Yli 12-vuotiailta kysytään röntgenissä mahdollisesta raskaudesta
Aika hurjaa.
Tyttäreni on nimittäin juuri 12-vuotias ja olimme tänään Lastensairaalassa, jossa kontrollikäynnin ohessa otettiin keuhkoröntgen.
Tietysi hän meni kuvattavaksi ilman minua ja tuli muutaman minuutin kuluttua aika kauhistuneen näköisenä ulos:
-Äiti, se hoitaja kysyi minulta ensin syntymäajan ja sen jälkeen olisiko mitään mahdollisuutta, että olisin raskaana!!!
Tällaiset ohjeistukset moisiin kysymyksiin eivät tietystikään ole tuulesta temmattuja eli niihin on peruste, mutta se on aika oksettavaa!
Ymmärrän kyllä, että vaikkapa 15-vuotiaalta aletaan kysyä, mutta alkaen 12-v. on etovaa.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kyllä erikoiselta käytännöltä. Vaikka 12-vuotias olisi ollut yhdynnässä (tahtomattaan tai ei), osaisikohan hän silti tiedostaa sitä, että siitä voi olla seurauksena raskaus. Kuinka moni tuon ikäinen ymmärtää biologiaa sen osalta? Ja eikö tuosta jo pitäisi tehdä lasukin, jos 12-vuotias kertoisi raskauden mahdollisuudesta?
Tämäkin on koulussa opetettu jo viidennellä luokalla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12v voi olla jo raskaana joten henkilökunnan tulee kysyä asiaa vaikka se sinusta etovaa onkin. Se on sikiön suojelemisen takia enkä ymmärrä miksi teet tästä henkilökohtaisen ongelman.
Teen tästä henkilökohtaisen ongelman siksi, että minua todellakin ETOO ajatus 12-vuotiaasta sukupuoliyhteydessä.
Ja minua etoo erityisesti se, että on kulttuureja, joissa 12-vuotiaan raskaus ei ole ongelma!
Olen globaalisti ajatteleva maailmankansalainen kuten tyttärenikin, emmekä siis vierasta muita uskontoja emmekä kulttuureja.
Tapoja kylläkin, kun 12-vuotiaan voidaan olettaa olevan raskaana, herranenaika, Suomessa!
Kai kävit haukkumassa hoitajan?
Teen tästä henkilökohtaisen ongelman myös siksi, että tyttäreni, jonka kuukautisetkaan eivät, tiedoksenne vaan, ole vielä alkaneet, oli silmin nähden melko järkyttynyt tullessan pois röntgenistä.
Ihan kuin ei tässä päivässä olisi ollut muidenkin kokeiden ja tutkimusten osalta ihan tarpeeksi.
No, nytpähän seuraavalla kerralla osaa varautua kysymykseen nimeltä ABSURDI.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ja jos on raskaana, tunnustaako sitä röntgenin tädille?
Toivottavasti tunnustaa.
Vierailija kirjoitti:
No sanonpa vaan että jos 12v on raskaana niin siinä ei sikiö tarvitse mitään suojelemista. Eihän 12v nyt voi lasta pitää ja synnyttää eli abortti on ainoa oikea ratkaisu. Ei, adoptio ei ole ratkaisu tässä tilanteessa.
No onhan se periaatteessa hyvä jos raskaus ja seksuaalinen hyväksikäyttö/raiskaus tulee tätä kautta ilmi sattumalta mutta sikiön suojeleminen on syynä ihan huuhaata 12v ikäisellä.
Ei se tuleva abortti tarkoita että hoitohenkilökunta saa tehdä poikkeuksen asiassa... Niin ja se levy suojelee myös munasarjoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12v voi olla jo raskaana joten henkilökunnan tulee kysyä asiaa vaikka se sinusta etovaa onkin. Se on sikiön suojelemisen takia enkä ymmärrä miksi teet tästä henkilökohtaisen ongelman.
Teen tästä henkilökohtaisen ongelman siksi, että minua todellakin ETOO ajatus 12-vuotiaasta sukupuoliyhteydessä.
Ja minua etoo erityisesti se, että on kulttuureja, joissa 12-vuotiaan raskaus ei ole ongelma!
Olen globaalisti ajatteleva maailmankansalainen kuten tyttärenikin, emmekä siis vierasta muita uskontoja emmekä kulttuureja.
Tapoja kylläkin, kun 12-vuotiaan voidaan olettaa olevan raskaana, herranenaika, Suomessa!
Ei, en minä ole sivistymätön.
Aion kuitenkin jossain vaiheessa kysyä syytä moiseen kysymykseen tyttäreni lääkäriltä.
Unohdin "riehua" tänään, koska olin niin onnellinen kontrollin tuloksista. :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Teen tästä henkilökohtaisen ongelman myös siksi, että tyttäreni, jonka kuukautisetkaan eivät, tiedoksenne vaan, ole vielä alkaneet, oli silmin nähden melko järkyttynyt tullessan pois röntgenistä.
Ihan kuin ei tässä päivässä olisi ollut muidenkin kokeiden ja tutkimusten osalta ihan tarpeeksi.
ap
Ja mistähän rötgenhoitaja sen tietää, onko tyttärelläsi jo kuukautiset?
Kysymys raskauden mahdollisuudesta on rutiinikysymys siinä missä syntymäajan kysyminenkin. Hoitaja kysyy sen, vaikkei epäilisikään juuri sinun tyttäresi olevan raskaana.
Minunkin 11v lapselta kysyttiin lääkärissä, että polttaako tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
ap
Provosi arvosana laski.
Kysehän ei ole mistään kulttuuriin jne. liittyvästä asiasta, vaan puhtaasti siitä, että 12-vuotiaan on fyysisistä syistä mahdollista tulla raskaaksi, jos kuukautiset ovat alkaneet.
Vierailija kirjoitti:
ap
Katsos kun ei röngtenhoitaja tiedä onko lapsesi hedelmällinen vai ei. Ohjeistus on että tietyssä iässä olevilta kysytään ja sillä selvä. Ja mitä tuohon lapsesi järkytykseen tulee niin katsoisin sinuna peiliin miksi lapsi on niin järkyttynyt? Miksei ymmärrä että ihan rutiini kysymys.
Itse en varmasti olisi tunnustanut vieraalle tädille/sedälle röntgenissä 12-v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, en minä ole sivistymätön.
Aion kuitenkin jossain vaiheessa kysyä syytä moiseen kysymykseen tyttäreni lääkäriltä.
Unohdin "riehua" tänään, koska olin niin onnellinen kontrollin tuloksista. :)
ap
Olet sinä sivistymätön kun et ymmärrä että tuo on ihan rutiinikäytäntö ja että tuhlaat lääkärin aikaa kysymällä siitä kun vastaus on selvä.
Kyllähän tuon ikäisen pitää jo tietää, että monella hänen ikäisellään on jo kuukautiset ja sitä kautta on raskauden mahdollisuus olemassa. Eihän siitä tarvitse järkyttyä. Mutta jos aikuinenkin pitää tavallista kysymistä absurdina, niin eihän se omena kauas ole puusta pudonnut.
Mä olin itse kovinkin tyytyväinen, kun tässä oli useampi 12 vuotias tyttö ja keskustelivat teemukiensa lomassa kuukautisista ja kivuista jne. Ihan kuin isotkin ihmiset. Silloin vaan olin hyvilläni, että niin se maailma on vaan muuttunut. Lapset pystyy asioista puhumaan noin avoimesti keskenään ja vielä, että oli yksi aikuinenkin kuulemassa.
Ei me kasarilla asioista juteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Provosi arvosana laski.
Jaa. Mä taas ajattelin, että ihanan osallistuva trolli. Käyttää hienoja sanoja ja on aidosti kiukkusen oloinen.
Minulta kysyttiin parikuisen vauvan kanssa.
En onneksi ollut.
Multa kysyttiin tätä röntgenissä jo 80-luvulla, taisin olla 13 v. On jäänyt mieleen, kun oli musta huvittavaa.
Multa kysyttiin 13-vuotiaana kun hain antibiootit pissatulehdukseen. Olihan se yllättävää, mutta itselle tuli tuosta lähinnä vain itsenäinen ja aikuinen olo silloin :DDD Ja oli muuten vuonna 2012 eli ennen tätä pakolaiskriiseilyä. Kysyttiin siksi, että se olisi biologisesti mahdollista, ei siksi, olisiko kulttuurisesti.
Jos lapsi on järkyttynyt, selitä miksi kysyttiin älä vain ala tytölle päivittelemään asiaa. 12-vuotias ei ole mikään idiootti vaan ymmärtäå kyllä kun kerrotaan, että se oli rutiinikysymys joka kysytään esim. kaikilta 12 vuotta täyttäneiltä varmuuden vuoksi. Se jos äiti alkaa draamailemaan ja ällööntymään tuollaisesta taas saattaa olla haitallista lapsen kehitykselle
Henkilökunnan tehtävä on kysyä. Samoin, jos vähintään 12v tyttö joutuu päivystykseen vatsakivuilla niin rutiinitesti on raskaustesti.
Ja jos on raskaana, tunnustaako sitä röntgenin tädille?