Kosketus pitkässä parisuhteessa
Pari viikkoa olen miettinyt tätä tunnetta, mikä puski päälle.
Ollaan oltu mieheni kanssa yhdessä 14 vuotta, lapsia ja talolainaa löytyy.
Nuorimman lapsen syntymän jäljeen oli suhteessamme joku kriisi, ei mitään uskottomuusjuttuja enkä osaa sanoittaa mistä se johtui. Saimme kriisin selätettyä (ero aikeita ei todellakaan ollut, päinvastoin) ja parisuhde muuttui paremmaksi, mikäli se edes pystyi sitä tekemään, koska meillä meni todella hyvin jo ennen sitä. Ja en ole, emmekä kumpikaan ole mitään läskejä niinku täältä kommentoidaan varmasti.
Elämä on nyt todella kiireistä, olemme päälle kolmikymppisiä ja ruuhkavuodet meneillään. Viimeiset pari vuotta olen tuskaillut miehelle sitä, että hän silittää/ottaa kainaloon vain mikäli haluaa seksiä. Tämä saa minut silloin tällöin torjumaan halailun, jos en halua seksiä ja juuri niillä kerroilla miehen mukaan ei olisi ollut se tarkoitus. Eipä tietenkään.
Noh, tästä on tullut oravanpyörä ja nyt ei käytännössä läheisyyttä ole.
Olin eräissä juhlissa, joissa yksi mies nappasi minut hitaaseen tanssiin, halasi tiukasti ja tanssin jälkeen katosi.
En saa sitä tunnetta mielestäni. Sitä alun paniikkia ja irti rimpuilua, kunnen jotenkin sulin ja jäin tanssiin. Se tuntui aivan ihanalta. Olla vain siinä tiukassa halauksessa, ilman että kädet lähtee vaeltelemaan minnekään minne niitä en halua.
En nyt pääse tuon tilanteen aiheuttamista tunteista yli ja se on saanut väkisin miettimään mikä omassa suhteessa on pielessä.
Ja älkää vaivautuko kommentoimaan te 1v parisuhteessa olleet, että "sanot sille mitä haluat" yms. Kyllä tässä on sanottu ja tapeltukin. Tuntuu välillä suorastaan vaivaannuttavalta näin pitkässä parisuhteessa pyydellä "itsestään selvyyksiä".
En tiedä mitä edes haen tällä aloituksella. Ehkä vertaistukea? Pakko oli saada purkaa tämä asia jonnekin.
Kommentit (33)
Voisiko sitä puuttuvaa läheisyyttä alkaa opettelemaan uudelleen? Jos mies haluaa seksiä, suostut siihen. Ehkäpä pikku hiljaa käy niinkin, että halaus ei johdakaan sen pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko sitä puuttuvaa läheisyyttä alkaa opettelemaan uudelleen? Jos mies haluaa seksiä, suostut siihen. Ehkäpä pikku hiljaa käy niinkin, että halaus ei johdakaan sen pidemmälle.
No miten tämä aina suostuminen opettaa miehelle, ettei kaikki kosketus johda seksiin?
Teidän täytyy ottaa kahdenkeskistä aikaa ja rakastua toisiinne uudelleen. Se on ihan mahdollista jos tahtoa löytyy molemmilta. Tsemppiä.
Kosketa sitä miestä, hipaise ohimennessä.
Menkää metsään kävelylle lasten kanssa ja ota siellä halaukseen, jos haluat välttää seksiä.
Seksi on omasta mielestäni ollut se tärkein voimanlähde myös silloin kun lapset (4) olivat pieniä. Seksi on ollut se kantava voima silloinkin, kun muuten on ollut suuttunut vaikka, ollaan silti harjoitettu raivoisaa sänkyelämää ja jatkettu murjotusta :D
Ja edelleen, 45 yhdessäolovuoden jälkeen - hipaisemme ohimennessä, jne.
Lähesty itse, ota kiinni kädestä jos et pysty sanomaan, että pidä minusta kiinni, halaa.
Ei pidä vaatia mieheltä ammattimaisen terapeutin taitoja, jos ei niitä itselläkään ole, mahdoton vaatimus.
Kosketa häntä.
Testattu on. Sitä aina seksiin suostumista. Sitten tämä elämä ei olekaan muuta ku seksiä. Se johti siihen, että mies laitteli viestejä töistä, joissa kehui minua ja kertoi mitä aikoo tehdä minulle illalla/mitä toivoo minun tekevän hänelle.
Eli ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Kosketa sitä miestä, hipaise ohimennessä.
Menkää metsään kävelylle lasten kanssa ja ota siellä halaukseen, jos haluat välttää seksiä.
Seksi on omasta mielestäni ollut se tärkein voimanlähde myös silloin kun lapset (4) olivat pieniä. Seksi on ollut se kantava voima silloinkin, kun muuten on ollut suuttunut vaikka, ollaan silti harjoitettu raivoisaa sänkyelämää ja jatkettu murjotusta :D
Ja edelleen, 45 yhdessäolovuoden jälkeen - hipaisemme ohimennessä, jne.
Lähesty itse, ota kiinni kädestä jos et pysty sanomaan, että pidä minusta kiinni, halaa.
Ei pidä vaatia mieheltä ammattimaisen terapeutin taitoja, jos ei niitä itselläkään ole, mahdoton vaatimus.
Kosketa häntä.
Tämä on älyttömän hienosti sanottu. Mutta olen tullut siihen lopputulokseen, että vaikka mies toista väittää, hänelle kosketus tarkoittaa etenemistä seksiin. Koska minä olen tehnyt ja teen juuri tätä. Koskettelen arkisissa tilanteissa. Mutta nyt tuntuu, että mies on alkanut välttelemään tilanteita, joissa olen yleensä tehnyt näin. Ja koska kyse ei olekaan siitä, ettenkö pitäisi siitä, että mies halaa takaapäin minun laittaessa ruokaa, tai soisinpäin. Olisi ihanaa myös voida olla toisen halauksessa vain vaikka televisiota katsellessa. Mutta se on juuri se mahdottomuus.
Silloin kun näin tapahtuu, lapset on nukkumassa, meillä on ns. sitä omaa/yhteistä aikaa. Jos annan miehen ottaa minut halaukseen, alkaa kädet pikkuhiljaa vaellella muualle. Joko annan niiden vaeltaa - johtaa seksiin. Jos en anna- siirtyy mies toiselle sohvalle. Tässä tilanteessa jos olen sanonut, että olisi kiva jos voisit vain pitää kainalossa, mies yleensä vastaa, että niinhän hän yrittikin ja suorastaan kieltää käsien vaeltelun tai väittää sitä silittelyksi. Sepä se, sana sanaa vastaan. Sehän voisi olla vain silittelyä, mutta koska jos annan sen jatkua, käsi menee jalkoväliin. Se on totuus, jota mies ei myönnä.
Huoh. Vaikeaa selittää.
Sun on vaan puhuttava, vaikka sanoit että on jo yritetty. Kommunikointivaikeudet parisuhteessa on kaikessa näissä takana. Joko mies ei kuule tai ette syystä tai toisesta puhu samaa kieltä, tämän selvittämiseen voi tarvita ulkopuolista apua.
Tuo on miehen puolelta vallankäyttöä, ja tiedät sen itsekin. Passiivisaggressiivista.
Jos joki väittää, että mies ei vain "osaisi" yhtäkkiä halata tai pitää sylissä, valehtelee.
En osaa sanoa mitä sinun pitäisi tehdä. Itse varmaan etsisin jonkun toisen joka halaa. Olet synnyttänyt lapset ja hoitanut ne. Tuo juttu mitä pyydät on mitättömän pieni.
Jutusta jäi mieleen vain ällötys siitä, että joku väkisin kaappaa halaukseen eikä päästä irti, vaikka rimpuilisi vastaan.
On hyvä, että joku kaappasi sinut halaukseen että havahduit omaan tilanteeseesi. Ota tuosta tunteesta ja ajatuksesta kaikki irti nyt ja selvität vastauksen kysymykseesi sen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on miehen puolelta vallankäyttöä, ja tiedät sen itsekin. Passiivisaggressiivista.
Jos joki väittää, että mies ei vain "osaisi" yhtäkkiä halata tai pitää sylissä, valehtelee.
En osaa sanoa mitä sinun pitäisi tehdä. Itse varmaan etsisin jonkun toisen joka halaa. Olet synnyttänyt lapset ja hoitanut ne. Tuo juttu mitä pyydät on mitättömän pieni.
Tätä olen itsekin vähän pelännyt ajatella. Itseänikin on ihmetyttänyt se, miten mies reagoi pyyntööni. Tai enemmän ihmetyttää reagointi siihen silloin, kun torjun käsien vaeltelun. Minusta ei ole oikein, että toinen siitä niin suuttuu ja etääntyy kauaksi, toiselle sohvalle tässä tapauksessa. Kun olen kysynyt miksi piti lähteä pois vierestä, on mies vastannut häntä itseäänkin ärsyttävän sen, että ajatuksissaan kuulemma "silittelee" "etkä sinä tykkää siitä".
Ikäänkuin syyllistää minut läheisyytemme puutteen aiheuttajaksi.
En valittaisi. Meillä ei ole kosketuksia, eikä seksiä. Kaikki päällisin puolin hyvin.
Halauksia saan jos itse pyydän tai menen itse ja halaan. Aloitteita seksiin tein aiemmin, mutta tulin torjutuksi niin monet kerrat, etten enää halua pettyä.
Ja olen nainen jos sillä on jotain väliä.
Menimme naimisiin 24- vuotiaana. Haluja riitti molemmin puolin ,ja sitä seksiä, aah. No, sitten syntyi lapset, ihan ok parisuhde ,ruuhkavuodet. Kaipasin naisena hellyyttä läheisyyttä ja juurikin ilman seksiä. Seksiinhän se aina johti. En saanut mielestäni riittävästi sitä hellyyttä. Luulempa ,että tämä toistuu useimmissa parisuhteissa. Kun nainen haluaa yläpäällä ja mies alapäällä, se johti siihen ,etten saanut hellyyttä , vaikka itse annoin.
Vuosikymmenet kuluu , syystä tai toisesta halut hiipuu ( en lähde erittelemään miksi) ja nyt runsaan neljänkymmenen vuoden päästä ollaan tyytyväisinä rinta rinnan. Ei paljon seksiä eikä hellyyttä hyväilemällä, mutta hyvää elämää elämme yhdessä.
Fakta juttu.
14 juttu kuulostaa kyllä masentavalta
Meillä ollut tätä alusta lähtien. Joskus otan kaupassa kädestä kiinni edes hetkeksi, vaikka sekin tuntuu olevan vastenmielistä miehelle - ei kuitenkaan ihan heti kehtaa vetää kättä pois.
Jokin aika sitten jouduin sattumalta pitämään lujasti kiinni eräästä nuoresta miehestä, auttamistilanteessa, ja se jäi myös kummittelemaan pitkäksi aikaa mieleen, ja kehoonkin...
Tarinasi voisi olla minunkin. Se on juuri näin. Läheisyys on loppunut lähes kokonaan koska miehen mielestä se tarkoittaa AINA seksiä. Jos haluan pitää sen vaan lähellä olona, suututaan ja vetäydytään, kenties ihan riita nostetaan.
Onpahan koirat mitä halailla rauhassa.
Ikävä kuulla, että muillakin on samanlaista.
Valitettavan usein näin kuulostaa asiat olevan. Olen jopa ajatellut, että tähän ne taitaa lähes kaikki suhteet ajautua ja sen vuoksi miettinytkin, olisiko kuitenkin helpompi elää yksin.
Eipähän tarvitsisi miettiä saisiko toiselta läheisyyttä vai ei.
Eikös tuo ole normaalia Ootte ollu tosi nuoria kun olette pariutuneet?