Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

No voi jestas sentään, varallisuusvalmentaja Terhi Majasalmi!

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti lapsi oppi, jää mieleen tuollainen palauttaminen.

Ja mielenterveydestä, velkaneuvonnassa on näitä, jotka ovat vapaasti saaneet tehdä virheitä ilman että asiasta on mitään seurannut.

Ja vankiloissa.

Ja masennusta pohtimassa, kun maailmassa virheistä joutuukin vastaamaan.

Kaikki tekevät virheitä, opetus on se että virheistä tulee seuraamuksia.

Eli sinusta häkissä kasvaminen antaa tällä samalla logiikalla turkiseläimelle mitä parhaimmat valmiudet elää vapaana luonnon helmassa? Eihän tuossa lapsi oppinut mitään muuta kuin sen, että äiti ei poikkeuksia säännöistään suvaitse. Missä on lapsen tilaisuus opetella käyttämään rahaa itsenäisesti?

Vierailija
82/100 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan onnellisuuteenkin rahan laittaminen on sijoittamista.

Miksi edes pallon piti maksaa juuri 3.90? Kuka siitä päätti? Lapsi ei opi tervettä rahankäyttöä tuolla tavalla. Tuollainen kontrollointi ikävä kyllä tappaa aloitekyvyn, itsenäisyyden päätöksenteossa ja oma-aloitteisuuden. Oppii että kaikki pitää ensin hyväksyttää jollakulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaan onnellisuuteenkin rahan laittaminen on sijoittamista.

Miksi edes pallon piti maksaa juuri 3.90? Kuka siitä päätti? Lapsi ei opi tervettä rahankäyttöä tuolla tavalla. Tuollainen kontrollointi ikävä kyllä tappaa aloitekyvyn, itsenäisyyden päätöksenteossa ja oma-aloitteisuuden. Oppii että kaikki pitää ensin hyväksyttää jollakulla.

Nimenomaan. Elämä voi päättyä yllättäen nopeasti. Hyviä muistoja kannattaa myös kerätä matkan varrella.

Vierailija
84/100 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee jotenkin Jutta Gustafsberg tästä mieleen, julkisuudessa esitetään jotain huippuvalmentajaa vaikka tosiasiassa ollaan kaukana huipusta. Jos yhdestä vappupallosta kerran vuodessa ostettuna tehdään noin iso numero niin pitäisi varallisuusvalmentajan vähän peiliin katsoa.

Vierailija
85/100 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että juuri ne ihmiset, joilla oli lapsena tiukkaa ja kaikki rajoitettiin, ovat (edelleen) aikuisiässä erittäin vertailevia, tavarakeskeisiä ja kateellisia. Arvottavat kaiken rahassa. Kun aikuisena on varaa ostella vaikka velaksi, ostelevat merkkituotteita ja pistävät rahaa surutta palamaan tavaraan. Kun kerrankin voivat, kun ei äiti eikä isi määrää.

Ettei vain Terhikin pistä lastaan liian tiukille ja sitten se lapsonen puhaltaa koko omaisuuden menemään, kun aikanaan perii vanhempansa.

Vierailija
86/100 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako jostakin 3.90 eurolla vappupallon?

Vähävaraiset ei saa, heille pallon täytyy olla iso ja kallis, ettei köyhäksi luulla. Hyvätuloisten itsetunto kestää kyllä vaatimattoman ja halvankin pallon.

Vierailija
87/100 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hän haluaa tienata antamalla varallisuusneuvoja, kannattaisi toimia tavalla, joka ei karkota potentiaalisia asiakkaita. Tai no, ehkä se potentiaalinen asiakaskunta on vain ne, jotka haluavat elää vaurastuakseen. Suuremman asiakaskunnan saisi, jos haluaisi opettaa fiksua ja vastuullista taloudenhallintaa.

Fiksu ja vastuullinen taloudenhallinta johtaa väistämättä vaurauteen. Jo ihan keskituloisilla. Pienituloisen se taas pitää pois ulosotosta ja maksuhäiriömerkinnöistä. Eipä fiksu ja vastuullinen taloudenpito Suomessa erityisen kovassa huudossa ole, ei ainakaan tämän palstan otannan perusteella.

Vierailija
88/100 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hän haluaa tienata antamalla varallisuusneuvoja, kannattaisi toimia tavalla, joka ei karkota potentiaalisia asiakkaita. Tai no, ehkä se potentiaalinen asiakaskunta on vain ne, jotka haluavat elää vaurastuakseen. Suuremman asiakaskunnan saisi, jos haluaisi opettaa fiksua ja vastuullista taloudenhallintaa.

Fiksu ja vastuullinen taloudenhallinta johtaa väistämättä vaurauteen. Jo ihan keskituloisilla. Pienituloisen se taas pitää pois ulosotosta ja maksuhäiriömerkinnöistä. Eipä fiksu ja vastuullinen taloudenpito Suomessa erityisen kovassa huudossa ole, ei ainakaan tämän palstan otannan perusteella.

Eli fyysistä rikkauksiin pääsee, jos hankkii vain halpoja vappupalloja. Kympin säästö vuodessa on kymmenessä vuodessa sata euroa. Sata euroa taas on jo miljoonan alku... Hiphei, Suomi nousuun säästämällä!

Vierailija
89/100 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko äidin viesti lapselle, että vaikka meillä on varaa niin sinä et ole noin hienon vappupallon arvoinen? 

Vierailija
90/100 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarpeeksi iso palkkakin johtaa väistämättä jonkinasteiseen vaurastumiseen. Ei ole tarvinnut miettiä, voiko ostaa haluamansa pallon vai ei. Minulle tärkein opetus lapsuudesta oli hommata itse rahansa eikä antaa kenenkään kontrolloida niiden käyttöä.

Vierailija
91/100 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että juuri ne ihmiset, joilla oli lapsena tiukkaa ja kaikki rajoitettiin, ovat (edelleen) aikuisiässä erittäin vertailevia, tavarakeskeisiä ja kateellisia. Arvottavat kaiken rahassa. Kun aikuisena on varaa ostella vaikka velaksi, ostelevat merkkituotteita ja pistävät rahaa surutta palamaan tavaraan. Kun kerrankin voivat, kun ei äiti eikä isi määrää.

Ettei vain Terhikin pistä lastaan liian tiukille ja sitten se lapsonen puhaltaa koko omaisuuden menemään, kun aikanaan perii vanhempansa.

Vanhempani olivat keskituloisia, mutta silti minä en saanut oikein mitään. En edes kouluun välttämättömiä liikuntavälineitä.

Minusta tuli ahdistunut aikuinen, joka koko ajan pelkää, että tili on nollilla. Mietin vain koko ajan rahaa ja painan ylitöitä hulluna, kun pelkään, että rahat loppuu ja tapahtuu jotain kauheaa. Elämäni pyörii sen ympärillä, että lasken tiliä ja mietin, että jos tulee joku paha yhtäkkiä, miten pärjään, jos ei ole rahaa. Koko elämäni pyörii sen ympärillä, että jos on tarpeeksi rahaa, olen turvassa.

En minä oikein tällaistakaan olisi halunnut. Mieluummin olisin ottanut ne luistimet kouluun ja saanut vaikka vappupallon, mutta vähemmän ahdistuneen mielen ja pakkomielteen rahasta ja sen säästämisestä ja pelosta, että raha loppuu.

Vierailija
92/100 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikkien pitäisi sijoittaa "??

Muuten hyvä mutta sijoittamisessa aina riski.. voit menettää rahasi nopeasti. Esim itse olen muuten älykäs ja hallitsen omat raha-asiani mutta sijoittamiseen mulla ei ole "älyä".. eikä muutenkaan bisnesvainua...

Vierailija
93/100 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kaikkien pitäisi sijoittaa "??

Muuten hyvä mutta sijoittamisessa aina riski.. voit menettää rahasi nopeasti. Esim itse olen muuten älykäs ja hallitsen omat raha-asiani mutta sijoittamiseen mulla ei ole "älyä".. eikä muutenkaan bisnesvainua...

Juuri tähän en nyt lähdettä saa kaivettua, mutta Kauppakorkean proffa kertoi, että erään tutkimuksen mukaan apina oli parempi sijoittaja kuin ammattilainen. Eli ei ole opetettavissa tämä asia, ennemminkin sattumaan perustuu.

Vierailija
94/100 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua tätä sijoittamispatistusta.

Minulla on nyt raha-asiat ihan hyvin enkä jaksa tällä hetkellä haluta kasvattaa summaa riskialttiisti. Saanen olla mölli ja olla sijoittamatta mitään. Jos olisi edelleen kannattavia määräaikaistalletuksia, voisin tehdä sellaisia.

Vierailija
95/100 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista, kun elämä pyörii vain rahan ympärillä ja samaa haluaa lapselleenkin.

Ei pieniä iloja ja elämästä nauttimista, vaan fanaattista ja neuroottista säästämistä ja sijoittamista.

Kuulostaa narsistilta tämä naikkonen. Haluaa kontrolloida kaikkia ja kaikkea. Varmaan nalkuttaa miehensäkin rahan käytöstä :D

Toivottavasti mies on ollut fiksu ja tehnyt avioehdon omaisuudestaan kaiken varalta.

Säästäväisyys on hyve, mutta piheys pahe ja mielensairaus. Tästäkin voi kehittää pakkomielteen itselleen.

Vierailija
96/100 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppp

Vierailija
97/100 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua tätä sijoittamispatistusta.

Minulla on nyt raha-asiat ihan hyvin enkä jaksa tällä hetkellä haluta kasvattaa summaa riskialttiisti. Saanen olla mölli ja olla sijoittamatta mitään. Jos olisi edelleen kannattavia määräaikaistalletuksia, voisin tehdä sellaisia.

Johtuu siitä, että lamaa pukkaa ja halutaan kaikkien tietämättömien rahat mukaan sijoituksiin. Sitten laiva uppoaa.

Vierailija
98/100 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana lapsuusmuisto jäi tästä vapusta. Muistaa varmasti aina, kuinka silloin vappuna -19 ostin omilla viikkorahoillani kauneimman vappupallon,.. ja sitten äiti suttui, ja käski vielä palauttamaan sen. Sinne sitten maleksittiin pala kurkussa, ja otettiin tilalle se kaupan pienin ja halvin pallo. Sinne jäi unelmat kaupan ikkunaan. Kun tenava vielä myöhemmin tajuaa, että porukat itseasiassa kylpevät rahassa, niin saattaa pieni katkeruus iskeä. Ostaa vielä koko sijoituspotilla vappupalloja kun täyttää 18v.

Vierailija
99/100 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani olivat keskituloisia, mutta silti minä en saanut oikein mitään. En edes kouluun välttämättömiä liikuntavälineitä.

Minusta tuli ahdistunut aikuinen, joka koko ajan pelkää, että tili on nollilla. Mietin vain koko ajan rahaa ja painan ylitöitä hulluna, kun pelkään, että rahat loppuu ja tapahtuu jotain kauheaa. Elämäni pyörii sen ympärillä, että lasken tiliä ja mietin, että jos tulee joku paha yhtäkkiä, miten pärjään, jos ei ole rahaa. Koko elämäni pyörii sen ympärillä, että jos on tarpeeksi rahaa, olen turvassa.

En minä oikein tällaistakaan olisi halunnut. Mieluummin olisin ottanut ne luistimet kouluun ja saanut vaikka vappupallon, mutta vähemmän ahdistuneen mielen ja pakkomielteen rahasta ja sen säästämisestä ja pelosta, että raha loppuu.

Minullakin oli keskituloiset vanhemmat. Ihan älytöntä syyllistämistä oli kun aloitin lukion, että nyt on perhe lähes konkurssissa sen takia, että minulle joudutaan hankkimaan kirjoja (käytettyjä, tietysti). Tunsin hirveää syyllisyyttä siitä, että olen niin kallis vanhemmilleni, jolla selvästi on pulaa rahasta. Myöhemmin sitten selvisi, että rahaa kyllä on, mutta vanhemmat käyttävät ne itseensä ja sijoituksiinsa. En muistele nuoruuttani kotona asuessani lämmöllä.

Vierailija
100/100 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako jostakin 3.90 eurolla vappupallon?

Vähävaraiset ei saa, heille pallon täytyy olla iso ja kallis, ettei köyhäksi luulla. Hyvätuloisten itsetunto kestää kyllä vaatimattoman ja halvankin pallon.

Terveisin 

Terhi