Meistä tehtiin lastensuojeluilmoitus - mitä nyt tapahtuu?
Nyt 18 v. nuori oli käynyt tilittämässä tuntemuksiaan nuorisoneuvonnassa ja maalannut isolla pensselilä sitä, kuinka on ahdistunut kotona ja tarvitsee oman asunnon. Oli tuolla käydessään viikkoa vaille 18 v. Kaverit olivat ilmeisesti neuvoneet, että mitä kamalammat kotiolot pystyt kuvailemaan, sitä paremmat mahdollisuudet asuntoon.
Nyt ollaan tilanteessa, että kyseisen 18 v. osalta lastensuojelua ei kiinnosta pätkääkään, mutta hänen kuvailemansa jutut johtivat siihen, että 14 v. ja 17 v. pikkusisaruksesta tehtiin keskustelun perusteella lastensuojeluilmoitus.
Sosiaaliviranomainen soitti ja kertoi sanatarkasti sen, mitä teini oli tuolla vastaanotolla sanonut. Tuntuu, että miten ihmeessä tämä on vaitiolovelvollisuuden nojalla edes mahdollista? Siellä oli mm. valheita, joita teini oli kertonut minun tehneen ja sanoneen, osa sellaisia, että niille ei ole mitään todellisuuspohjaa, mutta todistamisen taakka on minulla ("arvostellut lasten vartaloa").
En edes keksi tilannetta, missä tämä olisi tapahtunut, paitsi kyseisen nuoren ollessa 17 v. ja keksittyään ryhtyvänsä vegaaniksi, mutta ruokavalioon kelpasi lähinnä spaghetti + tomaattikastike, pavut yms. olivat pahaa. Silloin sanoin, että tuo ruokavalio on todella epäterveellinen ja johtaa kyllä lihomiseen. Saatoin tehdä esim. papu-kasvis wokkia hänelle joskus erikseen, joskun vegaanista koko perheelle. Lopputuloksena se, että vegaani nyrpisti nenää tullessaan harrastuksista klo 21 ja söi leipäää. Ikinä en ole niin paljon heittänyt ruokaa roskiin kuin tässä vegaanivaiheessa - ja tämä ei ole mikään vegeprovo, me söimme koko perhe paljon vegaania, mutta esim. kun ostin todella kallista juuston korviketta pizzaan, heitin sen pois biojätteessä kun yritin tehdä siitä ruokaa, mitä ei ehtinyt/kelvannut syömään.
Nuori on maalannut minut lähinnä aivan mielenvikaiseksi, jutuista, jotka tunnistan: mm. eilen syntyi tilanne, että hän vei koiran (ehkä 5. kerran pyynnon jälkeen) ja koira oli tottakai aivan kurainen kotiin tullessaan. Pyysin, että huuhtelisi kuraeteisessä tassut ja kuivaisi koiran. Olin kuulemma täysin sairas mielipuoli, kun suljin kodinhoitohuoneen oven ja sanoin ettei koiralla ole asiaa muihin tiloihin ennen kuin se on pesty. Koira on ensisijaisesti tämän teinin oma, mutta minä huolehdin trimmauksesta, pesemisestä ja kaikesta ylläpidosta jne. Nyt oli kyse vastapestyn koiran tassujen huuhtelemisesta.
Tämän tyyppisistä jutuista nuori on siiis kertonut minun olevan mielipuolinen sadisti, joka kiihtyy raivoon pienimmästäkin syystä. Meille varattiin keskusteluaika sekä vanhemmille, että nuoremmille lapsille (joiden kanssa ei ole mitään ongelmaa). 18 v. nyt juuri täyttänyt ei heitä kiinnosta pätkääkään, vaikka ainoastaan hän on ongelman ydin käytöksellään.
Olen aivan kauhuissani, tietenkin, meillä on (tämän esikoisen kanssa) ollut tosi kiivaita riitoja, joissa olen korottanut ääntäni jne. Kahden muun kanssa ei oikeastaan ikinä.
Voidaanko noi nuoremmat nyt siis sijoittaa jonnekin, koska tämä lähes täysi-ikäinen oli tuonut esiin "vakavan" huolensa nuoremmista sisaruksista mun raivareiden vuoksi? Jotka liittyivät esim. siihen, että kyseinen teini oli ottanut mun joululahjaksi saaman kalliin kasvovoiteen kysymättä lupaa ja käyttänyt sen vanulapuilla meikinpoistoon. Totta hemmetissä suutuin ja kielsin ottamasta minun kaapistani yhtään mitään ilman lupaa ja sanoin suutuspäissäni että otan sen 50 € voiteen kuukausirahasta pois. iItä en tehnyt.
Meille soitettiin ja asia oli ensin ok, mutta nyt sitten pyydettiin tapaamiseen. Joka kuitenkin menee heinäkuun ekalle viikolle. Tuntuu todella kummalliselta ja juuri tuon 14 v. osalta kuulemma huoli oli suuri, vaikka hänen kanssaan ei ol ikinä riidelty.
Kommentit (286)
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä luulet otetaanko normaalin perheen lapsia huostaan jos kotona sai asua Vilja-Eerikakin kuolemaansa saakka? :)
En siedä ihmisiä jotka sekoaa jostain lasusta. Onko teillä sit asiat niin hyvin kun annat ymmärtää ja syytä huoleen ei ole? Jos kaikki olisi ok, et stressaisi jostain LASUSTA
Vilja-Eerikan isoäiti oli sosiaalijohtaja.
tietäjä joka tietää kaikesta kaiken kirjoitti:
Teidät amm utaan.
MMMMMMMMUUUUUUUUUUUUUU
tietäjä joka tietää kaikesta kaiken kirjoitti:
Teidät amm utaan.
radikaalia sosiaalityötä teillä päin
olen kyllä kuulut huhua etä ne olisi aloittaneet
Ei ole syytä huoleen. Pääasia on aina sossujen kanssa se, että pysyy itse viileän asiallisena ja rauhallisena. Yhtään ei pidä antaa tunteilulle sijaa. Olette vaan neutraaleja ja toteatte, että hirveän surullista, kun kaikkesi olet tehnyt, ja teinin murrosikä on ollut hyvin haastava. Voit hyvin ottaa apua vastaan, jos on jotakin kunnan " perheneuvontaa" ja puhelinnumeroa heillä tapaamisessa antaa. Varmasti jakavat vain esitteitä, niin minullekin. Kannattaa olla sillä tavalla " yhetistyöhaluinen", että " voi että, täytyy nyt perheenä tarkkailla teinin käytöstä". Mutta että TEILLÄ on kaikki hyvin, ja pienemmät lapset voivat hyvin ja että tällainen tapaus tuli täysin yllätyksenä. Suomessa on niin paljon todellista apua tarvitsevia lapsia, että ei ole mahdollisuutta ottaa kenenkään tavallisen normi perheen lapsia huostaan minkään normi perheriitojen vuoksi teinin kanssa. He joutuvat viran puolesta tekemään kotikäynnin ihan jokaisesta ilmoituksesta. Se on vaan byrokratiaa. Voimaa ja tsemppiä!
Ohis, mutta jos meillä joku teineistä käyttäisi meikinpuhdistukseen mun lahjaksi saaman kalliin kasvovoiteen, niin todellakin pidättäisin kuukausirahasta. Jos joku sossu sen takia haluaa tulla puhumaan mun kanssa, niin tervetuloa! :D
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta jos meillä joku teineistä käyttäisi meikinpuhdistukseen mun lahjaksi saaman kalliin kasvovoiteen, niin todellakin pidättäisin kuukausirahasta. Jos joku sossu sen takia haluaa tulla puhumaan mun kanssa, niin tervetuloa! :D
Sinun teineilläsi lienee kuitenkin rahaa ruokaan ja meikinpoistoainetta.
Vierailija kirjoitti:
50 e naamarasva on sellanen edullinen, jota ostan teinille. Enkä minä omistanikaan lukua pidä
Anna tutkia rauhassa. Jos mikään ei ole pielessä, ei ole pelättävää. Ymmärrä, että lastensuojelun näkökulmasta on sana sanaa vastaan, parempi että tutkivat tuollaiset tapaukset. Mieti vastaavaa tapausta, jossa kaikki olisikin oikeasti pielessä.
Ehkä samalla saatte hedelmällisiä keskusteluja lasten kanssa. Jos heitä vaikka joku asia vähän vaivaakin, tulee se ehkä esille. Lapset ei aina valita, kun haluavat miellyttää. :) Kaikissa perheissähän sitä joku ongelma aina on.¨¨
Raivat kuulostaa joka tapauksessa pelottavalle lapsen kannalta, vaikka erittäin inhimillisille. Täytyy sanoa. Mun vanhemmatkin sai raivareita, oli se pelottavaa, vaikka olisi ollut aiheesta eikä minuun kohdistettu.
Vierailija kirjoitti:
Saattaisi tehdä hyvää, jos tämä prinsessa muuttaisi omaan asuntoon ja ottaisi itse vastuun elämästään:joutuisi siivoamaan, pyykkäämään, laittamaan ruokansa itse ja ennenkaikkea maksamaan elämisensä itse.Ettekä maksaisi prinsessan menoja mitään, ette sitten mitään.S iinä kun elämän realiteetit tulisivat vastaan, niin saattaisi teinin mieli muuttua ....lisäksi voisi tehdä hyvää muille perheelle, teille vanhemmille ja muille sisaruksilla
Tsemppiä sinulle ja jaksamista-entä jos kävisi itse miehesi kanssa keskustelemassa jonkun ammattilaisen kanssa?
Aika julma meininki jättää 18-kesäinen kakara ihan heitteille. Turha valittaa sitten myöhemmin ettei käy kotona katsomassa, jos tuollaisen tempun tekee. Vaikka olisi ärsyttävä tapaus, niin pitää silti auttaa ja tukea itsenäistymisessä. Tottakai. Muistele millaista oli olla teini ja hanki hieman empatiaa. Ei sen aivot ole vielä edes kehittyneet niin, että edes pystyisi olla aikuisen lailla järkevä ja vastuullinen.
Olen samaa mieltä,että aina on sanottu:nuoruushan on hulluuden aikaa!Voi kokeilla myös vanhempiensa kärsivällisyyttä.Jokainen on joskus erehtynyt etsiessään omaa elämänsä suuntaa.Paljon on kiinni läheisissä suhteissa myös siitä, miten kemiat muutoin toimii vanhemman kanssa,kun siis on myötätuulta.Kun asiat ovat kärjistyneet jo niin,että tulee riitaa,näen ainoana vaihtoehtona sopimisen ja anteeksipyytämisen,minkä on tehnyt väärin.Meillä on oikeus pyytää anteeksi,vaikka se tuntuisi ihan järjettömältä teolta tässä,saatpa nähdä mikä pato siellä tyttösi sydämessä pidättelee,vain halutakseen ihan samaa.
Ei teillä ole mitään velvollisuutta mennä keskustelemaan tai ylipäätään reagoida yhtään mitenkään. Itse en ainakaan tuhlaisi aikaani.
Nuori teki lasuilmoituksen itsestään, mutta kuka teki ilmoituksen perheen muista lapsista?
Vierailija kirjoitti:
Kun asiat ovat kärjistyneet jo niin,että tulee riitaa,näen ainoana vaihtoehtona sopimisen ja anteeksipyytämisen,minkä on tehnyt väärin.Meillä on oikeus pyytää anteeksi,vaikka se tuntuisi ihan järjettömältä teolta tässä,saatpa nähdä mikä pato siellä tyttösi sydämessä pidättelee,vain halutakseen ihan samaa.
Viisaita sanoja
Kyllä se teini-ikä siitä ajan kanssa häviää, ja hänestä kasvaa varmasti kunnon kansalainen. Tiedoksi kaikille täällä rangaistuksiaan himoitseville.
Vierailija kirjoitti:
Nuori teki lasuilmoituksen itsestään, mutta kuka teki ilmoituksen perheen muista lapsista?
Joku perheen tunteva on tehnyt lasun kaikista. Ei tämä 9,8 keskiarvoinen koiranomistajatyttö mitään lasua ole edes itsestään tehnyt, vaan koettaa saada asian näyttämään paremmalta loppujen lasten osalta. Ilmeisesti tässä on sama tilanne kuin oli minun lapsuudenkodissani, eli lapset eivät saa olla olemassakaan ja jos eivät ole olemassa, niin sekin on täysin väärin ja räyhäämisen aihe. Kaikki tekemiset väännetään jotenkin nurinpäin, esimerkiksi nyt valitetaan etteivät nuoren vieraat syöneet aamiaista. Jos olisivat syöneet, niin huudon aihe olisi että söivät meidän aamiaiset. Vastapesty koira vaaditaan pestäväksi uudelleen huutamalla. Itse ostetuista välipaloista huudetaan, mutta huudettaisi että osta itse omat ruokasi jos välipalan ottaisi jääkaapista mukaan. Jne. jne., aivan loputtomiin. Kaikille lapsille on sitä parempi mitä nopeammin pääsevät irti jatkuvasta haukuttavana olemisesta.
huostaan vaan tänne tullaan eikä olemaan
tula tullallaa turpa rullallaa huostaan vaan vaikka ...
juu huostaan vaan niin saadaan vähän pisnestä lepsuille
mi nun nimeni on Otto Huostaan ja otan huostaan tai suihin
Nyt on pakko sanoa, että teinisi käytös tässä on aivan hävettävää ja epäkunnioittavaa sinua ja mummiaan kohtaan, kun tuon vanhojen tanssi-episodin vielä luin.
Kaiken lasusta stressaamisen sijaan olisin ennemmin huolissani lapsesi sekä muiden ihmisten puolesta, minkälaisen itsekkään hemmotellun teinin olette kasvattaneet. Hänellä tulee olemaan myöhemmin vaikeaa tai sitten hänen ympärillä olevillaan.
Myös minulle on lapsena ja teininä tarjottu taloudelliseati kaikkea (Olen nyt 30v) ja sain usein toiveita kavereideni, vatteideni ym. suhteen läpi. Mutta ikinä, ei ikinä, olisi äitini tai isäni tuollaista nirppanokkamaista ja välinpitämätöntä käytöstä sallinut (perättömyyksien keksimistä ei olisi ikinä voinut edes tapahtua). Meitä kasvatettiin ja opetettiin kunnioittamaan muita ja arvostamaan asioita, joita meillä oli.
En olisi itse 17-/18-vuotiaana edes kehdannut tuoda tuollaisia pimuja kylään, jotka eivät edes tervehtisi tai kiittäisi majoituksesta, kyydistä tai edes tarjotusta aamupalasta (kerran eivät ole edes yhteistuumin tajunneet tulla pöytään, kun kutsutaan). Ja jos näin olisivat käyttäytyneet, minua olisi hävettänyt ja olisimme tod.näk. myös keskustelleet tästä äitini kanssa, että käytös oli töykeää. Olisin itse ollut pahoillani. Kyseessä ei kuitenkaan mitkään esiteinit vaan aikuisuuden kynnyksellä olevat nuoret naiset.
Se etten mummiani olisi edes nähnyt tuollaisessa tilanteessa (muutenkaan), jossa hankkinut kaikenlaista, ei olisi ollut edes mahdollista. Mutta jos olisin noin käyttäytynyt, tästä olisi moraalikeskustelu käyty viimeistään seuraavana päivänä, kun juhlat olisi juhlittu.
Äitini olisi rauhallisesti, mutta määrätietoisesti tehnyt selväksi, miten epäkunnioittava olisin ollut ja pyytänyt minua asettumaan mummini asemaan, jos ei olisi ollut kaiken jälkeen silmissäni edes hetken huomion arvoinen, vaikka kaikki biletysinnon ymmärtävätkin. Ja se että koira on teinisi, eikä hän lähes täysi-ikäisenä oma-aloitteisesti koiraa lenkitä/tassuja pese, on pöyristyttävää ja epäempaattista. Saati, että pyydät pimuporukkaa yhdessä koiraa lenkittämään (mikä oli hyvä idea), ja hän järjestää vain narsistimaista draama keksimällä jotain paniikkikohtausverukkeita kavereista, kun korotat ääntä, on aivan kohtuutonta.
Meillä olisi tuossa tilanteessa tullut seuraavaksi äidin kohtelias koputus ovelle, ja rauhallinen kehotus, että kaikkien on vaarmasti parempi tällaisessa tilanteessa lähteä sitten omiin koteihin rauhottumaan, kun perheen tytön on kuitenkin koiransa lenkitettävä ja tarjoaisi vielä yhteislenkitysmahdollisuutta.
Kunnioitus ja arvostus näyttää olevan täysin kadoksissa teidän perheessä ja sen myötä kai on vaikea vastuutakaan ottaa omasta käytöksestä/eläimestä tai tuntea empatiaa muita kohtaan.
Tuosta lastensjojelusta selviätte varmasti todellakin vain sillä tapaamisella ja olemalla rauhallinen ja yhteistyökykyinen. Kerrot rehellisesti, kuten asiat ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku perheen tunteva on tehnyt lasun kaikista. Ei tämä 9,8 keskiarvoinen koiranomistajatyttö mitään lasua ole edes itsestään tehnyt, vaan koettaa saada asian näyttämään paremmalta loppujen lasten osalta. Ilmeisesti tässä on sama tilanne kuin oli minun lapsuudenkodissani, eli lapset eivät saa olla olemassakaan ja jos eivät ole olemassa, niin sekin on täysin väärin ja räyhäämisen aihe. Kaikki tekemiset väännetään jotenkin nurinpäin, esimerkiksi nyt valitetaan etteivät nuoren vieraat syöneet aamiaista. Jos olisivat syöneet, niin huudon aihe olisi että söivät meidän aamiaiset. Vastapesty koira vaaditaan pestäväksi uudelleen huutamalla. Itse ostetuista välipaloista huudetaan, mutta huudettaisi että osta itse omat ruokasi jos välipalan ottaisi jääkaapista mukaan. Jne. jne., aivan loputtomiin. Kaikille lapsille on sitä parempi mitä nopeammin pääsevät irti jatkuvasta haukuttavana olemisesta.
Siis hetkinen. En nyt ihan koko ketjua lukenut, mutta aloituksesta ymmärsin, että tämä teini meni alaikäisenä juttelemaan jonnekin nuorisojuttuun ja sieltä tehtiin hänen juttuihinsa pohjautuen lasu. Nuori itse ehti täyttää tässä välisä 18, mutta perheessä on nuorempia lapsia.
Tuokin, että ei omalle lapselle osteta vanhojentansseihin pukua vaan ostatetaan sukulaisilla. Tämän teki myös oma huutajaäitini, ja kuvioon kuului koko tapahtuman pilaaminen mahdollisimman perusteellisesti. Vaati saada itse tehdä kampaukseni, joka oli tuskallinen pitää ja piti purkaa. Rikkoi lainassa olleen turkin ja syytti siitä tietysti minua. Turmeli puvun tapahtuman jälkeen ja esitteli sitten aikaansaannostaan puvun maksajalle, että minä olisin rikkonut sen. Lopuksi väitti vielä vuosia myöhemmin minun myyneen pukuni pois. En ole löytänyt sitä vieläkään.
AP
Olen pahoillani puolestasi.Olet varmasti kasvattanut lapsesi rakastaen ja asettaen rajoja ja niin hyvin kuin vain olet pystynyt.
Tulee sellainen kuva että tällä hetkellä lapsesi on itsekeskeinen ja ylimielinen pikku-prinsessa, joka elää omassa teinikuplassaan.Eikä tllä hetkellä kunnioita eikä arvosta sinua, eikä mummiaan , eikä ketään.Pitää sinua lähinnä palvelusväkeen kuuluvana.E i ole sinun vikasi, saattaa olla ohimenevä vaihe, kuulostaa aika teiniltä vielä
Saattaisi tehdä hyvää, jos tämä prinsessa muuttaisi omaan asuntoon ja ottaisi itse vastuun elämästään:joutuisi siivoamaan, pyykkäämään, laittamaan ruokansa itse ja ennenkaikkea maksamaan elämisensä itse.Ettekä maksaisi prinsessan menoja mitään, ette sitten mitään.S iinä kun elämän realiteetit tulisivat vastaan, niin saattaisi teinin mieli muuttua ....lisäksi voisi tehdä hyvää muille perheelle, teille vanhemmille ja muille sisaruksilla
Tsemppiä sinulle ja jaksamista-entä jos kävisi itse miehesi kanssa keskustelemassa jonkun ammattilaisen kanssa?