Jenni Haukio ja hänen tyyppiset vanhana syntyneet ihmiset - millainen heidän ajatusmaailmansa on pohjimmiltaan?
Sanotaan heti alkuun, etten tarkoita Jenni Haukiolla itsessään varsinaisesti mitään, mutta tarkoitan hänen edustamaansa ihmistyyppiä, johon törmää melkein joka työpaikoilla ja kouluissa. Hän on kaikin puolin neutraali, asiallisesti esiintyvä, ei tuo itseään liikaa esille mutta on silti näkyvillä, ei aiheuta liiemmin vahvoja reaktioita ainakaan räiskyvän persoonan vuoksi. Tuntuu olevan vanhana syntynyt ja kaikki mutkat suorina jo aivan pienestä asti. Pukeutuminen umpiasiallista ja meikki samaten. Jenni Haukio tuo mieleeni koulukaverini, jolla oli samanlainen elämäntyyli tai lähinnä asenne.
Omalla tavallaan ihailen tuota ihmistyyppiä. Heille tuntuu kaikki olevan helppoa tai ainakin alusta asti selvää elämässä etenemisestä lähtien, he osaavat toimia ihmisten kanssa ja ovat toimeliaita. Heillä on jotenkin palikat aina paikallaan, ei mitään suurempia ongelmia tai mielenterveysongelmia. Tuskin se elämä silti on niin helppoa kuin se ulospäin näyttää, mutta itse kaikki asiat ovat menneet aina omalla painollaan vaikka kuinka olisi yrittänyt vaikuttaa asioiden ja tapahtumien kulkuun ja tuntuu että elämä heittelee suuntaan tai toiseen joka käänteessä, ja mietin että tämäkin on persoonakohtaista. Eniten ihmettelen millainen tunne-elämä heillä on oikeasti läheisten ihmisten kanssa tai millainen ajatusmaailma. Lähinnä siis mietin että miltä jennihaukiosta mahtaa tuntua olla jennihaukio, kun taas päinvastaisena ihmisenä elämä tuntuu joskus kaaoottiselta ja joskus suorastaan turhankin jännältä.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on luonnekysymys ja tulee jo synnyinlahjana.
Ja se näkyy jo leikki-iässä.Näin ainakin omassa tuttava piirissä, kun olen seurannut hänen elämäänsä syntymästä aikuisuuteen. Palikat vain loksahtavat aina paikalleen, kun sen aika on. Ja usein he ovat karismaattisia.
Presidentin puolisoista Jenni Haukio muistuttaa hyvin paljon Sylvi Kekkosta.
Jep, Sylviäkin petettiin mennen tullen vrt. salaiset Dubain lomat...
En todella tarkoittanut tätä.
Vaan Jenni Haukiota ja Sylvi Kekkosta yhdistää vahva nainen ja taito ottaa kantaa yhteiskunnallisiin asioihin omina itsenään, ei presidentinpuolisona. Ja molemmat ovat saaneet siihen tilaa medialta. Ja molemmat rouvat ovat saaneet säilyttää oman uran ja itsenäisyyden, miehensä työstä huolimatta.
Sylvillä oli Mini-autonsa ja vapaa-ajan kotinsa eikä turvamiehet pysyneet aina peressä ja hän varjeli yksityisyyttään, ihan samalla tavalla kuin Haukiolla on akateeminen koulutus, työura ja yksityisyys, julkisuudesta huomimatta.
Ja molemmat rouvat ovat saaneet median kunnioituksen, eikä rajoja rikota.
Minusta Sylvi ei kyllä ollut kovin ihailua herättävä siinä, miten tuki miestään ja sulatti tämän uskottomuuden. Oman aikakautensa nainen siinä toki.
Vierailija kirjoitti:
Turvaton lapsuus tekee tollasta jälkeä. Noin yleistäen.
(Jenniin en ota kantaa.)
Minulla on taas ihan toisenlainen mielikuva, juuri tuon tyyppisellä on ollut turvallinen lapsuus ja rakastavia ihmisiä ympärillä ja siksi eivät tarvitse hakea huomiota tai toisten hyväksyntää, vaan voi olla oma itsensä.
Sylvin miniä on kertonut, että Sylvi oli melko vaikea kotioloissa. Urho oli leppoisampi ja tuli etenkin lasten kanssa paremmin toimeen. Sylvi oli joissain asioissa moderni, kannatti vapaata aborttia. Sylvi osallistui taustalla paljon miehensä työhön. Kävi punakynällä puheita läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Jenni minun mielestäni on aika räväkkä ja rohkea nainen. SEurustella poliittisesti kunnianhimoisen, reilusti vanhemman miehen kanssa ja suostua sitten hyvinkin haavoittavaan julkiseen pilkkaan suuresta ikäerosta. Vei vuosia ennen kuin väki rauhoittui. Sitten seuraavaksi riepotellaan lapsiasiassa ja räävitään rumin sanoin niin isän ikää kuin onko lapsen saamisessa mitään järkeä. Jokaikinen tietää, miten tärkeää monelle naiselle on saada lapsi ja miten Jenni antautui siinäkin asiassa monen spekulaation kohteeksi. Onpa kiva herätä aamuisin ja tietää, että tänään taas saa kuraa niskaansa henkilökohtaisissa asioissaan.
Jenniltä vaaditaan joka päivä äidin ja pressan rouvan roollia. Luopua omasta urastaan ja koettaa vaikuttaa pressan puolison roolissa mm kulttuuripuolella. Siinä, jos missä., Jennin hekkyys ja ymmärrys elämän kirjavuutta kohtaan on näkyvästi todettu.
Hänen roolinsa on olla asiallinen pressan rinnalla, mutta en ole ollenkaan varma onko se sitä samaa kuitenkaan kotioloissa. Elämä jatkuu Saulin pressakauden jälkeen ja uskon, että kuulemme sitten Jennistä ihan uudella tavalla.
En nyt siis toivo Saulin kuolemaa, mutta kiinnostuksella odotan, millaiseksi muodostuu Jennin rooli sitten kun Sauli (todennäköisesti ennen Jenniä) kuolee. Elleivät eroa ennen sitä. Vetäytyykö julkisuudesta vai löytääkö itselleen jonkin uudenlaisen julkisen roolin?
Kyllä Haukiolla jo nyt on oma roolinsa ja työuransa ja saa kirjallisuuden piirissä arvostusta ja mediajulkisuutta, vaikka ei olisi presidentin puoliso. Ainakin hän vetää yleisöä, puhui hän sitten kirjallisuudesta tai luonnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se näkyy jo leikki-iässä.Näin ainakin omassa tuttava piirissä, kun olen seurannut hänen elämäänsä syntymästä aikuisuuteen. Palikat vain loksahtavat aina paikalleen, kun sen aika on. Ja usein he ovat karismaattisia.
Vertaaminen Sylvi Kekkoseen tuskin tarkoitti tätä.
Tyyni olemus ja käytös ja kirjallinen lahjakkuus ovat heille yhteisiä piirteitä.
Sinulle se vertaus tarkoitti sitä, minulle tätä toista. Kumpikin myy rahasta kunnioituksensa ja ihmisarvonsa.
Erikoinen tulkinta kahden arvostetun henkilön elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertaaminen Sylvi Kekkoseen tuskin tarkoitti tätä.
Tyyni olemus ja käytös ja kirjallinen lahjakkuus ovat heille yhteisiä piirteitä.
Sinulle se vertaus tarkoitti sitä, minulle tätä toista. Kumpikin myy rahasta kunnioituksensa ja ihmisarvonsa.
Erikoinen tulkinta kahden arvostetun henkilön elämästä.
Kuka arvostaa ja kuka ei.
Tyynissä vesissä ne isoimmat kalat kutee. Kaikenlaista tapahtui Ulvilan kulmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Jenni minun mielestäni on aika räväkkä ja rohkea nainen. SEurustella poliittisesti kunnianhimoisen, reilusti vanhemman miehen kanssa ja suostua sitten hyvinkin haavoittavaan julkiseen pilkkaan suuresta ikäerosta. Vei vuosia ennen kuin väki rauhoittui. Sitten seuraavaksi riepotellaan lapsiasiassa ja räävitään rumin sanoin niin isän ikää kuin onko lapsen saamisessa mitään järkeä. Jokaikinen tietää, miten tärkeää monelle naiselle on saada lapsi ja miten Jenni antautui siinäkin asiassa monen spekulaation kohteeksi. Onpa kiva herätä aamuisin ja tietää, että tänään taas saa kuraa niskaansa henkilökohtaisissa asioissaan.
Jenniltä vaaditaan joka päivä äidin ja pressan rouvan roollia. Luopua omasta urastaan ja koettaa vaikuttaa pressan puolison roolissa mm kulttuuripuolella. Siinä, jos missä., Jennin hekkyys ja ymmärrys elämän kirjavuutta kohtaan on näkyvästi todettu.
Hänen roolinsa on olla asiallinen pressan rinnalla, mutta en ole ollenkaan varma onko se sitä samaa kuitenkaan kotioloissa. Elämä jatkuu Saulin pressakauden jälkeen ja uskon, että kuulemme sitten Jennistä ihan uudella tavalla.
En nyt siis toivo Saulin kuolemaa, mutta kiinnostuksella odotan, millaiseksi muodostuu Jennin rooli sitten kun Sauli (todennäköisesti ennen Jenniä) kuolee. Elleivät eroa ennen sitä. Vetäytyykö julkisuudesta vai löytääkö itselleen jonkin uudenlaisen julkisen roolin?
Kyllä Haukiolla jo nyt on oma roolinsa ja työuransa ja saa kirjallisuuden piirissä arvostusta ja mediajulkisuutta, vaikka ei olisi presidentin puoliso. Ainakin hän vetää yleisöä, puhui hän sitten kirjallisuudesta tai luonnosta.
Mediajulkisuus ja kiinnostus on tullut ja tulee Niinistön myötä. Haukiota pidetään ns. hyvänä puhujana, vaikka todellisuudessa hän lukee puheensa suoraan paperista.
Muistelen Saulin todenneen jossakin haastattelussa, että Jenni ei ole mikään ruuanlaittajatyyppi, jotta jotain täytynee olla sen sijasta kun on onnistunut laistamaan elon arkirealismin.
Jenni Haukiosta tietoa, josta käy ilmi osaamiset, urat ja lapsuuttakin.
https://www.presidentti.fi/henkilotiedot/jenni-haukio/elamakerta/
Jotenkin nuo keittiöpsykologien - epäilemättä täysin pätevät - arviot turvattomasta lapsuudesta ei nyt mulla mene läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tuollainen. Tai ainakin pyrin olemaan. Kyse ei todellakaan ole siitä, että kaikki on helppoa ja alusta asti selvää tai että osaisi automaattisesti toimia ihmisten kanssa. Päinvastoin - mutta olen asemasssa, jossa minun henkilökohtaiset asiani, vaikeuteni ja epåvarmuuteni eivät kuulu kenellekään ja jossa minun on voitettava ja piilotettava ne voidakseni auttaa ja johtaa muita. Minä en voi häslätä enkä hyökkiä sinne tänne, jos minun pitää näyttää muille suuntaa ja pitää muut luottavaisina ja rauhallisina. Opin tämän aikanaan kantapään kautta, mutta onneksi aika nopeasti.
Haukion ei tarvitse johtaa, mutta ei hänkään voi levittää epäilyjään ja kysymyksiään ja itsensä etsimistä kaiken kansan nähtäville. Siitä ei seuraisi kenellekåän mitåän hyvää.
Ei tätä voi opetella. Jotkut esimiesasemassa olevat voivat kyllä vaikuttaa rauhallisilta ja niin päin pois, mutta tämä ei ole mikään työhön liittyvä juttu eikä mikään rooli. Tämä on jotain mikä joillakin on jo lapsena.
-1-
Ei suinkaan. Sinä vain et näe sitä opetteluvaihetta, koska sitä ei näy ulospäin.
Varmaan uran luominen vaikeata kun ukko pressa johon ollut perheen kautta suhteet jo lapsesta saakka, todella vaikeata kun ukko ollut Euroopan investointipankin pomo. Aika monikin olisi tyyni noissa kuvioissa kun aina turvattu selusta. Senkun vaan on pikkasen luova sitten joutoajat.
Pitää osata ihailla rahaa ja senhän jenni osaa, sitten voi olla alentuvan hyväntahtoinen ja hyväntekijä kaikille kun istuu itse pankkiirien kukkarolla turvassa. Olette te pikkuisen epä-älyllisiä...
Vierailija kirjoitti:
Jenni Haukiosta tietoa, josta käy ilmi osaamiset, urat ja lapsuuttakin.
https://www.presidentti.fi/henkilotiedot/jenni-haukio/elamakerta/
Jotenkin nuo keittiöpsykologien - epäilemättä täysin pätevät - arviot turvattomasta lapsuudesta ei nyt mulla mene läpi.
Tuli mieleen tuosta linkistä, että ehkä jenni on niitä jotka luottavat sanontaan pidä viholliset vielä lähempänä.. Se selittäisi salen puolisovalintana ja kokoomuksen puolueena. Lennua ja aaroa on taas vaikeampi selittää.
Mä opiskelin valtio-oppia Turussa samaan aikaan kuin Jenni. Monesti olen yrittänyt pinnistellä, että muistaisin hänet jostain, mutta en muista. Ilmeisesti oli aika näkymätön tyyppi? Ja ei, en ollut bilettäjä eli en yritä muistella niitä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Mä opiskelin valtio-oppia Turussa samaan aikaan kuin Jenni. Monesti olen yrittänyt pinnistellä, että muistaisin hänet jostain, mutta en muista. Ilmeisesti oli aika näkymätön tyyppi? Ja ei, en ollut bilettäjä eli en yritä muistella niitä asioita.
Jennihän oli lähtenyt loukkaantuneena tilaisuudesta jossa huumorilla käsitely Jumalaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jennihän oli lähtenyt loukkaantuneena tilaisuudesta jossa huumorilla käsitely Jumalaa...
Mikähän tilaisuus se oli? No silloin Jennin loukkaantumiset ei vielä ole olleet uutisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki oli, mutta eihän se ollut mitään verrattuna Saulin uraan. Suhde Niinistöön nosti hänet eri lailla julkisuuteen ja siksi onkin kiinnostavaa nähdä, pystyykö koskaan pääsemään pois Saulin varjosta (julkisuudessa, yksyiselämässä tuskin onkaan varjossa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Jenni minun mielestäni on aika räväkkä ja rohkea nainen. SEurustella poliittisesti kunnianhimoisen, reilusti vanhemman miehen kanssa ja suostua sitten hyvinkin haavoittavaan julkiseen pilkkaan suuresta ikäerosta. Vei vuosia ennen kuin väki rauhoittui. Sitten seuraavaksi riepotellaan lapsiasiassa ja räävitään rumin sanoin niin isän ikää kuin onko lapsen saamisessa mitään järkeä. Jokaikinen tietää, miten tärkeää monelle naiselle on saada lapsi ja miten Jenni antautui siinäkin asias
sa monen spekulaation kohteeksi. Onpa kiva herätä aamuisin ja tietää, että tänään taas saa kuraa niskaansa henkilökohtaisissa asioissaan.
Toki oli, mutta eihän se ollut mitään verrattuna Saulin uraan. Suhde Niinistöön nosti hänet eri lailla julkisuuteen ja siksi onkin kiinnostavaa nähdä, pystyykö koskaan pääsemään pois Saulin varjosta (julkisuudessa, yksyiselämässä tuskin onkaan varjossa).
Ja jatkan: ja haluaako. Eli valitseeko esimerkkisi sen julkisuudesta poistumisen.
En todella tarkoittanut tätä.
Vaan Jenni Haukiota ja Sylvi Kekkosta yhdistää vahva nainen ja taito ottaa kantaa yhteiskunnallisiin asioihin omina itsenään, ei presidentinpuolisona. Ja molemmat ovat saaneet siihen tilaa medialta. Ja molemmat rouvat ovat saaneet säilyttää oman uran ja itsenäisyyden, miehensä työstä huolimatta.
Sylvillä oli Mini-autonsa ja vapaa-ajan kotinsa eikä turvamiehet pysyneet aina peressä ja hän varjeli yksityisyyttään, ihan samalla tavalla kuin Haukiolla on akateeminen koulutus, työura ja yksityisyys, julkisuudesta huomimatta.
Ja molemmat rouvat ovat saaneet median kunnioituksen, eikä rajoja rikota.