Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetysgurut! kysymys teille kokeneimmille!

Vierailija
22.05.2006 |

miksi ihmeessä vauva syö puolen tunnin imetyksen jälkeen vielä pullosta 70ml?

ja saman verran syö pullosta vaikka ei olisi saanut tissiä. voisi luulla, ettei maitoa tule tarpeeksi, muttakun sitä tulee!

ei tarvitse kuin kevyesti puristaa, niin maitotipat valuu! myös imetyksen lopussa, maito ei siis lopu kesken, ja sitä tulee riittävästi.

mutta miksi ihmeessä silti korviketta menee ja vauva jää nälkäiseksi? voiko se äidinmaito olla niiiiin sulavaa, että se sulaa heti mahasta ja jää nälkäinen tunne?

vai voiko maitoni olla vain onnetonta, liian vähärasvaista tai jotain?

ei ole kiva turhaan aina lämmitellä pulloja, kun sitä omaa maitoakin riittäisi..vauva ei vaan jaksa imeä kaikkea.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuon ikäisen imutekniikka ja teho on vielä kehittymätön!! sekin vaikuttaa siihen ettei hän jaksa kauaa imeä tai kovin tehokkaasti.

Se asia muuttuu ihan seur kuukaudne aikana. Alle 2kk ikäiselle on tyypillistä viihtyä rinnalla 1-3h välein+tehoimun kaudet 3vko, 3kk, 5-6kk i´issä hyvä muistaa! Joten anna imeä ja vaihtele rintaa ja jos ilmavaivoja ilmenee niin imetä 2-3x peräkkäin samasta rinnasta niin saa rasvaisempaa takamaitoa enemmän, se kevyempi etumaito aikaansaa ilmakuplia suolistoon.

-7-

Vierailija
22/34 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yrittää imettää monta viikkoa ja silti vauva tuntuu aina jäävän nälkäiseksi, kannattaa toki harkita vakavasti korvikkeen antamista. Ja nopeamminkin, jos esimerkiksi vauvan paino ei kasva tai vaippoja ei kastu tarpeeksi.

Mutta on täysin normaalia, että vauva imee pari päivää tavallista tiheämmin. Sitten vähän ajan päästä tilanne taas normalisoituu. Kun ne muutamat päivät jaksaa, sujuu imetys yleensä jo taas paljon helpommin kuin pulloruokinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista että vauvalla on KOKO suu täynnä rintaa! Parhaiten saa oikein kun vähän härnäät rinnalla, purista vähän maitoa esiin ja kun vauva hamuaa ja availee suuta niin tunge koko nänni suuhun!

Älä anna ottaa alkuun ihan vähän nännistä itse. Isompana osaa ottaa asennon.

Jos pidät rinnan alapuolelta kiinni (mitä mää tein vielä toisen lapsen aikana) niin se itseasiassa vetää rintaa pois vauvan suusta -sun ei tartte pitää rinnasta kiinni MITENKÄÄN -vauva ei kuole sinne alle!!

Vierailija
24/34 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitin että jokainen äiti tietää omat voimavaransa ja jotkut eivät jaksa edes sitä muutaman päivän unetonta / stressaavaa jaksoa.

t. 17 joka väsytti itsensä turhaan vauvan syömisten takia (puoli vuotta meni toipuessa siitä sitten) joo ja maito loppui, koska äiti ei saanut riittävästi unta ja ravintoa, jotta maitoa olisi tullut..

Vierailija
25/34 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aihevapaa??? saan varmasti vastailla ihan mihin huvittaa!

Vai vielä luovuttaja!!! Tuollaisten kaltaistesi takia meidän perhe-elämä meni ihan persiilleen..

No ei mene toista kertaa, sen verran on toi itseluottamus ja tuntemus kasvanut tuon " laiskuuden" ja sairaalajakson aikana...

t. 17

Vierailija
26/34 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi painua vittuun mielipiteineen!

Vierailija
27/34 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, siis pulloon vauva oppi, koska syntyi pienenä (2800g) ja maito nousi vasta 5 päivää synnytyksestä, oli siis pakko antaa pullosta sen aikaa. sitten kun maito nousi, se todellakin nousi! vauva meinasi hukkua maitosuihkuun. ja tietenkin meni ilmaa mahaan.. ja nyt kun maidontuotanto on tasaantunut, on tämä ongelmana..

huoh, miten voi olla näin ongelmallista luonnollinen asia..

ja todellakin tahdon imettää! osittaisimetys on tällä hetkellä se mihin pyrin, siis että vauva ottaisi pullosta vain sillon tällön, kun itse nukun tms. ei tietenkään päivittäin, mutta joskus...

panostan kyllä imetyksen onnistumiseen niin hyvin kun voin, mutta toisetkin lapset kaipaavat huomiotani! en voi vaan heitä ja heidän tarpeitaan unohtaa ja imettää tuntikausia.

miten te muut olette ratkaisseet ongelman pienet lapset ja pikkuvauvan imetys?

ja isä kyllä hoitaa kodin ja lapset kun on kotona, mutta joka päivä on se 8 tuntia töitä..

ap

Vierailija
28/34 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

annat vauvan imeä rintaasi hetken. Sen jälkeen kuvittelet, että vauva on kylläinen 3-4 tuntia.

Varmaankin äidiltäsi. 70-luvullahan annettiin maitoa 3-4 tunnin välein, huusipa vauva tai ei.

Nykyään pitäisi olla jo tietoa, että vauva voi imeä puolen tunnin väleinkin. Joskus jopa on vain rinnalla ja välillä torkkuu.

Vauva ei ole sellainen nukke, jollaisen sen haluaisit olla. Se on arvaamaton pieni ihminen, joka kasvaa koko ajan.

Lue imetyksen eduista hampaille, lihavuuteen, immunitetttiin.

imetystukilista on oiva apu

Vierailija
29/34 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

niin, siis pulloon vauva oppi, koska syntyi pienenä (2800g) ja maito nousi vasta 5 päivää synnytyksestä, oli siis pakko antaa pullosta sen aikaa.

Tämä on ihan ymmärrettävää, mutta tuollaiseen tilanteeseen liittyy suuri riski siihen, että vauva mieltyy pulloon (josta saa maidon helpommalla) niin paljon, että ei enää suostu imemään rinnasta. Tuolle synnytyksen jälkeiselle tilanteelle ei tietenkään voi mitään, mutta nyt tässä vaiheessa kannattaisi kyllä jättää pullo joksikin aikaa täysin pois, jos haluat imetyksen ylipäänsä onnistuvan, kun kerran vauva muutenkin jo tuntuu pitävän pullosta enemmän kuin rinnasta.

ja todellakin tahdon imettää! osittaisimetys on tällä hetkellä se mihin pyrin, siis että vauva ottaisi pullosta vain sillon tällön, kun itse nukun tms. ei tietenkään päivittäin, mutta joskus...

Suosittelisin kuitenkin, että ensin panostaisit siihen, että saat täysimetyksen sujumaan. Kun se sujuu kunnolla, voi vauva sitten juoda välillä maitoa pullostakin ilman, että riski rinnan hylkimiseen on kauhean suuri. Mutta jos nyt tässä vaiheessa annat välissä rinnasta ja välillä pullosta ja vauva on jo selvästi mielistynyt pulloon enemmän, ei hän todennäköisesti kohta suostu juomaan rinnasta ollenkaan, jos et pidä jonkin ajan täydellistä pullotaukoa.

panostan kyllä imetyksen onnistumiseen niin hyvin kun voin, mutta toisetkin lapset kaipaavat huomiotani! en voi vaan heitä ja heidän tarpeitaan unohtaa ja imettää tuntikausia.

miten te muut olette ratkaisseet ongelman pienet lapset ja pikkuvauvan imetys?

Olen ollut kahdesti vastaavassa tilanteessa. Yritin tehdä isompien kanssa jotain sellaista, jota voi tehdä myös imettäessä. Esimerkiksi lukea heille kirjoja. Isommat voivat myös tehdä esim. palapeliä ja heitä pystyy auttamaan samalla kuin itse imettää. Ja nyt kun lämpimät ilmat tulevat, niin vauvaa voi imettää ulkona samalla kuin isommat leikkivät.

Vierailija
30/34 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja millä perusteella väität, että pidän vauvaani nukkena?

juuri sinunkaltaisten idioottien takia imetyksestä luovutaan niin herkästi! sinä et neuvonut mitenkään, arvostelit pelkästään!

jos osaisit lukea kunnolla, niin väännän rautalangasta:

- vauva syö rinnalla puoli tuntia, joskus tunnin, SEN JÄLKEEN ITSE LOPETTAA! vai pitäisikö väkisin tunkea tissi suuhun kun vauva nukkuu?

- syötän niin usein kun vauva pyytää, JOS JÄÄ NÄLKÄISEKSI NIIN SAA PULLOSTA.

mikä oli vaikea ymmärtää?

Vierailija
31/34 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja heidän vauvat ovat suostuneet myös pullo/tissi yhdistelmään. ehkä sen takia kuvittelin, että omatkin vaavit oppisivat...

mutta joo, yritän nyt jättää sen pullon, ja tapella tissin kanssa..onhan se nyt kuitenkin naurettavaa, kun omaa maitoa tulee, että korviketta syö..:)

taitaa olla vaan tämä vauva melko itsepäinen..:)

ap

Vierailija
32/34 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta (jollei jo ole) tulevaisuutta varten sellanen mistä tulee vähän samaan tyylin ku rinnasta. Joutuu kuitenki tekemään jonku verran töitä, ei vaan valu suuhun.

Vierailija
33/34 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut siis imetys on semmonen kokonaisuus! :)

Ootko sää lukenu aiheesta kuinka paljon? Mää onnistuin sitkeellä tuputtamisella, sillä että nauttii yhdessäolosta vauvan kanssa ja tarkistaa asentoja.

Mulle on sanottu että vauvan ei tartte roikkua tuntia rinnalla, eikä lapset sitä ole tehnytkään. Imuntarve voi olla kova, mutta äidin rinnat voi olla huvitutti. Se että vauva on tunnin rinnalla ei tarkoita että vauva söisi sen ajan. Esikoiseni söi laitoksella tuttia, sairaanhoitaja ehdotti sitä kun lapsi huusi niin ettei koko osasto saanu hiljasuutta ja mulla nousi maito viikko synnytyksestä. Korviketta annoin iltasin. Mulle neuvolassa sanoi terkka että joskus imetys voi kestää muutaman kuukauden onnistuakseen, se saatto antaa sitkeyttä jaksamiseen..

Kakkonen ei sitten syöny tuttia ekaan puoleen vuoteen. Molempia olen imettänyt. Esikoisesta tulin uudestaan täysimetyksestä huolimatta raskaaksi 4 kk synnytyksestä ja kakkosta imettelen nyt 7 kk mennyt. Molemmista olen luovuttanut ylimääräset maidot sairaalaani.

Mulla on toi uhmis-ikänen mutta kun tekee selkeet säännöt, talon turvalliseksi niin pitäis onnistua. Anna lasten osallistua vauvanhoitoon ja hellimiseen. Huomioi muitakin lapsia ja nauti imettämisestä!

Vauva huomaa stressaamisesi ja kierre on valmis.

Mää olen itte tehnyt omien daisareitteni kanssa niin että kun maitoa tulee, ja sitten tarjonta on ylikierroksilla ennenkö määrä tasaantuu että nappaan vähän pois niin vauvan on helppo niellä, sitten imetän ja otan loput pois pumpulla. Ylimääräset luovutan pois.

Jos sulla tulee maitoa kovin paljon niin en voi uskoa että lapsi tarvitsee maitoa.

Vierailija
34/34 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-- väsymyksestä ja/tai

-- ilmasta vatsassa!

Mäkin kuvittelin että vauva on vielä nälkäinen kun alkoi huutaa heti syötön jälkeen. Mutta sitten opinkin, että se useimmiten johtui ihan väsymyksestä. Tuon ikäiset vauvat yleensä lopettavat sen " itsekseen nukahtamisen" (kun heidät voi vain laittaa esim. sohvalle ja siihen nukahtavat) ja voivat tarvita sun apua nukahtaakseen ja nukkuakseen kunnon päikkärit!! Meillä tuossa iässä vauva jaksoi olla valveilla max 1½ h ja sitten nukutin vauvan vaikka väkisin ja nukkui taas sen 2-3 h. Päivän aikana nukkui siis 3 pitkät päikkärit ja valvoi välillä vain sen 1-1½ h. Mä nukutin vauvaa ihan vaunuissa ulkona, pakkasin tiukkaan kapaloon ja tutti suuhun.

Mä uskalsin alkaa käyttää tuttia kun imetys muuten sujui hyvin. Vähän sitä arkailin kun ajattelin että se pilaa imuotteen mutta kun meillä ei muuten ole pulloakaan käytössä niin uskalsin ottaa tutin.. Kummasti rauhoitti vauvaa!

Lisäksi se, että vauva saisi röyhtäistyä on tosi tärkeää. Ainakin tämä meidän kolmonen huutaa kuin syötävä jos ei saa sitä ilmaa pois. Kun se sitten poistuu niin vauva taas rentoutuu ja on rauhallinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi