Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömät kertovat karusta elämästään nyky-Suomessa:”keitän lapselle desin riisiä lounaaksi, itse juon vain paljon vettä”.

Vierailija
30.04.2019 |

Näin surkeastiko asiat on vielä nykyaikana Suomessa? 😲 Ihan itku tulee tällaisia kokemuksia lukiessa, ei ole elämän arvoista elämää tuollainen. 😢

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006087564.html

Kommentit (737)

Vierailija
21/737 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä ei voisi työt enää vähempää kiinnostaa. Pitäkööt tunkkinsa! Olen sopeutunut elämään sillä perusosalla mikä pitää ihmiselle jäädä. Ainoa mitä haluaisin olisi se, että saisin olla rauhassa. Aktiivimalli vitutt*a ja se, että kela pakottaa pitämään työnhaun voimassa ellen sit halua että perusosaa alennetaan 20%.

Töihin voisin mennä, mutta nykyään työnhaku on sirkusta

-tee hei tällanen videohakemus

-tuu tällaseen ryhmähaastatteluun

-noni nyt pääset yksilöhaastatteluun

-nyt sit vielä haastattelu ihan firman edustajan kanssa

-valinta ei tällä kertaa kohdistunut sinuun

Joten olkoot. Kyllä mulle osa-aikanen työ kelpaisi, mutta työnsaanti on vaikeaa etenkin jos on ollut jo pitkään työtön.

Vierailija
22/737 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan potaskaa tollaset jutut. Lapsihan pitäisi huostaanottaa jos tuollaisessa nälässä elettäisiin. Jos ei suomalaisella sosiaaliturvalla pärjää, on ongelma korvien välissä. Niin monesti olen nähnyt kuinka köyhät pistävät rahansa jonninjoutavaan, esim. tupakkaan, alkoholiin, kosmetiikkaan, turhaan krääsään, valmisruokiin yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/737 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsiperheiden vanhempien pitkäaikaistyöttömyys näkyy köyhyytenä.

Lapsiperheiden köyhyys on vakava asia.

https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/lapsiperheiden-koyhyys-on-vakava-…

Vierailija
24/737 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea linkki tässä------>

Lapsiperheiden köyhyys on vakava asia.

https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/lapsiperheiden-koyhyys-on-vakava-…

Vierailija
25/737 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä viipyy porukka joka yleensä tässävaiheessa ryntää haukkumaan köyhiä perheitä juopoiksi ja narkeiksi?

Vierailija
26/737 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edes opiskelijana syönyt noin vähän vaikka elämiseen jäi alle satanen kuussa

Minä, minä ja minä...ketään ei kiinnosta mitä sinä olet syönyt, joten miksi tulet sitä tänne kertomaan? Oletko niin tyhmä, ettet ymmärrä kuinka erilaisia ihmiset, heidän elämäntilanteensa ja -tapahtumansa ovat? Tiedän, olet sillä muuten et olisi kirjoittanut tuota naiivia ja typerää komenttiasi.

Eli kun joku kertoo, ettei pärjää summalla x, se on relevanttia keskustelua, mutta kun joku toinen kertoo pärjäävänsä samalla summalla, se on typerää ja naivia kommentointia?

Vierailija
27/737 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan vähän lapinlisää jos lapsen viikon ruuat maksavat 2 euroa? Tai vitosen eli vajaan tupakka-askin verran. Mihin se muu yhteiskunnalta saatu fyrkka oiken menee ja onko silloin prioriteetit elämässä silloin ihan kohdallaan?

Kukkuu taas näitä juttuja.

Lapsillehan maksetaan lapsilisää. Jos sen laittaa lapsiin, niin kyllä siitä enemmän pitäis ruokaankin jäädä, jos kotona ollaan kaikki päivät.

Vierailija
28/737 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tilanne on se, että lapselle on pelkkää riisiä ruoaksi, elämänhallinninnassa on jotain vikaa. Ruoka-apua saa kyllä joka kunnasta, jos ei ole ruokajonoa, sitä saa diakoniasta.

Tupakasta on ainakin syytä luopua.

Vierailija
29/737 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia tehdään vasta sitten kun ne on vara elättää ja kasvattaa. Ei yhteiskunnan eläteiksi. Tuollaisilta lapset pois ja piuhat poikki kun eivät ehkäisyä älynneet.

Vierailija
30/737 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se törkeetä että mitättömistä tuistakin aktiivimalli vielä ottaa pois kun ne ovat elintason kehityksestä jääneet jälkeen ajat sitten. Köyhyys sairastuttaa, syrjäännyttää ja masentaa se jatkuva stressi laskea mihin kaikkeen saa sen riittämään ja mistä päästä tinkii. Mitään säästöjä ei saa olla yllätysmenoja varten tai ei edes pysty säästämään. 

Ongelma on siinä, että ne tuet yhteensä ovat samankokoiset kuin pienipalkkaisilla palkat. Ymmärrän hyvin, että moni valitsee siinä tilanteessa mieluummin vapaaehtoisen syrjäytymisen kuin työssäkäynnin. Itsekin olen asiaa pohtinut, mutta kun on omistusasunto, niin en saa tukia niin paljon kuin vuokralla-asuja. Eli minulle on kannattavampaa kuitenkin käydä huonostipalkatussa työssä. Muuten joutuisin myymään asuntoni, ja elämään niillä rahoilla ennen tukia. Joskus kun olen saanut käydä ihan normipalkkaisessa työssä, niin on tullut tuo oma asunto hankittua, vaikka nyt ollaan ihan niillä rajoilla, onko minulla siihen varaa.

Vierailija
31/737 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se törkeetä että mitättömistä tuistakin aktiivimalli vielä ottaa pois kun ne ovat elintason kehityksestä jääneet jälkeen ajat sitten. Köyhyys sairastuttaa, syrjäännyttää ja masentaa se jatkuva stressi laskea mihin kaikkeen saa sen riittämään ja mistä päästä tinkii. Mitään säästöjä ei saa olla yllätysmenoja varten tai ei edes pysty säästämään. 

Ei vaan se aktiivimalli oikeasti on hyvä asia! Sen puuttuvan tuen saa toimeentulotuessa takaisin, samalla saa sitten lääkärikulut ja lääkkeet ilmaiseksi! Kukaan ei ole tätä ilmeisesti tajunnut. Jos aktiivimallia ei olisi, en saisi toimeentulotukea ja täten nuo kaikki pitäisi maksaa itse työmarkkinatuesta.

Aktiivimallia pääsee hyödyntämään vain sosiaalipummit. Esimerkiksi pariskunta, jossa kumpikin työttömänä eikä omaisuutta. 

Vierailija
32/737 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elin 6 v paljon pienemmillä tuloilla, opintotuella. Ja söin ihan normaalisti.

Niin että en tajua, mihin ne rahat on käytetty, kun ei riitä ruokaa lapsille. Haukkuminen antaa kyllä viitettä, että "jotakin pientä on pitänyt saada". Kuten päihteitä, tupakkaa, merkkivaatteita, ulkona syömistä, kalliit puhelimet (rikas ihmeesti pärjää perusmallillakin) jne.

Vierailija
33/737 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa jo elämänhallinnan ongelmilta. Perusraaka-aineita ruokaan saa halvallakin ja ilmaiseksi ruokajonoista, mutta tupakasta, alkoholista ja eineksistä kannattaa luopua kokonaan (jos haluaa säästää). Pitää vain hieman suunnitella rahankäyttöä etukäteen.

Kuulostaa pitkäaikaistyöttömyydeltä, opintolainat niskassa, aktiivimallivähennys työmarkkinatuesta ja lapsetkin täytyy ruokkia.

Yllättävä meno kaataa korttitalon.

Opintolainaa ei rarvitse lyhentää työttömänä (itse lyhensin jotain 20 e/kk) ja kela auttaa korkojen kanssa. Ulosottokaan ei peri työttömältä mitään. Aktiivimallivähennys on yksi päivä/4 viikkoa. Ei paljon.

Kyse on tosiaan useimmiten elämänhallinnasta. Ihminen ei osaa, jaksa, viitsi tai halua parantaa elämänlaatuaan. Helpompi on valittaa ja haukkua kelaa.

Vierailija
34/737 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli paha mieli sen lapsen puolesta, joka ei ikinä pääse mihinkään. Lapset ovat syyttömiä siihen vaikka vanhempien rahat menisikin alkoholiin ja tupakkaan.

Vierailija
35/737 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaa alennusta vaan kaupasta jos ei ole rahaa ostaa. Sillä sitä on ennenkin pärjätty.

Vierailija
36/737 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä keskusteluja ja iltapäivälehtien "artikkeleita" seuranneena oon vain huomannut, että kertaakaan ei sitten todellisuudessa kerrota, mihin se raha oikein menee ja kuinka paljon sitä tulee. Aina puhutaan "yllättävistä menoista" ja ympäripyöreästä termistä "laskut". Esimerkiksi viime vuonnako joku vastaavanlainen juttu oli Iltalehdessä, jossa jonkun yksinhuoltajan rahat menivät kaiken maailman laskuihin, ilman sitten erittelyä, olivatko nämä laskut täysin pakollisia vai elämänhallintaongelmista johtuvia velkoja. 

Yhtäläisyyksiä löytyy näillä tarinoilla myös sen suhteen, että valtion oletetaan maksavat aivan kaikki. Jos tekee elämässään jatkuvasti huonoja valintoja, valtion pitäisi silti taata yhtä hyvä elämä, kuin työssäkäyvällä on. Siitä olen samaa mieltä, että lapsilla pitää olla aina riittävästi ruokaa, puhtaat vaatteet ja mahdollisuus edes jonkinlaiseen harrastamiseen, mutta jos aikuinen ajaa itsensä tuohon tilanteeseen, eikä edes apua vaivaudu hakemaan, niin voisi sanoa, että aikalailla oma syy. 

Vierailija
37/737 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin haiskahtaa EK:n propagandalle tämä. Miksei tarinan "Sari" hae apua leipäjonoista, seurakunnalta ja/tai sossusta? Tuohan kuulostaa pahemmalta mitä Afrikan lasten nälänhätä. 

Vierailija
38/737 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa jo elämänhallinnan ongelmilta. Perusraaka-aineita ruokaan saa halvallakin ja ilmaiseksi ruokajonoista, mutta tupakasta, alkoholista ja eineksistä kannattaa luopua kokonaan (jos haluaa säästää). Pitää vain hieman suunnitella rahankäyttöä etukäteen.

Kuulostaa pitkäaikaistyöttömyydeltä, opintolainat niskassa, aktiivimallivähennys työmarkkinatuesta ja lapsetkin täytyy ruokkia.

Yllättävä meno kaataa korttitalon.

Opintolainaa ei rarvitse lyhentää työttömänä (itse lyhensin jotain 20 e/kk) ja kela auttaa korkojen kanssa. Ulosottokaan ei peri työttömältä mitään. Aktiivimallivähennys on yksi päivä/4 viikkoa. Ei paljon.

Kyse on tosiaan useimmiten elämänhallinnasta. Ihminen ei osaa, jaksa, viitsi tai halua parantaa elämänlaatuaan. Helpompi on valittaa ja haukkua kelaa.

Nyt et tiedä mistä puhut.

Sillä tuhansia (ihan pitkäaikais) työttömiä lyhentää opintolainojaan työmarkkinatuesta.

(Kela ei auta korkojen kanssa kuin tietyn tarkalleen määrätyn ajanjakson eli korkotuki ei ole missään nimessä ikuinen ja sitä on erikseen haettava)

Minimi 100-150e /kk pankki vie tuhansilta työttömiltä pienistä työttömyyskorvauksista heiltä suoraveloituksella.

Opintolainaveloitus alkaa automaattisesti menemään tililtä tietyn ajan kuluessa valmistumisesta, noin  parin vuoden päästä.

Mikäli haluaa lainansiirtoja/tehdä uuden maksusopimuksen -- se maksaa lisää lainanhoitokuluineen.

Vierailija
39/737 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluaisin nähdä tarkan laskelman, mihin rahat ovat menneet, ei muuta. Miksei sitä voi esittää?

Vierailija
40/737 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko nuo kokemukset olla edes aitoja? Eivät tunnu ollenkaan oikeiden ihmisten kirjoituksilta (en siis kyseenalaista sisältöjä vaan kiurjoitustyyliä)? Tuntuu jotenkin aivan epäluonnolliselta kerronnalta, että hypellään kotiin ja halutaan näyttää ihmiseltä, joka ei toivo kuolemaa. Epäillään. Kirjoitellaan lyhyttä. Tajunnanvirtaa. Koska työtöntä. Voi kuka tahansa epäillä. 

Musta nää tuntui ihan jonkun ammattikirjailijan tuotoksilta ja näkemyksiltä erilaisista ihmisistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän