Jenni Haukio ja hänen tyyppiset vanhana syntyneet ihmiset - millainen heidän ajatusmaailmansa on pohjimmiltaan?
Sanotaan heti alkuun, etten tarkoita Jenni Haukiolla itsessään varsinaisesti mitään, mutta tarkoitan hänen edustamaansa ihmistyyppiä, johon törmää melkein joka työpaikoilla ja kouluissa. Hän on kaikin puolin neutraali, asiallisesti esiintyvä, ei tuo itseään liikaa esille mutta on silti näkyvillä, ei aiheuta liiemmin vahvoja reaktioita ainakaan räiskyvän persoonan vuoksi. Tuntuu olevan vanhana syntynyt ja kaikki mutkat suorina jo aivan pienestä asti. Pukeutuminen umpiasiallista ja meikki samaten. Jenni Haukio tuo mieleeni koulukaverini, jolla oli samanlainen elämäntyyli tai lähinnä asenne.
Omalla tavallaan ihailen tuota ihmistyyppiä. Heille tuntuu kaikki olevan helppoa tai ainakin alusta asti selvää elämässä etenemisestä lähtien, he osaavat toimia ihmisten kanssa ja ovat toimeliaita. Heillä on jotenkin palikat aina paikallaan, ei mitään suurempia ongelmia tai mielenterveysongelmia. Tuskin se elämä silti on niin helppoa kuin se ulospäin näyttää, mutta itse kaikki asiat ovat menneet aina omalla painollaan vaikka kuinka olisi yrittänyt vaikuttaa asioiden ja tapahtumien kulkuun ja tuntuu että elämä heittelee suuntaan tai toiseen joka käänteessä, ja mietin että tämäkin on persoonakohtaista. Eniten ihmettelen millainen tunne-elämä heillä on oikeasti läheisten ihmisten kanssa tai millainen ajatusmaailma. Lähinnä siis mietin että miltä jennihaukiosta mahtaa tuntua olla jennihaukio, kun taas päinvastaisena ihmisenä elämä tuntuu joskus kaaoottiselta ja joskus suorastaan turhankin jännältä.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä opiskelin valtio-oppia Turussa samaan aikaan kuin Jenni. Monesti olen yrittänyt pinnistellä, että muistaisin hänet jostain, mutta en muista. Ilmeisesti oli aika näkymätön tyyppi? Ja ei, en ollut bilettäjä eli en yritä muistella niitä asioita.
Jennihän oli lähtenyt loukkaantuneena tilaisuudesta jossa huumorilla käsitely Jumalaa...
Sopisi hyvin siihen kuvaan mikä muodostunut, että on enempi hengellisyyten taipuva.
Vierailija kirjoitti:
Siis ketjussahan puhutaan naistyypistä, joka on: umpitylsä.
Hän tekee töitä robottimaisesti, mutta ei kehitä eikä innovoi mitään uutta, kykenee vain karsimaan muiden töitä tai kasaamaan kokelman muiden töistä. Mutta työvälineet pitää olla tiptop, kallis kännykkä ja läppäri osoittamassa pätevyyttä, ja kallis työnantajan maksama auto, muuten ottaa km-korvaukset ja työaikakorvaukset ihan kaikesta tarkasti metrilleen ja sekunnilleen.
Ulkonäkö on myös supertylsä, mutta siisti ja asiallinen. Vaatteet on kuin suoraan jostain täti-ihmisen ohjekirjasta: matala korko kengissä, permanentti lyhyissä hiuksissa, eloton meikki, tätivaatteet tylsine mekkoineen ja jakkuineen, ja sukkahousut. Lookilla saavuttaa helposti luotettavan vaikutelman ja hyvän aseman. Mutta sen takana ei ole välttämättä mitään, sitten ihmetellään, kun ei tule tuloksia, vaikka ei ole otettu riskejäkään..
Umpitylsä on hyvin pidättyväinen puheissaan: ei kehu, ei innostu eikä taatusti kiroile.
Hämmästyttävintä on että umpitylsän henk.kohtainen elämä on samanlaista. Tylsä piha, vaikka mukamas rakastaa pihatöitä, mutta siistii sieltä kaiken vähänkin elollisen pois. Tylsä mies, takaa rauhalliset koti-illat. Lomat valmislomia, hotellin uima-allas riittää, ei kaivata retkeilyä eikä varsinkaan omatoimista, seikkailuista puhumattakaan. Juhlimiseksi riittää toritapahtuma. Lapsia on max yksi, että pysyy koti siistinä. Lemmikit ovat kauhistus. Hoikkana pysyy ankealla ruokavaliolla, ruoka ei ole nautinto. Säännöstelty syömättömyys aiheuttaa päänsärkyä ja ärtynyttä mielialaa.
No huh mitkä analyysit sieltä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä opiskelin valtio-oppia Turussa samaan aikaan kuin Jenni. Monesti olen yrittänyt pinnistellä, että muistaisin hänet jostain, mutta en muista. Ilmeisesti oli aika näkymätön tyyppi? Ja ei, en ollut bilettäjä eli en yritä muistella niitä asioita.
Jennihän oli lähtenyt loukkaantuneena tilaisuudesta jossa huumorilla käsitely Jumalaa...
Sopisi hyvin siihen kuvaan mikä muodostunut, että on enempi hengellisyyten taipuva.
Tuohan on antihengellistä farisealaisuutta katsoa ylen muita parempana. Eihän terveet tarvi parantajaa vaan sairaat. Jenni pysyttelee terveitten parisssa eli hengellisesti laiska ylemmyydellään nautiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on antihengellistä farisealaisuutta katsoa ylen muita parempana. Eihän terveet tarvi parantajaa vaan sairaat. Jenni pysyttelee terveitten parisssa eli hengellisesti laiska ylemmyydellään nautiskelija.
Että mistä sen ylenkatsomisen on voinut päätellä?
On kyllä mielestäni vaikeasti hahmotettava persoonana, koska runosieluja kohtaa yleensä harvakseltaan, tuli nyt mieleen, että olisiko jotain samanlaista kuin yhdessa Wallander jaksossa olleessa tytössä.
Vanhana syntyneet menevät yleensä naimisiin vanhojen miesten kanssa kokeakseen turvallisuuden tunteen ja saadakseen vaikkapa taloudellisen turvallisuuden. Ylen ystävällistä kuvaa hän ei kyllä anna itsestään, enemmänkin ylpeän, käskyttävän ja koppavan oloinen, opetellut kasvojen ilmeet ja epävarma olemus. Kun ikäeroa on niin järkyttävän paljon ei tietenkään halua olla nuoren näköinen eikä -oloinen. Voi olla henkilökunta helisemässä tämän tytön kanssa.
Löydän osittain itsestäni näitä samoja piirteitä ja jotkut tutut ovat joskus kommentoineet juuri siinä muodossa, että olen "vanhana syntynyt" tai sielultani vanha. Ja toden totta olen vuosien mittaan alkanut tajuamaan itsekin sen asian paremmin.
Olen jopa liioitellun rauhallinen ja mietin asioita todella paljon. Olen myös todella syvällinen. Minulta kysytään usein neuvoja ja näkökulmia eri asioihin. Yksi jännä asia on se, että täysin tuntemattomatkin lähestyvät minua sillon tällöin ja kertovat omista elämän haasteista. Jostakin nämä ihmiset vain tietävät, että minut voi pysäyttää kadulla tai vaikkapa kaupassa ja minulle voi kertoa omista vaikeuksista.
AP:n näkemyksestä poiketen minulla kuitenkin on psyyken ongelmia. Olen sairastanut vuosia masennusta, mutta toisaalta nykyään tajuan, että sekin on omalla tavalla tehnyt minut viisaammaksi ja lopulta myös myötätuntoisemmaksi muita kohtaan. Tämän lisäksi kärsin ahdistuksesta.
Tiedän kuitenkin, ettei kukaan ulkopuolinen uskoisi minun kärsivän psyykkisistä häiriöistä. Näytän ulkopuolelle erittäin tasapainoiselta ja rauhalliselta. Pukeudun siististi ja melko neutraalisti ja kohtaan muut ihmiset positiivisella ja avoimella asenteella, vaikka sisälläni olisi paha olo. Kun olen asiaa netistä tutkaillut, niin ilmeisesti nämä psyyken ongelmat liittyvät tähän "vanhasieluisuuteen" ja vanhana syntymiseen. Vaikka toisaalta olen myös taiteellinen, ja masennus lienee silläkin ihmistyypillä melko yleinen riesa. Mutta täytyy kyllä todeta ettei Jenni Haukio vaikuta millään tavalla kärsivän psyykkisistä ongelmista, vaikka hän selvästi on "vanhana syntynyt" ja vielä taiteellinenkin lisäksi.
Ai jaa. Minä taas en erityisemmin arvosta tuollaista ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani "vanhana syntyneet" ovat yleensä ihmisiä, jotka lukevat paljon ja pohdiskelevat elämää paljon laajemmalti kuin itse teen. Tuntuvat hyvin syvällisiltä. Ihailen sitä rauhallisuutta ja tyyneyttä, joka heistä huokuu.
Olen samaa mieltä siitä, että lukeneisuus tekee tuollaiseksi.
Jos on kirjojen muodossa nähnyt elämää monien ihmisten näkökulmasta, tajuaa enemmän toisten käytöstä, eikä enää lähde mukaan leikkeihin ja valtapeleihin. Kiukuttelijat ja suhteilla pelaajat ovat sitten oma sakkinsa.
Älkääs jennitelkö istuvan presidentin puolisoa. Hän on rouva Haukio, ja näin keskustelupalstalla epämuodollisemmin Jenni Haukio tai Haukio.
Siis ketjussahan puhutaan naistyypistä, joka on: umpitylsä.
Hän tekee töitä robottimaisesti, mutta ei kehitä eikä innovoi mitään uutta, kykenee vain karsimaan muiden töitä tai kasaamaan kokelman muiden töistä. Mutta työvälineet pitää olla tiptop, kallis kännykkä ja läppäri osoittamassa pätevyyttä, ja kallis työnantajan maksama auto, muuten ottaa km-korvaukset ja työaikakorvaukset ihan kaikesta tarkasti metrilleen ja sekunnilleen.
Ulkonäkö on myös supertylsä, mutta siisti ja asiallinen. Vaatteet on kuin suoraan jostain täti-ihmisen ohjekirjasta: matala korko kengissä, permanentti lyhyissä hiuksissa, eloton meikki, tätivaatteet tylsine mekkoineen ja jakkuineen, ja sukkahousut. Lookilla saavuttaa helposti luotettavan vaikutelman ja hyvän aseman. Mutta sen takana ei ole välttämättä mitään, sitten ihmetellään, kun ei tule tuloksia, vaikka ei ole otettu riskejäkään..
Umpitylsä on hyvin pidättyväinen puheissaan: ei kehu, ei innostu eikä taatusti kiroile.
Hämmästyttävintä on että umpitylsän henk.kohtainen elämä on samanlaista. Tylsä piha, vaikka mukamas rakastaa pihatöitä, mutta siistii sieltä kaiken vähänkin elollisen pois. Tylsä mies, takaa rauhalliset koti-illat. Lomat valmislomia, hotellin uima-allas riittää, ei kaivata retkeilyä eikä varsinkaan omatoimista, seikkailuista puhumattakaan. Juhlimiseksi riittää toritapahtuma. Lapsia on max yksi, että pysyy koti siistinä. Lemmikit ovat kauhistus. Hoikkana pysyy ankealla ruokavaliolla, ruoka ei ole nautinto. Säännöstelty syömättömyys aiheuttaa päänsärkyä ja ärtynyttä mielialaa.