Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on äitienpäivän merkitys tänä päivänä? Miksi sinä juhlit sitä?

Vierailija
06.05.2019 |

Äitienpäivän historia tunnetaan hyvin ja sen perustelut olivat 1900-luvun alussa se, "ettei yhteiskunta ottanut huomioon äitien asemaa kansakunnan teollistumisen ja lasten kasvatuksessa" Lähde wikipedia

Mietin onko tämä oikeasti enää juhlan aihe? Siis Suomessakin suurin osa naisista tekee muuta työtä kuin kotiäityittä? Onko äitienpäivä samanlainen jäänne menneisyydesta, kuin se että isä luovuttaa tyttärensä kirkossa.

Nostaako juhla esille ajatuksen, että nainen joka ei ole äiti ei ole yhtä arvokas?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitienpäivä on päivä, jolloin muistetaan äitejä. Sillä pyritään siihen, että edes kerran vuodessa nostettaisiin esiin äitiyden merkityksellisyys. Se ei vähennä ei-äitien arvoa. Eihän ole keneltäkään pois, jos jotain toista juhlitaan. Itse en äitienpäivää juhli (en ole kenenkään äiti), mutta muistan kyllä omaa äitiäni vähintään puhelinsoitolla. Se on opittu tapa siinä missä joulunvietto tai muu sellainenkin. Mukavahan se on ilahduttaa läheisiään.

Vierailija
2/6 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiys on etuoikeus, joka on mielestäni todellakin juhlimisen arvoinen asia. Ihan samoin kuin on isyyskin. Siihen ei liity mitään muiden naisten väheksyntää tai muutakaan arvoasettelua. Se, että äiti käy työssä ei myöskään millään tasolla vähennä äitiyden merkitystä. Työssäkäyvä isä on ihan yhtä paljon isä kuin koti-isäkin. Sama juttu äideillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitienpäivä kuten isänpäiväkin eivät ole kristillisyyteen perustuvia juhlapäiviä, ja samaan kastiin menee myös naistenpäivä sekä ystävänpäivä, jotka voitaisiin kalenterista jättää pois kokonaan.  Ei mitään järkeä edes juhlia, ja kaikkein hölmöintä vielä lahjoja jaeskella kyseisinä päivinä juhlan kohteille.

Äiti olen itsekkin, ja niin on tyttärenikin kuin myös vanha ja iäkäs äitinikin, mutta juhlimista ei tässä äidin osassa ole minkään vertaa, huolta ja murhetta äitiys tuo tullessaan, jos lienee iloakin matkan varrella, mutta mitään sankaruutta on äidin roolista turhaa tekemällä tehdä!

Vierailija
4/6 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomannut, että äitienpäivä näyttää olevan tärkeä meillä muulle perheelle, ei niinkään mulle. Meillä on molemmat isoäidit kuolleet, joten olen lähiperheen ainoa äiti. Ja lapset ja mies haluaa sitä juhlia, taas mennään lounaalle, vaikka itseä ei yhtään häiritsisi vaikka oltaisiin ihan vaan kotona. Kahvikuppi aamulla sänkyyn ja kortti, mä olen ihan onnellinen. 

Vierailija
5/6 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä arvostan itseäni ja lähellä olevia äitejä sen verran että kerran vuodessa juhlitaan kunnolla (kuten isää syksyllä). Ei lahjoja mutta yhdessäoloa ja hyvää ruokaa! 

Meitä on sunnuntaina koolla 6 äitiä, mummoa ja iso-isoäitiä sekä yksi tuleva mamma. Muuta perhettä sitten 14 henkeä:) Tällä porukalla ei enää raaski lähteä ravintolaan juhlimaan

Vierailija
6/6 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan juhlittu eikä juhlita!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi