Tylyin maa missä olet käynyt?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Ranska, ainakaan Pariisissa ei juuri muihin törmännyt, kun ynseisiin ihmisiin. Todennäköisesti kuitenkin kyseessä minun mitätön ranskan taito ja heidän yhtä huono englanti.
Töö on ihan urbaanilegendaa, jota viljelee Pariisissa käymättömät tai itse jotenkin käytöksellään kohtelunsa aiheuttaneet. Itse kävin ekaa kertaa inter rail aikoinani Pariisissa kahdesti, enkä tuolloin osannut ranskaa. Myöhemmin olen vieraillut eri puolilla Ranskaa ja Pariisissakin osaten kielen perusteet ja aina on vastaanotto ollut ystävällistä ja kohteliasta.
Niin, paitsi kerran kun kyselin reittiä Seinen varrella, rouva huitoi kädellään suuntaa ja puhua posostti niin kiivaasti etten saanut selvää ja pyysin ystävällisesti hidastamaan puhettaan niin tokaisi minulle: "Hemmetin turistit, pysyisitte vaan poissa täältä!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäjä ja Puola
Puolassa olen tavannut matkoillani niin paljon ystävällisiä ihmisiä, vaikea ymmärtää miten olet saanut siellä tylyn vaikutelman.
Itse vastaan Viron ja Kiinan, niissä olen kohdannut jäätävää asiakaspalvelua.
Puolaa ihmettelen minäkin. Hienoja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Espanja, Barcelona. Ääritylyt paikalliset, jotka tekivät koko ajan selväksi että haluavat rahani mutta eivät minua sinne. Surkea ruoka, kalliit hinnat, surkea palvelu, ankea tunnelma, likainen kaupunki. No oli siellä palmuja, Gaudin arkkitehtuuria ja aurinko paistoi.
Ei kyllä koskaan enää ja jos joku joskus kysyy Barcelonan kokemuksiani niin teen parhaani, jotta paikasta jää vastenmielinen, eli oikeaan osuva, vaikutelma.
Mitä kummaa?! Barcelonahan on maailman paras kaupunki. Kaupunki, jossa on ihan kaikkea, mitä toivoa saattaa: muotiliikkeitä, käsityöläisiä, mrenrantaravintoloita, aurinkorantaa ihan keskustassa, museota, kirkkoja, teatteria, oopperaa, discoja, yökerhoja, konsertteja, tivoli, eläintarha, jalkapalloa, underground-kulttuuria, katutaiteilijoita ja paras mahdollinen joukkoliikenne.
Espanjalaiset, kautta maan, mutta etenkin katalaanit ovat erittäin ystävällisiä ja avuliaita, ei yhtään huonoa kokemusta kertaakaan vaikka parikymmentä vuotta siellä reissannut ja välillä asunutkin.
Kävitköhän missään muualla kuin La Ramblalla?
Vierailija kirjoitti:
Ranska, ehdottomasti!
Englantia puhuville ollaan niin monta kertaa oltu törkeän epäkohteliaita.
Keneltä kuulit vai luitko joltain keskustelupalstalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranska, ainakaan Pariisissa ei juuri muihin törmännyt, kun ynseisiin ihmisiin. Todennäköisesti kuitenkin kyseessä minun mitätön ranskan taito ja heidän yhtä huono englanti.
Töö on ihan urbaanilegendaa, jota viljelee Pariisissa käymättömät tai itse jotenkin käytöksellään kohtelunsa aiheuttaneet. Itse kävin ekaa kertaa inter rail aikoinani Pariisissa kahdesti, enkä tuolloin osannut ranskaa. Myöhemmin olen vieraillut eri puolilla Ranskaa ja Pariisissakin osaten kielen perusteet ja aina on vastaanotto ollut ystävällistä ja kohteliasta.
Niin, paitsi kerran kun kyselin reittiä Seinen varrella, rouva huitoi kädellään suuntaa ja puhua posostti niin kiivaasti etten saanut selvää ja pyysin ystävällisesti hidastamaan puhettaan niin tokaisi minulle: "Hemmetin turistit, pysyisitte vaan poissa täältä!"
Itse sanoisin Pariisissa asuneena että monet ihmiset on tylyjä kaikille. Ei vain turisteille. Ja kaikki pariisilaiset tunnustaa tämän. Monet jotka muuttaa maaseudulta tai pienemmistä kaupungeista sinne kokee kovan kulttuurishokin asian takia. Toki siellä on paljon mukavia ja ystävällisiäkin ihmisiä. Mutta oikeasti järkytyin omien kavereidenikin käytöksestä joskus. Eräskin pappa kysyi meiltä että milläs asialla me liikutaan heidän rappukäytävässä. Itse olisin ystävällisesti vastannut kenen kotiin ollaan menossa mutta kaverini vastasi että ei kuulu sulle.
Sen lisäksi että asuin siellä vuosia niin olen käynyt siellä myös turistina monta kertaa. Ihan tuurista kiinni minkälaista kohtelua saa.
Vierailija kirjoitti:
Turkki!! Ei ikinä enää että erehtyisin sinne kun Kreikka on ihan muuta.
Miksi kreikka liittyisi millään tapaa turkkiin? Toinen kansa on eurooppalainen ja toinen on tänne vaeltanut turko mongoolinen kansa. Osaatko sanoa kumpi on se eurooppalainen kansa?
Vierailija kirjoitti:
Ei tule millään mieleen kuin Suomi, ja sitä ei saanut vastata. No ei mikään sitten.
Suomea ei kyllä voita mikään. Olen asunut hetken Unkarissa ja viettänyt kuukaudet myös Usassa ja Malesiassa. Matkoilla olen käynyt Espanjassa, Tanskassa, Ruotsissa, Virossa ja entisessä Neuvostoliitossa. Missään ei tietenkään ole täydellistä, mutta paskimmat, kylmimmät ja muista piittaamattomimmat ihmiset on aivan ehdottomasti Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on samanlainen ilmiö kuin Suomessa, kun joku haukkuu töykeää helsinkiläistä tai tylyä kohteluaan niin usein paljastuu että se ylimielinen tyyppi onkin jostain muualta vastikään Helsinkiin muualta muuttanut. Tunnen montakin pariisilaista ja he ovat oikein kohteliaita ja hillittyjä, eivät raivoa turisteille eivätkä tylytä ventovieraita. Pariisiin muuttaneelta suomalaiselta sellaista voinee odottaa helposti.
Sveitsi ja Italia. Sveitsissä 2 viikon aikana vain ympäripäissään oleva mies jutteli minulle ja miehelleni, toisin kuin esim. Itävallassa, jossa ihmiset ystävällisiä.
Italia, v*ttuilevat ulkomaalaiselle, palvelu surkeaa ja ylimielistä.
Vierailija kirjoitti:
Kroatia
Oon aivan päinvastasta mieltä, todella mukavia oli paikalliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanja, Barcelona. Ääritylyt paikalliset, jotka tekivät koko ajan selväksi että haluavat rahani mutta eivät minua sinne. Surkea ruoka, kalliit hinnat, surkea palvelu, ankea tunnelma, likainen kaupunki. No oli siellä palmuja, Gaudin arkkitehtuuria ja aurinko paistoi.
Ei kyllä koskaan enää ja jos joku joskus kysyy Barcelonan kokemuksiani niin teen parhaani, jotta paikasta jää vastenmielinen, eli oikeaan osuva, vaikutelma.
Mitä kummaa?! Barcelonahan on maailman paras kaupunki. Kaupunki, jossa on ihan kaikkea, mitä toivoa saattaa: muotiliikkeitä, käsityöläisiä, mrenrantaravintoloita, aurinkorantaa ihan keskustassa, museota, kirkkoja, teatteria, oopperaa, discoja, yökerhoja, konsertteja, tivoli, eläintarha, jalkapalloa, underground-kulttuuria, katutaiteilijoita ja paras mahdollinen joukkoliikenne.
Espanjalaiset, kautta maan, mutta etenkin katalaanit ovat erittäin ystävällisiä ja avuliaita, ei yhtään huonoa kokemusta kertaakaan vaikka parikymmentä vuotta siellä reissannut ja välillä asunutkin.
Kävitköhän missään muualla kuin La Ramblalla?
Ja ihan parhaat kirpparit ja levykaupat!
Tosi mukavia paikalliset, komppaan edelllistä.
Asiakaspalvelu Pariisissa jakautuu kyllä joko todella ystävälliseen tai todella ala-arvoiseen. Itse pyrin olemaan ystävällinen kaikille, hymyilen, tervehdin jne. mutta tuolla ne asiakaspalvelijat, joiden palkka ei määräytynyt tippejen mukaan, vaikuttivat kyllä suhteellisen epäkohtelijailta. Perusrättikaupassa ei kukaan hymyillyt, ravintoloissa ollaan mielinkielin.
Ryss äm maa ja Epsanja. Epsanja (Manner) siksi kun ne ei puhu enkkua ja kiukuttelee vaikka yritän paskaa epsanjaa niille puhua. Roomassa ihmiset oli ihania! Ja mä en puhu italiaa, mutta kyllä mä jotenkin sain viestin perille.
Varmaan Egypti. Jotkut miehet ja naiset käyttäytyivät uhkaavasti valkoista länsimaalaista kohtaan vaikka oltiin pukeuduttu peittävästi. Oltiin kaukana perus turistimestoista.
KESKI :SUOMI. Immmeiset koko ajan naama norsunvidulla
Slovakiassa ei taida olla oikein muuta kuin Bratislava ja se on tylsin paikka, missä olen koskaan ollut. Olin varannut sinne kaksi yötä ja koko paikka oli nähty yhdessä illassa.