuon ikäinen ymmärtää biologiaa sen osalta? Ja eikö tuosta jo pitäisi tehdä lasukin, jos 12-vuotias kertoisi raskauden mahdollisuudesta?

Jos normaaliälyinen 12-vuotias ei tiedä, että yhdynnästä voi seurata raskaus, niin se jos jokin on lasun paikka. Kyllä tuon ikäisen kuuluu jo tietää yksi maailman normaalein asia, eli mistä vauvat tulevat. Ei lasta saa eristää tynnyriin, jotta hän ei ikinä tekisi mitään "väärää". 12-vuotias on pian aloittamassa yläasteen tai jo yläasteella. Osa kirjoittaa täällä niin kuin 12-vuotias olisi eskarissa..

Vierailija
92/174 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäköhän maailmassa olet itse elänyt?

Jos sinusta on ihan ok aloittaa seksielämä 12-vuotiaana, minun on pakko todeta, että olet sairas ihminen.

Annatko todella omien suunniteltujen lastesi aloittaa seksielämä 12-vuotiaana?!

Ihan kiva, että lapsiakin voi suunnitella.

En ole se jota lainasit, eikä mielestäni ole "normaalia" aloittaa seksielämää noin nuorena, mutta mielestäni on typerää aikuisilta leimata näin tekevä lapsi/nuori automaattisesti epäonnistuneeksi, ongelmanuoreksi jne. Jos murrosikä on alkanut ja seurustelukumppani kuvioissa, niin kyllä sellaista varmasti voi tapahtua ihan puhtaasta jännityksen ja kokeilu halusta höystettynä hormoneilla. Sehän ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tuon ikäinen olisi valmis missään nimessä seksiin, mutta ei se myöskään nyt täysin tavatonta ja mahdotonta ole - tai vanhemman laiminlyönnin merkki.

Ihan hyvä on itse kullakin vanhemmalla myös muistaa, että tämä on asia jossa lapset eivät kyllä lupaa kysele äidiltä. On äärimmäisen naivia kuvitella, että olisi oman luvan antamisesta kiinni, milloin lapsi aloittaa seksielämänsä. Tärkeämpää on opettaa lapselle pitämään omat rajat ja kuuntelemaan itseään ajan kanssa (mitään omaan kehoon liittyvää asiaa ei pidä päättää heti), olemaan miellyttämättä muita niin että tekee jotain mitä ei itse halua jne.

Vierailija
93/174 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on steriloitu 3,5 vuotta sitten, ja ikinä en tähän mennessä ole saanut pilluraivokohtausta kun joku on kysynyt, että onko mahdollista että olisin raskaana.

Kylläpä aloittajan kersa on herccä, kun tuosta ahdistuu.

Vierailija
94/174 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

WT

:D

Nytpä tiedän, mitä WT tarkoittaa.

Vierailija
95/174 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja mieti, iäkkäämmiltä kysytään raskauden mahdollisuudesta, vaikka olisi jo vaihdevuodetkin ollut.

Ei minulta kysytty, kun kävin 42-vuotiaana virtsateiden röntgenissä. Ja olin raskaana, mutta en sitä tiennyt silloin. Lapseen röntgen ei vaikuttanut, mutta pieni pelko oli koko raskauden ajan.

Vierailija
96/174 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut on steriloitu 3,5 vuotta sitten, ja ikinä en tähän mennessä ole saanut pilluraivokohtausta kun joku on kysynyt, että onko mahdollista että olisin raskaana.

Kylläpä aloittajan kersa on herccä, kun tuosta ahdistuu.

Herkkiä olemme kumpikin ja tiedämme faktat.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suojaik%C3%A4raja

"Suojaikärajalla tarkoitetaan lakisääteistä ikärajaa, jota nuoremman henkilön ei katsota kykenevän antamaan suostumustaan seksuaaliseen kanssakäymiseen. Sukupuoliyhteys tällaiseen henkilöön rinnastetaan ikärajasäännöksen perusteella hänen tahtonsa vastaiseksi riippumatta siitä, onko hän suostunut siihen, koska hänen suostumustaan ei voida pitää pätevänä. Tämän vuoksi teko tulkitaan rikosoikeudessa ikärajaa nuorempaan henkilöön kohdistuvaksi rikokseksi.

Laki on säädetty suojelemaan lapsia ja nuoria seksuaaliselta hyväksikäytöltä.

Suojaikä vaihtelee maittain ja kulttuureittain.

Euroopassa suojaikäraja asettuu yleisesti 14 ja 17 ikävuoden väliin."

(lähde: Wikipedia)

ap

Vierailija
97/174 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on erittäin kummallista, että pidätte keskimäärin kaikki kysymystä täysin normaalina.

Ehkä kummalisin olen minä eikä se ole uutta.

ap

Sama kaava aina täällä. Hyökätään jonkun kimppuun oikein porukalla. 

Kun muut alapeukuttaa, niin niin pitää minunkin. Vaikka en edes ole pohtinut asiaa. 

Minä ymmärrän sinua ap.  Asiatonta kysyä lähes pikkulapselta tuollaista. Jos herää epäily, että näin voisi olla, niin sitten neuvotellaan vanhempien kanssa. Sitten vasta kysytään ja tutkitaan. 

Täysin kanssasi samaa mieltä. 

Vierailija
98/174 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on erittäin kummallista, että pidätte keskimäärin kaikki kysymystä täysin normaalina.

ap

Kun muut alapeukuttaa, niin niin pitää minunkin. Vaikka en edes ole pohtinut asiaa. 

Minä ymmärrän sinua ap.  Asiatonta kysyä lähes pikkulapselta tuollaista. Jos herää epäily, että näin voisi olla, niin sitten neuvotellaan vanhempien kanssa. Sitten vasta kysytään ja tutkitaan. 

Kiitos.

ap

Vierailija
99/174 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on siitä, että 12-vuotias otetaan yksin röntgeniin ja hänet hämmennytetään täysin kysymällä ABSURDI kysymys!

Kun tämä ilmeisen selvästi on DIIBADAABA-normaali käytäntö, ettekö te, jotka ammattinne vuoksi kysymyksen esitätte, ihmettele sanojanne???

ap

En ihmettele ollenkaan. Kysyn ne kysymykset, jotka pitää kysyä. Olen kysynyt tupakoinnista 10-vuotiaalta, raskaudesta 12-vuotiaalta, kuukautisista 9-vuotiaalta. Miksi noita kysymyksiä pitäisi ihmetellä?

Ymmärrän lapsen hämmennyksen mutta en todellakaan ymmärrä äidin järkytystä asiasta.

Vierailija
100/174 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No sehän se vasta loukkaavaa ja ahdistavaa olisi, jos henkilökunnan pitäisi kysyä 12-vuotiaalta tuollaista kun "herää epäily", eiköhän kaikilla ole parempi mieli kun kysytään kaikilta tasapuolisesti.

12-vuotias ei ole "lähes pikkulapsi" vaan lähes teini ja usein jo murrosikäinen. 12-vuotias ei traumatisoidu tuollaisesta kysymyksestä, ja jos traumatisoituu, niin on varmaan sitten jotain ongelmia elämässä, sillä normaali 6-7-luokkalainen kyllä tietää mistä vauvat tulevat, koska nainen voi tulla raskaaksi ja on ylipäätään koulussa jo saanut sukupuolivalistusta. Sen ikäinen ei menetä yöunia siitä että joku kysyy häneltä raskaudesta. Pikkulapsella viitataan Suomen kielessä alle kouluikäiseen lapseen, ja sen ikäiselle kysymys olisi ahdistava totta kai, ja puutteellisen päättelykyvyn vuoksi hän saattaisi jopa alkaa pelkäämään olevansa raskaana. Kuten sanoin, 12-vuotias ei kuitenkaan ole pikkulapsi, eikä terveydenhuollon tule heitä näin kohdella tietenkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä