Kerrostaloelämän huono puoli on, että naapurit määräävät asumisen laadun
Kyllä minä voisin kerrostalossa viihtyä. Silloin kun on hiljaista, viihdynkin ihan hyvin. Mutta sitten nuo naapurit. Kovasti on meillä erilaiset elämänrytmit seinänaapurin kanssa, aamuyölläkin haluavat parvekkeelle mennä. Ja tupakkaa polttaa, totta kai. Eikä ole mikään vuokrayhtiö tämä. Ja kun heillä käy lapsiperhevieras, niin ovea käytävälle paiskotaan surutta ja lapset huutavat käytävällä kuin olisi heillä liekki pyllyssä. En ymmärrä.
Espoon Tapiolassa olen saanut viettää rauhallista kerrostaloelämää kahdessa eri paikassa. En tiedä, valikoituuko asukkaat paremmin tuollaiselle vähän paremman alueen maineessa olevalle aluelle. Länsi-Vantaalla olen asunut hiljaisessa talossa myös, mutta sitten myös vähemmän hiljaisessa (lapsiperhe naapurina). Tällä hetkellä asun Suomen ulkopuolella. Kerrostaloelämä tuntuu olevan aina kompromissi asumisen helppouden ja elämisen laadun välillä. Jonkun pitäisi luoda konsepti, että myydään HILJAINEN kerrostalo, jossa asukkaat sitoutuvat elämään NORMAALISTI. Eli toisiaan häiritsemättä. Minä olisin valmis sieltä huoneiston ostamaan.
Kommentit (118)
Asun 1970-luvulla rakennetussa kerrostalossa, jossa ei ole ollenkaan äänieristeitä. Kaikki äänet kuuluvat ihan selvästi seinien läpi. Eilen kello kahden aikaan yöllä sinne puoli kolmeen asti, kuului n@isen k*vaäänistä v*ihkintaa. V*tutti sitä kuunnella, en saanut nukuttua. Miksi sitä ei voi tehdä hiljempaa? Tuollaiset m*nä m*nä-a*inat v*ituttaa ihan suunnattoman paljon, eivät ajattele muita ihmisiä laisinkaan. Noloa ja vaivaannuttavaa kuunnella kenenkään s*ksisessioita. Muuten ei asia kiinnosta tippaakaan, mutta kun sitä joutuu kuuntelemaan yöaikaan, niin ei se todellakaan kivaa ole.
Laitan minäkin mielipiteeni krs-asumisesta. Olen asunut monessa sellaisessa läpi elämäni. Pahimmat muistot oli vantaan kulomäestä, missä alakerrassa asui sellainen juoppokööri että alta pois. Juomista oli niin arkena kuin vkloppunakin. Minä kävin kokopäivätyössä ja jotenkin sain vielä nukuttua, mutta se pelko oli kauheaa (olin silloin parikymppinen). Saatettiin tulla pimputtaa ovikelloa keskellä yötä, postiluukkua avattiin. Istuivat aina penkillä vastassa kun tulin töistä kommentoiden milloin mitäkin ostoskassia nyt satuin kantamaan. Vuoden verran jaksoin, sitten pääsin onneksi isompaan krs-taloon, täällä nyt on ollut monenlaista naapuria, hiljaisempaa mummoa ja sitten raivoavia teiniangsteja (potkii välillä rapun seiniä??) Mutta pääosin on hiljaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas tätä valitusta. Minulla ei ole ollut koskaan, missään minkäänlaisia ongelmia. Ehkä kerrostaloasuminen ei oikein sovi sinulle. Kyse on sinun ominaisuudestasi, ei muiden. Valitse sellainen asumismuoto mikä sinulle sopii. Mahtaakohan sopia mikään, koska kaikessa on puolensa.
No näinhän se tietysti on, että kun sinulla ei ole koskaan missään ollut minkäänlaisia ongelmia, niin se on ihan sula mahdottomuus, että kenelläkään muullakaan olisi.
Kuulut ilmiselvästi siihen porukkaan, joka aiheuttaa ongelmia muille. Kyse on sinun ominaisuudestasi, ei muiden.
Näin. Jos joku on äänekkäämpi kuin muut niin luonnollisestikaan tätä ei silloin haittaa muiden äänet, koska itse ylittää muiden äänet. Sitten vasta jos joku alkaa möykkäämään kovemmin kuin tämä "ei minua ole häirinnyt", niin alkaisi tätäkin häiritä. Esim. ei varmasti nämäkään asuisi missään kasarmin vieressä, missä suoritettaisiin jotain tykistöharjoituksia joka viikko.
Ei tykistö ammu kasarmilla.
Hiljaa siellä autistirivissä!
Pellet hiljaa ja perse pois ikkunasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun pitäisi luoda, muut metelöi ym. Ap vika on sinussa. Voit teettää samat työt myös omakotitaloon, niin asuminen on helppoa.
Ja taas tämä on "valitusta" ja "valittajassa" on vika ja hän on hullu. Ja muuta muualle ja lopeta valitus ja mene hoitoon ja ja ja ja....
Jo pelkkä öinen parvekkeella ramppaaminen voi tehdä naapurin elämästä helvetin. Ei kai se haittaa, jos ovi suljetaan ja kuljetaan hipihiljaa, eikä kantapää-astuta edestakaisin, eikä jymäytetä ovea heittämällä kiinni.
Ihan normaali nukkujakin herää näihin ääniin, takuuvarmasti, ellei ole sammunut. Ja tupakoiva kun sattuu vetämään tuota myrkyllistä ja haisevaa paskaa keuhkoonsa jopa 10 minuutin välein. Nuku siinä sitten.
(Meillä asui joku virolainen alakerrassa ja koko asuntomme haisi mahorkalle, vai mitä se nyt on, ihan kauhea katku. Kerran paloi pinna niin, että kopistin ison maton partsin kaiteen yli. Ei kuulu tyyliin, mutta joskus se mitta tulee täyteen. Seuraavaksi siellä jo käynnisteltiin jotain konetta (ei mikään keittiön yleiskone äänestä päätellen, vaan reilusti isomoottorinen). Kakarat myös pelasivat jalkapalloa sisätiloissa. Kylläpäs olikin mahtavaa meininkiä.
Onneksi päästiin pois. )
Yleensä tällaiset tyypit sitten itse koisaavat päivät, kun muut käyvät töissä erittäin väsyneinä.
Se musiikin luukuttaminen tai koiran räksytys eivät ole ainoat häiritsevät aspektit, on paljon näitä muitakin, joihin häirikkö voi itse vaikuttaa tapojaan naapuriystävällisemmiksi muuttamalla ja muita kunnioittaen.
Oma valinta on muuttaa kerrostaloon. On se kumma miksi ei muuta sellaiseen paikkaan missä näitä haittoja ei ole. Miten omista valinnoista voi syyttää muiden normaalia elämää? Minä olen asunnossani hiljainen, koska otan muut huomioon, mutta en oleta että muut ovat yhtä hiljaisia. Jos naapurissani on toistuvasti häiriöitä olen valinnut väärän talon. En tykkää asua nuorten, enkä eläkeläisten keskellä, enkä asukkaan.
En nyt ymmärrä mikä sun kommentin tarkoitus on. Miten syytän valinnoillani muita näiden normaalielämästä? :o Mikä sun mielestä on normaalia? Ei edellisissä esimerkeissä yhtään mikään!
Eli oliko ihan normaalia tuo alakerran tupakan paksu sauhu ja haju (saattoi olla myös jointtia, niin paha katku oli), jalkapallon peluu ja sirkkelöinti, ja minä väärässä? Vai onko suotavaa juosta parvekkeella öisin tupakalla niin, että se kuuluu naapuriin häiritsevästi?
Oma valinta muuttaa kerrostaloon? No niin onkin, ja oma valinta myös asua ok-talossa, missä kenties joutuu kuuntelemaan naapurien jatkuvaa nikkarointia, ruohonleikkuuta, remppaääniä, trampoliinia, kiljuvia kakaroita uima-altaalla jne jne jne tai rivaríssa, missä kakarat esim. juoksevat ja tömistävät seinän takana portaissa (ihan hirvittävää kuultavaa) tai mitä kaikkea limittäin sijoitettuihin asuntoihin voi riidanaihetta tullakaan (parkkeeraus, tontin tilankäyttö)...jne jne jne. Mutta nämä edelliset on pakko sietää päiväsaikaan.
Yöllä ollaan hiljaa.
Parvekkeella voi käydä myös yöllä. Lasten leikkiminen saa kuulua päiväsaikaan. Yöllä voi käydä suihkussa ja vetää vessan ihan rauhassa. Ruokaa voi tehdä kolistelemtta koska vain. Pyykinpesu ja imurointi silloin kun taloyhtiön säännöissä ei edellytetä hiljaisuutta. Normaalia elämää. Sitten häiriköintiin on vastattava lain edellyttämällä tavalla. Joskus on valitettavaa jos naapuri metelöi, mutta normaalia elämää saa elää.
Meidän pihalla lapset juttelee/huutaa asioita minusta.En ole missään tekemisissä niiden perheiden kanssa, ihan vieraita.Uteliailta vaikuttaa.En halua niitä elämän ympyröihini.
Ei naapurit vaikuta omaan elämääni mitenkään.
Kyllä siinä on peiliin katsomisen paikka jos ei missään pysty asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun pitäisi luoda, muut metelöi ym. Ap vika on sinussa. Voit teettää samat työt myös omakotitaloon, niin asuminen on helppoa.
Ja taas tämä on "valitusta" ja "valittajassa" on vika ja hän on hullu. Ja muuta muualle ja lopeta valitus ja mene hoitoon ja ja ja ja....
Jo pelkkä öinen parvekkeella ramppaaminen voi tehdä naapurin elämästä helvetin. Ei kai se haittaa, jos ovi suljetaan ja kuljetaan hipihiljaa, eikä kantapää-astuta edestakaisin, eikä jymäytetä ovea heittämällä kiinni.
Ihan normaali nukkujakin herää näihin ääniin, takuuvarmasti, ellei ole sammunut. Ja tupakoiva kun sattuu vetämään tuota myrkyllistä ja haisevaa paskaa keuhkoonsa jopa 10 minuutin välein. Nuku siinä sitten.
(Meillä asui joku virolainen alakerrassa ja koko asuntomme haisi mahorkalle, vai mitä se nyt on, ihan kauhea katku. Kerran paloi pinna niin, että kopistin ison maton partsin kaiteen yli. Ei kuulu tyyliin, mutta joskus se mitta tulee täyteen. Seuraavaksi siellä jo käynnisteltiin jotain konetta (ei mikään keittiön yleiskone äänestä päätellen, vaan reilusti isomoottorinen). Kakarat myös pelasivat jalkapalloa sisätiloissa. Kylläpäs olikin mahtavaa meininkiä.
Onneksi päästiin pois. )
Yleensä tällaiset tyypit sitten itse koisaavat päivät, kun muut käyvät töissä erittäin väsyneinä.
Se musiikin luukuttaminen tai koiran räksytys eivät ole ainoat häiritsevät aspektit, on paljon näitä muitakin, joihin häirikkö voi itse vaikuttaa tapojaan naapuriystävällisemmiksi muuttamalla ja muita kunnioittaen.
Oma valinta on muuttaa kerrostaloon. On se kumma miksi ei muuta sellaiseen paikkaan missä näitä haittoja ei ole. Miten omista valinnoista voi syyttää muiden normaalia elämää? Minä olen asunnossani hiljainen, koska otan muut huomioon, mutta en oleta että muut ovat yhtä hiljaisia. Jos naapurissani on toistuvasti häiriöitä olen valinnut väärän talon. En tykkää asua nuorten, enkä eläkeläisten keskellä, enkä asukkaan.
En nyt ymmärrä mikä sun kommentin tarkoitus on. Miten syytän valinnoillani muita näiden normaalielämästä? :o Mikä sun mielestä on normaalia? Ei edellisissä esimerkeissä yhtään mikään!
Eli oliko ihan normaalia tuo alakerran tupakan paksu sauhu ja haju (saattoi olla myös jointtia, niin paha katku oli), jalkapallon peluu ja sirkkelöinti, ja minä väärässä? Vai onko suotavaa juosta parvekkeella öisin tupakalla niin, että se kuuluu naapuriin häiritsevästi?
Oma valinta muuttaa kerrostaloon? No niin onkin, ja oma valinta myös asua ok-talossa, missä kenties joutuu kuuntelemaan naapurien jatkuvaa nikkarointia, ruohonleikkuuta, remppaääniä, trampoliinia, kiljuvia kakaroita uima-altaalla jne jne jne tai rivaríssa, missä kakarat esim. juoksevat ja tömistävät seinän takana portaissa (ihan hirvittävää kuultavaa) tai mitä kaikkea limittäin sijoitettuihin asuntoihin voi riidanaihetta tullakaan (parkkeeraus, tontin tilankäyttö)...jne jne jne. Mutta nämä edelliset on pakko sietää päiväsaikaan.
Yöllä ollaan hiljaa.
Parvekkeella voi käydä myös yöllä. Lasten leikkiminen saa kuulua päiväsaikaan. Yöllä voi käydä suihkussa ja vetää vessan ihan rauhassa. Ruokaa voi tehdä kolistelemtta koska vain. Pyykinpesu ja imurointi silloin kun taloyhtiön säännöissä ei edellytetä hiljaisuutta. Normaalia elämää. Sitten häiriköintiin on vastattava lain edellyttämällä tavalla. Joskus on valitettavaa jos naapuri metelöi, mutta normaalia elämää saa elää.
Parvekkeella voi käydä yölläkin niin, ettei naapuri herää siihen. Itse suljen ovia niin, ettei edes mieheni kuule makkarista kun olen mennyt ulos. Yleisin vaihtoehto kerrostaloissa on, ettei ole niin väliä, vaikka tuulikin saattaa partsin ovea pamauttaa, kun siinä mennään sytkäri toisessa ja tupakat toisessa kädessä kompuroiden ja tömistäen.
Vessan vedoista, suihkusta, pyykin pesusta, ruuanlaitosta, lasten NORMAALEISTA leikeistä (EI jalkapallo, jääkiekko, tm vastaava) sisätiloissa en ole maininnut sanaakaan. Täysin normaalia elämää päiväsaikaan.
Olen ollut asukastoimikunnassa vuosia, joten tiedän tasan kuinka eletään. On tullut ratkottua vastaavia häiriköintijuttuja aika paljon isännöitsijän kaverina.
Ja selvennyksen vuoksi: en ole ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerrostaloissa pitää olla muita ihmisiä?
Vois katsella jonkun kivan asunnon vaikkapa Pripyatista...?
On ollut puhetta sekä yö- että päiväsaikaan tapahtuvasta "häirinnästä". Yöaikaan siis voi käydä suihkussa ja vetää pytyn.
En usko, että kukaan saa raivaria, jos vaikka joku nyt pari krt viikossa sitä pianoa pimputtelee. Mutta sitten kun siellä seinän takana asuukin soiton opettaja, jonka päivä koostuu useammasta harjoittelevasta oppilaasta, niin voipi olla, että pinnat kiristyvät. Tai kenties joku, jolla ei ole taitoa soittaa, vaan vetelee iltaisin viinihöyryissään jotain kissanpolkkaa bilekamujensa kanssa.
Samoin on varmaan muidenkin tapahtumien kanssa; koiran haukunta, rempat, musiikki, juoppojen örvellys jne. ja mitä näitä tyypillisimpiä onkaan. Ei niitä kukaan jaksa päivästä toiseen, eli pitempiaikainen toiminta on eri asia kuin satunnainen. Silloin valitetaan.
Ja jos heippalapulla ilmoittaa vaikka juhlistaan tai tupareistaan, saa varmaankin olla ihan huoletta, kaikki normaalit ihmiset ymmärtävät. Anteeksipyyntö on myös kova sana!
Minua ei haittaa ollenkaan suihkun tai vessanvetojen kohinat yöaikaankaan, mutta tällainen ongelma on, kun naapurini paiskaisee joka kerta pöntönkannen alas, niin se kolahtaa koko asunnossani. Meillä on huonohko äänieristys.. Jotenkin runkoäänenä tai ilmastoinnin kautta kuuluu täällä. Säpsähdän hereille siitä. Tätä kuuluu jopa yli kymmenen kertaa päivässä. Alkaa kyllästyttää :(
Tuntuu että yleistynyt komeroituminen jossa ihminen ei juuri poistu kotoaan. Meillä naapurissa sekopäinen eläkeläispariskunta joka ei juuri kotoaan poistu. Energiaa sitten riittää yölliseen pyykinpesuun ja ovien hakkaamiseen. Kämppääm kuuluu jysähdyksiä pitkin yötä kun sekopäät riehuvat kämpässään. Ihminen on jo aika sekaisin jos poistuu kämpästään vain kerran viikossa vartiksi ruokakauppaan.
Tuntuu että on yleistynyt komeroituminen jossa ihminen ei juuri poistu kotoaan. Meillä naapurissa sekopäinen eläkeläispariskunta. Energiaa sitten riittää yölliseen pyykinpesuun ja ovien hakkaamiseen. Kämppään kuuluu jysähdyksiä pitkin yötä kun sekopäät riehuvat k. Ihminen on jo aika sekaisin jos poistuu kolmiostaan vain kerran viikossa vartiksi ruokakauppaan. Tulisin hulluksi tuollaisesta eristäytymisestä. Ja ehkä naapurit ovat jo tulleet. Eläkeläiset ovat monesti kauheita naapureita.
Tavallaan, mutta oikeasti sekin riippuu talon rakennuslaadusta. Hyvin rakennetussa talossa on hiljaista. On taloja, joissa ihan aidosti edes kovaääninen musiikki ei kuulu naapuriin tai rappukäytävään, ja sitten taas paljon niitä, missä jokainen kaapin oven narahdus kuuluu ja kaikuu. Jälkimmäisessä totta kai paljon enemmän eripuraa naapureiden välillä, koska hyvin nopeasti kyllästyy siihen, että joutuu hiippailemaan omassa kodissaan kuin joku tonttu ja samalla kuulee naapurin yskän ja muut ihan tavalliset äänet. Se on aidosti helvetillistä ja näitä taloja pääsee säännöistä huolimatta jatkuvasti tarkastuksista läpi, epäilen korruptiota, mutta... Noniin. Tämä tulee asuntosijoittajien myötä lisääntymään, koska rakennetaan halvalla ja omistajan ei tarvitse ikinä siellä kämpässä asua, niin eipä ahneita kapitalisteja kiinnostele vuokralaistensa eli kanssaihmisten hyvinvointi paskan vertaa. Hyvin rakennetussa kerrostalossa saa elää ihan normaalia elämää ilman valituksia ja yöt saa nukuttua rauhassa, kun jokainen voi elää sellaista päiväkausirytmiä kuin huvittaa.
On taloja, joissa olisi ihan mahdotonta kasvattaa lapsia, ja niissä asuukin yleensä vain vanhoja ihmisiä. Sitten on ihan oikeasti hyvin rakennettuja kerrostaloja, ja niissä voi ihan huoletta asua lapsiperheenkin kanssa. Sellaisen löytyminen on vaan nykyään hankalaa ja ne maksaa usein enemmän. Oman kokemukseni mukaan ysärikerrostalot on ollut hyviä. Jos rahaa löytyy, niin toki arvoalueiden satavuotiaat kivitalotkin on oikein paksuseinäisiä ja hyviä.
En tiedä miksi Suomessa on asiat näin. Kyllä esim. Saksassa osataan rakentaa taloja, joissa paksut seinät ja hiljaisuus. Siellä varmaan ihmiset osaa valittaa, ei naapureille ja naapureista, vaan talon laadusta rakkennuttajalle ja viranomaisille.
Meitä on onnistanut. Asumme rauhallisessa kerrostalossa. Kerran kuukaudessa meillä on grillauspäivä. Talossa asuu paljon eläkeläisiä, kuten mekin. Vuosi sitten oli yksi ongelmanuori, joka häädettiin pois. Poliisikin kävi kerran. Poika oli joutunut lähtemään edellisessä asunnosta ja oli täällä. Yhteistuumin häätö tuli. Remontteja on vuosien mittaan tehty ja maksettu on pois. Kirsikkana kakun päällä on narsistinen pari, jotka ovat pilanneet oman maineensa. Muuten menee mukavasti.
Nykyinen 1960-mallinen kerrostalo täällä kantakaupungissa on erittäin hiljainen. Siporex-harkoista tehty. Lattia ja katto tuntuu olevan paksua betonia. Paradoksaalisesti jos talo on aivan hiirenhiljainen, niin se tuntuu yksinäisemmältä kun ei kuulu mitään elämisen ääniä mistään ja itsekin alkaa hissutella kaikessa. Täällä on vähän kuin omakotitalossa eläisi. Edellinen asunto olisi sitten sitä toista ääripäätä, voi jessus sitä möykkää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerrostaloissa pitää olla muita ihmisiä?
Asumisoikeusasunnoissa on keskimääräistä rauhallisempaa porukkaa, sillä se kynnysraha karsii ne pahimmat öykkärit pois. Lisäksi on eri asia vaikka 2-3 kerroksisessa kerrostalossa kuin 8 kerroksisessa kerrostalossa, sillä pienemmässä taloyhtiössä oppii tuntemaan naapurit ainakin ulkonäöltä. Uudemmat talot ovat myös varsin hyvin melulta suojattu etenkin silloin kun ikkunat ja parvekkeen ovi ovat kiinni.
Hiljaa siellä autistirivissä!