Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömät kertovat karusta elämästään nyky-Suomessa:”keitän lapselle desin riisiä lounaaksi, itse juon vain paljon vettä”.

Vierailija
30.04.2019 |

Näin surkeastiko asiat on vielä nykyaikana Suomessa? 😲 Ihan itku tulee tällaisia kokemuksia lukiessa, ei ole elämän arvoista elämää tuollainen. 😢

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006087564.html

Kommentit (737)

Vierailija
461/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miksi sitä ei saisi sanoa ääneen, että joillakin on elämänhallinta kadoksissa. Ruokitaan lapsi desillä riisiä??? Miksi? Kun syksyllä saa kaupasta puoli ilmaiseksi kotimaisia juureksia (ja ei ne kaupassa talvellakaan paljon maksa, jos ostaa isompia pusseja)

Oma tilanne on nyt huomattavasti parempi, sillä ihme kyllä onnistuin työllistymään yli 1.5 vuoden työttömyyden jälkeen. Mutta ei meillä nälkää nähty silloinkaan kun olin työttömänä. Ostin esim yhdeltä tilalta 10kg säkin perunoita ja porkkanoita viidellä eurolla/säkki. Siitä tehtiin monta kasvissosekeittoa, perunavelliä ym. Ja kaiken ruoan tein itse alusta asti kauden vihanneksia hyväksikäyttäen. Ja syksyllä tietysti marjat ja sienet metsästä keräten.

Vaatii hieman viitseliäisyyttä, ja tiedän toki, että sitäkin on joskus vaikea löytää, kun työttömyys masentaa. Itseni vaan pakotin liikkeelle, sillä lapset oli ruokittava

En ota kantaa tuohon "riisitapaukseen", mutta mitä tulee elämänhallinnan ongelmiin, niin voi tosiaan monella köyhällä olla. Mutta ne saattavat olla ennemminkin seurausta köyhyydestä kuin sen syy.

On todettu, että köyhyys vaikuttaa samoin kuin jatkuva kiire ja se kun deadlinet painavat armottomasti päälle. Miten kauan ihminen kestää jatkuvaa kiirettä ja painetta ilman, että se vaikuttaa mielialaan ja/tai kognitiivisiin toimintoihin? Ja tilanteessa, jossa sille ei loppua näy. Ei ole tulossa edes kesälomaa, jolloin saisi hengähtää ja ns. ladata akkuja.

"Tutkija Kanerva listaa niukkuuden ja pulan vaikutuksia, jotka ovat siis yhteisiä rahapulassa ja kiireessä.

Tuntuvatko nämä tutuilta:

Mieli tunneloituu. Ajatukset ja toiminta fokusoituvat vain siihen yhteen huolenaiheeseen, ja elämä kapenee. Kaikki muu jää sivuun.

Mentaalinen kapasiteetti vähenee. Niukkuus on niin suuri rasite, että ajattelun laajakaistalta loppuu tila. Tuntuu kuin itse olisi hidastunut ja tyhmistynyt. Tavarat ovat aina kateissa, asioita unohtuu.

Älykkyystestien pistemäärä pu­toaa. Intialaiset viljelijät saivat testeissä korkeimmat pistemäärät silloin, kun sato oli juuri myyty ja oli rahaa. Kun heitä testattiin ennen sadon myyntiä, heidän ollessaan köyhiä, testistä tuli huonommat pisteet.

Lainaaminen lisääntyy. Rahahuolissa tulee otettua pikavippejä. Mutta myös kiire tuottaa lainaamista: tingitään yöunesta, jumpasta, perheen yhteisestä ajasta ja vapaapäivistä. Ajatuksena voi olla, että otettu aika maksetaan myöhemmin laatuaikana. Sitä hetkeä ei vain ehkä koskaan tule."

"Samalla tavalla ihminen hätiköi rahapulassa.

”Kuka tahansa tekisi huonoja päätöksiä köyhänä. Sille on löydetty tutkimuksissa paljon todisteita. Se on inhimillistä”, Kanerva sanoo.

Vanhemmuuden laatu huononee. Tämä kuulostaa kamalalta. Mutta tutkijat todella sanovat, että köyhyys tuottaa kehnoja vanhempia: lapsille annetut ohjeet ovat epäjohdonmukaisia, ei jakseta kuunnella heitä, syötetään heille pikaruokaa. Ihan samalla tavalla kuitenkin toimivat kiireiset vanhemmat.

Lennonjohtajilla tehty tutkimus osoitti, että heidän vanhemmuutensa laatu oli täysin kiinni työpäivän stressaavuudesta.

”Kun koneita oli paljon ilmassa ja työvuoro oli kiireinen, kotiin päästyä heittäydyttiin sohvalle eikä jaksettu huomioida lapsia.”

Köyhällä on rahahuolien takia aina tuollainen stressi."

https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005632161.html

Jännä juttu että nämä ongelmat ovat ilmenneet vasta nykyaikana. Kun valtaosa ihmisistä on elänyt jatkuvassa niukkuudessa koko elämänsä koko ihmiskunnan historian ajan. Silti on osattu tehdä fiksuja päätöksiä -muutenhan meidän esi-isät olisi  kuolleet nälkään ja viluun aikoja sitten.

Minä keräilen vanhoja niksikirjoja ja nykyajan köyhyys ei ole mitään verrattuna 50-luvun normaaliin elämään, jolloin miehen puhkikuluneista puvunhousuista tehtiin liivihame pikkutytölle ja hapantunut kerma muunnettiin kahvikermakelpoiseksi ripauksella soodaa ja kiehautuksella. Meinaatte, että kaikki meidän paikkaa paikan päälle -esiäidit on olleet niin tyhmiä, alituisessa stressissä, huonoja äitejä ja impulssikontrollia vailla kun on ollut niin köyhää?

Ihmiset luo sen oman henkisen köyhyyden kokemuksensa nykyaikana sillä, että vertailevat muihin. Eivät ymmärrä, että ihan nykyäänkin on yhteiskuntaluokkia ja alaluokkaisten kannattaa pitäytyä alaluokkaisissa haaveissa. Ei, nykyään kaikki kuvittelee että yläluokan haaveet kuuluu kaikille, ja kun niitä ei saada, ollaan niin köyhiä ja surkeita että.

Omat isovanhempani olivat köyhiä pientilallisia ja kun tietää millaista elämää nekin viettivät nurkumatta ja  holtittomia päätöksiä tekemättä, tekee mieli sylkeä näiden köyhyystutkijoiden päälle. He loukkaavat kaikkien entisaikojen "kunniallisten köyhien" muistoa kuvittelemalla, että köyhyys tekisi ihmisestä wt:n. Ei se niin mene, vaan nykyköyhät sallivat itsensä mennä siihen tilaan.

Itsekin elän työmarkkinatuella mutta en koe itseäni missään mielessä köyhäksi.

Ainoa, joka kuvittelee, että köyhyys tekee ihmisestä wt:n olet sinä. Häpeäisit.

Vierailija
462/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joiltakin kirjoittajilta pitäisi lapsi ottaa huostaan ja antaa vanhemman selvittää päänsä. Olen itsekin työtön,vielä pitkäaikaistyötön enkä silti missään vaiheessa joutunut elää vedellä ja riisillä, eikä lapsenikaan tällaista joutunut sietämään. Eikä ole ok, että vanhempi toivoo omaa kuolemaansa samalla kun lukee lapselleen iltasatuja. Kyllä se lapsi aistii ja tuntee sen synkkyyden ja sehän tarttuu.

En ikinä tuntenut avoimuutta tai halveksuntaa ihmisiltä kun olin työtön. Tai tietty joo kelassa tai terveysasemalla, mutta ajatelkoot mitä lystää. On itsestä hyvin paljon kiinni miten elämän ottaa ja mille asioille antaa painoarvoa. Jos pitää muiden negatiivisia mielipiteitä arvossa niin sitten ne tietysti määrittää oloasi. Jos ohitat ne olan kohautuksella niin todennäköisesti sinun oman arvon tunteen määrittävät tekijät ovat jossain muualla.

Ei minullakaan ollut varaa antaa lapsen harrastaa mitään mikä maksoi, eikä mikään leffassakäynti kuulunut meidän arkeen. Mutta harrastaa voi ilmankin rahaa ja leffailtoja voi pitää kavereiden kanssa kotonakin omatekoisen poppareiden kanssa.

Vaatteita sai hyvin torilta ja kirppikseltä, kun oli aikaa kierrellä ja selailla nettiä. Ja tukia tuli ihan riittävästi, söimme oikein hyvin. Alkoa ei voinut käyttää eikä polttaa tupakkaa, se on totta. Mutta eipä haittaa kun en noita muutenkaan käytä.

Isoin este työläämmille olin minä itse. En uskaltanut ottaa osa-aikaista työtä sillä pelkäsin sen vaikuttavan negatiivisesti tulojen kokonaismäärään. Jossain vaiheessa lähdin koulun penkille ja sillä tiellä olen edelleen. Koulunkäyntini on hidasta sillä (tattadataa!) olen töissä osa-aikaisesti samalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni oli työttömänä joskus seurustelumme alkuaikoina 18-19 vuotiaana ja kouluttamattomana. Pystyi autoa pitämään, maksamaan laskunsa ajallaan ja syömäänkin (ei tietystikään ulkona, mitään gurmeeta, mutta ihan ookoo kotiruokaa), eikä paljon valittanut. Se on kuitenkin ILMAISTA rahaa, mitä ei monissakaan valtioissa saa. Suomessa ei sentään tarvitse kerjätä saadakseen murua rinnan alle.

Eräs tuttavani on pitkäaikaistyötön, vähän "ressukka" ja osaamaton lähes kaikissa asioissa. Jatkuvasti valittaa, kuinka ei ole rahaa ja kaikessa täytyy nipistää ja mitään ei ole varaa tehdä. Elänyt miehensä siivellä, ja kun mies vaihtoikin naista niin huhheijjaa. Valtio olisi hänelle jo kaksi eri amatillista koulutustakin tarjonnut ja hän ne aloittikin, mutta lopetti kun "ei nyt tuntunutkaan kiinnostavalta" "olisi pitänyt tehdä iltavuoroja" ym. Äärimmäisen raskas ihminen muutenkin, täytyisi hänen valitusta, huolia ja murheita kuunnella kokoajan, mutta takaisin ei saa mitään. Korkeintaan syyllistämistä kuinka kukaan ei muka auta ja kukaan ei välitä. Kun tuttavani sairasti, kävin hänelle kaupassa. Kauppalista paljastikin hyvin paljon, miksi on rahat loppu kokoajan. Oli nimetty erikseen että "VALION pikarijuguja, JUUSTOPORTIN leipäjuustoa, AURAN sinihomejuustoa, KNORRIN thai-valmisruokia, ATRIAN naudanjauheliha..." ymymym. Jos itse olisin työtön ja oikeasti rahasta tiukkaa, valitsisin todellakin ne halvimmat vaihtoehdot enkä niitä kaikkein kalliimpia.

Ei todellakaan ole mitään ilmaista rahaa. Se on veroissa maksettu. Lisäksi jos työttömänä oli helppoa niin annapa yksityiskohtaiset ohjeet miten saa asuttua työttömänä saaden ok kotiruokaa. Mitä tukia ja miten pitää hakea. Lisäksi riippuu siitä onko toimeentulotuella vai ei. Kun toimeentulotukea leikattu 40% niin mites elelet? Suomen sosiaaliturva on tutkitusti Romanian tasolla ostovoimaltaan. Sen toivoisi jokaisen ylimielisen kansalaisen kokevan:)

Olen eri, mutta kerron miten voi asua hyvin, ja syödä hyvää kotiruokaa. Asun pienessä remontoidussa kaksiossa rivitalossa, jossa vuokra on 260ekk, tähän päälle vesi ja sähkö, yhteensä 300e/kk. Asun pienessä paikassa mutta esim. pääkaupunkiseudulle hurauttaa julkisilla tunnissa. Vajaa 500e jää vuokran jälkeen kuukautta kohden elämistä eli siis ruokaa ja muuta varten. En tiedä kuinka kallista ruokaa sinä syöt mutta minä syön 3-5krt päivässä ihan normaalia ruokaa. Tänään esimerkiksi: aamupalaksi kinkkutomaattimunakas ja ruisleipää jonka päällä juustoa ja paprikaa, välipalaksi eilistä fetasalaattia ja pari näkkileipää juustolla tai kinkulla. Illemmalla syön kaalilaatikkoa (nam<3) ja iltapalaksi syön fetasalaattia ja pari leipää sekä juon kupposellisen teetä. Ruuan lisäksi pakollinen kulu on puhelinliittymä, ja jos tarvitsen nettiä tietokoneeseen jaan sen tästä puhelimesta. Helppoa eikö? Rahaa jää kuukausittain jopa säästöön, enkä todellakaan syö huonosti. Minulla siis toimeentulotuki, työmarkkinatuki ja asumistuki. :D

Ketä sinun ruokalistasi ja tasaisen elämisesi kuuleminen hyödyttää? Tule kertomaan uudestaan sitten, kun jonkin poikkeuksellisen tapahtuman vuoksi tukesi peruutetaan tai vaikka lakkautetaan muutamaksi kuukaudeksi. Mitäs sitten syöt? Entä sitten, kun olet syönyt säästösikin?

Miksi se lakkautettaisi, kolme vuotta mennyt jo samalla kaavalla.

Niinpä. Sinulla on tasainen pienituloisen elämä, johon ei ole tulossa muutoksia. Siksipä sinä et kuulu millään tavalla tähän keskusteluun. Tule sitten takaisin viisastelemaan, kun jokin odottamaton tapahtuma suistaa elämäsi raiteiltaan ja yhtäkkiä rahasi eivät riitäkään.

Luulen että 250 000e säästöni riittävät aika pitkään jos tuet lakkautettaisi. Ainakin sen aikaa että tuet saisi uudestaan juoksemaan.

Selvä juttu. Menehän, trolli, tiehesi.

En ole trolli, vaan järjestänyt asiani niin että pärjään tilanteessa kuin tilanteessa.1

Vierailija
464/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vettä-riisiä-aiheesta... Ehkä "Sari" ei vain osaa hakea apua? Ehkä hän ei ole edes ns. kantasuomalainen, eikä tiedä, että apua voi ylipäänsä saada? Ehkä hän ei uskalla hakea apua, koska Suomen tukijärjestelmä perustuu pitkälle keppiin, nöyryytykseen ja häpäisyyn? Ehkä hän on niin syvällä masennuksen kourissa, että ei vain oikeasti pysty hoitamaan asioita? Syitä voi olla monia. 

Pitkäaikaistyöttömyys varmaan masentaa ja lannistaa todella monia. Minulla on se käsitys, että iso osa pitkäaikaistyöttömistä on sellaisia, jotka eivät edes ole työkykyisiä, mutta jostainhan se raha on saatava elämiseen. Esimerkiksi (muistakin syistä) vakavastikin masentuneet, jotka eivät vielä pääse kuntoutustuelle tai sairauseläkkeelle, joutuvat ilmoittautumaan "työttömäksi työnhakijaksi".  Näin kävi itselleni, kun jo ennen työttömäksi joutumistani ja varsinkin sen jälkeen sairastuin masennukseen, joka sitten syveni krooniseksi ja vakavaksi, ja joka lopulta johti työkyvyttömyyseläkkeelle joutumiseen (tai pääsemiseen, miten sen nyt ottaa, kyllähän se helpottaa stressiä, jos saa toimeentulon edes jostain). Työttömyyden alussa olin niin lamaantunut ja masentunut, etten saanut aikaiseksi tai tajunnut hakeutua psykiatrieen hoitoon (ystävä pakotti lopulta, onneksi), tai edes hakea kuntoutustukea tai työttömyyskorvaustakaan,  eli ei ollut tuloja lainkaan, ja söin pienet säästöni. Ja olin niin toimintakyvytön, että pääsin kauppaan ehkä kerran kolmessa viikossa, enkä jaksanut edes hoitaa henkilökohtaista hygieeniani, harjata hampaitani, juurikaan tavata ihmisiä tai päästä ovesta ulos.

Siksi tuntuu todella pahalta lukea joidenkin toimintakyvyttömien työttömien mollaamista,  sillä ei voi tietää, ovatko elämänhallinnan menettäneet esimerkiksi vakavasti masentuneita.

Kuule minäkin olen sairastanut diagnosoidun vakavan masennuksen, ja ensin sain sairauspäivärahaa, joka oli ekat kuukaudet 100% palkasta ja sitten n 60% palkasta. Toki kirpaisi, mutta kun asuntolaina oli mitoitettu oikein eikä muita lainoja ollut, pystyin asumaan maksimisairasloman ihan omassa asunnossani asuntovelkaa maksaen. Toimintakyky riitti juuri siihen että kävi lääkärissä silloin kun määrättiin, ei muuhun. Kaupassa meillä ei ole koskaan käyty kuin kahdesti viikossa, koska se tulee halvemmaksi niin.

Lääkärintodistuksen lähetti lääkäri itse Kelaan (menee kai suoraan tietojärjestelmästä) ja Kelasta tuli esitäytetty lomake allekirjoitettavaksi, eli ei tarvittu mitään hurjia henkisiä voimavaroja tukitaisteluun, sen kun allekirjoitti ja vei postiin.

Ellen olisi palannut töihin, sairaspäivärahan jälkeen olisin saanut sen 400 päivää työttömyyskorvausta, saman verran. Jossa ajassa olisi ehditty käsitellä se työkyvyttömyyshakemus, jonka jälkeen eläketuloni olisivat olleet n 2100 e/kk (tuon yksilöllisen summan joka riippuu työhistoriasta saa selville työeläkevakuutusyhtiöstä).

Mutta toki olin ollut työssä ennen sairastumista. Ennen sairastumista työssä olleiden sairaseläkehakemukset hyväksytään yleensä aika sellaisenaan, kun jo päältä näkee ettei kyse ole siitä, että ihminen hakee sairaseläkkeelle vain siksi, että eläke on työttömyyskorvausta suurempi.

Eli kun oli ymmärtänyt käydä töissä (välillä hyvinkin vaatimattomasti palkatuissa p'skatöissä), sairastuminen ei vienyt lähellekään tilannetta, jossa lapsille ei olisi ollut ruokaa. Oman asunnon olisi saattanut joutua myymään jos sairaus olisi jatkunut, mutta sellaista on elämä, niin voi käydä kenelle tahansa ja jokainen järkevä tämän tajuaa jo lainaa ottaessa. Sitten vaan muutetaan vuokralle, saadaan kenties asumistukea, ja ainakin on käytössä se raha jonka omistusasunnosta oli jo ehtinyt lyhentää.

Tämä on minun kokemukseni, ei mitään suuria tukitaisteluja, teki vaan ihan siten kuten hoitotiimi (lääkäri + sosiaalityöntekijä) oli neuvonut tekemään. Ja raha riitti perustasoiseen elämään, eikä tukirahoilla kai ole tarkoituskaan matkustella tai hankkia kalliita asioita.

Nämä köyhyystarinat kuulostaa minusta i-tätrollilta, ja niiden tarkoitus on murentaa luottamusta yhteiskuntaan. Muuten olisi edes yksi todellinen laskelma täällä näkyvissä.

Mutta ei ole, koska ne menot ilmeisesti olisivat sellaisia, että lukijat syystä sanoisivat, että miksi maailmassa olet käyttänyt rahaa tuolla tavalla, kun lopputulos on (otsikon mukaisesti) se ettei edes lapselle riitä ruokaa.

Joo hienoa. Sittenhän minulla pitäisi myös mennä heittämällä työkyvyttömyyseläke hakemus läpi, jee. Toivottavasti sitten pyytävät näyttäytymään ihan sinne vakuutusyhtiöön niin näkevät heti etten todellakaan pysty töitäni enää tekemään. En ole päivääkään ollut työtön ja kun loukkaannuin niin olin töissä. Kyllähän kuntoutustuella pärjää vaikka mulla se on puolet pienempi kuin sulla. Vaikka en koskaan kuntoutuisi niin ei todellakaan asuntoa myydä kun vuokra-asunto tulisi jopa kalliimmaksi. Lainaa on jäljellä reilusti alle puolet. Kyllä näillä tuloilla lapset voivat harrastaa ja syödä hyvin, eri asia sitten jos oikeasti vammautuneena joutuisin työkkärin kortistoon.

Vierailija
465/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset jutut on yhtä turhia kuin vastaavat lehtien säästö- tai laihdutusvinkit ellei avata tilannetta enemmän. Paljonko ihminen saa kuukaudessa rahaa ja mihin kuluihin tuo raha menee.

Tuota laskelmaa on nyt pyydetty kauniisti 30 sivun verran, mutta ei saatu, vaikka ihan anonyymina täällä kirjoitetaan.

Väkisin tulee mieleen, että köyhyys on itse aiheutettua.

Lähipiirissä on sekä sellainen joka palasi Suomeen monen ulkomaanvuoden jälkeen, että yritystoiminnan lopettamaan joutunut. Edellisellä meni tukien saamiseen pari viikkoa.

Jälkimmäinen teki vastuullisesti, lopetti firmansa ennen konkurssia kun huomasi että ei kannata, neuvotteli pankin kanssa yrityksen veloista (n 30 000) ja meni palkkatöihin. Alkuun teki raskasta ja huonosti palkattua työtä, mutta n viidessä vuodessa sai maksettua yritystoiminnan velat. Koko ajan säilytti luottotiedot ja maksoi asuntolainaa, vaikka ensi vuodet oli todella tiukkaa.

Jos hän olisi menetellyt tyhmästi ja antanut kaiken vaan mennä ulosottoon ja ottanut pikavippejä vielä päälle, summa olisi ulosotossa kaksinkertaistunut, luottotiedot ja koti menneet. Luultavasti puoliso olisi kyllästynyt, sitten voisikin "sijoittaa" toimeentulotuen keppanaan ja huutaa palstoilla, miten kukaan ei ymmärrä yrittäjän ahdinkoa, yhyy.

Aika monen köyhän taustalla on silkkaa haluttomuutta maksaa omia velkoja, ei tehdä mitään, jottei vaan ulosotto saisi mitään. Siinä samalla sitten pilataan elämää paljon enemmän kuin jos olisi vaan maksanut, eikä yrittänyt vältellä. 

Tässä on yksi laskelma, tosin ajatusleikki omasta elämästä, miten vaipuisimme köyhyyteen jos jäisimme työttömäksi puolison kanssa.

Tausta: asumme maalaiskaupungissa, vakituisen työni vuoksi asettunut tänne aikoinaan. Puolisolla työmatka 80km jo nyt. Yhteishuoltajuus lasten kanssa ex-puolison kanssa, 2 lasta. Lasten vuoksi emme voi esim päättää muuttaa 400km päähän (ja sairasta olisikin ehdottaa että työn vuoksi ihminen joutuisi luopumaan lapsistaan).

Taloudessa asuntolaina, 1 opintolaina, 1 autolaina. Kotieläimiä.

Menot lainat: 540euroa

Menot lapset : 100 euroa (vakuutukset,vaatteet, harrastukset)

Menot 2auton ylläpito /kk (verot+vakuutus ilman bensaa): 200e/kk

Säännöllinen lääkitys 25-35euroa/kk

Eläinten ruoka ja ylläpito 70euroa/kk

Sähkö: pelkkä siirron perusmaksu 30 euroa kk ,alhaisin mahdollinen perusmaksu + siirtomaksut ja sähkölaskut

Vesi: oma kaivo, lietesäiliön tyhjennys keskimäärin per kk 10e

Jätemaksut keskimäärin 10e/kk

Talo- ja kotivakuutus per kk 10e/kk

Sain näistä laskien 1005 euroa.

Eli ensin työttömänä lähtisi toinen auto joten menoista pois heti 300 euroa. Ongelma että lainaa voisi jäädä maksettavaksi mutta se olisi ehkä muutaman kuukauden ongelma.

Pakolliset menot siis 705 euroa ilman sähkönsiirtoa ja kulutusta, ruokaa, omia vakuutuksia. Teoriassa siis kuvitellaan että käytämme sähköä minimaalisesti ja lämmitämme puilla, sähkölasku tulisi tuohon päälle talviaikana 100e/kk ja kesällä 20e/kk joten lasketaan keskimäärin 60e/kk

Pakolliset menot 765 euroa.

Kaksi työtöntä saa peruspäivärahaa sen 1000 euroa yhteensä käteen.Lapsilisät menee toiselle huoltajalle. Toimeentulotuen raja ei alitu kun laskee työttömyysetuudet bruttona,sekä ottaa huomioon omaisuuden (talo+maa alueet)

235 euroa ruokaan ja bensaan joka kuukausi.

Puhelinta ja nettiä jos halutaan käyttää ruokaan ja bensaan jäisi vaan ehkä 180euroa.

Yksi auto pakko olla koska kylälle 20km. Landelle muutettu alunperin työpaikan vuoksi joka lähellä ja vaatii autonkäyttöä.

Niin mistä siis nipistäisitte ja eläisitte niin ettemme joutuisi köyhyyteen?

Autolla olisi pakko hakea lapsia 20km päästä 3-4krt viikossa ja viedä kouluun.

Talon kaupaksi meneminen ei-tappiolla voisi viedä vuosia, laina ei ole tuloihin ylimitoitettu.

Joutuisin luopumaan tapaturma-ja matkavakuutuksista. Hyvästi hammaslääkärissä ja lääkärissä käynnit, se on sen 20-45euroa/ kerta.

Työttömyys voi koskettaa ketä tahansa ! Suomessa on muitakin ihmisiä kuin kasvukeskuksissa eläjät ja näitäkin ihmisiä tarvitaan. Teemme työtä josta tekin kasvukeskuksissa eläjät hyödytte. Jonkun se työ on tehtävä ja elämä sinne kasvukeskuksen ulkopuolelle perustettava. Oletteko miettineet sitä? Solidaarisuutta työttömiä ja köyhyyttä kokevia kohtaan.

Hieman taidat pyöristää menoja ylöspäin. Puhelimen datayhteydellä saa jo 12 e/kk. Siitä jo 30 e lisää ruokaan.

Jätemaksu 10 e/kk sisältää kuinka monta tyhjennystä? Kompostoi ja kerää muovit, jäteastiaa ei tarvitse tyhjentää kuin muutaman kerran vuodessa.

Lasten toinen vanhempi joutuisi myös maksamaan elatustukea. Lapset kuitenkin puolet viikosta teillä, joudutte kuskaamaan kouluun ym.

Miltä operaattorilta saa noin halvalla puhelu- ja nettipaketin?

Vierailija
466/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se surkeaa, että joku ostaa kaupasta ennemmin Legoja kuin lapselleen muutakin ruokaa kuin pelkkää riisiä. En syytä enkä syyllistä, mietin vaan mikä on tämänkin äidin tai isän siihen tilanteeseen ajanut.

Vierailija
467/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että 250 000e säästöni riittävät aika pitkään jos tuet lakkautettaisi. Ainakin sen aikaa että tuet saisi uudestaan juoksemaan.

Miten olet onnistunut säästämään noin paljon? Itsellä vain kusiset 70t. Raha on tärkein asia ihmisen elämässä!

Vierailija
468/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet onnistunut säästämään noin paljon? Itsellä vain kusiset 70t. Raha on tärkein asia ihmisen elämässä!

Palkkatöissä ollessani säästin sekä nykyisin säästän työmarkkinatuesta. Pari muuta kikkaa on sellaisia joista en tässä kirjoita, niistä tullut suurin osa säästöistä. Nämä minun säästöt eivät näy missään, sillä muuten en saisi toimeentulotukea.

Vierailija
469/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Keitän lapselle desin riisiä lounaaksi” kirjoitti:

"Yritän naamioida itseni huolettomaksi kymmenen euron legopaketti kädessäni ja samalla mietin, mistä seuraavaksi nipistän itse. Vaihdan kahvin halvempaan ja kerman maitoon. Seuraavana päivänä parsin sukkani toistamiseen ja jätän uudet ostamatta. Omia terveyskeskuskäyntejä en enää mittaa rahassa, vaan makaronipusseissa ja maidossa. Kun kertamaksu nousee, minua kylmää se maitomäärä, joka siihen kuluu. Entä jos minulle määrätään lääkettä? Paikat on jumissa, eikä pää enää käänny. Selviän kahdella piikillä ja halvimmalla kipulääkkeellä. Lasken, että se kannattaa ostaa, kun koko ihmisyys on jumissa ja lukossa. Paljon myöhemmin opettelen erilaisia venytyksiä pyyhkeiden avulla ja meditoin. En käy enää terveyskeskuksessa."

Kyllähän tuosta tekstistä mielestäni ilmee aika selkeästi, miksi rahaa ei ole !? Eli lääkärin vastaanottoihin ja lääkkeisiin.

Jokin tuossa ei nyt oikein täsmää. Terveydenhuollon kulut ja reseptilääkkeet lasketaan toimeentulotukeen mukaan, ja niissä on molemmissa myös maksukatto.

Toki yksityisen puolen kuluja ei kukaan korvaa, jos yksityiselle on jostain syystä pakko päästä.

Maksukatto juu, satojen eurojen maksukatto XD Ja jos julkiselle puolelle on jonoa, niin pitääkö odottaa kuukausikaupalla vai voiko turvautua yksityiseen?

Vierailija
470/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Keitän lapselle desin riisiä lounaaksi” kirjoitti:

"Yritän naamioida itseni huolettomaksi kymmenen euron legopaketti kädessäni ja samalla mietin, mistä seuraavaksi nipistän itse. Vaihdan kahvin halvempaan ja kerman maitoon. Seuraavana päivänä parsin sukkani toistamiseen ja jätän uudet ostamatta. Omia terveyskeskuskäyntejä en enää mittaa rahassa, vaan makaronipusseissa ja maidossa. Kun kertamaksu nousee, minua kylmää se maitomäärä, joka siihen kuluu. Entä jos minulle määrätään lääkettä? Paikat on jumissa, eikä pää enää käänny. Selviän kahdella piikillä ja halvimmalla kipulääkkeellä. Lasken, että se kannattaa ostaa, kun koko ihmisyys on jumissa ja lukossa. Paljon myöhemmin opettelen erilaisia venytyksiä pyyhkeiden avulla ja meditoin. En käy enää terveyskeskuksessa."

Kyllähän tuosta tekstistä mielestäni ilmee aika selkeästi, miksi rahaa ei ole !? Eli lääkärin vastaanottoihin ja lääkkeisiin.

Jokin tuossa ei nyt oikein täsmää. Terveydenhuollon kulut ja reseptilääkkeet lasketaan toimeentulotukeen mukaan, ja niissä on molemmissa myös maksukatto.

Toki yksityisen puolen kuluja ei kukaan korvaa, jos yksityiselle on jostain syystä pakko päästä.

Pitääkö nyt jälleen tulla sanomaan, että kaikki työttömät/köyhät eivät saa toimeentulotukea.

Hyvä on. Maksukatto kuitenkin on jokaisella.

Maksukatto koskee vain Kela-korvattavia reseptilääkkeitä. 

Hmm. Aika harvassa ovat ne tärkeät lääkkeet, jotka eivät ole Kela-korvattavia. Lääkekannabistakin ollaan ajamassa Kela-korvauksen piiriin (ja hyvä niin, sillä joillekin se on ainoa lääke, joka pitää kroonisten kipujen keskellä elämässä kiinni).

No mulla on kaksi ihovoidetta joista kumpikaan ei ole kela-korvattava. Tätä on kyllä farmaseutitkin päivitelleet koska yksi pieni tuubi maksaa 40€. Ja molemmat määrätty ihosairauteen, ilman voidetta iho menee sen näköiseksi että liikun vain pimeän tullen.

Itse en saanut korvausta täydennysravintovalmisteisiin, vaikka minulla on imeytymishäiriöitä. Kela korvaa ne ainoastaan tiettyyn sairauteen liittyen. Nuokin ovat tosi kalliita :'(

Vierailija
471/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan naurettavaa tuo "itse juon vain paljon vettä". Kaurahiutalepaketti maksaa alle euron ja siitä saa tehtyä tosi monta puuroa. 

Entä jos ei ole sitä alle euroakaan ja edellinen paketti on jo syöty. Tällainen tilanne voi olla esim. päivää tai kahta ennen tukien maksupäivää. Jos rahat ei kerta kaikkiaan riitä, niin ne ei riitä.

Eihän tuollaista tilannetta kellään ole kaiken aikaa tai edes hirveän pitkiä aikoja. Eihän ne ihmiset olisi edes hengissä enää. Noissa kertomuksissa on tuotu esille varmaankin niitä pahimpia tianteita ja kokemuksia.

En kykene ymmärtämään tuollaista elämäntyyliä ettei osata ollenkaan ennakoida. Jos olisin köyhä ostaisin joka kuukausi sinä päivänä kun rahat tulee useamman paketin noita kaurahiutaleita ja herneitä/linssejä hätävaraksi. Noin teinkin silloin kun olin vielä opiskelija ja rahat oli vähissä. Nälkää ei koskaan tarvinnut nähdä vaikka ruoka ei aina ollut kovin monipuolista.

Samaa mieltä. Olen aina hämmentävässä asemassa näissä keskusteluissa, koska sympatiseeraan ihmisiä joilla on huono elämäntilanne, ja tiedän varsin hyvin että ihan oikeaan köyhyysloukkuun voi joutua ilman mitään kaistapäisen huikentelevaisia elämäntapoja. (Joskin jokin syy sille elämäntilanteelle aina on, mutta köyhänä siitä ei välttämättä ilman apua näe ulospääsyä.)

Mutta sympatiasta huolimatta kiinnostaa kyllä tietää, mihin ihmeeseen ne rahat menee viimeistä 70 senttiä myöten, niin ettei jää rahaa edes kaurahiutaleisiin tai makaronipakettiin.

Minä ostin perjantaina kilon kaurahiutaleita, ja rahaa jäi noin 2,5 euroa. Kaksi päivää on mennyt pelkällä kaurapuurolla, ja huominen menee myös. Olen ollut vuoden sisällä monta päivää kokonaan syömättä, kun ei vain ollut rahaa ostaa mitään.

Tällainen tilanne tulee siis sen jälkeen, kun on syönyt kaapeista jauhot, hiutaleet ja muun kuivaruoan, jota on kerännyt pahan päivän varalle. Kun pahoja päiviä on riittävästi, ei hätävaroja enää ole. Olen monta kertaa ajatellut, että olisin voinut muutama viikko takaperin jättää saippuan tai pyykinpesuaineen ostamatta, jotta olisi nyt varaa näkkileipään, mutta tyhmyyksissään sitä ihminen sortuu joskus hammastahnaankin.

En tupakoi, en juo, en ostele mitään turhaa. Kuuteen vuoteen ole ostanut yhtään vaatetta enkä käynyt kampaajalla tai hammaslääkärissä. En poistu kotoa muualle kuin ruokakauppaan, joten rahat eivät mene esimerkiksi kahviloihin tai kaupungilla käymiseen. Onneksi ei ole perhettä, kavereita tai harrastuksia, niin ei ole tarvinnut niistä luopuakaan. Ymmärrän, että tällaista on hyvin vaikea käsittää mahdolliseksi. En minäkään käsittänyt ennen kuin omalle kohdalle sattui.

Tulot ja menot?

Mikset harrasta maksuttomia asioita? Hae vaikka kirjastosta luettavaa, katsottavaa tai pelattavaa. Srk järjestää monenlaisia maksuttomia kursseja aikuisillekin, meilläkin on kitaransoitto, kokkikurssi ja kivikoruntekokurssi.

Vaatteita ja kenkiä nyt ei muutenkaan pidä ostaa kuin tarpeeseen. Hiuksia ei tarvitse pestä kuin joka kolmas päivä. Iholle riittää vesipesu, jos ei ole saippuaa. 

Meinaatko todella, ettei esim. vessassa käynnin jälkeen tarvitse pestä käsiä saippualla?

Vierailija
472/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyysrajan alapuolella olevalle ihmiselle voi kaikkien laskujen jälkeen jäädä käteen vain 200 euroa kuussa. Sillä pitää ostaa ihan kaikki mitä tarvitsee. Ruoka, hygienia, siivousaineet, vaatteet, kengät, ihan kaikki mitä välttämättä tarvitsee elämiseen. Henkilö ei käytä mitään päihteitä, on lisäksi vakavasti sairas.

Sossu ei auta, luultavasti siksikään koska elämänhallinan ongelmia ei ole, eikä hän käytä päihteitä. Ei ole varaa mennä myöskään hammaslääkäriin.

Koskaan ei ole varaa matkustaa edes toiseen kuntaan päätään tuulettamaan, koska kuukauden talous kaatuu jo 50 euron matkaan. Päättäjät pitävät huolen siitä, että tietty kansanosa kuolee nopeammin.

Myös hyvin vanhatkin ihmiset kituvat ja mätänevät laitoksissa. Herätkää! Kukaan ei enää puolusta suomalaisia ja täällä vieläkin soitetaan suuta. Hävetkää.

Juopot ja narkkarit saavat sossusta rahaa, kunnollinen todella köyhä ihminen ei saa. Tai pitää kai sitten olla suhteita heihin jotka päättävät näistä asoista. Pitäkää pienempää suuta koska ette mitään tiedä. Nämä ihmiset ovat jo niin loppuun rääkättyjä, nälissään ja väsyneitä, etteivät he jaksa enää hakea oikeutta itselleen. Tämä on karua todellisuutta Suomessa. Siltä on helppo sulkea silmänsä.

Vierailija
473/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmen palan paketti x-tra palasaippua maksaa jotain 75senttiä joten tuskin taas kenenkään käsienpesu on siitä kiinni. 

Vierailija
474/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräälle viisastelijalle tietoa: näillä ihmisillä ei ole varaa harrastaa. Heillä ei ole varaa ostaa kitaroita, ei maksaa kansalaisopiston lukukausimaksuja. Olet yhtä ylimielinen kuin Susanna Koski.

Mutta entäpä jos Sinä auttaisit? Osta jollekin musikaaliselle köyhälle kitara ja maksa lukukausimaksut.

Hän itkisi ilosta. Niin ja osta kitarankielet. Kunnon kitarankielet eivät ole halpoja.

Terveisin soitonopettaja

Vierailija
475/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset jutut on yhtä turhia kuin vastaavat lehtien säästö- tai laihdutusvinkit ellei avata tilannetta enemmän. Paljonko ihminen saa kuukaudessa rahaa ja mihin kuluihin tuo raha menee.

Tuota laskelmaa on nyt pyydetty kauniisti 30 sivun verran, mutta ei saatu, vaikka ihan anonyymina täällä kirjoitetaan.

Lähipiirissä on sekä sellainen joka palasi Suomeen monen ulkomaanvuoden jälkeen, että yritystoiminnan lopettamaan joutunut. Edellisellä meni tukien saamiseen pari viikkoa.

Jälkimmäinen teki vastuullisesti, lopetti firmansa ennen konkurssia kun huomasi että ei kannata, neuvotteli pankin kanssa yrityksen veloista (n 30 000) ja meni palkkatöihin. Alkuun teki raskasta ja huonosti palkattua työtä, mutta n viidessä vuodessa sai maksettua yritystoiminnan velat. Koko ajan säilytti luottotiedot ja maksoi asuntolainaa, vaikka ensi vuodet oli todella tiukkaa.

Jos hän olisi menetellyt tyhmästi ja antanut kaiken vaan mennä ulosottoon ja ottanut pikavippejä vielä päälle, summa olisi ulosotossa kaksinkertaistunut, luottotiedot ja koti menneet. Luultavasti puoliso olisi kyllästynyt, sitten voisikin "sijoittaa" toimeentulotuen keppanaan ja huutaa palstoilla, miten kukaan ei ymmärrä yrittäjän ahdinkoa, yhyy.

Aika monen köyhän taustalla on silkkaa haluttomuutta maksaa omia velkoja, ei tehdä mitään, jottei vaan ulosotto saisi mitään. Siinä samalla sitten pilataan elämää paljon enemmän kuin jos olisi vaan maksanut, eikä yrittänyt vältellä. 

Tässä on yksi laskelma, tosin ajatusleikki omasta elämästä, miten vaipuisimme köyhyyteen jos jäisimme työttömäksi puolison kanssa.

Tausta: asumme maalaiskaupungissa, vakituisen työni vuoksi asettunut tänne aikoinaan. Puolisolla työmatka 80km jo nyt. Yhteishuoltajuus lasten kanssa ex-puolison kanssa, 2 lasta. Lasten vuoksi emme voi esim päättää muuttaa 400km päähän (ja sairasta olisikin ehdottaa että työn vuoksi ihminen joutuisi luopumaan lapsistaan).

Sähkö: pelkkä siirron perusmaksu 30 euroa kk ,alhaisin mahdollinen perusmaksu + siirtomaksut ja sähkölaskut

Eli ensin työttömänä lähtisi toinen auto joten menoista pois heti 300 euroa. Ongelma että lainaa voisi jäädä maksettavaksi mutta se olisi ehkä muutaman kuukauden ongelma.

Pakolliset menot siis 705 euroa ilman sähkönsiirtoa ja kulutusta, ruokaa, omia vakuutuksia. Teoriassa siis kuvitellaan että käytämme sähköä minimaalisesti ja lämmitämme puilla, sähkölasku tulisi tuohon päälle talviaikana 100e/kk ja kesällä 20e/kk joten lasketaan keskimäärin 60e/kk

Kaksi työtöntä saa peruspäivärahaa sen 1000 euroa yhteensä käteen.Lapsilisät menee toiselle huoltajalle. Toimeentulotuen raja ei alitu kun laskee työttömyysetuudet bruttona,sekä ottaa huomioon omaisuuden (talo+maa alueet)

Puhelinta ja nettiä jos halutaan käyttää ruokaan ja bensaan jäisi vaan ehkä 180euroa.

Yksi auto pakko olla koska kylälle 20km. Landelle muutettu alunperin työpaikan vuoksi joka lähellä ja vaatii autonkäyttöä.

Talon kaupaksi meneminen ei-tappiolla voisi viedä vuosia, laina ei ole tuloihin ylimitoitettu.

Joutuisin luopumaan tapaturma-ja matkavakuutuksista. Hyvästi hammaslääkärissä ja lääkärissä käynnit, se on sen 20-45euroa/ kerta.

Työttömyys voi koskettaa ketä tahansa ! Suomessa on muitakin ihmisiä kuin kasvukeskuksissa eläjät ja näitäkin ihmisiä tarvitaan. Teemme työtä josta tekin kasvukeskuksissa eläjät hyödytte. Jonkun se työ on tehtävä ja elämä sinne kasvukeskuksen ulkopuolelle perustettava. Oletteko miettineet sitä? Solidaarisuutta työttömiä ja köyhyyttä kokevia kohtaan.

Hieman taidat pyöristää menoja ylöspäin. Puhelimen datayhteydellä saa jo 12 e/kk. Siitä jo 30 e lisää ruokaan.

Jätemaksu 10 e/kk sisältää kuinka monta tyhjennystä? Kompostoi ja kerää muovit, jäteastiaa ei tarvitse tyhjentää kuin muutaman kerran vuodessa.

Lasten toinen vanhempi joutuisi myös maksamaan elatustukea. Lapset kuitenkin puolet viikosta teillä, joudutte kuskaamaan kouluun ym.

Miltä operaattorilta saa noin halvalla puhelu- ja nettipaketin?

Olisiko Moi:lta? Siellä on tällä hetkellä halvimmat, ellei sitten satu saamaan muilta suuremmilta firmoilta jonkun loistodiilin.

Vierailija
476/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkatöissä ollessani säästin sekä nykyisin säästän työmarkkinatuesta. Pari muuta kikkaa on sellaisia joista en tässä kirjoita, niistä tullut suurin osa säästöistä. Nämä minun säästöt eivät näy missään, sillä muuten en saisi toimeentulotukea.

Niin, kyllä mäki säästäisin noista tuloista jos sais tt-tukea tai asumistukea. Koitapa säästää pelkästä työmarkkinatuesta!

Vierailija
477/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kyllä mäki säästäisin noista tuloista jos sais tt-tukea tai asumistukea. Koitapa säästää pelkästä työmarkkinatuesta!

No oma moka jos niitä ei osaa hakea.

Vierailija
478/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole, en ole oikeutettu niihin. En ole osannut piilottaa säästöjäni, ehkä pitäisi jos se kerran sallitaan.

Vierailija
479/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole, en ole oikeutettu niihin. En ole osannut piilottaa säästöjäni, ehkä pitäisi jos se kerran sallitaan.

Ai, no sitten, anteeksi. On totta että jos säästöt näkyvät niin silloin noita tukia ei saa. :/

Vierailija
480/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida ihan ymmärtää millaista on elämä haja-asutusalueilla. Tuo jätemaksu on kunnallinen jätemaksu joka on 120euroa/vuosi. Se ei sisällä yhtään roska-astian tyhjennystä koska siellä missä me asumme, ei ole mahdollista saada omaa roska-astian tyhjennystä ja viemme jätteen kunnalliseen jätepisteeseen 4km päähän. Siellä ei muuten ole biojätteen, muovin tai kartongin lajittelua! Meillä on oma komposti ja muovi&kartonki viedään 40km päähän.

Että tervetuloa ulos sieltä kuplasta! :)