Työttömät kertovat karusta elämästään nyky-Suomessa:”keitän lapselle desin riisiä lounaaksi, itse juon vain paljon vettä”.
Näin surkeastiko asiat on vielä nykyaikana Suomessa? 😲 Ihan itku tulee tällaisia kokemuksia lukiessa, ei ole elämän arvoista elämää tuollainen. 😢
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006087564.html
Kommentit (737)
Vierailija kirjoitti:
Tunnen perheen joka on jo 6 vuotta itkenyt rahattomuutta. Asuvat rivarissa, työttöminä, molemmat tupakoi todella paljon sätkiä, kännissä ollaan 4-8 kertaa kuukaudessa, lapsi arkisin päiväkodissa ja viikonloput isovanhemmilla. Rahaa ei ole mitään tehdä eikä joululahjoja ostella.
Olen sanonut ettei minulla työssäkäyvällä ihmisellä olisi ikinä varaa olla kännissä joka viikonloppu ja asua rivarikolmiossa. He eivät oikeasti ymmärrä sitä, että tavallinen ihminen maksaa ITSE vuokran/lainan, vedet, sähköt, lääkkeet, lääkärikäynnit, joululahjat lapsille jne jne. He ovat tottuneet siihen, että sossu maksaa kaiken tuon ja kirkolta tms saa joululahjat lapselle. Joskus kadehdin heitä, mutta silti en kuitenkaan.
Olen nyt tässsä varsin läheltä seurannut erään köyhän ihmisen yrityksiä lopettaa tupakointi. En jaksa kirjoittaa tarkemmin, mutta todella vaikeaa on. Ja vieroitusoireet sellaiset, että en tiedä miten itse kestäisin. Olen todella kiitollinen, etten ole koskaan aloittanut polttamaan.
Köyhyys lisää stressiä. Mitä enemmän stressiä, sitä vaikeampaa tupakoinnin lopettaminen on. Yksilöllistä sekin on tietysti, joillain riippuvuus on voimakkaampi kuin toisilla.
Sen verran on kyllä pakko huomauttaa, että rahankäyttö voi olla hukassa ilman mitään järjetöntä törsäämistä ja niitä vakio "tupakkaa, kaljaa ja irtoripsiä".
Esimerkkejä lähipiiristä tilanteista, joissa rahatilanne on mennyt oikeasti surkeaksi:
- Pikavippikierre alkoi hammaslääkärikuluista, kun ei halunnut odottaa aikaa julkiselta puolelta (joka olisi mennyt monen kuukauden päähän). Yksityiseltä pamahtikin sitten muutaman sadan lasku. Sitten piti ottaa pikavippiä, jotta sai nämä pikavipit maksettua. Tiedättehän miten se menee.
- Pieleen mennyt yritysidea. Tämä olin minä. Idea oli hyvä, toteutus todella naiivi (olin nuori ja kokematon yrittäjä), ihmettelen että liiketoimintasuunnitelma meni Finnveralle läpi. Ja Finnvera EI todellakaan ole mikään ymmärtäväinen lainan antaja. Kun yritystoiminta meni p*rseelleen (ja totta kai se meni, minä en oikeasti tajunnut liiketoiminnasta mitään vaikka luulin tajuavani), Finnvera muuttui todella tiukaksi ja laina tuli maksettavaksi heti. Joka kuukausi meni pienestä palkasta rahaa yhtä paljon epäonnistuneen yrityksen muistolle kuin asumiskuluihin yhteensä. Talouteni oli ihan kuralla viisi vuotta. Stressi huippulukemissa vuodesta toiseen. Tuo kokemus todellakin söi ihmistä.
- Vanhan omakotitalon lämmityskuluihin menee ihan älyttömästi rahaa pienestä eläkkeestä, ja muuten saa kituuttaa. Miksei muuta, kysytte? No sepä se. Kun tuossa talossa on koko ikänsä asunut. Muutoksen tekeminen on vaikeaa.
- Kaikki - siis kaikki - tarpeelliset kodinkoneet hajosivat vuorotellen. Piti ostaa kaikki osamaksulla, joista kertyikin sitten sievoinen summa joka kuukausi maksettavaksi. Tässä se törsäysosio astuu kuvioihin, sillä esim. halvimman 30 euron imurin sijaan piti ostaa 250 euron allergiaimuri, ja niin edelleen. "Kun sellainen oli ennenkin". Ei varmasti tuntunut siltä, että olisi mitään ekstraa luksusta ostellut, kun kaikki tuli ihan perustarpeeseen.
Ja niin edelleen. Jokaisessa tapauksessa analysoimalla selviää kyllä, missä kohtaa tuli tehtyä moka, eli nämä ovat ihan oikeita rahankäytön ongelmia, joissain tapauksissa koko elämäntilanteen ongelmia. Missään näistä ei kuitenkaan köyhä tuhlannut mihinkään "tarpeettomaan". Kannattaa muistaa, että tarpeellisten menojenkin välillä on todella paljon hajontaa. Joskus itseänikin harmittaa jälkeenpäin, että hemmetti kun ostin kahdella kympillä tällaisen vaikka naapurikaupasta olisi saanut vitosella. Tarpeeksi monta ajattelematonta valintaa, ja pienistä tuloista meneekin iso siivu.
Eipä silti, saa kyllä olla taloudenpito ihan oikeasti älykääpiön tasolla, jos ei pienistäkään tuloista muuta saa syötäväksi kuin riisiä ja vettä.
Ruokajonoon tai kirkon apua, jos asiat on todella noin huonosti. Epäilen minäkin.
Taas vähän kärjistettyä riisidesi-case. Nuo tapaukset tarvitsevat ihan muuta apua kuin lisää tukirahaa. On totta että joku terveyskulu voi aiheuttaa köyhälle haastetta, sellaiseen pitäisi saada yhteiskunnalta paremmin apuja.
Siinähän keittelee riisejään ja juo vettään. Ketä kiinnostaa? Itse taasen syön vapun kunniaksi lohta, mätiä ja tuoretta parsaa oikean shamppanjan kera!
Nössöllä vielä useita lapsia, ilmaista rahaa ja tukia enemmän, kuin moni saa työstä ja valehtelee syövänsä riisiä ja juovansa vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa jo elämänhallinnan ongelmilta. Perusraaka-aineita ruokaan saa halvallakin ja ilmaiseksi ruokajonoista, mutta tupakasta, alkoholista ja eineksistä kannattaa luopua kokonaan (jos haluaa säästää). Pitää vain hieman suunnitella rahankäyttöä etukäteen.
Sinä idioottihan sen tiedät.
Kyllähän se sitä on. Kaverini, joka on työtön niin valittaa nälkäänsä ja kaapit aina tyhjinä. Varaa on kuitenkin juoda kaljaa ja poltella tupakkia. Jos sille joku lainaa 20e, niin se painuu Lidliin ostamaan 15 kaljaa, sätkäpapereita ja pari pussia makaroonia. Tolla 20e saisi viikon safkat helposti.
20e viikossa on varmaan vítun monen lääkärin suositus ruokamenoiksi. Siis vähemmän kuin kehitysmaiden slummilaisilla.
20e viikossa on jo paljon rahaa ruokaan kun suunnittelee oikein. Ei minulla mennyt töissä ollessakaan tuota enempää. Jos tekee vaikka lämpöisen ruuan kaksi kertaa viikossa ja syö sitä 3-4 päivää ei siihen mene rahaa paljon paskaakaan. Leivät voi leipoa itse, vihannekset ja kasvikset on halpoja kun valitsee kauden mukaan. Karkkia ei kukaan tarvitse. Itse saatan herkutella viikonloppuisin ostamalla kurkkua ja porkkanaa sekä hyvän dipin. On paljon halvempaa ja terveellisempää kuin karkin mussutus. "Köyhyydessä" pärjääminen on ihan helvetin paljon omasta asenteesta ja motivaatiosta kiinni! Ja kyllä olen tuilla elävä.
Olen kerran joutunut tulemaan toimeen kaksi viikkoa 50 eurolla. Mulla oli jatkuva nälkä, väsymys ja heikotus päällä. En yksinkertaisesti pärjää niin vähällä ja kevyellä ruoalla. Liikkumiseni oli olematonta, koska energiaa siihen ei ollut. Käytännössä makoilin ne kaksi viikkoa.
Kai ihmisten ravinnon tarpeet ja elimistötkin sitten ovat erilaisia. Yleensä mulla menee 35-45 euroa viikossa ruokaan. Sillä syö jo ihan hyvin ja jopa suht terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Feikki juttuja.
Vain etuoikeutetut hyväosaiset täällä kuvittelee näiden olevan feikkijuttuja. Suomessa todella piisaa näitä ihmisiä, ja ei, he eivät lähde tuonne ulos vapuksi kirmaamaan kuohuviinipullojen kanssa. He ovat yksin kotona syöden sitä mitä pystyy/mihin on varaa.
Näkisitte oman yltäkylläisen kuplanne ulkopuolelle, niin ymmärtäisitte enemmän muiden ihmisten saappaissa kävelemistä.
Jos täällä joku vähäosainen lukee, niin suosittelen stoalaista ajattelua, aiheesta löytyy netistä paljon ilmaiseksi ja myös kirjastosta saa aiheesta kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran on kyllä pakko huomauttaa, että rahankäyttö voi olla hukassa ilman mitään järjetöntä törsäämistä ja niitä vakio "tupakkaa, kaljaa ja irtoripsiä".
Esimerkkejä lähipiiristä tilanteista, joissa rahatilanne on mennyt oikeasti surkeaksi:
- Pikavippikierre alkoi hammaslääkärikuluista, kun ei halunnut odottaa aikaa julkiselta puolelta (joka olisi mennyt monen kuukauden päähän). Yksityiseltä pamahtikin sitten muutaman sadan lasku. Sitten piti ottaa pikavippiä, jotta sai nämä pikavipit maksettua. Tiedättehän miten se menee.
- Pieleen mennyt yritysidea. Tämä olin minä. Idea oli hyvä, toteutus todella naiivi (olin nuori ja kokematon yrittäjä), ihmettelen että liiketoimintasuunnitelma meni Finnveralle läpi. Ja Finnvera EI todellakaan ole mikään ymmärtäväinen lainan antaja. Kun yritystoiminta meni p*rseelleen (ja totta kai se meni, minä en oikeasti tajunnut liiketoiminnasta mitään vaikka luulin tajuavani), Finnvera muuttui todella tiukaksi ja laina tuli maksettavaksi heti. Joka kuukausi meni pienestä palkasta rahaa yhtä paljon epäonnistuneen yrityksen muistolle kuin asumiskuluihin yhteensä. Talouteni oli ihan kuralla viisi vuotta. Stressi huippulukemissa vuodesta toiseen. Tuo kokemus todellakin söi ihmistä.
- Vanhan omakotitalon lämmityskuluihin menee ihan älyttömästi rahaa pienestä eläkkeestä, ja muuten saa kituuttaa. Miksei muuta, kysytte? No sepä se. Kun tuossa talossa on koko ikänsä asunut. Muutoksen tekeminen on vaikeaa.
- Kaikki - siis kaikki - tarpeelliset kodinkoneet hajosivat vuorotellen. Piti ostaa kaikki osamaksulla, joista kertyikin sitten sievoinen summa joka kuukausi maksettavaksi. Tässä se törsäysosio astuu kuvioihin, sillä esim. halvimman 30 euron imurin sijaan piti ostaa 250 euron allergiaimuri, ja niin edelleen. "Kun sellainen oli ennenkin". Ei varmasti tuntunut siltä, että olisi mitään ekstraa luksusta ostellut, kun kaikki tuli ihan perustarpeeseen.
Ja niin edelleen. Jokaisessa tapauksessa analysoimalla selviää kyllä, missä kohtaa tuli tehtyä moka, eli nämä ovat ihan oikeita rahankäytön ongelmia, joissain tapauksissa koko elämäntilanteen ongelmia. Missään näistä ei kuitenkaan köyhä tuhlannut mihinkään "tarpeettomaan". Kannattaa muistaa, että tarpeellisten menojenkin välillä on todella paljon hajontaa. Joskus itseänikin harmittaa jälkeenpäin, että hemmetti kun ostin kahdella kympillä tällaisen vaikka naapurikaupasta olisi saanut vitosella. Tarpeeksi monta ajattelematonta valintaa, ja pienistä tuloista meneekin iso siivu.
Eipä silti, saa kyllä olla taloudenpito ihan oikeasti älykääpiön tasolla, jos ei pienistäkään tuloista muuta saa syötäväksi kuin riisiä ja vettä.
Tuossa on paljon sellaista, mitä tämän ketjun tupakkajakaljaihmiset eivät osaa eivätkä halua kuvitella.
Minä lähdin yrittäjäksi valtiolta laittoman pätkätyöviran lopettamisen seurauksena. Vuosia meni oikein hyvin, mutta sitten rakenneuudistukset veivät alan yksinyrittäjiltä elannon hyvin nopeasti. Ikä ja yrittäjyys ovat kelvoton tausta työnhaussa. Yrittäjän tie tukien piiriin voi olla hyvin pitkä ja vaikea, minun tapauksessani niin pitkä, että vaikka edes velkaa ei ollut, talouteni ehti romahtaa kokonaan - peruuttamattomasti.
Niiltä, jotka aikovat nyt ryhtyä kitisemään siitä, että kyllä pitää varautua, kysynkin: kuinka kauan te pärjäätte tästä hetkestä eteenpäin täysin ilman tuloja ja tukia? Minä pärjäsin kolme vuotta.
"-- saa kyllä olla taloudenpito ihan oikeasti älykääpiön tasolla, jos ei pienistäkään tuloista muuta saa syötäväksi kuin riisiä ja vettä."
Minä olen ollut tilanteessa, jossa ei ollut edes riisiä. Onnekseni olen lapseton sinkku, eikä minulla ole lemmikkejä eikä tarvetta lääkkeille, joten muutama päivä ilman ruokaa ja rahaa on kestettävissä. Periaatteessa kestettävissä; järkeähän tällaisessa elämässä ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Media valitsi taas pääotsikon todella hyvin (klikkien kannalta) ja todella huonosti (työttömien kannalta). Kyseinen tapaus vaikuttaa monelle todella absurdilta ja samalla lakaistaan ne kaikki muut työttömän arjesta kertovat tarinat maton alle. Voidaan kauhistella, ei tarvi reagoida päättävällä tasolla, kun voi mitätöidä kaikki muut parilla heitolla tästä tapauksesta, eikä tarvi edes vaivautua ottamaan selvää mitä tämä tarina kokonaisuudessaan pitää sisällään. (lehdessä vain toimittajan valikoimat kohdat kaikista tarinoista)
Itse vettä-riisiä-aiheesta... Ehkä "Sari" ei vain osaa hakea apua? Ehkä hän ei ole edes ns. kantasuomalainen, eikä tiedä, että apua voi ylipäänsä saada? Ehkä hän ei uskalla hakea apua, koska Suomen tukijärjestelmä perustuu pitkälle keppiin, nöyryytykseen ja häpäisyyn? Ehkä hän on niin syvällä masennuksen kourissa, että ei vain oikeasti pysty hoitamaan asioita? Syitä voi olla monia.
Miten niin Suomen tukijärjestelmä perustuu keppiin, nöyryytykseen ja häpäisyyn? Tätä en ymmärrä.
Käypä joskus hakemassa jotain tukea, niin tiedät. Minua huvitti kun yh-kaverini selitti, että hän ei saa mistään elatustukea, vaikka rahaa on tosi niukasti, koska isällä ei ole varaa maksaa elatustukea (työttömänä nyt toista vuotta), mutta Kelan kautta ei voi periä, koska jos kela maksaisi elarit, miehellä menisi elarit ulosottoon, menettäisi autonsa eikä pääsisi enää ikinä töihin. Eli kyllähän tätä meidän hyvinvointisysteemiä ylläpitävät myös monet sellaiset, jotka olisivat apuun oikeutettuja ja tarvitsisivat sitä, mutta joutuvat siitä luopumaan, koska se tulisi liian kalliiksi. :)
Höpö höpö, lapsi on oikeutettu elatustukeen. Jos noin on tiukalla, mitä tapahtuu kun autoa pitää korjata, siihenkö loppuu työnteko? Satua koko juttu.
Kyllä se sitä ihan totena kertoi. Mies saa jotain tt-tukea hyvin vähän ja oli joutunut maksamaan just jonkun auton korjauslaskun eli rahaa ei vaan ole. Kyseinen kaveri oli kysynyt kelalta voisiko jotain elatusapua saada, ja hänelle oli sanottu, että kela maksaa, mutta ulosotto perii sitten mieheltä, jolla siis jo valmiiksi tili tyhjä. Omaisuutta on auto, jota ilman ei pärjää mitenkään eikä pysty töissä käymään jos sellaisia edes löytyisi. Eli nyt ovat sitten olleet ilman elatustukia, koska pidemmällä aikavälillä se on halvin ratkaisu. Voin vain kuvitella minkälaisia ongelmia tulee vaikkapa asumistukien ja muiden tuloperusteisten tukien kanssa sählätessä.
Ja sinä hyväsuskoinen uskoit? Ihmeesti miehellä on rahaa autoon, jotka eivät pysy ehjänä vaan tulee erilaista odottamatonta remppaa joka saattaa olla monta sataa, mutta oman lapsen elatukseen ei? Höpö höpö.
Sinulla taas ei ilmeisesti ole ikinä ollut vanhaa autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa jo elämänhallinnan ongelmilta. Perusraaka-aineita ruokaan saa halvallakin ja ilmaiseksi ruokajonoista, mutta tupakasta, alkoholista ja eineksistä kannattaa luopua kokonaan (jos haluaa säästää). Pitää vain hieman suunnitella rahankäyttöä etukäteen.
Kyllähän se sitä on. Kaverini, joka on työtön niin valittaa nälkäänsä ja kaapit aina tyhjinä. Varaa on kuitenkin juoda kaljaa ja poltella
tupakkia. Jos sille joku lainaa 20e, niin se painuu Lidliin ostamaan 15 kaljaa, sätkäpapereita ja pari pussia makaroonia. Tolla 20e saisi viikon safkat helposti.
20e viikossa on varmaan vítun monen lääkärin suositus ruokamenoiksi. Siis vähemmän kuin kehitysmaiden slummilaisilla.
20e viikossa on jo paljon rahaa ruokaan kun suunnittelee oikein. Ei minulla mennyt töissä ollessakaan tuota enempää. Jos tekee vaikka lämpöisen ruuan kaksi kertaa viikossa ja syö sitä 3-4 päivää ei siihen mene rahaa paljon paskaakaan. Leivät voi leipoa itse, vihannekset ja kasvikset on halpoja kun valitsee kauden mukaan. Karkkia ei kukaan tarvitse. Itse saatan herkutella viikonloppuisin ostamalla kurkkua ja porkkanaa sekä hyvän dipin. On paljon halvempaa ja terveellisempää kuin karkin mussutus. "Köyhyydessä" pärjääminen on ihan helvetin paljon omasta asenteesta ja motivaatiosta kiinni! Ja kyllä olen tuilla elävä.
Olen kerran joutunut tulemaan toimeen kaksi viikkoa 50 eurolla. Mulla oli jatkuva nälkä, väsymys ja heikotus päällä. En yksinkertaisesti pärjää niin vähällä ja kevyellä ruoalla. Liikkumiseni oli olematonta, koska energiaa siihen ei ollut. Käytännössä makoilin ne kaksi viikkoa.
Kai ihmisten ravinnon tarpeet ja elimistötkin sitten ovat erilaisia. Yleensä mulla menee 35-45 euroa viikossa ruokaan. Sillä syö jo ihan hyvin ja jopa suht terveellisesti.
Mikä "kevyt" ruoka? Ostit pelkkiä vihanneksia vai? Kaurahiutaleita saa 0,69€ kilo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvot kuten "tupakka ja kalja pois" ja " ihmettelyt kuten "kuinka niin ei rahat riitä" kertovat vain tiedon puutteesta ja hyvin ikävästä luonteesta. Toivotan kaikille tällä tavalla jo kirjoittaneille ja niille, jotka epäilemättä vielä tulevat listaamaan porkkanan ja tomaattimurskan kilohintoja, pikaista ja jyrkkää alamäkeä todelliseen köyhyyteen. Teidän typeryytenne on oikeastaan niin raivostuttavaa, että toivon saman tien teille pitkää elinikää ja jotakin kivuliasta, ulkonäön turmelevaa parantumatonta sairautta, jonka lääkitsemiseen rahanne eivät riitä. Ja lapsillenne juuri samaa.
Riehumisen sijaan se laskelma, mihin rahat ovat menneet. Ei muuta.
P.S. vaikka joku muu sairastuisi kuten sinä toivot, ei se sinulle tuo senttiäkään lisää. Sinusta tuo toisille pahan toivominen kertoo, ei kenestäkään muusta.
Olen kirjoittanut pariin vastaavaan ketjuun selityksen siitä, miten koulutettu, työkykyinen, vuosikymmeniä töitä tehnyt ihminen voi joutua köyhyyteen, josta ei ole poispääsyä. En viitsi enää, koska vaikka valtaosalla lukijoista saattaisikin välähtää, on silti juuri teitä rivien välistä luulijoita ja besserwissereitä, joilla on erittäin huono asenne ja hyvin vähän ymmärrystä.
Se, että toivon yllä mainitsemilleni älykääpiöille hyvin paljon pahaa, ei kerro sinulle minusta yhtään mitään. Sinä vain turvaudut tietämättömyyksissäsi keskustelupalstojen helppoon oikotieheen eli "kertoo sinusta paljon" -väitteeseen, joka todellisuudessa on vain tyhjä lause. Toivottavasti saat pahan taudin jo tänä iltana ja lompakkovaras ostelee luottokorttisi tyhjäksi.
Kertoo se ainakin sen, että olet katkera ja pahantahtoinen.
Emme me ole sinulle mitään velkaa.
Pahantahtoinen en ole lainkaan, vaan hyvin mukava ja avulias ihminen. Tyhmyys ja ilkeys yhdistettynä kuitenkin ovat mielestäni ihmisen pahimpia luonteenpiirteitä, ja niitä te olette tässäkin ketjussa esitelleet, joten ansaitsette enemmänkin pahantoivotuksia kuin minä viitsin kirjoitella.
Kysynkin sinulta ja muilta kaltaisiltasi: mikä ajaa teidät neuvomaan täysin tuntemattomia ihmisiä tilanteessa, jota ette itse ole koskaan kohdanneet tai edes nähneet sivusta?
Huomaan, että itsellänikin aina näitä köyhyyttä koskevia ilkeitä viestejä lukiessa meinaa jostain sisältäni nousta sellainen pikkupiru, jonka olemassaolosta en ole edes ollut tietoinen. Yleensä saan sen kuitenkin työnnettyä sinne takaisin.
Ja tosiaan, miksi kommentoida "asiantuntevasti" jotain, josta ei ole mitään kokemusta oikeasti? En minäkään lapsettomana ihmisenä mene pätemään jonnekin raskauksia ja synnytyksiä käsittelevään ketjuun. Tai miten tavallista on, että joku ns. helppoja raskauksia kokenut taivastelee, että miten on mahdollista, että joku kokee voimakasta raskauspahoinvointia. "Miten se voi olla mahdollista, kun en mä vaan sellaista kokenut?".. Ja tällaiseen viestiin sataisi vielä paljon yläpeukkuja, eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se sitä on. Kaverini, joka on työtön niin valittaa nälkäänsä ja kaapit aina tyhjinä. Varaa on kuitenkin juoda kaljaa ja poltella tupakkia. Jos sille joku lainaa 20e, niin se painuu Lidliin ostamaan 15 kaljaa, sätkäpapereita ja pari pussia makaroonia. Tolla 20e saisi viikon safkat helposti.
Siis mihin typeryyksiin käytit sen 50€?
Vierailija kirjoitti:
Siinähän keittelee riisejään ja juo vettään. Ketä kiinnostaa? Itse taasen syön vapun kunniaksi lohta, mätiä ja tuoretta parsaa oikean shamppanjan kera!
"Oikean shamppanjan" :D Ihan vaan samppanjan. Ne muut "väärät shamppanjat" on kuohuviinejä.
Meillä pärjätään nyt 20e kaks viikkoa (2hlö).
Kaikessa säästetään.
Onneksi päästään töihin muutaman viikon päästä.
Nyt joltain innokkaalta virkailija tuli yllärikutsu työkkärin aktivoivaan "infoon" tunniksi viereiseen kaupunkiin, minne on pakko mennä junalla tai tulee karenssi.
Junalippu on jotain 7e suunta?
Nyt meillä on 6 euroa kahdeksi viikoksi.
Ai niin, hauskaa vappua vaan kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pärjätään nyt 20e kaks viikkoa (2hlö).
Kaikessa säästetään.
Onneksi päästään töihin muutaman viikon päästä.
Nyt joltain innokkaalta virkailija tuli yllärikutsu työkkärin aktivoivaan "infoon" tunniksi viereiseen kaupunkiin, minne on pakko mennä junalla tai tulee karenssi.
Junalippu on jotain 7e suunta?
Nyt meillä on 6 euroa kahdeksi viikoksi.
Ai niin, hauskaa vappua vaan kaikille.
Ihan tarkennus vielä : kumpikaan ei polta tupakkaa, eikä käytä yhtään mitään päihteitä. Ruoka tehdään itse ja silti yllättävä meno voi kaataa eurobudjetin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen perheen joka on jo 6 vuotta itkenyt rahattomuutta. Asuvat rivarissa, työttöminä, molemmat tupakoi todella paljon sätkiä, kännissä ollaan 4-8 kertaa kuukaudessa, lapsi arkisin päiväkodissa ja viikonloput isovanhemmilla. Rahaa ei ole mitään tehdä eikä joululahjoja ostella.
Olen sanonut ettei minulla työssäkäyvällä ihmisellä olisi ikinä varaa olla kännissä joka viikonloppu ja asua rivarikolmiossa. He eivät oikeasti ymmärrä sitä, että tavallinen ihminen maksaa ITSE vuokran/lainan, vedet, sähköt, lääkkeet, lääkärikäynnit, joululahjat lapsille jne jne. He ovat tottuneet siihen, että sossu maksaa kaiken tuon ja kirkolta tms saa joululahjat lapselle. Joskus kadehdin heitä, mutta silti en kuitenkaan.
Olen nyt tässsä varsin läheltä seurannut erään köyhän ihmisen yrityksiä lopettaa tupakointi. En jaksa kirjoittaa tarkemmin, mutta todella vaikeaa on. Ja vieroitusoireet sellaiset, että en tiedä miten itse kestäisin. Olen todella kiitollinen, etten ole koskaan aloittanut polttamaan.
Köyhyys lisää stressiä. Mitä enemmän stressiä, sitä vaikeampaa tupakoinnin lopettaminen on. Yksilöllistä sekin on tietysti, joillain riippuvuus on voimakkaampi kuin toisilla.
Juu sillä perusteltiin myös raskaudenaikaista tupakointia. Ja juomista, "koska teki mieli kun muutkin joi ja ahdisti". Apua on haettu ja useita antabus-kuureja syöty, mutta kun ihminen ei pääse irti niin silloin ei pääse. Onneksi lapsella on terveet isovanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se sitä on. Kaverini, joka on työtön niin valittaa nälkäänsä ja kaapit aina tyhjinä. Varaa on kuitenkin juoda kaljaa ja poltella
tupakkia. Jos sille joku lainaa 20e, niin se painuu Lidliin ostamaan 15 kaljaa, sätkäpapereita ja pari pussia makaroonia. Tolla 20e saisi viikon safkat helposti.
Mikä "kevyt" ruoka? Ostit pelkkiä vihanneksia vai? Kaurahiutaleita saa 0,69€ kilo.
Ei niissä kaurahiutaleissakaan paljon proteiinia ole. Tykkään kyllä kaurapuurosta ja syön sitä joka aamu. Mutta tarvitsen ruokavaliooni lihaa tai kalaa. Palkokasvit käy pieninä määrinä, gluteeni ja maitotuotteet eivät elimistölleni sovi. Olen myös tottunut syömään kasviksia paljon, hedelmiäkin menee vähintään kolme päivässä. Tuntuu järkyttävältä ajatellakin, että kurkku ja porkkana olisivat jotain "juhlaruokaa", minä syön niitä päivittäin. Ja porkkanat melkein aina luomua, koska maistuvat niin paljon paremmilta (ja Lidlistä saa halvalla).
Kyllähän sitä hengissä pysyy vähemmälläkin, mutta miten se vaikuttaa terveyteen erityisesti pidemmän päälle? Saatko esim. sinä ruoastasi kaikki tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niissä kaurahiutaleissakaan paljon proteiinia ole. Tykkään kyllä kaurapuurosta ja syön sitä joka aamu. Mutta tarvitsen ruokavaliooni lihaa tai kalaa. Palkokasvit käy pieninä määrinä, gluteeni ja maitotuotteet eivät elimistölleni sovi. Olen myös tottunut syömään kasviksia paljon, hedelmiäkin menee vähintään kolme päivässä. Tuntuu järkyttävältä ajatellakin, että kurkku ja porkkana olisivat jotain "juhlaruokaa", minä syön niitä päivittäin. Ja porkkanat melkein aina luomua, koska maistuvat niin paljon paremmilta (ja Lidlistä saa halvalla).
Kyllähän sitä hengissä pysyy vähemmälläkin, mutta miten se vaikuttaa terveyteen erityisesti pidemmän päälle? Saatko esim. sinä ruoastasi kaikki tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet?
Juustohan on paras hinta/laatu proteiinilähde,eri juttu jos maitotuotteet ei käy.
Pahantahtoinen en ole lainkaan, vaan hyvin mukava ja avulias ihminen. Tyhmyys ja ilkeys yhdistettynä kuitenkin ovat mielestäni ihmisen pahimpia luonteenpiirteitä, ja niitä te olette tässäkin ketjussa esitelleet, joten ansaitsette enemmänkin pahantoivotuksia kuin minä viitsin kirjoitella.
Kysynkin sinulta ja muilta kaltaisiltasi: mikä ajaa teidät neuvomaan täysin tuntemattomia ihmisiä tilanteessa, jota ette itse ole koskaan kohdanneet tai edes nähneet sivusta?