Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada vauva syömään sormiruokaa?

Vierailija
04.05.2019 |

Vauva on nyt 10 kk. Olen 7 kk iästä saakka antanut sormiruokia (käteen esim. keitetyn porkkanan, banaanin tms). Olen antanut sormiruokana myös soseita niin, että saisi itse laittaa niitä käsin suuhunsa. Ei onnistu. Tykkää kyllä, mutta ei syö. Maistaa kerran ja sitten vain leikkii sillä ruoalla, puristaa mössöksi nyrkin sisälle, litistää pöytään, heittää lattialle jne. Mahaan asti ei mene kuin se ensimmäinen pala. Tämä on ollut tällaista nyt 3 kk. Samoja ruokia syö kun syötetään lusikalla. Miten saan hänet syömään niitä itse? Mallin näyttäminenkään ei ole vaikuttanut mitään.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lusikkaa ja haarukkaa käyttöön enemmin! Tuo sormiruokailu on järjetöntä.

Vierailija
22/42 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks sormiruokailu sitten opeta ulkona ollessaan, että näitäkin voi syödä kun kähmivät likaisia roskia suuhunsa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lusikkaa ja haarukkaa käyttöön enemmin! Tuo sormiruokailu on järjetöntä.

Jo sanana sana sormiruoka on kuvottava. Johtaa ajatuksen johonkin ihmiskunnan alkuhämäriin, missä villi-ihmiset luolissaan istuen mättävät raakaa ruokaa sormin kitusiinsa samalla murahdellen ja toljottaen vihamielisesti ympärilleen.

Eikö niitä lapsia voi opetaa alusta alkaen syömään kuten sivistyneet ihmiset syövät.

Opetatteko lapsenne myös paskomaan kadulle?

Vierailija
24/42 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sormiruokailu on vain turhaa sotkua, joka ei kehitä lapsen motorisia taitoja sen enempää kuin purulelutkaan. Anna vauvasi olla vauva ja ruoki hänet itse syöttäen lusikalla.

Tämä, paitsi että kyllä se motoriikka vähän kehittyy, mutta se kehittyy kyllä itsestään ilmankin siihen kannustamista.

Esikoinen söi mieluusti lusikalla jo 4kk iässä (siis niin, että lusikka annettiin käteen ja vei sen itse suuhun), mutta sormiruoat ei kiinnostanut yhtään. Ei siis lasta eikä minuakaan. Kokeilin kyllä joskus, mutta ei se ollut sen sotkun arvoista.

Kuopukselle en ole sormiruokaa edes tehnyt erikseen. Ei ole samalla lailla syönyt lusikalla kuin siskonsa pienestä asti, mutta nykyään kyllä haluaa sen lusikan käteensä. Joskus menee suuhun, useimmiten viskoo ruoat pitkin pöytiä. On nyt myös 10kk ja olen antanut sellaisia vauvanraksuja, maissi- ja ruisnaksuja, joilla saa sitä sormiruokailua harjoitella. Helpompi siivota kun on kuivaa tavaraa, niin voi vain lakaista lattioilta. Aluksi ei mennyt mitään suuhun, murusti vain ja purusti, mutta on nyt alkanut välillä jopa syödäkin raksuja, kun on ottanut siskostaan ja minusta mallia. (Ne maissinaksut on hyviä :D)

Sen sormiruokailun idea taitaa olla kylläkin juuri se, että saa itse TUNNUSTELLA miltä ruoka tuntuu ja halutessaan MAISTELLA mitä haluaa. joskus maistaa kaikkia, joskus ei mitään. Se on lapsen valinnan vapautta, eikä ruokailun pitäisi perustua pelkästään sormiruokailuun, paitsi jos on motorisesti lahjakas lapsi, joka myös syö sen ruokansa eikä vain heitä lattialle.

Vierailija
25/42 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva tykkäsi syödä marjoja. Nyt talvella tietysti marjat on pakastettuja, en tiedä menisikö jäisinä, mutta esimerkiksi pensasmustikoita voisi kokeilla. 

Meillä vauva tykkäsi syödä myös sopivan kokoiseksi paloiteltua ruokaa, noin 1-2 cm kokoisia kurkun, omenan, keitetyn perunan, broilerin, ihan minkä vain ruoan, paloja.

Ei edes kokeiltu koskaan antaa käteen banaania tai keitettä porkkanaa. 

Vierailija
26/42 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei noin pienellä mennyt sormilla suuhun mikään muu kuin maissinaksut ja leivänpalat. Noin 1v tienoilla annettiin sille oma lusikka käteen vaikka syötettiin kuitenkin itse samalla. Oppi nopeasti itse lusikoimaan ruuan, ja nyt 1,5v menee sormiruuatkin yhtä näppärästi suuta kohti. Eli anna se lusikka pallerolle käteen, kyllä se pian hoksaa myös sormilla syönnin!

Leivät ja maissinaksun tyyppiset syötävät ovat niitä, joita aikuisetkin syövät käsin. 

Vierailija
27/42 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lusikka on vaikein käsitellä, pilko ruuat pieniksi paloiksi ja anna pieni haarukka. Ohjaa lapsen kättä  -vie haarukka ruokapalaan - seivästä se - ohjaa lapsen kättä eli haarukkaa kohti suuta.

Sormiruokailu - siis kun vauva syö omin käsin - ajoittuu 6-9kk ikähaarukkaan. 9kk ikäiselle voi jo antaa sen pienen haarukan ja taitojen mukaan myös lusikan. Oikeasti varsinainen sormiruokailu kestää vain pienen hetken, pari kuukautta. Sen jälkeen siitä tulee omatahtista ruokailua sillä haarukalla tai lusikalla.

Ja luuletteko tosiaan, että 80 vuotta sitten oli äidillä aikaa istua pöydän ääressä syöttämässä vauvalle itse tehtyjä soseita, kun piti hoitaa lehmät, siat, kanat, heinäpelto, puutyöt, käsityöt, lämmittää tupaa jne. Kyllä silloinkin on laitettu ruokapalat nenän eteen ja vauva on itse siitä syönyt. Teolliset purkkiruuathan olivat vasta 60 luvulla.

Vierailija
28/42 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakko on syödä sormilla? Anna haarukka käteen. Mun lapsi ei syönyt sormilla.

Vierailija
29/42 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkat kuten tähänkin asti. Oletko koskaan kuullut herkkyyskausista? Sun vauvaa ei vielä omatoimisuus kiinnosta.

Ei tuosta pidä itselleen ongelmaa tehdä. Huomaat kyllä kun se alkaa laittaa juttuja suuhunsa.

Mun vauva kieltäytyi lusikkaruokinnasta ja alkoi itse mättää ruokaa päähän, suuhun, päälleen jne, mutta hetken leikittyään suostui syötettäväksi. 11 kk iässä tämä. Aika pian oppi tähtäämään suuhunsa.

Vierailija
30/42 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotahan se sormiruokailu on. Mitä oikein oletit?

Vierailija
31/42 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa touhua koko sormiruokailu. 

Vierailija
32/42 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lusikka on vaikein käsitellä, pilko ruuat pieniksi paloiksi ja anna pieni haarukka. Ohjaa lapsen kättä  -vie haarukka ruokapalaan - seivästä se - ohjaa lapsen kättä eli haarukkaa kohti suuta.

Sormiruokailu - siis kun vauva syö omin käsin - ajoittuu 6-9kk ikähaarukkaan. 9kk ikäiselle voi jo antaa sen pienen haarukan ja taitojen mukaan myös lusikan. Oikeasti varsinainen sormiruokailu kestää vain pienen hetken, pari kuukautta. Sen jälkeen siitä tulee omatahtista ruokailua sillä haarukalla tai lusikalla.

Ja luuletteko tosiaan, että 80 vuotta sitten oli äidillä aikaa istua pöydän ääressä syöttämässä vauvalle itse tehtyjä soseita, kun piti hoitaa lehmät, siat, kanat, heinäpelto, puutyöt, käsityöt, lämmittää tupaa jne. Kyllä silloinkin on laitettu ruokapalat nenän eteen ja vauva on itse siitä syönyt. Teolliset purkkiruuathan olivat vasta 60 luvulla.

Mitä hassuttelet? Ennen annettiin puuroa, velliä ja soseutettua ruokaa vauvoille. Perunan, porkkanan ja muut keitetyt juurekset soseuttaa vaikka haarukalla, samalla tekee kun laittaa muullekin perheelle.

Muissa kulttuureissa kuin länsimaisissa puurot ja keitot ovat tavanomaisia ensiruokia. Ihan lusikalla niitä syödään.

Vierailija
33/42 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitoin lapsen sormiruokailemaan siksi, että se oli mulle helppoa, kun ehdin samalla syödä itse. Sormiruokaillut lapseni on itseasiassa kaikista lapsistani kaikista nirsoin, joten ei siitä tuntunut ainakaan hyötyä olevan. Syötettäviä lapsia olen syöttänyt ihan isoiksi taaperoiksi asti, tietysti jossain vaiheessa jotain söivät itsekin jo. Jos teillä ruokailu syöttämällä sujuu hyvin, jatkakaa vain samaan malliin.

Vierailija
34/42 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80 vuotta sitten oli mummot, piiat, isommat sisarukset jne vauvaa kaitsemassa

Vierailija
35/42 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laitoin lapsen sormiruokailemaan siksi, että se oli mulle helppoa, kun ehdin samalla syödä itse. Sormiruokaillut lapseni on itseasiassa kaikista lapsistani kaikista nirsoin, joten ei siitä tuntunut ainakaan hyötyä olevan. Syötettäviä lapsia olen syöttänyt ihan isoiksi taaperoiksi asti, tietysti jossain vaiheessa jotain söivät itsekin jo. Jos teillä ruokailu syöttämällä sujuu hyvin, jatkakaa vain samaan malliin.

Oli sulle helppoa kun olit niin laiska ettet jaksanut lastasi ruokkia. 

Vierailija
36/42 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sormiruokailu on vain turhaa sotkua, joka ei kehitä lapsen motorisia taitoja sen enempää kuin purulelutkaan. Anna vauvasi olla vauva ja ruoki hänet itse syöttäen lusikalla.

Minun vauva söi ruokansa itse vähän päälle vuoden ikäisenä. Siis lusikalla. Koska oli itse siihen sormiruokaillessa oppinut. 

Homma meni niin, että heti kun oli kiinteät aloitettu, sai käteensä jotakin turvallista syötävää. Vauvoilla on tapana laittaa kaikki suuhun, joten ruoankin pitäisi mennä ihan automaatiolla. Syötiin samaan aikaan itse, joten mallioppimistakin oli. Välillä avustin, että ruokaa todella meni vatsaan asti. Mutta pääsääntöisesti vauva söi kiinteän ruoan itse.

Olihan se aluksi sotkuista ja turhauttavaa, mutta toisaalta söin oman ruokani aina myös lämpimänä. Sitten annoin aika pian käteen myös sen lusikan ja siitä se lähti. 

Kolmevuotiaana söi jo haarukalla ja veitsellä, ravintolassakin. Herätti kummasti ihastusta :) 

Vierailija
37/42 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli sulle helppoa kun olit niin laiska ettet jaksanut lastasi ruokkia. 

Olen kyllä laiska, mutta itseasiassa ruoan valmistaminen vauvalle sopivaksi ja turvallisiksi paloiksi vaatii kyllä vähän vaivaa.

Vierailija
38/42 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soseiden syöttäminen on huomattavasti nopeampaa kuin sormiruokailu. Ei se haarukalla tai lusikalla keitettyjen juuresten soseuttaminen ole sen vaikeampaa kuin samojen tuotteiden paloittelu. Siksi ennen lapsia syötettiin lusikalla.

Vierailija
39/42 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo viisikymppinen, lapset teini ja nuori aikuinen. Ihan normaaleja noista on tullut, vaikkei siihen aikaan mistään sormiruokailusta edes puhuttu. Syötin lusikalla kunnes osasivat syödä itse lusikalla. Jo silloin kyllä ihmettelin miten joidenkin mielestä lasten "pitää" sotkea ruoalla. Oikein naurettiin kuinka mahtavaa on, kun koko keittiö on sosesotkussa. En vaan ikinä ole nähnyt siinä mitään hauskaa ja yllätys yllätys, omat lapseni eivät edes kauheasti sotkeneet. Vahinkoja tietysti sattui, totta kai, mutta en nähnyt mitään syytä oikein yllyttää sotkemiseen.

Vierailija
40/42 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joku syy siihen on että kaikkialla käsketään sormiruokailuun.

Ainahan niitä syitä keksitään. Kukaan lähipiirini lapsista ei ole mitään sormiruokia syönyt eikä heillä,ole mitään muita seurauksia kuin se, että osaavat syödä ihmismäisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi