Työpaikalla menossa show, kun osan mielestä työ on liian raskasta ja stressaavaa eikä kukaan voi jaksaa sitä.
Itse olen sitä mieltä, että työolot pääsääntöisesti ok. Erehdyin sanomaan kokouksessa, että vaikuttaahan se oma asennekin työntekoon. Nyt olen muutaman työkaverin silmätikkuna. En viihdy enää niin hyvin työyhteisössä, kun negatiivinen asenne vallannut paikan. Pomostakin puhutaan paljon pahaa, siis että on jättänyt tekemättä jotain tai ei ota valituksia todesta. Minusta esimies on ok, joten en ole noihin keskusteluihin osallistunut. Kannattaakohan minun vain lähteä ja kokeilla jotain muuta työpaikkaa? Vai onko jollain kokemusta, että ilmapiiri muuttuisi tuollaisessa tilanteessa paremmaksi? Epäilen, että nämä työkaverit, jotka eniten meteliä pitävät, eivät tule lähtemään minnekään.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Kai sellaiset nyt erotetaan, jotka ei töitään jaksa, ja jaksavat tilalle.
Buahahahaa... Just joo, jossain toisessa universumissa.
Oletko sinäkin töissä VTT:llä? Ja työkavereina sellaisia, joiden mielestä on käsittämätöntä että aamulla pitää tulla töihin jo klo 9 alkavaan kokoukseen? Ja että AD 2019 voi töissä olla myös tehtäviä, jotka eivät ole "niin kivoja".
Kunnallinen ala ilmeisesti? Naisvaltainen yhteisö? Suojatyöpaikkoja riittää.
Vierailija kirjoitti:
Kokemukseni mukaan päinvastoin. Tekevät kiusataan pois ja laiskanpulleat ryhmääntyvät tukemaan toisiaan.
Meilläkin on julkisen sektorin työpaikassa monia ongelmia, mutta itse olen ratkaissut ne hakemalla uutta työpaikkaa, ensi viikolla on haastattelu. Osa on ratkaissut asian vuorotellen saikuttamalla ja vuorotellen saapumalla töihin märehtimään ja valittamaan tilanteesta varastaen muidenkin työaikaa. Väitän olevani työntekijänä tehokkaimmasta päästä, mutta nyt alkaa oma jaksaminen loppua aikavarkaiden ja valittajien kanssa. Koska esimiehille ei ole mitään vaatimuksia johtamisesta, eivät kykene puuttumaan edes siihen, että ne jotka töitä pystyisivät tekemään, saisivat työrauhan.
En pidä työtyytymättömyyttä ja mahdollista -uupumustakaan yksittäisen työntekijän vikana, mutta en pysty heidän ongelmiaankaan ratkomaan ja toimimaan epäpätevänä terapeuttina omien töiden ohessa.
Kuulostaa erehdyttävästi julkisen sektorin naisvaltaiselta työpaikalta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinäkin töissä VTT:llä? Ja työkavereina sellaisia, joiden mielestä on käsittämätöntä että aamulla pitää tulla töihin jo klo 9 alkavaan kokoukseen? Ja että AD 2019 voi töissä olla myös tehtäviä, jotka eivät ole "niin kivoja".
VTT kuulostaa aika jännällä työpaikalta. Mut on niitä muitakin. Olin ennen hoivaosastolla. Kas kun siellä piti tehdä töitäkin, hoitaa vanhuksia nimittäin, ja osa hoitajista valitti koko ajan. Milloin oli lonkka kipeä, milloin olkapää, ja työkaveri oli jättänyt tekemättä jotain ja siitä piti selän takana marista puoli päivää. Yhtenä päivänä kolmella hoitsulla iski migreeni samana päivänä. Yllättäen oli ilmoitettu just eräästä epämieluisasta muutoksesta. Puhumattakaan siitä, jos joku vanhempi hoitaja ei saanut lomaansa silloin kun olisi halunnut. Vähän varpaillaan siellä piti olla. Nuoret sairaanhoitajat ei olleet vanhojen hoitajien mielestä oikein mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olin opiskeluaikana tehtaassa kesätöissä ja siellä oli vastaava äijäkööri valittamassa milloin mistäkin. Ihan tähtitieteelliset palkat ja sitä nillittämisen määrää.
Nyt 10+ vuotta julkkarilla (naisia n. 60%) ja asiantuntijaduuni on taivas kun tohon vertaa. Pahimmat valittajat lähtivät kahdessa YT-menettelyssä ja siinä päästiin eroon aikasyöpöistäkin. Tulos ei vähentynyt ollenkaan!!
Vierailija kirjoitti:
Kunnallinen ala ilmeisesti? Naisvaltainen yhteisö? Suojatyöpaikkoja riittää.
Höpö höpö, yhden suuren firman paikallisosastolla, jossa on vaan "viiskymppisiä duunarimiehiä" niitä suojatyöpaikkoja riittää. Mitään ei jakseta eikä kiinnosta ja nämähän ei ulos talosta joudu. Tunnolliset lähtee, koska uupuvat muidenkin työt tehdessä.
Valehtele pomollesi että ne on lääppineet sua ja kohdelleet seksuaalisesti häiritsevästi. Ne saa potkut niin sillähän niistä päästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin opiskeluaikana tehtaassa kesätöissä ja siellä oli vastaava äijäkööri valittamassa milloin mistäkin. Ihan tähtitieteelliset palkat ja sitä nillittämisen määrää.
Nyt 10+ vuotta julkkarilla (naisia n. 60%) ja asiantuntijaduuni on taivas kun tohon vertaa. Pahimmat valittajat lähtivät kahdessa YT-menettelyssä ja siinä päästiin eroon aikasyöpöistäkin. Tulos ei vähentynyt ollenkaan!!
Sama kokemus tehdastyöstä. Miesvaltainen tehdas. Kriisiytyminen tuli siitä, kun ylimääräiset tupakkatauot kiellettiin. Savuttomilla ei ollut mitään ylimääräisiä 5 minuutin taukoja joka tunti. Sitten kun muutama savuton alkoi ottaa tavaksi lähteä ulos jaloittelemaan samalla kun eräillä oli omavaltainen tupakkatauko, johto heräsi siihen, että työt seisoi. Ylimääräiset tauot kiellettiin. Siitä seurasi aika monenlaista protestia, mm. työssä hidastelua, kirjeitä luottamusmiehille ja neuvotteluja luottamusmiehen ja johdon kesken. Muistaakseni jopa jonkinlainen ulosmarssi koettiin. Eihän sitä normaali ihminen enää jaksanut. Meitä normaaleja lähti monta yhdellä rysäyksellä ja pahimmat öykkärit jäi sinne. Mihinpä ne olisi lähteneetkään, kun monelle se oli ainoa työpaikka koko työurallaan.
Vierailija kirjoitti:
Julkisen sektorin naisvaltaisten työpaikkojen työntekijä ovat ihan oikeasti usein ylityöllistettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on julkisen sektorin työpaikassa monia ongelmia, mutta itse olen ratkaissut ne hakemalla uutta työpaikkaa, ensi viikolla on haastattelu. Osa on ratkaissut asian vuorotellen saikuttamalla ja vuorotellen saapumalla töihin märehtimään ja valittamaan tilanteesta varastaen muidenkin työaikaa. Väitän olevani työntekijänä tehokkaimmasta päästä, mutta nyt alkaa oma jaksaminen loppua aikavarkaiden ja valittajien kanssa. Koska esimiehille ei ole mitään vaatimuksia johtamisesta, eivät kykene puuttumaan edes siihen, että ne jotka töitä pystyisivät tekemään, saisivat työrauhan.
En pidä työtyytymättömyyttä ja mahdollista -uupumustakaan yksittäisen työntekijän vikana, mutta en pysty heidän ongelmiaankaan ratkomaan ja toimimaan epäpätevänä terapeuttina omien töiden ohessa.
Minulla oli työparina saikkukierteessä ollut kollega. Ylikuormittuneen sijaistaminen tekemällä häneltä työ”ruuhkat” pois oli lopulta helpompi työrasti kuin se, kun hän oli töissä. Samassa huoneessa toimin puolipäiväisenä terapeuttina ja henkilökohtaisena avustajana. Esimies neuvoi, että pitää olla ymmärtäväinen. Vaihdoin työpaikkaa kun aikani katselin sitä, että kollegalle määrätyt tehtävät lähes samalla palkalla olivat alle 20 % omistani. Sitä olisin ehkä vielä sietänyt, mutta en jatkuvaa valitusta ylikuormituksesta.
Onko yhtään työpaikkaa, jossa työkuorma ja vastuut olisi jakautunut suurin piirtein tasaisesti? Vai onko niin, että tunnolliset hoitavat hommat joka paikassa ja lusmut, saikuttajat yms. menevät aina siitä, mistä aita on matalin.
Sehän on ilmaista viihdettä työaikana jos siellä on show. Riiteleviä osapuolia voi yllyttää jos näyttää ettei tuosta mitään tule.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on ilmaista viihdettä työaikana jos siellä on show. Riiteleviä osapuolia voi yllyttää jos näyttää ettei tuosta mitään tule.
Niin jos sattuu pitämään siitä, että omalla työpaikalla on riitaisaa, ahdistava tunnelma ja huonot välit ihmisten kesken. Ei se kaikille ole huvittava tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Buahahahaa... Just joo, jossain toisessa universumissa.
Ohis. Ei kun ihan suomessa. Varamiespalvelut, Barona, yms.
No jospa he kokevat työpaikan asiat eri tavalla kuin sinä. Joku voi olla uupunut tai tietämättään vaikka vakavasti sairas ja väsynyt siksi. Joku voi kokea tulleensa kiusatuksi. Oletko miettinyt koskaan omaa käytöstäsi? Miten kohtelet työkavereitasi?