Työttömät kertovat karusta elämästään nyky-Suomessa:”keitän lapselle desin riisiä lounaaksi, itse juon vain paljon vettä”.
Näin surkeastiko asiat on vielä nykyaikana Suomessa? 😲 Ihan itku tulee tällaisia kokemuksia lukiessa, ei ole elämän arvoista elämää tuollainen. 😢
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006087564.html
Kommentit (737)
Tyrant kirjoitti:
Kaikille joilla ei riitä empatiaa ja älyä ymmärtää heikommassa asemassa olevia: vielä osuu teidänkin kohdallenne ja sitten tiedätte miltä tuntuu, kun saa monoa päähän samanlaisilta kusipäiltä.
Se laskelma nyt vaan.
Vierailija kirjoitti:
Voiko nuo kokemukset olla edes aitoja? Eivät tunnu ollenkaan oikeiden ihmisten kirjoituksilta (en siis kyseenalaista sisältöjä vaan kiurjoitustyyliä)? Tuntuu jotenkin aivan epäluonnolliselta kerronnalta, että hypellään kotiin ja halutaan näyttää ihmiseltä, joka ei toivo kuolemaa. Epäillään. Kirjoitellaan lyhyttä. Tajunnanvirtaa. Koska työtöntä. Voi kuka tahansa epäillä.
Musta nää tuntui ihan jonkun ammattikirjailijan tuotoksilta ja näkemyksiltä erilaisista ihmisistä.
Mietin ihan samaa, liian proosallisilta kertomuksilta nuo kuulostivat ollakseen aitojen ihmisten kirjoittamia. Hypellään kotiin, lapsi syö desin riisiä ja käpertyy söpösti kainaloon sohvalle kun äiti toivoo kuolemaa. Just.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvot kuten "tupakka ja kalja pois" ja " ihmettelyt kuten "kuinka niin ei rahat riitä" kertovat vain tiedon puutteesta ja hyvin ikävästä luonteesta. Toivotan kaikille tällä tavalla jo kirjoittaneille ja niille, jotka epäilemättä vielä tulevat listaamaan porkkanan ja tomaattimurskan kilohintoja, pikaista ja jyrkkää alamäkeä todelliseen köyhyyteen. Teidän typeryytenne on oikeastaan niin raivostuttavaa, että toivon saman tien teille pitkää elinikää ja jotakin kivuliasta, ulkonäön turmelevaa parantumatonta sairautta, jonka lääkitsemiseen rahanne eivät riitä. Ja lapsillenne juuri samaa.
Riehumisen sijaan se laskelma, mihin rahat ovat menneet. Ei muuta.
P.S. vaikka joku muu sairastuisi kuten sinä toivot, ei se sinulle tuo senttiäkään lisää. Sinusta tuo toisille pahan toivominen kertoo, ei kenestäkään muusta.
Olen kirjoittanut pariin vastaavaan ketjuun selityksen siitä, miten koulutettu, työkykyinen, vuosikymmeniä töitä tehnyt ihminen voi joutua köyhyyteen, josta ei ole poispääsyä. En viitsi enää, koska vaikka valtaosalla lukijoista saattaisikin välähtää, on silti juuri teitä rivien välistä luulijoita ja besserwissereitä, joilla on erittäin huono asenne ja hyvin vähän ymmärrystä.
Se, että toivon yllä mainitsemilleni älykääpiöille hyvin paljon pahaa, ei kerro sinulle minusta yhtään mitään. Sinä vain turvaudut tietämättömyyksissäsi keskustelupalstojen helppoon oikotieheen eli "kertoo sinusta paljon" -väitteeseen, joka todellisuudessa on vain tyhjä lause. Toivottavasti saat pahan taudin jo tänä iltana ja lompakkovaras ostelee luottokorttisi tyhjäksi.
Kertoo se ainakin sen, että olet katkera ja pahantahtoinen.
Emme me ole sinulle mitään velkaa.
En tiedä miksi sitä ei saisi sanoa ääneen, että joillakin on elämänhallinta kadoksissa. Ruokitaan lapsi desillä riisiä??? Miksi? Kun syksyllä saa kaupasta puoli ilmaiseksi kotimaisia juureksia (ja ei ne kaupassa talvellakaan paljon maksa, jos ostaa isompia pusseja)
Oma tilanne on nyt huomattavasti parempi, sillä ihme kyllä onnistuin työllistymään yli 1.5 vuoden työttömyyden jälkeen. Mutta ei meillä nälkää nähty silloinkaan kun olin työttömänä. Ostin esim yhdeltä tilalta 10kg säkin perunoita ja porkkanoita viidellä eurolla/säkki. Siitä tehtiin monta kasvissosekeittoa, perunavelliä ym. Ja kaiken ruoan tein itse alusta asti kauden vihanneksia hyväksikäyttäen. Ja syksyllä tietysti marjat ja sienet metsästä keräten.
Vaatii hieman viitseliäisyyttä, ja tiedän toki, että sitäkin on joskus vaikea löytää, kun työttömyys masentaa. Itseni vaan pakotin liikkeelle, sillä lapset oli ruokittava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa jo elämänhallinnan ongelmilta. Perusraaka-aineita ruokaan saa halvallakin ja ilmaiseksi ruokajonoista, mutta tupakasta, alkoholista ja eineksistä kannattaa luopua kokonaan (jos haluaa säästää). Pitää vain hieman suunnitella rahankäyttöä etukäteen.
Sinä idioottihan sen tiedät.
Kyllähän se sitä on. Kaverini, joka on työtön niin valittaa nälkäänsä ja kaapit aina tyhjinä. Varaa on kuitenkin juoda kaljaa ja poltella tupakkia. Jos sille joku lainaa 20e, niin se painuu Lidliin ostamaan 15 kaljaa, sätkäpapereita ja pari pussia makaroonia. Tolla 20e saisi viikon safkat helposti.
Ja sinä sitten oletat, että kaikki köyhät työttömät ovat samanlaisia kuin tämä kaverisi? Osa on, mutta hyvin iso osa ei ole. Itsekään en ole koskaan polttanut ja alkoholinkäyttöni on ollut aina vähäistä, nyt työttömänä en juo käytännössä ollenkaan (viimeksi olen juonut lasillisen viiniä viime kesänä, kun eräs ystäväni tarjosi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa jo elämänhallinnan ongelmilta. Perusraaka-aineita ruokaan saa halvallakin ja ilmaiseksi ruokajonoista, mutta tupakasta, alkoholista ja eineksistä kannattaa luopua kokonaan (jos haluaa säästää). Pitää vain hieman suunnitella rahankäyttöä etukäteen.
Kyllähän se sitä on. Kaverini, joka on työtön niin valittaa nälkäänsä ja kaapit aina tyhjinä. Varaa on kuitenkin juoda kaljaa ja poltella tupakkia. Jos sille joku lainaa 20e, niin se painuu Lidliin ostamaan 15 kaljaa, sätkäpapereita ja pari pussia makaroonia. Tolla 20e saisi viikon safkat helposti.
20e viikossa on varmaan vítun monen lääkärin suositus ruokamenoiksi. Siis vähemmän kuin kehitysmaiden slummilaisilla.
20€/ vk kuulostaa omaankin korvaan vähältä, mutta en usko, että kovin paljoa tuon yli meni kun asuin yksin.
Esim. vuoallinen kinkkukiusausta riitti minulle pariksi päiväksi, ja hintaa tuolle vuoalliselle tuli n. 5€.
Kestosuosikkini uunibroileri ja riisi vasta edullista olikin, kun kolmen koiven paketti 2-3€ ja pussi riisiä 1-2€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20e viikossa on varmaan vítun monen lääkärin suositus ruokamenoiksi. Siis vähemmän kuin kehitysmaiden slummilaisilla.
20e viikossa on jo paljon rahaa ruokaan kun suunnittelee oikein. Ei minulla mennyt töissä ollessakaan tuota enempää. Jos tekee vaikka lämpöisen ruuan kaksi kertaa viikossa ja syö sitä 3-4 päivää ei siihen mene rahaa paljon paskaakaan. Leivät voi leipoa itse, vihannekset ja kasvikset on halpoja kun valitsee kauden mukaan. Karkkia ei kukaan tarvitse. Itse saatan herkutella viikonloppuisin ostamalla kurkkua ja porkkanaa sekä hyvän dipin. On paljon halvempaa ja terveellisempää kuin karkin mussutus. "Köyhyydessä" pärjääminen on ihan helvetin paljon omasta asenteesta ja motivaatiosta kiinni! Ja kyllä olen tuilla elävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Media valitsi taas pääotsikon todella hyvin (klikkien kannalta) ja todella huonosti (työttömien kannalta). Kyseinen tapaus vaikuttaa monelle todella absurdilta ja samalla lakaistaan ne kaikki muut työttömän arjesta kertovat tarinat maton alle. Voidaan kauhistella, ei tarvi reagoida päättävällä tasolla, kun voi mitätöidä kaikki muut parilla heitolla tästä tapauksesta, eikä tarvi edes vaivautua ottamaan selvää mitä tämä tarina kokonaisuudessaan pitää sisällään. (lehdessä vain toimittajan valikoimat kohdat kaikista tarinoista)
Itse vettä-riisiä-aiheesta... Ehkä "Sari" ei vain osaa hakea apua? Ehkä hän ei ole edes ns. kantasuomalainen, eikä tiedä, että apua voi ylipäänsä saada? Ehkä hän ei uskalla hakea apua, koska Suomen tukijärjestelmä perustuu pitkälle keppiin, nöyryytykseen ja häpäisyyn? Ehkä hän on niin syvällä masennuksen kourissa, että ei vain oikeasti pysty hoitamaan asioita? Syitä voi olla monia.
Miten niin Suomen tukijärjestelmä perustuu keppiin, nöyryytykseen ja häpäisyyn? Tätä en ymmärrä.
Käypä joskus hakemassa jotain tukea, niin tiedät. Minua huvitti kun yh-kaverini selitti, että hän ei saa mistään elatustukea, vaikka rahaa on tosi niukasti, koska isällä ei ole varaa maksaa elatustukea (työttömänä nyt toista vuotta), mutta Kelan kautta ei voi periä, koska jos kela maksaisi elarit, miehellä menisi elarit ulosottoon, menettäisi autonsa eikä pääsisi enää ikinä töihin. Eli kyllähän tätä meidän hyvinvointisysteemiä ylläpitävät myös monet sellaiset, jotka olisivat apuun oikeutettuja ja tarvitsisivat sitä, mutta joutuvat siitä luopumaan, koska se tulisi liian kalliiksi. :)
Höpö höpö, lapsi on oikeutettu elatustukeen. Jos noin on tiukalla, mitä tapahtuu kun autoa pitää korjata, siihenkö loppuu työnteko? Satua koko juttu.
Kyllä se sitä ihan totena kertoi. Mies saa jotain tt-tukea hyvin vähän ja oli joutunut maksamaan just jonkun auton korjauslaskun eli rahaa ei vaan ole. Kyseinen kaveri oli kysynyt kelalta voisiko jotain elatusapua saada, ja hänelle oli sanottu, että kela maksaa, mutta ulosotto perii sitten mieheltä, jolla siis jo valmiiksi tili tyhjä. Omaisuutta on auto, jota ilman ei pärjää mitenkään eikä pysty töissä käymään jos sellaisia edes löytyisi. Eli nyt ovat sitten olleet ilman elatustukia, koska pidemmällä aikavälillä se on halvin ratkaisu. Voin vain kuvitella minkälaisia ongelmia tulee vaikkapa asumistukien ja muiden tuloperusteisten tukien kanssa sählätessä.
Tästäkin voi päätellä, kannattaa varata ruokarahat ensin, sitten vasta laskut. Auto on monelle välttämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvot kuten "tupakka ja kalja pois" ja " ihmettelyt kuten "kuinka niin ei rahat riitä" kertovat vain tiedon puutteesta ja hyvin ikävästä luonteesta. Toivotan kaikille tällä tavalla jo kirjoittaneille ja niille, jotka epäilemättä vielä tulevat listaamaan porkkanan ja tomaattimurskan kilohintoja, pikaista ja jyrkkää alamäkeä todelliseen köyhyyteen. Teidän typeryytenne on oikeastaan niin raivostuttavaa, että toivon saman tien teille pitkää elinikää ja jotakin kivuliasta, ulkonäön turmelevaa parantumatonta sairautta, jonka lääkitsemiseen rahanne eivät riitä. Ja lapsillenne juuri samaa.
Riehumisen sijaan se laskelma, mihin rahat ovat menneet. Ei muuta.
P.S. vaikka joku muu sairastuisi kuten sinä toivot, ei se sinulle tuo senttiäkään lisää. Sinusta tuo toisille pahan toivominen kertoo, ei kenestäkään muusta.
Olen kirjoittanut pariin vastaavaan ketjuun selityksen siitä, miten koulutettu, työkykyinen, vuosikymmeniä töitä tehnyt ihminen voi joutua köyhyyteen, josta ei ole poispääsyä. En viitsi enää, koska vaikka valtaosalla lukijoista saattaisikin välähtää, on silti juuri teitä rivien välistä luulijoita ja besserwissereitä, joilla on erittäin huono asenne ja hyvin vähän ymmärrystä.
Se, että toivon yllä mainitsemilleni älykääpiöille hyvin paljon pahaa, ei kerro sinulle minusta yhtään mitään. Sinä vain turvaudut tietämättömyyksissäsi keskustelupalstojen helppoon oikotieheen eli "kertoo sinusta paljon" -väitteeseen, joka todellisuudessa on vain tyhjä lause. Toivottavasti saat pahan taudin jo tänä iltana ja lompakkovaras ostelee luottokorttisi tyhjäksi.
En usko, jaksat täällä toivottaa pahoja asioita muille, mutta varsinaiseen kysymykseen et vastaa.
Se laskelma nyt, minkä verran sai rahaa, ja mihin se meni, kun ei riittänyt ruokaan lapselle.
Sekoitat minut nyt johonkuhun toiseen, ei mikään yllätys sinänsä. Minä kommentoin tässä teemaa vain yleisellä tasolla.
Niin kauan, kun tässä ketjussa hurrataan sille, että "yksi kaveri" on lainannut joltakulta rahaa ja tuhlannut sen tupakkaan ja alkoholiin, minun ei kannata vaivautua selittämään sinulle asiaa, jota sinun kyvyilläsi ei pystytä hahmottamaan eikä varsinkaan haluta hahmottaa. Toivottelen siis pahaa tahallaan ilkeille ihmisille ihan saadakseni teidät sävähtämään edes hieman. Yleensä pahantoivotukset jälkikasvulle osuvat maaliinsa parhaiten. Muistele minua, kun liftaat kotiin iltayöstä ilman lompakkoasi ja huomaat, että lapsesi sänky onkin tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se sitä on. Kaverini, joka on työtön niin valittaa nälkäänsä ja kaapit aina tyhjinä. Varaa on kuitenkin juoda kaljaa ja poltella
tupakkia. Jos sille joku lainaa 20e, niin se painuu Lidliin ostamaan 15 kaljaa, sätkäpapereita ja pari pussia makaroonia. Tolla 20e saisi viikon safkat helposti.
20e viikossa on jo paljon rahaa ruokaan kun suunnittelee oikein. Ei minulla mennyt töissä ollessakaan tuota enempää. Jos tekee vaikka lämpöisen ruuan kaksi kertaa viikossa ja syö sitä 3-4 päivää ei siihen mene rahaa paljon paskaakaan. Leivät voi leipoa itse, vihannekset ja kasvikset on halpoja kun valitsee kauden mukaan. Karkkia ei kukaan tarvitse. Itse saatan herkutella viikonloppuisin ostamalla kurkkua ja porkkanaa sekä hyvän dipin. On paljon halvempaa ja terveellisempää kuin karkin mussutus. "Köyhyydessä" pärjääminen on ihan helvetin paljon omasta asenteesta ja motivaatiosta kiinni! Ja kyllä olen tuilla elävä.
Ja jos joskus haluan alkoholia nauttia, niin teen kotiviiniä 20l, ei maksa juuri mitään. Tosin alkoholia juon harvoin. Tänään saatan yhden pullon aukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20€/ vk kuulostaa omaankin korvaan vähältä, mutta en usko, että kovin paljoa tuon yli meni kun asuin yksin.
20 -25 eurolla viikko jouduin pärjäämään muutama vuosi sitten, en saanut puutostauteja.
Esim. vuoallinen kinkkukiusausta riitti minulle pariksi päiväksi, ja hintaa tuolle vuoalliselle tuli n. 5€.
Kestosuosikkini uunibroileri ja riisi vasta edullista olikin, kun kolmen koiven paketti 2-3€ ja pussi riisiä 1-2€.
En usko tuollaisia kirjoituksia. Nimittäin kasvoin työttömän yksinhuoltajan perheessä, eikä meillä ikinä ollut tuon mittakaavan ongelmia. Tietenkään ei usein voinut mennä esim. kavereiden kanssa leffaan tai ollut varaa kalliisiin harrastuksiin, mutta kyllä rahaa aina löytyi monipuoliseen ruokaan, opiskelutarvikkeisiin ja perus H&M -vaatteisiin. Lisäksi nyt elän pelkällä opintotuella enkä silti syö pelkkää riisiä.
Niimpä, köyhän pitäisi mennä tynnyri ja henkselit compolla koko vuosi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no mikäs siinä sitten. Kehitysmaaelintaso vaan Suomeen vuonna 2019.
Tuo riisidesi-kuolemantoivoja akka on selvästi latvastaan laho: Lapsi huostaan tuolta ja äkkiä. Sittenpä itselläänkin riittää rahat paremmin (bisseen, sidukkaan ja kolmiolääkkeisiin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kirjoittanut viestin nro8 ja tässä noita vinkkejä miten pienellä rahalla tulee toimeen. En usko että kehitysmaissa ihmiset matkustelee mutta minulla on varaa näistä tuista laittaa rahaa säästöön ja lähteä kesällä ulkomaille pariksi viikoksi tai vaikka kuukaudeksi. Se pointti on siinä että tarvitseeko työtön uuden telkkarin, tietokoneen, puhelimen, maksukanavat, 500 eri vakuutusta, auton, uusimmat hifilaitteet.. Jokainen voi pärjätä hyvin jos ei käytä rahaa turhaan, niin hyväpalkkaiset kuin työttömätkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kirjoittanut viestin nro8 ja tässä noita vinkkejä miten pienellä rahalla tulee toimeen. En usko että kehitysmaissa ihmiset matkustelee mutta minulla on varaa näistä tuista laittaa rahaa säästöön ja lähteä kesällä ulkomaille pariksi viikoksi tai vaikka kuukaudeksi. Se pointti on siinä että tarvitseeko työtön uuden telkkarin, tietokoneen, puhelimen, maksukanavat, 500 eri vakuutusta, auton, uusimmat hifilaitteet.. Jokainen voi pärjätä hyvin jos ei käytä rahaa turhaan, niin hyväpalkkaiset kuin työttömätkin.
Minä en ole kukaan juuri tässä ylempänä kirjoittaneista, mutta kysyn silti.
Kuka opetti sinut lukemaan ja kirjoittamaan siellä tynnyrissä, jossa sinut näemmä on kasvatettu?
Tunnen perheen joka on jo 6 vuotta itkenyt rahattomuutta. Asuvat rivarissa, työttöminä, molemmat tupakoi todella paljon sätkiä, kännissä ollaan 4-8 kertaa kuukaudessa, lapsi arkisin päiväkodissa ja viikonloput isovanhemmilla. Rahaa ei ole mitään tehdä eikä joululahjoja ostella.
Olen sanonut ettei minulla työssäkäyvällä ihmisellä olisi ikinä varaa olla kännissä joka viikonloppu ja asua rivarikolmiossa. He eivät oikeasti ymmärrä sitä, että tavallinen ihminen maksaa ITSE vuokran/lainan, vedet, sähköt, lääkkeet, lääkärikäynnit, joululahjat lapsille jne jne. He ovat tottuneet siihen, että sossu maksaa kaiken tuon ja kirkolta tms saa joululahjat lapselle. Joskus kadehdin heitä, mutta silti en kuitenkaan.
Tänne kirjoittelevat varmaan sellaiset työttömät/köyhät, jotka ovat pysyneet terveinä. Silloin tietysti pärjää paremmin ja on enemmän voimavaroja ja resursseja, myös niiden hyvien ja järkevien valintojen tekemiseen.
Ihmettelen silti, miksi ei ymmärretä sitä, että ihmiset ja heidän elämäntilanteensa ovat hyvin erilaisia. Ja empatian puute aivan järkyttävä. Jopa köyhät keskenään nokkivat toisiaan. Tällä yhteiskunnalla ei taida olla paljon toivoa enää.
En usko, jaksat täällä toivottaa pahoja asioita muille, mutta varsinaiseen kysymykseen et vastaa.
Se laskelma nyt, minkä verran sai rahaa, ja mihin se meni, kun ei riittänyt ruokaan lapselle.