Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 12-vuotiailta kysytään röntgenissä mahdollisesta raskaudesta

Vierailija
08.05.2019 |

Aika hurjaa.
Tyttäreni on nimittäin juuri 12-vuotias ja olimme tänään Lastensairaalassa, jossa kontrollikäynnin ohessa otettiin keuhkoröntgen.

Tietysi hän meni kuvattavaksi ilman minua ja tuli muutaman minuutin kuluttua aika kauhistuneen näköisenä ulos:

-Äiti, se hoitaja kysyi minulta ensin syntymäajan ja sen jälkeen olisiko mitään mahdollisuutta, että olisin raskaana!!!

Tällaiset ohjeistukset moisiin kysymyksiin eivät tietystikään ole tuulesta temmattuja eli niihin on peruste, mutta se on aika oksettavaa!

Ymmärrän kyllä, että vaikkapa 15-vuotiaalta aletaan kysyä, mutta alkaen 12-v. on etovaa.

Kommentit (174)

Vierailija
1/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on ollut nuoria teiniäitejä. Parempi varmistaa.

Vierailija
2/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

12v voi olla jo raskaana joten henkilökunnan tulee kysyä asiaa vaikka se sinusta etovaa onkin. Se on sikiön suojelemisen takia enkä ymmärrä miksi teet tästä henkilökohtaisen ongelman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on kysytty.

Vierailija
4/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä 12-vuotiaskin voi olla raskaana. Mutta eihän tuo ole kuin rutiinikysymys, sano tytölle ettei siitä kannata kauhistua.

Vierailija
5/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuukautiset ovat alkaneet on myös mahdollista olla raskaana. Yksinkertaista.

Vierailija
6/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kyllä erikoiselta käytännöltä. Vaikka 12-vuotias olisi ollut yhdynnässä (tahtomattaan tai ei), osaisikohan hän silti tiedostaa sitä, että siitä voi olla seurauksena raskaus. Kuinka moni tuon ikäinen ymmärtää biologiaa sen osalta? Ja eikö tuosta jo pitäisi tehdä lasukin, jos 12-vuotias kertoisi raskauden mahdollisuudesta?

Vierailija
7/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mieti, iäkkäämmiltä kysytään raskauden mahdollisuudesta, vaikka olisi jo vaihdevuodetkin ollut.

Vierailija
8/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu kyllä erikoiselta käytännöltä. Vaikka 12-vuotias olisi ollut yhdynnässä (tahtomattaan tai ei), osaisikohan hän silti tiedostaa sitä, että siitä voi olla seurauksena raskaus. Kuinka moni tuon ikäinen ymmärtää biologiaa sen osalta? Ja eikö tuosta jo pitäisi tehdä lasukin, jos 12-vuotias kertoisi raskauden mahdollisuudesta?

Osaa tai ei osaa tiedostaa, kysyttävä on. Ja lasu sitten, jos tilanne niin vaatii.

Vierailija
9/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi ensimmäinen tai viimeinen kerta, kun 12-vuotias on raskaana.

Vierailija
10/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä oli nyt niin ihneellistä? Rutiinikysymyksiä, turha niistä on pahastua.

Vierailija
11/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi. Jos 12 v alkaa tuossa tilanteessa esim itkeä ja sanoo ettei tiedä, että kyllä mulla on poikaystävä jne niin selviää että rikos on tapahtunut. On siis hyvä että asia saadaan tietää edes röntgenissä.

Vierailija
12/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12v voi olla jo raskaana joten henkilökunnan tulee kysyä asiaa vaikka se sinusta etovaa onkin. Se on sikiön suojelemisen takia enkä ymmärrä miksi teet tästä henkilökohtaisen ongelman.

Teen tästä henkilökohtaisen ongelman siksi, että minua todellakin ETOO ajatus 12-vuotiaasta sukupuoliyhteydessä.

Ja minua etoo erityisesti se, että on kulttuureja, joissa 12-vuotiaan raskaus ei ole ongelma!

Olen globaalisti ajatteleva maailmankansalainen kuten tyttärenikin, emmekä siis vierasta muita uskontoja emmekä kulttuureja.

Tapoja kylläkin, kun 12-vuotiaan voidaan olettaa olevan raskaana, herranenaika, Suomessa!

Se ei ollut henkilökohtaista, joten älä ota sitä henkilökohtaisesti.

Vierailija
13/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen tästä henkilökohtaisen ongelman siksi, että minua todellakin ETOO ajatus 12-vuotiaasta sukupuoliyhteydessä.

Ja minua etoo erityisesti se, että on kulttuureja, joissa 12-vuotiaan raskaus ei ole ongelma!

Olen globaalisti ajatteleva maailmankansalainen kuten tyttärenikin, emmekä siis vierasta muita uskontoja emmekä kulttuureja.

Tapoja kylläkin, kun 12-vuotiaan voidaan olettaa olevan raskaana, herranenaika, Suomessa!

Sun etomiset ei poista sitä tosiasiaa, että Suomessakin on ollut 12 vuotiaita raskaana. Ihan suomalaisia, ei tarvitse olla kulttuurista taustaa.

Vierailija
14/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanonpa vaan että jos 12v on raskaana niin siinä ei sikiö tarvitse mitään suojelemista. Eihän 12v nyt voi lasta pitää ja synnyttää eli abortti on ainoa oikea ratkaisu. Ei, adoptio ei ole ratkaisu tässä tilanteessa.

No onhan se periaatteessa hyvä jos raskaus ja seksuaalinen hyväksikäyttö/raiskaus tulee tätä kautta ilmi sattumalta mutta sikiön suojeleminen on syynä ihan huuhaata 12v ikäisellä.

Vierailija
15/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi hyvää päivää... Yritä erottaa terveydenhuolto pois tästä yhtälöstä. Olisiko mielestäsi parempi että sairaalat toimisivat vain fiilispohjalta?

Vierailija
16/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin 12 vuotiaana kanssa alaselän magneettikuvauksessa ja siellä kysyvät multa, että voiko lapsi olla raskaana. Menin pikkasen hämilleni ja sanoinkin, että jospa poistun huoneesta ja kysyt tytöltä.

Vaikka välit olisivat hyvät, niin ei tuollaista välttämättä lapsi kerro vanhemmilleen. Pelkää hyvien välien rikkoutuvan yms.

Ei ollut lapsi raskaana, onneksi. Tyttärellä on paljon poikia kavereina, joten todellakin raskaus olisi voinut olla mahdollista. Noista tiedä mitä saavat keskenään päähänsä.

Vierailija
17/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessakin on ihmisiä, jotka toimivat yleistä oikeustajua vastaan.

Vierailija
18/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä käytiin murrosikä ja lisääntyminen 5lk eli silloin kun oltiin 11-vuotiaita. Kyllä tuon ikäiset tietää, että miten ihminen lisääntyy. Se on sitten toinen juttu ymmärtääkö aivan täysin, että kuukautisten alkaessa voi tulla raskaaksi jo sen ikäisenä. Harvemmin tuon ikäiset seksiä vielä harrastaa, mutta ikinä se ei ole mahdotonta ollut. Siksi asiaa tulee kysyä, jos asia hämmentää lasta niin asiasta tulee keskustella. Kyllä tuon ikäinen ymmärtää, jos selittää, että röntgenkuvan otto voi vaurioittaa sikiötä mikäli on raskaana ja siksi sitä kysytään kun 12 vuotiaskin voi olla raskaana. Periaatteessa tuon voisi hoitajakin jo selittää kun tietää tytön iän, mutta viimeistään äiti/isä voisi kyllä valistaa.

Vierailija
19/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilta hedelmällisessä iässä olevilta kysytään. Ei siinä sen kummempaa.

Vierailija
20/174 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle suosittelen psykiatrin vastaanottoa niin saat jotkut lääkkeet tuohon hysteerisyyteesi. Avaa vaikka silmäsi ja huomaa että vaikka 12v raskaus ei Suomessa ole normi se on mahdollista eikä se että se on sinusta etovaa sitä tosi asiaa poista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan