Kerrostaloelämän huono puoli on, että naapurit määräävät asumisen laadun
Kyllä minä voisin kerrostalossa viihtyä. Silloin kun on hiljaista, viihdynkin ihan hyvin. Mutta sitten nuo naapurit. Kovasti on meillä erilaiset elämänrytmit seinänaapurin kanssa, aamuyölläkin haluavat parvekkeelle mennä. Ja tupakkaa polttaa, totta kai. Eikä ole mikään vuokrayhtiö tämä. Ja kun heillä käy lapsiperhevieras, niin ovea käytävälle paiskotaan surutta ja lapset huutavat käytävällä kuin olisi heillä liekki pyllyssä. En ymmärrä.
Espoon Tapiolassa olen saanut viettää rauhallista kerrostaloelämää kahdessa eri paikassa. En tiedä, valikoituuko asukkaat paremmin tuollaiselle vähän paremman alueen maineessa olevalle aluelle. Länsi-Vantaalla olen asunut hiljaisessa talossa myös, mutta sitten myös vähemmän hiljaisessa (lapsiperhe naapurina). Tällä hetkellä asun Suomen ulkopuolella. Kerrostaloelämä tuntuu olevan aina kompromissi asumisen helppouden ja elämisen laadun välillä. Jonkun pitäisi luoda konsepti, että myydään HILJAINEN kerrostalo, jossa asukkaat sitoutuvat elämään NORMAALISTI. Eli toisiaan häiritsemättä. Minä olisin valmis sieltä huoneiston ostamaan.
Kommentit (118)
Olen asunut elämäni aikana ties miten monessa kerrostalossa. Yhdessäkään ei ole ollut ongelmia asumisen tai naapureiden kanssa. Ehkäpä minulla on käynyt todella hyvä tuuri, ehkä kyse on alueellisista eroista tai sitten häiriintymisherkkyys vaihtelee ihmisten välillä.
Kerrostalossa on järjestyssäännöt.
Normaaleja asumisen ääniä täytyy sietää, mutta esim ”musiikin huudattaminen täysillä” ei ole normaali asumisen ääni mihinkään aikaan vuorokaudesta, joten siihen pitää puuttua.
Jos oma sana ei tehoa, eikä ilmoitus isännöitsijälle johda mihinkään, vaihtoehdoksi jää poliisi.
Riittävän monta kertaa kun poliisi käy oven takana huomauttamassa metelistä, ihminen joko oppii olemaan hiljaa tai sitten ei.
Jälkimmäisessä tapauksessa jatkuvasta metelöinnistä on kuitenkin aukottomat todisteet, joten taloyhtiö voi ryhtyä toimenpiteisiin skaalalla huomautus, varoitus, häätö.
Ongelma ongelman ohessa kuitenkin on se, että toiminnan sijaan suomalainen tyytyy puristamaan käden taskussa nyrkkiin, tai näin nykyaikana marmattamaan asiasta nimettömänä netissä, jolloin mikään ei muutu.
Vierailija kirjoitti:
Olin vuosia pois töistä vakavan sairauden vuoksi.
Ensimmäiset naapurini olivat hiljaisia ja seuraavat olivat kammottavia. He paiskoivat ovia, huusivat, pitivät juhlia, huudattivat yöllä täysillä musiikkia, melusivat ja tupakoivat parvekkeella ja seurasivat yöllä kavereiden kanssa jääkiekkoa. Mukava nuoripari, mutta olin niin sairas ja uupunut, että en koskaan saanut pyydettyä heitä olemaan hiljaa edes öisin. Minun piti levätä toipuakseni, mutta nukkumisesta ei tullut usein yhtään mitään.
Nuoripari onneksi muutti pois ja heidän tilalleen tuli pariskunta, joka oli muuten hiljainen, mutta paiskoi ovia. Soitin heidän ovikelloaan, pyysin anteeksi häiritsemistäni ja pyysin, että he sulkevat jatkossa kaappien ovet hiljaa. Äänet hävisivät heti. Kiitin myöhemmin miestä porraskäytävässä ja hän kertoi, että he olivat laittaneet vaimennusjuttuja kaappeihin.
Valtaosa ihmisistä on mukavia ja heille voi onneksi puhua. Minun olisi kannattanut puhua jo edelliselle pariskunnalle.
Ikävä kuulla sairaudestasi ja toivottavasti voit paremmin.
Jos nyt yhtään lohduttaa niin jääkiekko on junttien laji, joten et olisi varmaan saanut heitä yöllä hiljaiseksi vaikka olisit käynyt erikseen pyytämässä. Samoin tämä porukka kuvittelee ettei heidän tupakointinsa häiritse muita vaikka savua tunkeutuu sisään asuntoihin ja muihin tiloihin.
Onneksi seuraavat naapurisi olivat parempia.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään kohtuuton vaatimus!
Muutama asukas aiheuttaa kaikki epämukavuudet käyttäytymisellään.
Eikä aina ole kysymyksessä metelöinti. Kerrostalossa kuuluu äänet naapuriin. Osa äänistä häiritsee, osa ei.
Kompromissi mukavuuden/epämukavuuden välillä on tehtävä kaikissa asumismuodoissa.
Naapurit vaikuttavat mukavuuteen enemmän kuin asunto.
Miksi sitten ei muuta johonkin missä ei naapureita ole välittömässä läheisyydessä? Kuinka vaikeaa voi olla elämä? Tämä ainainen valitus ei auta yhtään ketään, koskaan, missään. Ei jokaisessa kerrostalossa ole todellakaan jatkuvaa häiriökäyttäytymistä, ja on naurettavaa väittää näin. Vastuu omasta elämästä on sen eläjällä, ei muilla.
Livija kirjoitti:
Olen asunut elämäni aikana ties miten monessa kerrostalossa. Yhdessäkään ei ole ollut ongelmia asumisen tai naapureiden kanssa. Ehkäpä minulla on käynyt todella hyvä tuuri, ehkä kyse on alueellisista eroista tai sitten häiriintymisherkkyys vaihtelee ihmisten välillä.
Sinulla on käynyt erittäin hyvä tuuri. Vakuutan, että sinunkin häiriintymiskynnyksesi ylittyy, kun astiat pomppivat kaapissasi naapurissa keskellä yötä huudatetun paskahevin vuoksi, tai kun narkki karjuu täyttä huutoa ”vittuperkele, tapan kaikki” kolmatta tuntia putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Jos oma sana ei tehoa, eikä ilmoitus isännöitsijälle johda mihinkään, vaihtoehdoksi jää poliisi.
Riittävän monta kertaa kun poliisi käy oven takana huomauttamassa metelistä, ihminen joko oppii olemaan hiljaa tai sitten ei.
Juuri näin.
Ilmoitus häiritsevästä asumisesta, itselle lisäksi talteen esim. taltioitua ääni/videonauhaa tai valokuvia. Tarkat kellonajat ym. muistiin ja mukaan siihen ilmoitukseen.
Jos soittaa numeroon 112, niin mahdollisimman asiallinen ilmoitus. Siis toteaa, mitä on havainnut. Ei mitään arvailuja. Jos näyttää, ettei partiota sitten oikeasti missään vaiheessa tule, mutta häiriö jatkuu, niin uutta soittoa ja alleviivaa, miten "vaikuttaa että lapsia mukana" tai "huuto vaimeni ihmeen äkkiä".
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten ei muuta johonkin missä ei naapureita ole välittömässä läheisyydessä? Kuinka vaikeaa voi olla elämä?
Kun ei se etäisyys auta, jos melun aihettaa mönkijä-mopo-vesiskootteri-moottorikelkka-mikä.vaan.kunhan.ääntä.lähtee-tyyppinen perhe.
Tai työn sankarit -tyyppinen työmyyräpesue, joka sahaa ja sorvaa päivät pääksytysten.
Itse asun ensimmäistä kertaa kerrostalossa, ja luen itseni onnekkaaksi siinä mielessä, että asiat voisivat olla paljon huonommin. Ei nimittäin ole bilettäviä nuoria, se olisi varmaan pahin. Enimmäkseen työssäkäyviä ihmisiä.
Siltikin pakko sanoa, että toiseksi pahin vaihtoehto on naapurissa: jotain ihme ongelmalapsia.
En voi käsittää millään miten vanhemmat ovat onnistuneet kasvattamaan heistä sellaiset, että on muka ok rääkyä joka ikinen kerta kun ovat käytävällä. Tietää 100% varmuudella aina kun tulevat kotiin. Ensin käytävällä rääytään ja huudetaan, rimputtavat kotinsa ovikelloa 10 kertaa, ja sitten kun pääsevät sisälle VÄLITTÖMÄSTI alkaa ininä jostain asiasta. Sellainen mariseminen/mankuminen kuuluu seinän läpi. AINA on jokin syy valittaa jostain kun pääsevät kotiin ja kuulemme kaiken koska lapsilla kimittävä ääni. Vanhempien äänet eivät kuulu. Melkein tragikoomista tuo touhu...
Uusissa kerrostaloissa on todella hyvä äänieristys. Välipohjissa käytetään usein rakennetta, jossa betonilaatta on hiekkapatjan päällä. Ei kuulu yläkerrasta mitkään tömistelyt. Ikkunoissa nelinkertaiset lasit, vaimentaa tosi hyvin ulkoa päin tulevia ääniä.
Meillä on myös yhtiökokouksen päätöksellä kielletty parvekkeella tupakointi. Tästä oli vääntöä harvojen tupakoitsijoiden kanssa, mutta hävisivät äänestyksen ja pitkän prosessin jälkeen saatiin tämä jollain viranomaisella hyväksytettyä. Kun kesäisin halutaan viettää aikaa parvekkeella, niin eihän se ole kiva että naapuri siellä sauhuttelee.
Mulla on kyllä käynnnyt tosi huono tuuri kerrostaloasumisessa naapureiden kanssa. On ollut seksi kiljuntaa, raivoisia tappeluita, pianon soittoa (yöllä kello 03.00!), teinibileitä ja kaikkea mahdollista.
Pahinta on se, kun ei oikein tiedä mistä asunnosta nämä äänet tulevat. Ei voi oikein valittaa isännöitsijälle, kun ei varmasti tiedä mistä asunnosta äänet tulee.
Kyllähän tuo ihan totta on, että naapurit ovat kerrostaloasumisen ylivoimaisesti huonoin puoli, tai paremminkin voivat olla jos käy huono tuuri. Omasta mielestäni itse asiassa ainoa huono puoli.
Just viime yönä en saanut nukuttua kuin pari tuntia, kun naapurit katsoivat TV:tä niin kovalla. Että näin aamuvuorolaisena ja kerrostaloasujana. Haluaisin mieluiten kerrostaloon jossa on paljon vanhuksia, jotka olisivat hiljaisia.
Vierailija kirjoitti:
Just viime yönä en saanut nukuttua kuin pari tuntia, kun naapurit katsoivat TV:tä niin kovalla. Että näin aamuvuorolaisena ja kerrostaloasujana. Haluaisin mieluiten kerrostaloon jossa on paljon vanhuksia, jotka olisivat hiljaisia.
Älä vaan toivo tuota! Huonokuuloinen vanhus tykittää televisiosta volumet kaakkoon.
Noissa mopo/mönkijä/moottoripyörätapauksissa kyse on usein siitä, ajoneuvon alkuperäinen äänenvaimennin on vaihdettu ns tehoputkeen, joka oletettavasti lisää tehoa, mutta sitäkin enemmän meteliä.
Tällaisella ajoneuvolla yömyöhään rassaaminen pitäisikin käsitellä aina kotirauhan rikkomisena ja sakot kerrottuna jokaisen ohitetun asunnon määrällä.
Mitäpä jos rakennetaan kerrotaloja paremmilla äänierityksillä?
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset huonokuuloisina kuuntelevat telkkaria todella kovalla! Miehen mummo joutui hommaamaan kuulokkeet naapureiden valitusten takia. Mummo tottui nopeasti kuulokkeisiin ja nyt naapurit ovat myös tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos ylipäätään rakennettaisiin paremmin? Maksettaisiin kotimaisille ammatti-ihmisille heille kuuluva palkka sen sijaan, että tuodaan Virosta halpatyövoimaa tekemään sutta ja sekundaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et käynyt valittamassa asiasta? Eivät he tapojaan muuta, jos siitä ei mitään sano.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos ylipäätään rakennettaisiin paremmin? Maksettaisiin kotimaisille ammatti-ihmisille heille kuuluva palkka sen sijaan, että tuodaan Virosta halpatyövoimaa tekemään sutta ja sekundaa.
Valitettavasti suomen koko rakentamiskulttuuri lienee pilalla eli ne kotimaiset tekee ihan yhtä lailla sutta ja sekundaa mutta kalliimmalla.
Minä asun todella hiljaisessa kerrostalossa. Ei kuulu liikenteen eikä naapureiden ääniä. Kaverit aluksi ihmettelivät miten täällä on näin hiljaista.