Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada vauva syömään sormiruokaa?

Vierailija
04.05.2019 |

Vauva on nyt 10 kk. Olen 7 kk iästä saakka antanut sormiruokia (käteen esim. keitetyn porkkanan, banaanin tms). Olen antanut sormiruokana myös soseita niin, että saisi itse laittaa niitä käsin suuhunsa. Ei onnistu. Tykkää kyllä, mutta ei syö. Maistaa kerran ja sitten vain leikkii sillä ruoalla, puristaa mössöksi nyrkin sisälle, litistää pöytään, heittää lattialle jne. Mahaan asti ei mene kuin se ensimmäinen pala. Tämä on ollut tällaista nyt 3 kk. Samoja ruokia syö kun syötetään lusikalla. Miten saan hänet syömään niitä itse? Mallin näyttäminenkään ei ole vaikuttanut mitään.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sormiruokailu on vain turhaa sotkua, joka ei kehitä lapsen motorisia taitoja sen enempää kuin purulelutkaan. Anna vauvasi olla vauva ja ruoki hänet itse syöttäen lusikalla.

Tämä, paitsi että kyllä se motoriikka vähän kehittyy, mutta se kehittyy kyllä itsestään ilmankin siihen kannustamista.

Esikoinen söi mieluusti lusikalla jo 4kk iässä (siis niin, että lusikka annettiin käteen ja vei sen itse suuhun), mutta sormiruoat ei kiinnostanut yhtään. Ei siis lasta eikä minuakaan. Kokeilin kyllä joskus, mutta ei se ollut sen sotkun arvoista.

Kuopukselle en ole sormiruokaa edes tehnyt erikseen. Ei ole samalla lailla syönyt lusikalla kuin siskonsa pienestä asti, mutta nykyään kyllä haluaa sen lusikan käteensä. Joskus menee suuhun, useimmiten viskoo ruoat pitkin pöytiä. On nyt myös 10kk ja olen antanut sellaisia vauvanraksuja, maissi- ja ruisnaksuja, joil

Valinnanvapaus tarkoittaneesitä, että ne leikki-ikäiset sitten määrää, mitä ruokaa kaupasta ostetaan. Vapaa kasvatus siis ruokailuun.

Vierailija
42/42 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä molempia. Anna syödä sopivia juttuja itse sormin, anna lusikka ja siinä sivussa syöttämällä varmista että lapsi saa syötyäkin jotain. Tai eri ruokailukerroilla syödään itse ja toisilla syötetään. Ei kannata stressata eikä tehdä hommasta liian vaikeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän