Ei vttu tuon kelan toiminta.
Jouduin ensimmäistä kertaa elämässäni työttömänä sairaslomalle. Ilmoitin siitä rehellisesti kelaan ja se oli virhe. Nyt sain melkein 200 e vähemmän rahaa. Asumistuen ja päivärahan jälkeen jää nihkeästi yli satanen kun maksan vuokran. Kiitti vaan kun taas koitellaan hermoja. Huomenna pitää laittaa tt-tuki vetämään. Siinä vaan menee usein 2 viikkoa ja se on ihan arvoitus minkä verran sitä saa. Miten se voi edes vaihdella kun tulot ja menot on samat?
Kommentit (91)
Miksikö työttömän kannattaisi jäädä sairauspäivärahalle. No jos on ansiosidonnaisella, ne päivät säästyvät ja joka tapauksessa jos kyseessä pitempi kremppa ei se esim ammatilliseen kuntoutukseen vaadittava 300 sv-päivää täyty ikinä jos ei hae. Joku voi sairastaa vuosia mutta olla "vain" työttömänä, jolloin jää kaikki kuntoutukseen liittyvä saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Sepä kamalaa. Minä maksoin juuri liki tuhannen euron vuokrani ihan sataprosenttisesti omasta pussista, senttiäkään ei kukaan antanut siihen minkään valtakunnan tukea. Eikä ole ikinä antanut. Ja koko ajan pitää laskea, että riittävätkö rahat. Olisi aivan hel-vetin mukavaa, kun tulisi asumistuet ja päivärahat tilille tuosta noin vaan, eikä tarvitsisi nousta joka saa-tanan arkiaamu kuudelta jotta ehtii töihin ja silti joutua miettimään että riittävätkö rahat.
Elämä on valintoja, hanki edullisempi asunto tai jää työttömäksi. Moni on vinkumatta työpaikalla jo klo 6 kun sinä vasta heräilet.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on euroopan huonoin perustulo, tästä on EU antanut monesti moitteita suomelle ja kehoittanut korjaamaan tilanteen.
Mutta ei tapahdu mitään koska hallitoksessa on istunut aina tyhmiä keskustalaisia ja kokoomus, joiden mielestä suomessa ei ole köyhiä, sairaita eikä työttömiä.
Ei EU vaan EN (euroopan neuvosto).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä kamalaa. Minä maksoin juuri liki tuhannen euron vuokrani ihan sataprosenttisesti omasta pussista, senttiäkään ei kukaan antanut siihen minkään valtakunnan tukea. Eikä ole ikinä antanut. Ja koko ajan pitää laskea, että riittävätkö rahat. Olisi aivan hel-vetin mukavaa, kun tulisi asumistuet ja päivärahat tilille tuosta noin vaan, eikä tarvitsisi nousta joka saa-tanan arkiaamu kuudelta jotta ehtii töihin ja silti joutua miettimään että riittävätkö rahat.
Eli muiden vika, kun itse asut aivan liian kalliisti omaan tulotasoosi nähden?
En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta kantsii joskus tutkia niitä käyriä. Miten tuet pienenee tai suorastaan katoaa omien tulojen kasvaessa.
...joo mulla palkka 5700€, mutta kun jouduin selkäkeikjauksen takia Kelan päivärahoille niin olisko jotain 1700€ jääny käteen joka on alle puolet normaalista. Auttaa kummasti toipumisessa kun palkka puoliintuu. Eli kannatetaan pieniä tukia!
Anteeksi jos olen vähän simppeli, mutta miten noilla kuukausituloilla joudutaan Kelan rahoille?
Siinä vaiheessa, kun palkallinen sairausloma loppuu. Sen pituus riippuu siitä, kuinka kauan on ollut saman työnantajan palveluksessa.
Ok, kiitos tiedosta. En siis vain oikeasti tiennyt, miten nämä hommat menee. Itse ollut selkäkuraisena töissä ilman että kukaan on tiennyt, koska olen pelännyt saavani vähemmän käteen. Nimim. kipu kasvattaa
Jos sinulla on mahdollisuus, että ruvetaan jossain vaiheessa harkitsemaan työkyvyttömyyseläkettä, niin siinä tapauksessa sinun kannattaa olla sairauslomalla. Muuten eläkeyhtiössä katsotaan, että olet koko ajan ollut työkykyinen ja saat kielteisen päätöksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi ihmeessä kukaan työtön ilmoittaa että on sairas?! 🤔 Oikeasti ihmetten, ja itsellänikin monen vuoden työttömyys takana. Nyt todin töissä taas, mutta silti....
Tätä ihmettelen kans? Mistä siis "jäädään" sairaslomalle, jos on työttömänä?
Flunssista ei kannata eikä pienistä leikkauksista. Mutta jos sairastaa kroonista sairautta, joka vaikuttaa työkykyyn, niin silloin sairauslomaa kannattaa hakea. Muussa tapauksessa työkyvyttömyyseläkkeelle pääsy hankaloituu, kun itse on eläkekunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi ihmeessä kukaan työtön ilmoittaa että on sairas?! 🤔 Oikeasti ihmetten, ja itsellänikin monen vuoden työttömyys takana. Nyt todin töissä taas, mutta silti....
Työkyvyttömälle ei makseta työttömyyspäivärahaa jos hän ei kykene ottamaan vastaan kokoaikatyötä. Jotkut haluaa olla rehellisiä mutta eihän se yleensä kannata, itsehän siitä vain kärsii kun rahantulo lakkaa. Tosin jos tulee osoitus johonkin työhön tai haastatteluun ja on esim. käsi paketissa, sitä on vähän vaikea selitellä että pystyy työtä tekemään. Siitä kyllä tieto menee TE-keskukselle ja siihen loppuu päivärahat. Itse ilmoitin Te-keskukselle rasitusvammoistani koska ne estää tehokkaasti entisen työn tekemisen mutta ei kevyen työn eli en ole työkyvytön koska pystyn työtä tekemään, en vaan oman alan töitä joka on fyysisesti raskasta ja vaatii täysin liikuntakykyisen ihmisen. Tilanteeni oli se että työnantaja ei jatkanut työsuhdetta koska sairastuin työstä ja piti olla selitys TE-virkailijalle, miksi ei jatkettu sopimusta.
Selitys, miksi ei jatkettu sopimusta? Oliko kyseessä siis koeaikapurku? Sain tuosta ensin sen käsityksen, että olit määräaikaisena etkä saanut sille jatkoa. Siihenhän ei tarvita mitään selityksiä, määräaikaisuuden päättyminen on itsessään hyväksyttävä syy.
Saikkuraha menee sanoihin työttömyyskorvauksen kanssa. Kun sitä maksetaan myös viikonlopulta.
Vierailija kirjoitti:
Sinne Kelaan kannataa olla vain yhteydessä kun ne sinulta sitä vaativat. Ei mitään omaehtoisia yhteydenottoja paitsi silloin kun olet saanut työpaikan ja poistut työttömien joukosta.
Riittää, kun ilmoittaa TE-toimistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli sellainen vaiva että piti mennä lääkäriin. Tutkimukset on kesken ja sairaslomaa oli huhtikuun loppuun asti. Nyt olen taas työtön vaikka en oikeasti ole työkykyinen. Tässä on ihan tarpeeksi murhetta ilman tuota kelan kanssa kamppailua. Sairaan koiran saa viedä piikille mutta työttömälle ei anneta eutanasiaa vaikka pyytäisi. Pitää huomenna soitella kelaan että mikä tää juttu on?
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että Kelan rahat eivät tule kenkään tilille "tosta vaan".
Jatkuvasti virkailijat muistuttavat tärkeydestään heittämällä kapuloita rattaisiin.
Jos oliskin vaihtoehtona töissäkäynti oikean palkan saanti sitä vastaan!
Vierailija kirjoitti:
Saikkuraha menee sanoihin työttömyyskorvauksen kanssa. Kun sitä maksetaan myös viikonlopulta.
Kuutena päivältä viikossa, jos ei ole arkipyhiä. Joulu ja pääsiäinen on aina maksuttomia päiviä. Yleensä ansiosidonnaisella sairauspäiväraha on isompi.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan järjestyy näppärästi. Sanot itsesi irti ja rupeat työttömäksi, jos se on mielestäsi niin mukavaa. Sittenhän ei enää tarvitse laskea, riittävätkö rahat. Vai miten se meni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että Kelan rahat eivät tule kenkään tilille "tosta vaan".
Jatkuvasti virkailijat muistuttavat tärkeydestään heittämällä kapuloita rattaisiin.
Jos oliskin vaihtoehtona töissäkäynti oikean palkan saanti sitä vastaan!
Voi vttu siis oikeastiko luulet, että he kiusallaan tekevät niin ja ihan huvikseen? Ei tässä tietenkään mitään lakia ole takana? Tietenkin kannattaa vaikeuttaa työtänsä, niin minäkin. Kaivan ojan, täytän sen, kaivan taas, täytän sen, näin Suomi nousuun. Välillä tietenkin täällä pitää jotain valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn, samassa tilanteessa kohta jos ei parane, että miten se sairauspäiväraha lasketaan kun on ollut työttömänä ennen sairauslomaa? Työttömyyspäivärahoista vai viimeksi toimitetusta verotuksesta (jos on ollut töissä)? Itse sanoin kyllä suoraan lääkärille että en halua sairauslomaa kun ei sillä päivärahalla elä, ansiosidonnaisella pärjää vielä. TE-keskus taas alkaa hiillostaa/uhkailla jos ei ole työkuntoinen että päivärahoja ei makseta jos ei ole kykenevä työhön.
Sen kun oikeasti tietäisi. Mulle sanottiin että ensin on 9 päivän omavastuu aika. Olin että sehän on lähes puolet neljän viikon jaksosta. Siis vain arkipäivät että enkö saa niiltä päiviltä mitään rahaa? Vakuutti että saan mutta näköjään en saa. Järki menee mutta ei kait sillä väliä kun työttömän järki.
Ap.
Joo, saat joka päivältä rahaa. Ei kannata selittää tarkemmin, jos et ymmärtänyt aiemminkaan. Voi olla yksi syy siihen, miksi olet työtön. Suomenkieli on liian vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko tosissas? Työttömän työnhakijan täytyy olla 100 % ajasta valmis ottamaan työtä vastaan, tämän lisäksi mahdolliset kaikenmaailman kurssit jne. Joten jos esim. makaat keuhkokuumeessa sairaalassa joka pitkittyy pahasti; onhan se hyvä huolia saikku jos ei halua karenssia tukiin.
Kaikki tsempit Ap:lle! Itse myöskään en koskaan enää tee sitä virhettä, että huolisin jatkossa sairauslomaa. Tää sairaus"loma" + Kela on ollut sellainen hel***ti, että mielummin jatkossa vaikka kirjaimellisesti kuolen työntekoon. Hylkyjä, virheitä, valituksia, lisää virheitä... Monta tuntia virastorumbaa per päivä, vaikka kuntoudun paraikaa 6 h/pv ja tosiaan, pitäisi sairastaakin rauhassa jossain välissä notta paranee. Olin tässä taannoin sairaalassa, ja kotiutuksen lähestyessä lääkäri toi saikkulapun. Sanoin etten tarvitse koska olen jo sairauslomalla, johon lääkärisetä tuumasi "olit millä olit, mutta nyt sinun tarvitsis oikeasti levätä että tässä tämä lappu". Sairaslomaa Kelan sairaslomasta: kyllä vain!
Olin kerran työkkärissä töissä. Johtaja oli ollut sairaalassa ja totesi, että eivät lääkärit kirjoittaneet sairaslomaa työttömille (kyse oli siis lääkärikierron aikana tulleesta asiasta). Totesivat juuri tuon semplaussyyn takia, ettei kannata.
Se tuntui maalaisjärjellä ajateltuna hyvältä. Tietysti 'kolmen kuukauden kolari' on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Komppaan ensimmäistä kommentoijaa. Jonkin verran olen joutunut elämässäni turvautumaan yhteiseen kassaan aka Kelaan. Ei olisi koskaan tullut mieleen kritisoida. Meillä on ihan fantastinen systeemi, josta muu maailma voi lähinnä haaveilla.
Miksi ihmeessä EU on toistuvasti huomautellut maatamme alhaisesta sosiaaliturvasta?
Pitäisikö sun käydä kertomassa niille, että Suomessa on maailman paras sosiaaliturva.
Ansiosidonnainen päiväraha ja sairauspäiväraha ovat yleensä lähes eurolleen samansuuruiset etuudet. Mutta vähimmäismääräisinä työttömyysetuus voi olla hieman vähimmäissairauspäivärahaa suurempi.
TT= työttömyysturva
TTT= toimeentulotuki
Toimeentulotukihakemus käsitellään 7 arkipäivässä. Nyt menivät kaikki pyhäpäivätkin, joten päätös pitäisi tulla melko nopsaan.
Mietipä sitä, joka jätti toimeentulotuen hakemuksen 18.4. ja ihmetteli missä päätös viipyy. No tämä 2.5. oli se seitsemäs arkipäivä hakemuksen jättämisen jälkeen. Joillakin on ollut hieman pitempi odotusaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppaan ensimmäistä kommentoijaa. Jonkin verran olen joutunut elämässäni turvautumaan yhteiseen kassaan aka Kelaan. Ei olisi koskaan tullut mieleen kritisoida. Meillä on ihan fantastinen systeemi, josta muu maailma voi lähinnä haaveilla.
Miksi ihmeessä EU on toistuvasti huomautellut maatamme alhaisesta sosiaaliturvasta?
Pitäisikö sun käydä kertomassa niille, että Suomessa on maailman paras sosiaaliturva.
On aika helvetin hyvä turva. Minusta on ihan käsittämättömän hyvä turva. Nääs kun ei tarvitse tehdä yhtään mitään että toisen lompakosta sekä maksetaan minun vuokra että muut kulut. Ihan järjetöntä. Ihan huonosta omatunnosta jo menin itse töihin.
Työkyvyttömälle ei makseta työttömyyspäivärahaa jos hän ei kykene ottamaan vastaan kokoaikatyötä. Jotkut haluaa olla rehellisiä mutta eihän se yleensä kannata, itsehän siitä vain kärsii kun rahantulo lakkaa. Tosin jos tulee osoitus johonkin työhön tai haastatteluun ja on esim. käsi paketissa, sitä on vähän vaikea selitellä että pystyy työtä tekemään. Siitä kyllä tieto menee TE-keskukselle ja siihen loppuu päivärahat. Itse ilmoitin Te-keskukselle rasitusvammoistani koska ne estää tehokkaasti entisen työn tekemisen mutta ei kevyen työn eli en ole työkyvytön koska pystyn työtä tekemään, en vaan oman alan töitä joka on fyysisesti raskasta ja vaatii täysin liikuntakykyisen ihmisen. Tilanteeni oli se että työnantaja ei jatkanut työsuhdetta koska sairastuin työstä ja piti olla selitys TE-virkailijalle, miksi ei jatkettu sopimusta.