Yli 12-vuotiailta kysytään röntgenissä mahdollisesta raskaudesta
Aika hurjaa.
Tyttäreni on nimittäin juuri 12-vuotias ja olimme tänään Lastensairaalassa, jossa kontrollikäynnin ohessa otettiin keuhkoröntgen.
Tietysi hän meni kuvattavaksi ilman minua ja tuli muutaman minuutin kuluttua aika kauhistuneen näköisenä ulos:
-Äiti, se hoitaja kysyi minulta ensin syntymäajan ja sen jälkeen olisiko mitään mahdollisuutta, että olisin raskaana!!!
Tällaiset ohjeistukset moisiin kysymyksiin eivät tietystikään ole tuulesta temmattuja eli niihin on peruste, mutta se on aika oksettavaa!
Ymmärrän kyllä, että vaikkapa 15-vuotiaalta aletaan kysyä, mutta alkaen 12-v. on etovaa.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sanonpa vaan että jos 12v on raskaana niin siinä ei sikiö tarvitse mitään suojelemista. Eihän 12v nyt voi lasta pitää ja synnyttää eli abortti on ainoa oikea ratkaisu. Ei, adoptio ei ole ratkaisu tässä tilanteessa.
No onhan se periaatteessa hyvä jos raskaus ja seksuaalinen hyväksikäyttö/raiskaus tulee tätä kautta ilmi sattumalta mutta sikiön suojeleminen on syynä ihan huuhaata 12v ikäisellä.
Miten ihmeessä tähän oli laittanut alapeukun lähes 100 ihmistä? Ja yläpeukun alle 30? En ole tuon kirjoittaja mutta onhan tossa nyt järki. Eihän KUKAAN 12v voi täysissä järjissään hankkia lasta, eihän siinä tilanteessa olis mitään järkeä. Poliisiasia täysin.
Ihmettelen, että aloituksenikin sai 226 alapeukkua.
Ja jatko onkinkin sitten toinen juttu.
Ilmeisen selvästi suurimman osan vanhemmista mielestä on ihan ok, että 12-vuotias harrastaa seksiä.
Ei ihme, että lapsia otetaan huostaan, kun vanhemmat eivät todellakaan ymmärrä...
...yhtään mistään mitään.
ap
Ei se ole varsinaisesti OK, mutta SE EI olisi OK, että sairaalassa ei otettaisi mahdollisuutta huomioon.
Ajattelepa skenaariota, jossa 12v raskaana oleva tyttö menisi rtg-tutkimukseen JA vauva vaurioituisi siitä?!? Olisiko se hyvä asia? Minusta ei.
Mitä väliä sillä olisi, koska kyseessä ei olisi vauva, vaan sikiö, joka tietysti järkevien huoltajien myötä abortoitaisiin, jos 12-vuotias sattuisi olemaan raskaana?
Vanhemmathan eivät voi päättää abortista suuntaan tai toiseen, ainoastaan itse raskaana oleva. Itse varhaisteiniraskaudessani ei vanhempiani ees päästetty lääkärin vastaanotolle mukaan jossa lääkärin kanssa keskustelin asiasta, ettei vanhempani pääse vaikuttamaan päätöksen tekoon. Ja varmisteltiin monta kertaa että onko päätös vain ja ainoastaan minun olla tekemättä aborttia.
Taas tyypillinen ketju, jossa aloittajaa vastaan hyökätään kuin pahimmat koulukiusaajat.
Pilkataan hänen lastaankin, vaikka siitähän tässä ei yhtään ollut kyse. Juu.. herccä.
Minusta on kertakaikkisen hölmöä kysyä 12-vuotiaalta onko raskaana. Ensinnäkin 99 prosenttia näistä sanoisi hätäpäissään ettei ole, vaikka se mahdollista olisikin.
Eikö parempi olisi lähetyä asiaa hienovaraisemmin? Esim. : oletko jo ollut pojan kanssa yhdynnässä. Monet sinun ikäisesi ovat olleet. Tarvitsismme tämän tiedon ennen röntgeniä.
Uskon, että tähän saisi paremmin vastauksen. Jos tyttö vastaa myöntävästi, kysyä nätisti ehkäisystä ja raskauden mahdollisuudesta jne.
Jos 12-vuotias olisi raskaana se toki olisi asia ihan erikseen mutta rutiinikysymyshän tuo röntgeniin mennessä vain on siltä varalta että sanoo olevansa tai sanoo ettei ole vaikka onkin, turha siitä on loukkaantua, joku 12v voisi olla raskaana ja on ollutkin.
Hieman ohi aiheen mutta itseänikin tuo kysymys kerran harmitti kun taaperoikäinen lapseni loukkasi itsensä ja oma äitini lähti päivystykseen tueksi koska olin itse niin hysteerinen, en edes tajunnut ajatella asiaa ennen kuin röntgenissä kysyivät, olin tehnyt positiivisen testin pari päivää aiemmin emmekä suunnitelleet kertovamme kellekään ennen nt-ultraa. Ai että harmitti kun siinä se toki paljastui sitten äidillekin mutta toisaalta, onneksi kysyivät kun en hysterialtani olisi itse asiaa muistanut ja onneksi nyt oli sitten se mummikin mukana ettei tarvinnut 2-vuotiaan mennä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Taas tyypillinen ketju, jossa aloittajaa vastaan hyökätään kuin pahimmat koulukiusaajat.
Pilkataan hänen lastaankin, vaikka siitähän tässä ei yhtään ollut kyse. Juu.. herccä.
Minusta on kertakaikkisen hölmöä kysyä 12-vuotiaalta onko raskaana. Ensinnäkin 99 prosenttia näistä sanoisi hätäpäissään ettei ole, vaikka se mahdollista olisikin.
Eikö parempi olisi lähetyä asiaa hienovaraisemmin? Esim. : oletko jo ollut pojan kanssa yhdynnässä. Monet sinun ikäisesi ovat olleet. Tarvitsismme tämän tiedon ennen röntgeniä.
Uskon, että tähän saisi paremmin vastauksen. Jos tyttö vastaa myöntävästi, kysyä nätisti ehkäisystä ja raskauden mahdollisuudesta jne.
Minä ainakin kokisin yhdynnästä kyselyn ahdistavampana kuin pelkästä raskaudesta kysymisen sillä seksikokemusten kysyminen on paljon tungettelevampaa kuin neutraalisti kysyä oletko raskaana sanomatta mitään toisen kokemuksiin liittyen... Tuossa vaihtoehdossa sitten on niinkun tupla utelu. Ihan yhtä helposti tuohon vastaa ei :D
Kaverillani alkoi murrosikä todella aikaiseen ja kuukautiset tulivat ensimmäistä kertaa 10v. Häntä kauhistutti ne kaikki kokeet, joilla yritettiin selvittää syytä. Joutui mm. pariin otteeseen ultraan.
Voi Ap. Suomessakin on insestiä, pedofiliaa, lasten lääkärileikkejä jne. Kaikkea mahdollista. Missä kuplassa sinä elät? 12-vuotias on voinut joutua monesti jo raiskatuksi ja todellakin voi olla raskaana. On hyvä, että otatte asian nyt puheeksi kotona.
Olet varmaan järkyttynyt enemmän tyttösi sairaudesta ja olet siirtänyt pelkosi ja turhautumisesi nyt tähän yksittäiseen asiaan, joka lain mukaan pitää kysyä röntgenissä. Voimia sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan 1990-luvulla ikäluokastani useamman, joka sai lapsen seiskaluokalla. Yksi teki lapselle sisaruksen ysillä.
Missähän WT-piireissä sinä olet elänyt? En tiedä yhtäkään seiskalla lasta saanutta enkä edes peruskoulun puolella. Lukiosta muutaman.
Ja tuttavapiiri on todella laaja täällä Helsingissä.
Suomi on iso maa. Pienemmillä paikkakunnilla ei tarvitse liikkua teiniraskauspiireissä, vaan ihan samaa koulua voidaan käydä eri piiriläisten kanssakin. Pääkaupunkiseutu kai saa unohtamaan, että muualla maassa on paljon ihmisiä ja se ettet sinä tunne Helsingistä ketään ei välttämättä tarkoita sitä etteikö muualla joku muu voisi tuntea.
Ymmärtäkää ihmiset, että tässä kysymyksessä ei ole kyse mistään muusta kuin siitä, että moni 12-vuotias on jo sukukypsä ja kykeneväinen tulemaan raskaaksi. Lääketieteellinen fakta. Vain tämä asia merkkaa röntgentutkimuksessa.
Ihan oma keskustelunsa sitten on se, miten ok (NO EI OLE!!) on se, että 12-vuotias harrastaisi seksiä. Saati se, että olisi tullut hyväksikäytetyksi tai raiskatuksi. Tällä asialla ei ole röntgentutkimuksen kanssa mitään tekemistä eikä sitä hoitajat kauhistellakseen / uteliaisuuttaan kysele.
Ja itse kun en alalla toimi, en tiedä mitä velvollisuuksia liittyy sitten siihen, jos joku 12-vuotias röntgenhoitajalle paljastaisikin olevansa raskaana. Olisiko hoitajalla velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus (ehkäpä)?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos.
Seuraan tämän ketjun vaiheita ja nostan sen taas, koska joku kanssaihminen oli fiksu eikä vain huutanut, että minä olen hullu.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökunnan tehtävä on kysyä. Samoin, jos vähintään 12v tyttö joutuu päivystykseen vatsakivuilla niin rutiinitesti on raskaustesti.
Mitä ihmettä? Eikö siinä vaiheessa enää pelkkä kysyminen raskaudesta riitä? Jos ei, niin miksi se riittäisi ennen röntgeniäkään?
Ilmeisesti vanhemmat eivät ole kartalla (tyttö)lastensa tekemisistä.
Se nyt vaan on se ikä milloin usein kuukautiset alkavat ja raskauden mahdollisuus on olemassa. Rutiinikysymys, ei pidä hermostua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökunnan tehtävä on kysyä. Samoin, jos vähintään 12v tyttö joutuu päivystykseen vatsakivuilla niin rutiinitesti on raskaustesti.
Mitä ihmettä? Eikö siinä vaiheessa enää pelkkä kysyminen raskaudesta riitä? Jos ei, niin miksi se riittäisi ennen röntgeniäkään?
Tulisi aika hintavaksi tehdä raskaustesti jokaisen röntgentutkimuksen aluksi.
Missähän WT-piireissä sinä olet elänyt? En tiedä yhtäkään seiskalla lasta saanutta enkä edes peruskoulun puolella. Lukiosta muutaman.
Ja tuttavapiiri on todella laaja täällä Helsingissä.