epävakaa persoonallisuushäiriö vs. erityisherkkyys
Kommentit (65)
Erityisherkät on varmasti taipuvaisempia uupumukseen suuren työtaakan alla
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla erityisherkillä ei ole aistiyliherkkyyttä. Erityisherkissä on myös ekstroverttejä ihmisiä, he eivät kaikki ole ujoja. Ujous ei välttämättä ole erityisherkkyyttä. Erityisherkkyyden pääasia on tunteiden sekä negatiivisten että positiivisten imurointi ympäristöstä siten, että kuormittuu tästä tunnetaakasta. Erityisherkkä ihminen on usein myös intuitiivinen, jotkut jopa kykenevät selvännäköön. Olen itse erityisherkkä. Kuormittuneisuus työelämässä on pahin ongelmani. Olen kuitenkin pystynyt sitä työelämää kohtuullistamaan. En tee kokoaikatyötä enää. Muuten erityisherkkyyteni on pahentunut joiltain osin ikääntyessäni.
"Erityisherkkä ihminen on usein myös intuitiivinen, jotkut jopa kykenevät selvännäköön" ei tuohon kykene edes ennustajaeukko. Erityisherkkä on parempi tunnistamaan signaaleja toisista ihmisistä, siis sanatonta viestintää.
Olen havainnut että erityisherkäksi itsensä diagnosoinit pakenee " herkästi" kaikista " velvollisuuksistaan. Kun en jaksa, enkä voi kun olen erityisherkkä jne. Mieluummin makaa kotona kun haluaa tehdä työtä josta saisi palkkaa. Kun ei voi ottaa vastaan työtä koska on erityisherkkä. Aika rasittavaa.
Jos selittäisit tämän psykiatrille, saisit diagnoosin psykoosipiirteisestä persoonallisuushäiriöstä.