No voi jestas sentään, varallisuusvalmentaja Terhi Majasalmi!
Mikä vappufarssi! https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/b831ae38-f0cc-4974-ae95-4892…
Kommentit (100)
"– Nyt tein varmasti monen mielestä aivan väärän ja radikaalin ratkaisun, mutta koen, että se oli oikein. Kun jotain on sovittu, pitää myös toimia sen mukaan.
Majasalmen mukaan lapselle pitää olla rehellinen. Hän sanoo, että vanhempi voi menettää arvovaltansa, jos sopimuksista ja periaatteista luopuu. Osa kommentoijista ehdotti, että vappupallon olisi voinut maksaa tulevista viikkorahoista.
– Silloin toimisin lainoittajana eli pikavippaajana. Jos ajattelee ottavansa nyt lainaa, säästävänsä ja maksavansa tulevaisuudessa korkojen kera, se olisi suuri ongelma. Minunhan olisi pitänyt laittaa korko hänen velkaansa."
😳😳🙄🙄
"– Olimme sopineet, että hinta on 3,90 euroa. Sitten hän oli päätynyt ostamaan melkein neljä kertaa kalliimman vappupallon. Minun opetukseni on se, että menimme yhdessä vaihtamaan sen halvempaan, Majasalmi kertoo Iltalehdelle.
Tytär oli aluksi hieman pettynyt, mutta ymmärsi itsekin rikkoneensa sopimusta. Majasalmi antaa miehensä kanssa lapsilleen viikkorahaa, josta osan pitää mennä sijoituksiin, osan unelmiin eli pitkäaikaiseen säästämiseen ja osa on käyttörahaa.
– Olemme ottaneet hänelle käyttöön maksukortin, ettei tarvitse antaa koko ajan käteistä. Hänellä oli kortillaan enemmän saldoa kuin hänellä olisi ollut käyttörahaa käytössä. Hänellä ei siis ollut varaa palloon, koska rahat olivat tarkoitettu muuhun käyttöön."
🙄🙄
Saako jostakin 3.90 eurolla vappupallon?
Fanaattisuus on paha juttu missä tahansa asiassa.
Olisi käskenyt lasta hakemaan työväen kojulta ilmaisen vappupallon niin olisi säästynyt 3.90 euroa.
Missä vedetään nöyrtymisen ja nöyryyttämisen raja.
Ei helevatta. Minun äitini oli aina pihi kuin mikä, mutta kyllä nyt kerran vuodessa vappupallon sain!
Vanhempien pitäisi ymmärtää, että se lapsen unelma nyt vaan sattuu olemaan hieno vappupallo, ei se lapsi mieti että ai ai, onpas mulla paljon rahaa sitten kolmekymppisenä kun nyt sijoitan kaikki rahat enkä koskaan saa mitään kivaa.
Enemmän olisivar säästäneet rahaa, jos olisivat jättäneet pallon ostamatta kokonaan.
Ihan tutkittu juttu: lasten onnellisuus ei ole isoissa pysyvissä asioissa kuin aikuisten. Siksi koska he ovat lapsia. Tyttären onnellisuus on hyvin voinut olla kiinni juuri siitä hetkestä ja siitä pallosta. Koska hän on lapsi. Lasten kuuluu iloita tuollaisista asioista kuin vappupallo. Nyt hän on oppinut järkeväksi ja säästeliääksi, muttei saanut olla lasten tavalla huoleton, edes hetkeksi. Ihmisillä kuuluu olla myös pehmeä puoli, kaikki ei voi olla vain 100-prosentista järkeä
Eikö tuohon olisi toiminut, että lapsi olisi sitten jatkossa säästänyt virheensä jättämättä ostamatta jatkossa jotain muuta?. Palauttamisen vaatiminen vaikuttaa jo nöyryyttämiseltä. Sitä paitsi juttu haiskahtaa, mikä kauppa ottaa ostetun pallon takaisin? Mikään pakko ei olisi, sillä ostaja on nähnyt mitä on ostanut eikä kyse ole edes mistään kaupan virheestä.
Enpä maksaisi tuollaiselle valmentajalle mitään. Ihmismielen toimintaa ei ainakaan kovin hyvin tunnu käsittävän.
En ymmärrä millaisen vanhemman mielestä voi olla hyvä ajatus opettaa lapselle, ettei hänen mielipiteellään ole mitään merkitystä. Aikooko Majasalmi kustantaa lapsensa terapiat, jos hän tuollaisen lapsuuden seurauksena masentuu pahasti?
Hyvänen aika. Kyllä voi olla fanaattista meininkiä. Ymmärrän kyllä että lapsille kannattaa opettaa fiksua rahankäyttöä, mutta elämä ei kaadu siihen jos joskus ostaa kalliin vappupallon tai vaikkapa hetken mielijohteesta kengät. Elämästä pitää myös nauttia ja kukaan ei saa rahoja mukaansa hautaan.
Onkohan Majasalmi itse saanut aikoinaan noin auktoritäärisen kasvatuksen ja laittaa nyt saman eteenpäin omille lapsilleen?
Tämän "asiantuntijan" uskottavuua väheni nyt silmissäni entisestään.
Minulla on lapsi, jonka rahankäyttöä aina ajattelin, että tämä.lapsi ei opi järkevään rahankäyttöön koskaan. Tuhlari, mikä tuhlari. Mutta kun meni pienipalkkaiseen työhön, hänestä paljastuikin pihi persoona. Ja kyllä, ostin hänellekkin aina hienon vappupallon. Se ei ollut ratkaiseva tekijä, vaan se, että kantapään kautta oppi. Kun tupersi ensimäisen tilin, loppukuusta tuli nälkä. Niin oppi säästämään ja tajusi rahanarvon itse
Olisin hoitanut asian toisin. En olisi palauttanut ilmapalloa, vaan olisin ehkä vaatinut lasta säästämään seuraavien kuukausien aikana yli menneen osan. Lapsi tuli tässä nöyryytettyä. Raha oli tärkeämpi kuin lapsen ilo.
Luin tuon tarinan kyseisessä facebook ryhmässä ja rehellisesti luulin, että oli vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lapsi, jonka rahankäyttöä aina ajattelin, että tämä.lapsi ei opi järkevään rahankäyttöön koskaan. Tuhlari, mikä tuhlari. Mutta kun meni pienipalkkaiseen työhön, hänestä paljastuikin pihi persoona. Ja kyllä, ostin hänellekkin aina hienon vappupallon. Se ei ollut ratkaiseva tekijä, vaan se, että kantapään kautta oppi. Kun tupersi ensimäisen tilin, loppukuusta tuli nälkä. Niin oppi säästämään ja tajusi rahanarvon itse
Niinhän se on, että asiat on itse omien kokemusten kautta sisäistettävä, jotta ne painuisivat kunnolla mieleen. Elämä on jokaisen elettävä itse.
Hyvin sanottu!