epävakaa persoonallisuushäiriö vs. erityisherkkyys
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Erityisherkkä millä tavalla? Tunteiltaan vai esim. erityisherkkä valoa/hajuja kohtaan? Erityisherkkyyttä voi esiintyä esim autismin kirjoilla olevilla ihmisillä tai jos muuten kehittynyt hyvin herkät haju/maku/näkö/kuuloaistit. Epävakaa persoonallisuushäiriö keskittyy taas enemmän tunnepuoleen (ja kykenemättömyyteen kontrolloida tunteitaan) ja vuorovaikutukseen lähipiirin kanssa. Erityisherkkä ihminen ei välttämättä käyttäydy huonosti, taas lähes aina epävakaa persoonallisuuden omaava henkilö käyttäytyy, paitsi jos hän on saanut paljon terapiaa.Pskanmarjat. Olen adhd-autisminkirjolla, erityisherkkä ja epävakaa ja olen täysin kontrollissa tunteistani ja pinnani on hyvin pitkä siihen asti kunnes on ärsytetty tahallaan täysin äärimmilleen. Viha on luonnollista silloin kun tulee kaltoinkohdelluksi.
Eli et kykene täysin kontrolloimaan tunteitasi, vaan annat itsellesi aina luvan käyttäytyä huonosti muita kohtaan, kun koet,että joku on sinua kaltoinkohdellut (eli silloin, kun tunteet ottavat sinusssa vallan). Ja epävakaathan kykenee löytäämään tyhjästäkin syyn miksi joku on heitä kaltoinkohdellut.
Kuten tiedetään mm. Mongoloidismi on kromosomi häiriö. Kilpirauhasen toiminta kuin hormonit vaikuttaa. Nykyään saa hormoni korvaushoitoa . Kuin syömishäiriöt johtuu useimmin hormonitoiminnasta. Mikään järjen ongelma ei ole jos käy työssä maksaa elatusmaksut ja harrastaa liikuntaa vaikka joisi viina juhliessa kavereiden kanssa jos masentaa tai on jonkun lainen. Kuten monen miehen on oltava kuntosalilla koska työssä vaaditaan lihasvoimaa niin Johan siihen saattaa nainen löydä irvistelemään. Tai liikunnan puutteen takia joku kärsii oikein ruumiillisesti mikä on kiduttamista. Tai se että ihminen on erilainen kuukautisista kuin muuten sekin on hormoneista johtuvaa ja kipujen takia. Kuin alkoholin vaikutuksesta on hilpeä ja selvinpäin synkkä. Tai huumeissa heittää yli vertaa selvinpäin. Tai välillä itkettää välillä naurattaa. Ei kukaan muutu sellaiseksi kuin toinen haluaa . Kaikilla on oma identiteetti koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Neurologiset häiriöt = synnynnäisiä
persoonallisuushäiriöt = ei synnynnäisiä
Tai sitten menevät ristiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat kyllä ihan eri asioita. Toinen on persoonallisuuden häiriö, toinen hermostollinen (kuormittuu aistiärsykkeistä)
Persoonallisuuden häiriö ei oikeastaan tarkoita mitään. Monet pääongelmat ovat myös peräisin hornonitoiminnasta ja suolistosta, vaikka sitä eivät psykiatrit halua tunnustaa.
Kyllä ne taitaa kuule ihan traumat olla mistä johtuu...
Nämä kaikki vähän kulkevat käsi kädessä.
Täytyy muistaa tietää tarkasti mistä puhutaan, tässä ketjussa on monia asioita nyt jo sekaisin.
Traumatkin voivat olla hyvin kokonaisvaltaisesti vaikutuksessa ihmiseen.
Ylipäätänsä ihmisten liiallinen diagnosoiminen on vaarallista. Semmoiseen ei kannata ryhtyä. Lääkärit on sitä varten
Vierailija kirjoitti:
Neurologiset häiriöt = synnynnäisiä
persoonallisuushäiriöt = ei synnynnäisiä
Kaikilla meillä on oma neurologiamme ja persoonallisuuskin vaikuttaa. Persoonallisuushäiriö kehittyy kyllä elämässä jos sellainen kehittyy tai kehittyy ja tulee ongelmia. Kaikille ei ihan samalla tavalla tulekaan ja persoonallisuuden häiriöitä on hyvin paljon erilaisia vielä lisäksi.
Tunsin 5 vuotta henkilön, jolla on epävakaa persoonallisuushäiriö. Tai no, 5 vuotta repaleisesti.
Tuon kokemuksen jälkeen en halua olla yhdenkään epävakaan kanssa ystävä. Kuulostaa varmasti hirveältä, mutta sain itse hermoromahduksen tuon epävakaan takia. Hän löysi ihan mistä tahansa mitä tein aina jotain väärin. Jos vaikka lähetin ihan vaan heippakysymykset ja hymiön, niin hän alkoi syyttämään minua siitä, että olen sarkastinen häntä kohtaan sen hymiön muodon takia. Toisaalta taas hän oli sitten sellainen super kiva ja huomaavainen, kunnes sitten alkoi taas tuo ihan tyhjästä oleva viha (lähes aina juuri tuollaisesta "miksi piilovittuilet lähettämällä mulle hymiön?!"). Se oli ihan kamalaa.
Erityisherkät saattavat olla välillä tunteellisia, mutta yksikään tuntemistani ei ole koskaan käyttäytynyt musta valkoisesti minua kohtaan. Tai että heidän tunteet heittelisi rajusti puolelta toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa. Tapailemani mies sanoo itseään erityisherkäksi mutta minusta hän vaikuttaa epävakaalta. Esimerkkejä:
-raivostuu pikkuasioista (miehen mielessä asiat saavat kummallisia mittasuhteita)
-mielialat vaihtelevat todella nopeasti
-lyhyt pinna
-ei pysty tekemään töitä koska sidosryhmien ihmiset ovat hänen mielestään liian ärsyttäviä (=pinna palaa)
-suuttuessaan väkivaltainen, menee täysin pois tolaltaan
Mies on kyllä herkkä mutta minä en näkisi herkkyyttä kaikessa muodossaan pelkästään positiivisena asiana. Harkitsen suhteen päättämistä miehen "erityisherkkyyden" vuoksi.
Huh, huh, tämä henkilö on vaarallinen. Näillä, joilla menee pinna ja jotka pimenee, kykenevät mihin vaan. En ole itse onneksi koskaan joutunut tuollaisen henkilön kanssa suhteeseen. Olen päässyt helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Netistä pongattua:
Erityisherkkyys on luonteenpiirre, jonka omaavat henkilöt aistivat ja tuntevat voimakkaasti esimerkiksi kivun, hajut, äänet, melun, valoisuuden, tunnelman, avoimen tilan sekä omat ja muiden tunteet. He pohtivat myös enemmän kaikkea ympärillä tapahtuvaa ja reagoivat herkästi ärsykkeisiin.
Varmaan yksilöllistä. Toisilla ei ole esim. kivun, hajut, äänet, melun, valoisuuden, tunnelman, avoimen tilan "aistimuksia".
Se liittyy tavallaan piirteisiin kyllä mutta herkistyminen tulee psyykkisistä asioista. Siksihän nämä herkistymisetkin tulevat osaksi ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätänsä ihmisten liiallinen diagnosoiminen on vaarallista. Semmoiseen ei kannata ryhtyä. Lääkärit on sitä varten
Lääkäritkin tekevät sitä liikaa, koska mielen diagnoosit ovat leimaavia myös fyysisellä puolella.
.
👋 aina ajankohtainen aihe /
vanhempi ketju vuodelta 2019.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa. Tapailemani mies sanoo itseään erityisherkäksi mutta minusta hän vaikuttaa epävakaalta. Esimerkkejä:
-raivostuu pikkuasioista (miehen mielessä asiat saavat kummallisia mittasuhteita)
-lyhyt pinna
-ei pysty tekemään töitä koska sidosryhmien ihmiset ovat hänen mielestään liian ärsyttäviä (=pinna palaa)
Mies on kyllä herkkä mutta minä en näkisi herkkyyttä kaikessa muodossaan pelkästään positiivisena asiana. Harkitsen suhteen päättämistä miehen "erityisherkkyyden" vuoksi.
Huh, huh, tämä henkilö on vaarallinen. Näillä, joilla menee pinna ja jotka pimenee, kykenevät mihin vaan. En ole itse onneksi koskaan joutunut tuollaisen henkilön kanssa suhteeseen. Olen päässyt helpolla.
Kun puhutaan luoteenpiirteistä tai persoonaallisuushäiriöistä niin siinäkin menee raja onko ns. hyvätahtoinen tai pahatahtoinen
Erityisherkät on yleensä sydämmellisiä ja auttavaisia (hyvätahtoisia), narsisteja voi olla (paha/hyvä), psykopaatit yleensä (paha)
Vierailija kirjoitti:
-lyhyt pinna
Herkkyys ja ihmisen hyvyys on kaksi eri asiaa. Etenkin herkät miehet on hankalia. Kun herkkä mies kilahtaa, ei ole kenelläkään kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäritkin tekevät sitä liikaa, koska mielen diagnoosit ovat leimaavia myös fyysisellä puolella.
"mielen diagnoosit". Onko unihäiriöt esim. uniapnea ns. mielen vai fyysinen vaiva? Vähän kai molempia
Kaikilla erityisherkillä ei ole aistiyliherkkyyttä. Erityisherkissä on myös ekstroverttejä ihmisiä, he eivät kaikki ole ujoja. Ujous ei välttämättä ole erityisherkkyyttä. Erityisherkkyyden pääasia on tunteiden sekä negatiivisten että positiivisten imurointi ympäristöstä siten, että kuormittuu tästä tunnetaakasta. Erityisherkkä ihminen on usein myös intuitiivinen, jotkut jopa kykenevät selvännäköön. Olen itse erityisherkkä. Kuormittuneisuus työelämässä on pahin ongelmani. Olen kuitenkin pystynyt sitä työelämää kohtuullistamaan. En tee kokoaikatyötä enää. Muuten erityisherkkyyteni on pahentunut joiltain osin ikääntyessäni.
Vierailija kirjoitti:
Kuten tiedetään mm. Mongoloidismi on kromosomi häiriö. Kilpirauhasen toiminta kuin hormonit vaikuttaa. Nykyään saa hormoni korvaushoitoa . Kuin syömishäiriöt johtuu useimmin hormonitoiminnasta. Mikään järjen ongelma ei ole jos käy työssä maksaa elatusmaksut ja harrastaa liikuntaa vaikka joisi viina juhliessa kavereiden kanssa jos masentaa tai on jonkun lainen. Kuten monen miehen on oltava kuntosalilla koska työssä vaaditaan lihasvoimaa niin Johan siihen saattaa nainen löydä irvistelemään. Tai liikunnan puutteen takia joku kärsii oikein ruumiillisesti mikä on kiduttamista. Tai se että ihminen on erilainen kuukautisista kuin muuten sekin on hormoneista johtuvaa ja kipujen takia. Kuin alkoholin vaikutuksesta on hilpeä ja selvinpäin synkkä. Tai huumeissa heittää yli vertaa selvinpäin. Tai välillä itkettää välillä naurattaa. Ei kukaan muutu sellaiseksi kuin toinen haluaa . Kaikilla on oma identiteetti koulutus.
Hyviä nämä syväanalyysit. Aplodien arvoinen suoritus vaikka ei täysin samaa mieltä tarvitse ollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"mielen diagnoosit". Onko unihäiriöt esim. uniapnea ns. mielen vai fyysinen vaiva? Vähän kai molempia
Voi olla kumpaa vain, mutta tuo ei ole niin leimaava muutenkaan. Vanhat läpisairastetut masennuksetkin sen sijaan kaivetaan helposti esiin, vaikkei liittyisi murtuneeseen varpaaseen mitenkään. Ja persoonallisuushäiriödiagnoosi on ikuinen, vaikkei olisi oireita.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla erityisherkillä ei ole aistiyliherkkyyttä. Erityisherkissä on myös ekstroverttejä ihmisiä, he eivät kaikki ole ujoja. Ujous ei välttämättä ole erityisherkkyyttä. Erityisherkkyyden pääasia on tunteiden sekä negatiivisten että positiivisten imurointi ympäristöstä siten, että kuormittuu tästä tunnetaakasta. Erityisherkkä ihminen on usein myös intuitiivinen, jotkut jopa kykenevät selvännäköön. Olen itse erityisherkkä. Kuormittuneisuus työelämässä on pahin ongelmani. Olen kuitenkin pystynyt sitä työelämää kohtuullistamaan. En tee kokoaikatyötä enää. Muuten erityisherkkyyteni on pahentunut joiltain osin ikääntyessäni.
Kommentissa oli järkevyyden siemen
Minä olen mielestäni erityisherkkä. Olen empaattinen ja liikutun esim musiikista, kirjoista, elokuvista helposti ja olen luova, opiskellut luovaa alaa ammatiksikin. Aistiyliherkkyyttä on ollut lapsesta asti. En jaksa pitkiä ja intensiivisiä sosiaalisia tilanteita ilman palautumista yksikseni, vaikka muiden ihmisten seurasta nautinkin. En siis ala raivoamaan, väsyn vain ja kotona on sitten latauduttava. En ole vaikea ihminen, olen reilu ja ystävällinen tyyppi. Luultavasti nämä tuntemasi ihmiset ovat jotain muuta kuin erityisherkkiä.