Voiko olla totta että 5 henkinen perhe käyttää ruokaan vain 21€ per päivä?
Kommentit (36)
Se riippuu niin monesta asiasta. Eräät laskevat "ruokalaskuun" myös päivittäistavarakaupasta ostetut hygieniatarvikkeet ym. Joillakin on omia tarvikkeita pakastimessa ja ruokakaapissa, toiset taas ostavat kaupasta ihan kaiken. Joissakin perheissä syödään päivittäin koulussa, päiväkodissa, jossakin työpaikan luonasruokaloissa eikä niitä lasketa ruokakuluihin. Toisissa perheissä taas ostetaan ja maksetaan jokainen suupala kaupasta.
Meillä menee n 20e ja pöydässä 3-5 henkeä (17v + aikuisia). Tuossa myös hygieniatuotteet mukana, eipä niistä päivää kohti tule edes euroa.
Kotitoimistolla ollaan joten 2 syö arkisin myös lounaan kotona, teini koulussa.
Minkä ikäisiä? Lapset vauvoja ja taaperoita vai urheilevia teinejä? Ja onko laskussa pelkkä ruoka vai myös kaikki kukkamullasta hammasharjoihin kuten meillä?
Meillä menee 50 € vähintään per päivä, kaksi aikuista.
Kokonainen kaali, 5pkt nuudeleita, kilo porkkanoita, paketti soijarouhetta eivät maksa paljoa ja syntyy ihan superherkkuruokaa, soijarouheusya monelle kuukaudelle ja kaalista sekä porkkanoista parille päivälle. Päälle kaurahiutaleet ja hedelmiä aamu- sekä välipaloille, ei näillä eväillä päästä edes sinne 20 euroon per päivä.
Vierailija kirjoitti:
Kokonainen kaali, 5pkt nuudeleita, kilo porkkanoita, paketti soijarouhetta eivät maksa paljoa ja syntyy ihan superherkkuruokaa, soijarouheusya monelle kuukaudelle ja kaalista sekä porkkanoista parille päivälle. Päälle kaurahiutaleet ja hedelmiä aamu- sekä välipaloille, ei näillä eväillä päästä edes sinne 20 euroon per päivä.
No meillä oli eilen grillattuja ribsejä (7€ kilo), panzanellaa ja sekasalaattia, paistettuja uusia perunoita.
Aamiaiseksi puuroa/smoothieta, kahvia. Lounaaksi riitti voileivät. Illalla rahkaa. Tytär oli paistanut keksejä joten niitä kahvin kamssa.
Meillä ei mitääm rouheita ja korvikkeita syödä. Kaalilaatikkoa voisikin tehdä! Hintaa tulee n 5€ ja siitä syö 6-8 annosta
Vierailija kirjoitti:
mites ruokajuomat, rasvat, leipä, leikkeleet, vihannekset, mausteet, maitotaloustuotteet, jauhot, sokerit, munat, kahvi, tee...?
Kaikki vakiosälä mitä on aina kaapissa.
Kai sekin joskus ostetaan.
Mun mutsi ruokki aikoinaan 5 henkisen perheen arviolta 30-50 markalla päivässä, sekin arvio taitaa olla reilusti yläkanttiin.
Jotkut osaa ja jaksaa jos pakko on.
Vierailija kirjoitti:
Mun mutsi ruokki aikoinaan 5 henkisen perheen arviolta 30-50 markalla päivässä, sekin arvio taitaa olla reilusti yläkanttiin.
Jotkut osaa ja jaksaa jos pakko on.
Meillä oli myös 50mk/pvä 5 henkiselle perheelle (lapset koulu- ja tarhaikäisiä) 90 -luvulla. Ruokaa oli riittävästi mutta herkkuja ei ollut kuin vappuna ja synttäreillä. Ei ollut paino-ongelmia:)
3
Vierailija kirjoitti:
Sun käsitys superherkkuruuasta taitaa olla eri kuin mun.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa olla iso soijarouhepaketti, jos riittää viidelle useaksi kuukaudeksi.
Kyllähän nuo ainekset ovat ihan ok perusruokaa, mutta vaihtelua ja monipuolisuutta on oltava. Erilaisia vihanneksia ja juureksia mielummin kuin hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mites ruokajuomat, rasvat, leipä, leikkeleet, vihannekset, mausteet, maitotaloustuotteet, jauhot, sokerit, munat, kahvi, tee...?
Kaikki vakiosälä mitä on aina kaapissa.
Kai sekin joskus ostetaan.
Kahvi ja tee eivät ole välttämättömiä, mutta nuo muuthan ovat mausteita lukuunottamatta tosi halpoja kilohinnaltaan. Mausteita taas tarvitsee niin vähän, että parin euron pussi riittää kauan. Teeainekset ja yrtit voi kerätä myös luonnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä oli eilen grillattuja ribsejä (7€ kilo), panzanellaa ja sekasalaattia, paistettuja uusia perunoita.
Aamiaiseksi puuroa/smoothieta, kahvia. Lounaaksi riitti voileivät. Illalla rahkaa. Tytär oli paistanut keksejä joten niitä kahvin kamssa.
Meillä ei mitääm rouheita ja korvikkeita syödä. Kaalilaatikkoa voisikin tehdä! Hintaa tulee n 5€ ja siitä syö 6-8 annosta
Mistä miinuspeukut?? Paljon kasviksia, vähän lihaa, täysjyvää/kauraa, maitotuotteita ja marjoja?? Aivan ihanaa ruokaa.
Meitä on viisi, enkä osaa sanoa ihan tarkkaa summaa mitä meillä kauppaan menee. Mutta aika lähelle sen 600€ kuussa luulisin.
Ei kyllä osteta kaupasta aina ja kaikkea, eikä jääkaapissa tarvitse olla koko ajan kaikkea. Jos joku ketsuppi tai maito on loppu, ei se maailma siihen kaadu. Teen paljon ruokaa itse, hyödynnän pakastinta. Luulen, että se säästää jo jonkin verran. Lapset syö koulussa, pieni päiväkodissa (mutta en näe sitä säästöä koska ok-lasku on sen 300€ kuussa). Mies ottaa usein eväät töihin, minä aina.
Minä näen nämä kauppalasku-keskustelut vähän sellaisena, että kunpa useampi miettisi mitä sieltä oikeasti tarvitsee, ja että täytyykö kotona olla koko ajan kaikkea. Jos siis jotenkin häiritsee se, kuinka paljon kauppaan menee rahaa.
Miksi mää en käsitä näitä, että kaapeista löytyy kuivat aineet ja pakastimesta vaikka mitä. Kyllähän nekin pitää ostaa, ainakin meillä.
Kyllä se periaatteessa on mahdollista.
Varsinkin jos tarjouksia kyttää ja mm. leipoo itse.
Olen joskus suunnitellut 6-henkisen perheemme ruokabudjetin puristamista tuohon raamiin.
Itse olen yllättynyt siitä että usein ne terveellisimmät ruuat ovat niitä halvimpia. Esim. juurekset ja jauhot. Itse valmistan usein mm. kaura-ja mantelimaidon, leivon sämpylät, teen kaalilaatikkoa ja erilaisia terveyspirtelöitä. Itse tehdyt ranskikset ovat herkkiä. Öljyä menee vain pari ruokalusikallista. Pakastimessa on myös vielä itse kerättyjä marjoja ja sieniä. Äskettäin tein ison kattilallisen maa-artisokkakeittoa kermaan. Puutarhassa kun kasvaa maa-artisokkaa, ja niitä voi kaivaa sieltä keväästä syksyyn. Nokkosta saa kohta myös. Monena päivänä ruokalasku on 0 euroa.
Voi helpostikin.
Tiukimpina aikoina itse elätin 5 henkeä ja 2 koiraa 100 eurolla per viikko. Ja tähän sisältyi kaikki hygieniatuotteet yms sekä sellaiset tuotteet joita ei joka viikko tarvi ostaa (esim. jauhot, mausteet).
Tätä kesti pari vuotta, nyt on onneksi jo vähän helpottanut eikä tarvitse niin tarkasti laskea kaikkea. Mutta edelleen teen kaikki ruuat itse ja valikoin halvimpia tuotemerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun käsitys superherkkuruuasta taitaa olla eri kuin mun.
Kaalinuudelit, filippiiniläistä ruokaa, ihan todella hyvää. Soijarouheen voi korvata herkkusienillä tai tofulla ym. Kylkeen voi tehdä salaattia kurkusta, korianterista, sitruunasta ja seesaminsiemenistä.
147e viikko. Meillä 4 henkeä ja ei mene kun noin 100e viikko.