Miksi melkein kaikilla naisilla on korvakorut?
Ja nyt tänne jonkun satunnaisen naisen ei tarvitse tulla mainitsemaan, että hänelläpä ei ole. Katsokaa katukuvaa niin huomaatte.
Kommentit (28)
Minusta korvikset on kivannäköiset. Itselläni on ollut korvakorut noin 10-vuotiaasta ja aion niitä pitää tästä eteenkinpäin. En ole kylläkään yhtään kiinnostunut muiden korvista, enkä tiedä onko tutuillani reiät korvissa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Se on kulttuuriin jäänyt tapa. Aika monilta nykyisiltä aikuisilta naisilta on korvat lävistetty ala-asteikäisinä, ja pitäähän korviksia sitten pitää ettei ne reiät umpeudu kun on kerran lävistetty.
Asia erikseen ovat ne joilla on korvissa useampi lävistys tai sellaisilla levennyskoruilla laajennetut korvalävistykset. Heillä kyse on tietoisesta tyylivalinnasta. Lähestulkoon kaikki muut on korvansa rei'ittäneet ihan vaan koska se on tapana.
Mielestäni juuri tuon takia sellaiset peruskorvikset ovat vähän tätimäisiä, kaikkien äideillä on semmoiset ja muistan miten äiti sai isältä aina lahjaksi jotain tusinakoruja. Luulenkin että ainakin aikuistumisriittimäinen reikien ottaminen on jäämässä pois.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/korvakorujen-historiaa/3275938
Täällä mielenkiintoista korvishistoriaa, on todella vanha kulttuurinen juttu!
Katselin juuri suuriin ikäluokkiin kuuluvan äitini ammattikouluaikaista ryhmäkuvaa, silloin korvakorut olivat aika harvinaisia. Äitini ei hankkinut koskaan, eikä hänen samanikäisillä ystävilläänkään ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Katselin juuri suuriin ikäluokkiin kuuluvan äitini ammattikouluaikaista ryhmäkuvaa, silloin korvakorut olivat aika harvinaisia. Äitini ei hankkinut koskaan, eikä hänen samanikäisillä ystävilläänkään ole ollut.
Minä taas en ole varma, onko parhaalla ystävälläni kirvikset vai ei😁
Itse olen - 74 syntynyt, omassa ikäluokassani korvikset oli tosi Hot koko peruskouluajan, omat ekat reikäni sain tokan luokan syksyllä, toiset käytiin ottamassa kaverin kanssa viidennen luokan talvella, kolmannet saman kaverin kanssa seiskan syksyllä.
Oikealle puolelle otin rustokorun kasin talvella, ysin syksyllä otin oikealle puolelle toisen, ja vasemmalle puolelle ekan rustokorun, ysin keväällä otin vasemmalle puolelle vielä toisen rustokorun. Lukion tokalla otin molemmille puolille tragukset.
Nyt ikää 45, ja kaikki noi reiät edelleen auki, ja useimmiten pidän kaikissa koruja.
Jos minulla olisi kauniit korvat (ei ole) ja jos olisin nuori 20+ enkä kurppainen 40+, niin ostaisin ear cuff -koruja. Esim. tällaisen kaunottaren: https://www.etsy.com/listing/215795041/ear-cuff-dragon-guardian-elf-ear…
Minä en tiedä mikä on vastine sanalle "cool" 12-vuotiaiden kielessä mutta minähän olen itse nelikymppinen, joten omaan sanavarastooni tuo toki kuuluu ;)