No voi jestas sentään, varallisuusvalmentaja Terhi Majasalmi!
Mikä vappufarssi! https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/b831ae38-f0cc-4974-ae95-4892…
Kommentit (100)
Ei taida tosiaan olla käsitystä kultaisesta keskitiestä. Ei ole pakko vetää kaikkia asioita niin äärimmilleen. Ylikontrolloivien vanhempien lapsilla usein lähtee mopo käsistä siinä vaiheessa kun sitten saavat tehdä itsekin vihdoin jotain valintoja. Miksi ei voi vaan opettaa lapselle, että okei, nyt meni vähän enemmän rahaa vappupalloon niin se raha on sitten pois vaikka jostain muusta, karkeista tai mistä vaan. Silloinhan se lapsi nimenomaan ymmärtäisi ennemminkin sen rahan arvon ja että mihin sitä käyttää. Nythän se lapsi vaan tekee niinkuin äiti sanoo. Ei lapsen tarvitse mikään sijoittaja olla vaan lapsi. Kai niitä talousasioitakin kannattaa lapselle opettaa sillä tavoin, että lapsi ne ymmärtää.
Kunnon varallisuusvalmentaja olisi saanut lapsen tajuamaan, ettei kannata ostaa koko palloa. Ja koska olen täydellinen pihi vanhempi, ja haluan päästä kiillottamaan kruunuani, kerron, että minun alaluokilla oleva lapseni ei halunnut vappupalloa. Eikä mitään muutakaan, oli tyytyväinen simaan ja yhteen munkiin kotona keittiön pöydän ääressä.
Mutta minäpä menin ja ostin nuoremmalle lapselle kaksi palloa. Isoa! Ja vielä viipperänkin! Koska tuli niistä kovin onnelliseksi. (Ja saa se isompikin taas toiste jotain muuta mistä oikeasti ilahtuu, on vain oppinut olemaan himoamatta kaikkea mitä kaupassa myydään.)
Vierailija kirjoitti:
Saako jostakin 3.90 eurolla vappupallon?
Jonkun vauvojen tikkupallon ehkä.
Mä en lapsena ikinä saanut mitään, kun oltiin niin köyhiä ja vanhemmat eivät osanneet käyttää rahaa.
Aikuisena olen halunnut antaa omalle lapselle mieleisensä vappupallot ja suklaamunat pääsiäisenä ym. On ollut ihanaa nähdä kun lapsi menee vappupallonsa kanssa nukkumaankin, kun tykkää siitä niin paljon.
Talousalan ammattilaisena olen opettanut pienestä pitäen lapselle, mitä raha on, mistä sitä saa ja sen rajallisuutta (ei ole rajattomasti ja kaikkea ei voi saada) ja säästämistä. Viikkorahaa ei ole vielä saanut eikä sijoittamisesta vielä noin pienelle puhuta. Kummeksun Terhin ankeaa ja epärealistista tapaa "opettaa" lapselleen rahankäyttö. Opetus taisi olla vain se, että äiti käyttää valtaa eikä saa iloita edes vappuna. Mieleinen vappupallo ei suista vararikkoon.
Rahankäytön opettelu pitäisi olla kannustaa, ei lyttäävää. Vastuullisuuteen kasvattavaa ja mahdollisuuksien näkemistä, eli kun säästää voi saada mieluisan lelun tms. Rahankäytön opettelussa on tärkeää kiinnittää huomiota myös tunteisiin, niin ettei rahan käyttäminen aiheuta ahdistusta, muttei myöskään shoppailla tunteisiin. Iloita saa hankinnoista ja säästämisestä, mutta Terhin opeista tulee mieleen vain ahdistus ja syyllisyys rahan "tuhlaamisesta" ja epäterve suhtautuminen sijoittamiseen/säästämiseen.
Säästän ja sijoitan itsekin, mutta tarkoitus on elää nyt ja nauttia. En elä sijoittamista varten vaan sijoitan elämistä varten.
Kai Terhin tikustakin väännettävä asiaa, jotta saa rahaa itselleen, mutta rajan pitäisi kulkea siinä, ettei lasta häpäistä julkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mä en lapsena ikinä saanut mitään, kun oltiin niin köyhiä ja vanhemmat eivät osanneet käyttää rahaa.
Aikuisena olen halunnut antaa omalle lapselle mieleisensä vappupallot ja suklaamunat pääsiäisenä ym. On ollut ihanaa nähdä kun lapsi menee vappupallonsa kanssa nukkumaankin, kun tykkää siitä niin paljon.
Talousalan ammattilaisena olen opettanut pienestä pitäen lapselle, mitä raha on, mistä sitä saa ja sen rajallisuutta (ei ole rajattomasti ja kaikkea ei voi saada) ja säästämistä. Viikkorahaa ei ole vielä saanut eikä sijoittamisesta vielä noin pienelle puhuta. Kummeksun Terhin ankeaa ja epärealistista tapaa "opettaa" lapselleen rahankäyttö. Opetus taisi olla vain se, että äiti käyttää valtaa eikä saa iloita edes vappuna. Mieleinen vappupallo ei suista vararikkoon.
Rahankäytön opettelu pitäisi olla kannustaa, ei lyttäävää. Vastuullisuuteen kasvattavaa ja mahdollisuuksien näkemistä, eli kun säästää voi saada mieluisan lelun tms. Rahankäytön opettelussa on tärkeää kiinnittää huomiota myös tunteisiin, niin ettei rahan käyttäminen aiheuta ahdistusta, muttei myöskään shoppailla tunteisiin. Iloita saa hankinnoista ja säästämisestä, mutta Terhin opeista tulee mieleen vain ahdistus ja syyllisyys rahan "tuhlaamisesta" ja epäterve suhtautuminen sijoittamiseen/säästämiseen.
Säästän ja sijoitan itsekin, mutta tarkoitus on elää nyt ja nauttia. En elä sijoittamista varten vaan sijoitan elämistä varten.
Kai Terhin tikustakin väännettävä asiaa, jotta saa rahaa itselleen, mutta rajan pitäisi kulkea siinä, ettei lasta häpäistä julkisesti.
Ymmärtääkö hän Majasalmi mitä tällaiset avautumiset hänen maineelleen tekevät? Ei synny mielikuvaa pätevästä ammattilaisesta, vaan fanaattisesta suhtautumisesta rahaan. Vai onko kaikki julkisuus hänestä hyvää julkisuutta?
Meillä ei 10v halunnut helium palloa, ei ilmapalloja eikä serpenttiinejä.
Kuulostaa kiusaamiselta. Mietin myös mikähän tämän naisen oma ura on ja miten tituleeraa itseään varallisuusvalmentajaksi? Verolistoilla ei ainakaan näy..miesystävä taitaa näkyä?:)
Vierailija kirjoitti:
Ostiko säästyneillä rahoilla osakkeita?
Vappupallot ovat turhaa jätettä. Oikea ohjeistus on jättää kokonaan se ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
No häh. Ettekö toivokaan lapsesta miljönääriä? Taskun pohjalla eivät rahat tuota.
Jotenkin sellainen kutina että tuosta episodista ei tullut lapselle hyödyllistä opetusta, vaan pikemminkin nöyryyttävä muisto, jota hyvitellään sitten aikanaan omille lapsille ostamalla kymmenen vappupalloa.
On viisasta opettaa lapsille asioita pienestä pitäen.
Rahankäyttö on yksi perusjuttu. Oikeassa elämässä monella tuntuu olevan hakusessa.
Ja kun tiedetään jo nyt, että meidän lapsemme ja lapsenlapsemme eivät voi enää haaveilla työeläkkeillä juhlimisesta, on hyvä, että varautuvat oman tulevaisuutensa suunnitteluun ja taloutensa varmistamiseen koko elämänsä.
Mun lapsi sai valita vappupallon tai yhden lelun välillä. Vappupallo jäi saamatta. Mulla on oikeasti rahat vähissä. Johonkin muuhun ne Terhin rahat kuitenkin menevät, kuten hulppeaan asumiseen ja lentolippuihin, ja harmi lapselle, vappu on kerran vuodessa ja lapsuus lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi sai valita vappupallon tai yhden lelun välillä. Vappupallo jäi saamatta. Mulla on oikeasti rahat vähissä. Johonkin muuhun ne Terhin rahat kuitenkin menevät, kuten hulppeaan asumiseen ja lentolippuihin, ja harmi lapselle, vappu on kerran vuodessa ja lapsuus lyhyt.
Tuo onkin hyvää kasvatusta, että lapselle opetetaan että rahaa on käytössä vain rajoitetusti ja lapsen on opittava itse tekemään valintoja sen suhteen mihin rahoja käytetään. Lapsi joutuu silloin itse puntaroimaan valintaansa. Tuossa Majasalmen tapauksessa lapsi oppii ainoastaan että on tärkeää miellyttää rikasta ja saitaa vanhempaa, jottei tulisi uudestaan nöyryytetyksi.
Vierailija kirjoitti:
Enpä maksaisi tuollaiselle valmentajalle mitään. Ihmismielen toimintaa ei ainakaan kovin hyvin tunnu käsittävän.
Veitpä sanat näppikseltäni. Käsitys ihmismielen toiminnasta tosiaan hällä aivan kadoksissa. Tulee ihan mieleen ne energiavalmentajat, jotka kuittaavat asiakkaidensa negatiiviset ja traumaattiset kokemukset tokaisemalla jotain malliin "ne ovat sinun sielusi oppiläksyjä, sinun tulee olla niistä kiitollinen".
Meidän lapsille ostettiin vappupallot ihan vanhempien rahoista ja saivat itse valita isot ja sellaiset kun halusivat. Ollaan oltu niinkin pienituloisessa tilanteessa aiemmin, että vappupallot ostettiin vapun jälkeen alesta, silloin isot pallot maksoi reilusti yli kympin ja alesta sai sitten eurolla tai kahdella. Samoin lapset saa karkkia, meidän rahoista j aomistaan ostavat jos haluavat joskus jonkun lelun muuten vaan. Säästössä on meidän alle kymmenen vuotiaalla monta sataa, synttärilahja ym. rahoja. Ei oikein keksi niille mitään ja on sanottu että hyvä että on säästössä, voi sitten ostaa jos tulee joku juttu minkä hirmuisesti haluaa.
Jotenkin luulen, että kohtuudella pääsee aika paljon parempaan tulokseen lapsen talouskavastuksessa kuin tuollaisella varallisuusvalmentajan ilmapallon palautuksella. Toisaalta, kaikki me virheitä tehdään, ehkä hän tekee niitä sitten tuon talouskasvatuksen kohdalla.
Eikö tämä Terhi ole melkoinen pyrkyri ja vaatimattomista oloista lähtöisin? Ja nyt rahastaa tuolla lapsuuden traumallaan, mukavasti puolison lompakkoa hyödyntäen samalla?
Itse kun olen tällainen elämästä nautiskelija, niin en oikein jaksa tällaisten ihmisten seuraa. En jaksanyt tätä Terhiäkään nuorkauppakamarin pyrkyripiireissä.
Jaahans, taas joku "oman onnensa seppä", joka valmentaa kaikista ihmisistä sikarikkaita, kun on itse onnistunut åääsemään rikkaisiin naimisiin.
Tämä nainen on kyllä melkoinen spede. Tehnyt itsestään pitkän sepitteen wikipediaankin, jossa antaa ymmärtää, että on itse nollasta lähtenyt ja jokaisen senttinsä omilla kyvyillään ansainnut.
Toivotaan, että tämä oli vappupila. Valitettavasti vain tuollaisia "periaatteen ihmisiä" on oikeasti vanhempina. Usein heidän lapsensa ovat aika onnettomia.