Lesken asumisoikeus, ositus, perinnönjako ym. asioita (termit ei ihan hallussa)
Toinen vanhemmistani kuoli vuosia sitten. Leski jäi asumaan yhteiseen asuntoon. Jonkinlainen ositus tms. tehtiin nimi paperiin systeemillä, oli erään sukulaisen tekemä. Asunnon käypä arvo oli ainakin todella ykäkanttiin vedetty. Mutta siis, meille lapsille tuli perintöverot, mitään perintöä emme ole saaneet, mitään rahaa ei kuulemma jäänyt jaettavaksi, koska leski piti kalliit hautajaiset. Eli mitään rahaa, materiaa tms. emme ole saaneet, kaikki jäi leskelle. Mitään tavaroita hän ei halua antaa, esim. jo se, että otamme omia tavaroitamme, jota lapsuudenkotiin aikoinaan jäi, aiheuttaa jo kinaa. Mitkä ovat meidän lasten oikeudet? Esim, kun me lapset omistamme osan talosta, voimmeko me sitten muuttaa sinne? Emme tietenkään ilmaiseksi, tietenkin kuluihin osallistuen. Tämä vaan tuli mieleen, kun yksi aloittaisi opiskelun ja tarvitsisi sieltäpäin asuntoa. Nyt siis asumme satojen kilometrien päässä. Leskellä ei ole rahaa ylläpitää asuntoa, esim. korjaukset, vaan talo rapistuu koko ajan eikä hänellä myöskään ole voimavaroja tehdä piha- tai lumitöitä.
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On suorastaan rikollista, että perintövero vaaditaan vaikka vasta parikymppisiltä nuorilta ilman omaisuutta, jos leski kuitenkin pitää kaiken.
Lopulta asiat jää tietenkin selvittämättä, koska pidetään pyhäinhäväistyksenä puuttua lesken oikeuksiin nauttia kahta eläkettä, taloa, kesämökkiä, vainajan autoomaisuutta ja kenties sijoituksia.
Kyllä ne lesketkin vedättää osaa, kun ei ole lapsilla tietoa oikeuksistaan.
Lakiosaa kannattaa vaatia.966
Ei välttämättä, jos ainoa perintö on asunto, johon leskellä on hallintaoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen pitää tehdä keskinäinen omistusoikeustestamentti. Lapset voivat vaatia silloin vain lakiosuutensa, mutta suurin osa jää silloin leskelle. Voi myös laittaa pyynnön, että lapset eivät vaatisi lakiosuuttaan ja kertoa lapsille etukäteen testamentista ja siinä olevasta toiveesta. Näin omat vanhempani ovat tehneet ja mieheni ja minä mies kuten kaikki lähisukulaiset ja ystävät.
Tällainen testamentti vanhemmilla oli. Emme ole saanet siis edes lakiosuuttamme, sitä lähinnä aloituksessa tarkoitin. Aloituksessa myös jo totesin, ettei termistö ole minulla hallussa. Ap
Sinähän sanoit maksaneesi perintöveroa. Silloin vanhemmillasi on ollut hallintaoikeustestamentti eikä omistusoikeustestamentti.
Jos ap on maksanut perintöveroa, niin hän on saanut perintöä eli vähintään lakiosansa ainakin. Se vain on lesken hallinnassa se hänen perintönsä.
Perintövero on maksettava vaikka pesää ei olisi jaettukaan eli perinnönjakoa ei olisi tehty. Verottaja laskee sen ja jakaa sen perillisten kesken (vaikka kuolinpesä olisi yhä jakamaton).
Totta, mutta pointtini oli se, että hän ei ole luopunut lakiosastaan jotenkin vahingossa, koska on verot joutunut maksamaan. Hän on saanut lakiosansa, vaikka se on vielä osa jakamatonta pesää.
Ei ole saanut (ellei ole vaatinut sitö ja se on oma juttunsa). Itse esim en vaatinut lakiosaani isäni kuoltua, vaan kuolinpesä on jakamaton äitini joskus tulevaan kuolemaan saakka. Silti maksoin perintöveron kuten kaksi veljeänikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On suorastaan rikollista, että perintövero vaaditaan vaikka vasta parikymppisiltä nuorilta ilman omaisuutta, jos leski kuitenkin pitää kaiken.
Lopulta asiat jää tietenkin selvittämättä, koska pidetään pyhäinhäväistyksenä puuttua lesken oikeuksiin nauttia kahta eläkettä, taloa, kesämökkiä, vainajan autoomaisuutta ja kenties sijoituksia.
Kyllä ne lesketkin vedättää osaa, kun ei ole lapsilla tietoa oikeuksistaan.
Lakiosaa kannattaa vaatia.966
Ei välttämättä, jos ainoa perintö on asunto, johon leskellä on hallintaoikeus.
Vastasin tuolle, joka luetteli kesämökkejä ja muuta omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitään rahaa ei kuulemma jäänyt" - kai sinulle on toimitettu perukirja? Jos olet perillinen, niin et voi olla kuulopuheiden varassa. Mikäli sinulla ei ole varaa, niin kysy neuvoja oikeusaputoimistosta onko perinnönjako tehty oikein.
Kanneaika on puoli vuotta, joten aloittajan juna meni jo. Kunhan nyt vain ahneuksissaan haluaa kiusata surevaa leskeä.
Tai sitten suri kuollutta vanhempaansa niin paljon, ettei pystynyt puoliaan pitämään. Leskihän vaan suree, ei lapset. Niinhän? Ole mikä trolli tahansa, niin on aika itsekästä olla antamatta omalle lapselle mitään muistoa, vaikkapa kahvikuppia.
Eiköhän jokainen lapsiin normaaliväleissä oleva anna lapsille muistoesineitä kuolleelta vanhemmalta. Lapsen on syytä katsoa peiliin, mikäli ei sellaisissa väleissä ole lesken kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen pitää tehdä keskinäinen omistusoikeustestamentti. Lapset voivat vaatia silloin vain lakiosuutensa, mutta suurin osa jää silloin leskelle. Voi myös laittaa pyynnön, että lapset eivät vaatisi lakiosuuttaan ja kertoa lapsille etukäteen testamentista ja siinä olevasta toiveesta. Näin omat vanhempani ovat tehneet ja mieheni ja minä mies kuten kaikki lähisukulaiset ja ystävät.
Tällainen testamentti vanhemmilla oli. Emme ole saanet siis edes lakiosuuttamme, sitä lähinnä aloituksessa tarkoitin. Aloituksessa myös jo totesin, ettei termistö ole minulla hallussa. Ap
Sinähän sanoit maksaneesi perintöveroa. Silloin vanhemmillasi on ollut hallintaoikeustestamentti eikä omistusoikeustestamentti.
En tosiaan hallitse tätä termistöä. No kuuluisiko minulle jotain? Vaikka tässä monet minua ahneeksi nimittävät, on oma elintasoni todella huono ja ihan mikä tahansa parantaisi sitä edes hieman. Ap
Sellaista se nyt vain on. Itse maksoin perintöverot juuri tiukimpaan aikaan, kun olin hoitovapaalla ja maksoimme asuntolainaa samaan aikaan. Pakkohan se oli ottaa lisälainaa, että sai perintöveron maksettua. Ja tästä on melkein 30 vuotta aikaa. Hallintaoikeus on leskellä. Mitään ei ole saatu pesästä tämän 30 vuoden aikana tietenkään.
Miten itse olet puolisosi kanssa toiminut, oletteo tehneet testamentin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et vaatinut lakiosaasi? Jos olisit sen vaatinut, niin olisit tietenkin sen saanut! Toki se lakiosakin saattaa olla vain osa sitä hallintaoikeuden alaista asuntoa.
En vaatinut. Vedottiin koko ajan siihen keskinäiseen testamenttiin vai mikä se nyt oli. Kukaan ei kertonut lapsille oikeuksista, eikä kukaan ymmärtänyt kysyä. Rahatonta porukkaa olemme. Ap
Rahatonta sakkia, mutta perinnöstä pitää riidellä? Kannattaako?
Niin? Me lapset emme ole rikkaita, jolloin pienikin apu auttaa. Ap
Miten voi olla mahdollista, ettei lapset joudu maksamaan perintöveroa toisen vanhemman kuollessa. Onkohan tuolloin asiat hoidettu oikein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, jotenkin kylmäävää ajatella, että minä mieheni kanssa elän elämän, olemme laittaneet yhteisen kodin ja sijoitusasuntoja, jotta voimme elää turvatusti loppuelämän. Ja jos mieheni yllättäen kuolisi, niin että omat lapseni haluaisivat, että myisin kotimme, että he saisivat perinnöt tai että minun pitäisi yhdessä hankitut tavarat jakaa pois. Kodista, jossa asun ja elän.
Ja enpä välttämättä haluaisi ketään sukulaiata kotiini asumaan. Tämä on meidän koti ja lapsilla on jo omat kodit ja elämät.
Että me nyt saadaan rauhassa asua ja elää omaa elämää, mutta toinen kun kuolee, niin tämä ei olisi enää minun elämää, vaan lapset katsoisivat oikeudekseen tyhjentää kotini. Huh huh..
Sinun tapauksessasi voisi käydä niin, että lähtö tulisi. Jos joku sinun nimissäsi oleva sijoitusasunto olisi sinun kodiksi sopiva, niin lain mukaan siinä tapauksessa ei olisi asumisoikeutta. Toisaalta, jos lapset saisivat perintönsä sijoitusasunnoista, sinä saisit edelleen asua kotonasi, ja joka tapauksessa pitää irtaimiston jakamattomana hallinnassasi.
Mutta tämä ongelma ratkeaisi testamentilla. Silloin lapset voisivat vaatia lakiosansa sijoitusomaisuudesta.
Hänen tapauksessaan jako olisi ihan helppo, jos omaisuus on ollut lesken nimissä ei lapsilla ole oikeutta vaatia siitä mitään, jos omaisuus on ollut vainajan nimissä, leski saa kaikesta molempien omaisuudesta yhteensä 50% eli tietenkin sen oman kodin kokonaan ja siihen toiseen puoleen jätetään noita sijoitusasuntoja ja vaikkapa osakkeita/talletuksia. Jos kaikki on ollut yhteistä niin samalla lailla, lesken osuudeksi tietenkin ensisijaisesti se oma koti ja irtaimisto. Vain imbesilli perillinen hyväksyisi sen, että hänelle jää lesken koti jossa leskellä on asumisoikeus ja lesken osuuteen lasketaan nuo rahaksi muutettavat sijoitusasunnot.
Ja jos on testamentti niin se lakiosuus voidaan silti vaatia KOKO perinnöstä eikä vain mistään sijoituksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap on maksanut perintöveroa, niin hän on saanut perintöä eli vähintään lakiosansa ainakin. Se vain on lesken hallinnassa se hänen perintönsä.
Perintövero on maksettava vaikka pesää ei olisi jaettukaan eli perinnönjakoa ei olisi tehty. Verottaja laskee sen ja jakaa sen perillisten kesken (vaikka kuolinpesä olisi yhä jakamaton).
Joo, mutta perintöveroa ei tule maksettavaksi lapsille lainkaan silloin, jos puolisoilla oli keskinäinen omistusoikeustestamentti, jonka mukaan leski perii kaiken, eikä kukaan lapsista vaadi lakiosaansa
Ap sanoi, että vanhemmilla oli keskinäinen testamentti. Sen täytyi olla hallintaoikeustestamentti, koska ap:lle tuli perintöveroa maksettavaksi. Jos testamentti koski koko omaisuutta (todennäköisesti) eikä kukaan lapsista vaatinut lakiosaansa, niin tällöin lesken hallintaoikeus koskee koko vainajalta jäänyttä irtaimistoa. Siinä tapauksessa lapset eivät todellakaan saa hakea kotoa mitään kuolleelle vanhemmalle kuuluvaa ilman lesken lupaa.
Totta, mutta tosiaan vain tuon omistusoikeustestamentin kohdalla.
Jos ei ole testamenttia tai jos on hallintatestamentti, lankeaa perintövero vaikka pesänjakoa ei tehtäisi.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla mahdollista, ettei lapset joudu maksamaan perintöveroa toisen vanhemman kuollessa. Onkohan tuolloin asiat hoidettu oikein?
Lapsia riittävästi ja tai perittävää riittävän vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et vaatinut lakiosaasi? Jos olisit sen vaatinut, niin olisit tietenkin sen saanut! Toki se lakiosakin saattaa olla vain osa sitä hallintaoikeuden alaista asuntoa.
En vaatinut. Vedottiin koko ajan siihen keskinäiseen testamenttiin vai mikä se nyt oli. Kukaan ei kertonut lapsille oikeuksista, eikä kukaan ymmärtänyt kysyä. Rahatonta porukkaa olemme. Ap
Rahatonta sakkia, mutta perinnöstä pitää riidellä? Kannattaako?
Niin? Me lapset emme ole rikkaita, jolloin pienikin apu auttaa. Ap
Minne meinasit isäsi/äitisi laittaa? Asunnottomien yömajaan?
Vierailija kirjoitti:
Huh, jotenkin kylmäävää ajatella, että minä mieheni kanssa elän elämän, olemme laittaneet yhteisen kodin ja sijoitusasuntoja, jotta voimme elää turvatusti loppuelämän. Ja jos mieheni yllättäen kuolisi, niin että omat lapseni haluaisivat, että myisin kotimme, että he saisivat perinnöt tai että minun pitäisi yhdessä hankitut tavarat jakaa pois. Kodista, jossa asun ja elän.
Ja enpä välttämättä haluaisi ketään sukulaiata kotiini asumaan. Tämä on meidän koti ja lapsilla on jo omat kodit ja elämät.
Että me nyt saadaan rauhassa asua ja elää omaa elämää, mutta toinen kun kuolee, niin tämä ei olisi enää minun elämää, vaan lapset katsoisivat oikeudekseen tyhjentää kotini. Huh huh..
Sanopa muuta. Ollaat taidettu kasvattaa hurjan ahne sukupolvi. Ainakin kun tätä ketjua lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se silloin pidä maksaa ulos? Näin olen käsittänyt googlaillessani. Lakiosaa vaativa ikään kuin ostetaan/maksetaan pois kuolinpesästä tms.
Ei sitä pidä maksaa ulos, jos kaikki omaisuus on vain se hallintaoikeuden alainen asunto. Olet käsittänyt aivan väärin. Se menee niin, että jos on omistusoikeustestamentti, joka rikkoo lakiosaa, niin lakiosan saa vain jos sitä vaatii. Jos ei vaadi ja hyväksyy tuon testamentin, niin siinä tavallaan sitten tulee luopuneeksi siitä lakiosastaan.
Eli miten eroaa nämä tilanteet tuon testamentin kohdalla:
1) perillinen ei vaadi lakiosaansa
2) perillinen vaatii lakiosaansaMikä on lopputulema tuossa, että vaatii?
No jos minä testamenttaan sinulle kaiken omaisuuteni, ja minulla on lapsi, niin lapseni ei saa koskaan mitään perintöä minulta, jos hän ei vaadi sitä lakiosaansa (eli hyväksyy tuon testamentin).
Mutta saa jos vaatii.
Aloittajan kommenteista saa sen kuvan ettei ollut läsnä kun perunkirjoitukset hoidettiin vaikka omasta vanhemmasta kyse. Erikoista.Olettaisi että kaikki vainajan lapset olisi ainakin kutsuttu tuohon tilaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Niin kuka ei ole maksanut? Ap kertoi maksaneensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tosiaan hallitse tätä termistöä. No kuuluisiko minulle jotain? Vaikka tässä monet minua ahneeksi nimittävät, on oma elintasoni todella huono ja ihan mikä tahansa parantaisi sitä edes hieman. Ap
Sellaista se nyt vain on. Itse maksoin perintöverot juuri tiukimpaan aikaan, kun olin hoitovapaalla ja maksoimme asuntolainaa samaan aikaan. Pakkohan se oli ottaa lisälainaa, että sai perintöveron maksettua. Ja tästä on melkein 30 vuotta aikaa. Hallintaoikeus on leskellä. Mitään ei ole saatu pesästä tämän 30 vuoden aikana tietenkään.
Miten itse olet puolisosi kanssa toiminut, oletteo tehneet testamentin?
Hallintaoikeustestamentti. Mutta olemme toimineen niin, että olemme jakaneet lapsille omaisuutta jo elinaikana eli tukeneet heitä opiskelujen aikana ja siirtäneet heille rahaa pikku hiljaa. Ei sitä kauhean paljon jakaa ole, mutta olemme ajatelleet, että jaamme siitä vähästäkin jo nyt, eikä vasta sitten, kun olemme kuolleet. Hallintaoikeustestamentti siksi, että turvaa toisen elämän, jos sattuu jotain yllättävää. Mutta tarkoitus ei ole maksattaa lapsille perintöveroja, vaan olemme sopineet, että jomman kumman kuollessa aiemmin perintöverot maksetaan pesästä ja jäljelle jäänyt siirtelee sitten lapsille pikkuhiljaa omaisuutta pois, jos on vielä siinä iässä, että tajuaa asioista jotakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia riittävästi ja tai perittävää riittävän vähän.
Perittävää kyllä, mutta onko jokin paperi jäänyt toimittamatta jonnekin?
Vierailija kirjoitti:
Jos on omistusoikeustestamentti, niin ei joudu ennen kuin toinenkin vanhemmista kuolee.
Eikä tietty silloinkaan, jos perittävää omaisuutta ei ole riittävästi.
Jossain vaiheessa kaikki joutuvat miettimään, miten toinen pärjää, kun toisesta aika jättää. Ystäväni mies sairastui syöpään ja he luopuivat omakotitalosta ja ostivat kerrostaloasunnon. Sen omistajaksi merkittiin ystäväni. Kun mies sitten viisi vuotta myöhemmin kuoli, lasten perintö oli vain tuhatlappusia, koska leski omisti lähes kaiken.