Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerrostaloelämän huono puoli on, että naapurit määräävät asumisen laadun

Vierailija
28.04.2019 |

Kyllä minä voisin kerrostalossa viihtyä. Silloin kun on hiljaista, viihdynkin ihan hyvin. Mutta sitten nuo naapurit. Kovasti on meillä erilaiset elämänrytmit seinänaapurin kanssa, aamuyölläkin haluavat parvekkeelle mennä. Ja tupakkaa polttaa, totta kai. Eikä ole mikään vuokrayhtiö tämä. Ja kun heillä käy lapsiperhevieras, niin ovea käytävälle paiskotaan surutta ja lapset huutavat käytävällä kuin olisi heillä liekki pyllyssä. En ymmärrä.

Espoon Tapiolassa olen saanut viettää rauhallista kerrostaloelämää kahdessa eri paikassa. En tiedä, valikoituuko asukkaat paremmin tuollaiselle vähän paremman alueen maineessa olevalle aluelle. Länsi-Vantaalla olen asunut hiljaisessa talossa myös, mutta sitten myös vähemmän hiljaisessa (lapsiperhe naapurina). Tällä hetkellä asun Suomen ulkopuolella. Kerrostaloelämä tuntuu olevan aina kompromissi asumisen helppouden ja elämisen laadun välillä. Jonkun pitäisi luoda konsepti, että myydään HILJAINEN kerrostalo, jossa asukkaat sitoutuvat elämään NORMAALISTI. Eli toisiaan häiritsemättä. Minä olisin valmis sieltä huoneiston ostamaan.

Kommentit (118)

Vierailija
41/118 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen korvatulppia tai kuulokkeita. Mahtavan hiljaista.

Vierailija
42/118 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alkaa tavallaan muita ylivaromaan niin kyllähän siinä oma ja lastenkin viihtyisyys kärsii ja ei siinä onnistu lainkaan. Sekös sitten masentaa ja harmittaa, kun ei onnistu sillä lailla pitämään naapurin mieliksi.

Tuhoon tuomittua. Parempi vaan että jokainen elää täysiä miten elää.

Elämä on tavallaan elämää ja ei elämä pitkään kestä että tästä näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/118 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvokkailla okt-aluilla ovat jatkuvat raksat riesana kun asumista tiivistetään, vanhojen tilalle rakennetaan uusia tai takatonteille. Nytkin raksa pauhannut lähitontilla koko sunnuntai aamupäivän, siihen heräsin vartin yli 8.

Vierailija
44/118 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oma sana ei tehoa, eikä ilmoitus isännöitsijälle johda mihinkään, vaihtoehdoksi jää poliisi.

Riittävän monta kertaa kun poliisi käy oven takana huomauttamassa metelistä, ihminen joko oppii olemaan hiljaa tai sitten ei.

Juuri näin.

Ilmoitus häiritsevästä asumisesta, itselle lisäksi talteen esim. taltioitua ääni/videonauhaa tai valokuvia. Tarkat kellonajat ym. muistiin ja  mukaan siihen ilmoitukseen.

https://www.hs.fi/koti/art-2000006023956.html

Koti ja kerrostalo on kotirauhan suojaamaa aluetta etkä voi laillisesti noin vain äänittää tai kuvata naapureitasi kotonaan. Voit joutua itse syytteeseen.

https://www.aamulehti.fi/a/201497253

Vierailija
45/118 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josko kyse olisi siitä, mikä kellekin on normaalia. Lapsen itku, suihkussa käyminen yöllä, rappukäytävässä liikkuminen myöhään, pesukoneen linkousäänet aamuseitsemältä...

Vierailija
46/118 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään kohtuuton vaatimus!

Muutama asukas aiheuttaa kaikki epämukavuudet käyttäytymisellään.

Eikä aina ole kysymyksessä metelöinti. Kerrostalossa kuuluu äänet naapuriin. Osa äänistä häiritsee, osa ei.

Kompromissi mukavuuden/epämukavuuden välillä on tehtävä kaikissa asumismuodoissa.

Naapurit vaikuttavat mukavuuteen enemmän kuin asunto.

Miksi sitten ei muuta johonkin missä ei naapureita ole välittömässä läheisyydessä? Kuinka vaikeaa voi olla elämä? Tämä ainainen valitus ei auta yhtään ketään, koskaan, missään. Ei jokaisessa kerrostalossa ole todellakaan jatkuvaa häiriökäyttäytymistä, ja on naurettavaa väittää näin. Vastuu omasta elämästä on sen eläjällä, ei muilla.

Kun politiikan keinoin edistetään kaupunkiasumista mm. keskittämällä valtion virat Helsinkiin ja rankaisemalla omakotiasujia milloin milläkin maksuilla, vastuu ON myös muilla kuin eläjällä itsellään. Itse muuttaisin heti Peräseinäjoelle erakoksi, jos esim. Seinäjoella voisi tehdä alani töitä. Ja ennenkö puhut ammatinvalintakysymyksestä, opiskellessani niitä töitä vielä riitti muuallakin. Sitten Suomi alkoi "vihertää" ja luonnonmukaisesta maalla asumisesta tehtiin suurin synti.

Vierailija
47/118 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos rakennetaan kerrotaloja paremmilla äänierityksillä?

Mitäpä jos ylipäätään rakennettaisiin paremmin? Maksettaisiin kotimaisille ammatti-ihmisille heille kuuluva palkka sen sijaan, että tuodaan Virosta halpatyövoimaa tekemään sutta ja sekundaa.

Ei taida äänieristys rakentajasta olla kiinni vaan suunnittelijasta.

Vierailija
48/118 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos ylipäätään rakennettaisiin paremmin? Maksettaisiin kotimaisille ammatti-ihmisille heille kuuluva palkka sen sijaan, että tuodaan Virosta halpatyövoimaa tekemään sutta ja sekundaa.

Valitettavasti suomen koko rakentamiskulttuuri lienee pilalla eli ne kotimaiset tekee ihan yhtä lailla sutta ja sekundaa mutta kalliimmalla.

Sitten pitää korjata se kulttuuri tai palata vanhoihin hyväksi todettuihin rakennusmenetelmiin.

Nykyään tehdään kiireellä hutaisten, niin että materiaalit ei ehdi kuivua ja kosteus pääsee tiivistymään rakenteisiin, koska asianmukaisesta tuuletuksesta ei osata huolehtia.

Vierailija
49/118 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just viime yönä en saanut nukuttua kuin pari tuntia, kun naapurit katsoivat TV:tä niin kovalla. Että näin aamuvuorolaisena ja kerrostaloasujana. Haluaisin mieluiten kerrostaloon jossa on paljon vanhuksia, jotka olisivat hiljaisia.

Älä vaan toivo tuota! Huonokuuloinen vanhus tykittää televisiosta volumet kaakkoon.

Tuo on täysin totta. Äänekkäin kerrostalo, jossa olen asunut, oli erikseen vanhuksille tarkoitettu talo, johon sain muuttaa, koska sitouduin elämään mekastamatta. Taisin olla ainoa kuuleva koko talossa enkä kauan viihtynyt...

Vierailija
50/118 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä aina ole kysymyksessä metelöinti. Kerrostalossa kuuluu äänet naapuriin. Osa äänistä häiritsee, osa ei.

Kompromissi mukavuuden/epämukavuuden välillä on tehtävä kaikissa asumismuodoissa.

Miksi sitten ei muuta johonkin missä ei naapureita ole välittömässä läheisyydessä? Kuinka vaikeaa voi olla elämä? Tämä ainainen valitus ei auta yhtään ketään, koskaan, missään. Ei jokaisessa kerrostalossa ole todellakaan jatkuvaa häiriökäyttäytymistä, ja on naurettavaa väittää näin. Vastuu omasta elämästä on sen eläjällä, ei muilla.

Kun politiikan keinoin edistetään kaupunkiasumista mm. keskittämällä valtion virat Helsinkiin ja rankaisemalla omakotiasujia milloin milläkin maksuilla, vastuu ON myös muilla kuin eläjällä itsellään. Itse muuttaisin heti Peräseinäjoelle erakoksi, jos esim. Seinäjoella voisi tehdä alani töitä. Ja ennenkö puhut ammatinvalintakysymyksestä, opiskellessani niitä töitä vielä riitti muuallakin. Sitten Suomi alkoi "vihertää" ja luonnonmukaisesta maalla asumisesta tehtiin suurin synti.

Ja höpö höpö. Kaupungistuminen ei johdu virastojen sijoittelupolitiikasta tai siitä, että joku tuntematon suuruus olisi määritellyt maalla asumisesta synnin. Muutto kaupunkeihin on maailmanlaajuinen suuntaus, jota ei yksittäisillä päätöksillä tehdä eikä estetä. Lopeta uhriutuminen, lakkaa odottamasta että Joku tuo sinulle alasi työpaikan sinne, minne sinä haluat, ja ota vastuu omista valinnoistasi.

Vierailija
51/118 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syynä voi olla myös virhe rakentamisessa. Tehty väärin tai jätetty kokonaan tekemättä.

Vierailija
52/118 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmista, parhaatkaan suunnitelmat ei auta jos rakentaja ei niitä viitsi toteuttaa oikein. 

Vierailija
53/118 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja höpö höpö. Kaupungistuminen ei johdu virastojen sijoittelupolitiikasta tai siitä, että joku tuntematon suuruus olisi määritellyt maalla asumisesta synnin. Muutto kaupunkeihin on maailmanlaajuinen suuntaus, jota ei yksittäisillä päätöksillä tehdä eikä estetä. Lopeta uhriutuminen, lakkaa odottamasta että Joku tuo sinulle alasi työpaikan sinne, minne sinä haluat, ja ota vastuu omista valinnoistasi.

Höpö höpö vaan itsellesi. Vähintään kolmannes valtion paikoista on Helsingissä. Siellä asuvat virkamiehet luovat myös muuta kysyntää ympärilleen. Tämä on täysin tietoisya politiikkaa. En tunne yhtään vapaaehtoisesti kerrostalossa asuvaa. Itse olen kerrostalosta päässyt jo seitsemän vuotta sitten ja asun hyvällä (joskin pääkaupunkiseutulaisittain tiheästi rakennetulla) alueella, mutta ymmärrän erittäin hyvin niitä, joilla ei ole varaa kuin kerrostaloasumiseen.

Ainoa uhriutuja olet sinä, kun itket naapureitasi, jotka kehtaavat mainita öisen kännimölinäsi olevan sopimatonta yhteisöasumisessa.

Vierailija
54/118 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmista, parhaatkaan suunnitelmat ei auta jos rakentaja ei niitä viitsi toteuttaa oikein. 

Näinhän se on. Liekö sitten myös suunnittelijoiden (koulutuksen) taso romahtanut?

Tehdään asioita ulkonäöllisillä perusteilla ja unohdetaan toimivuus ja toiminnallisuus.

Vierailija
55/118 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen korvatulppia tai kuulokkeita. Mahtavan hiljaista.

Eivät ne useinkaan auta. Kovemmat kolistelut, musiikinjumputus ja parvekkeella kailotus kuuluvat ainakin läpi, vaikka olisi kuinka hyvät korvatulpat.

Vierailija
56/118 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Liekö sitten myös suunnittelijoiden (koulutuksen) taso romahtanut?

Tehdään asioita ulkonäöllisillä perusteilla ja unohdetaan toimivuus ja toiminnallisuus.

Niin tai sitten sitä kuuluvaa ääntä ei edes mietitä. Ajatellaan, että kaikki on vain hiljaa😂 1970-1990-luvulla rakennettujen talojen seinät on jotain paperia.

Vierailija
57/118 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Livija kirjoitti:

Olen asunut elämäni aikana ties miten monessa kerrostalossa. Yhdessäkään ei ole ollut ongelmia asumisen tai naapureiden kanssa. Ehkäpä minulla on käynyt todella hyvä tuuri, ehkä kyse on alueellisista eroista tai sitten häiriintymisherkkyys vaihtelee ihmisten välillä.

Sinulla on käynyt erittäin hyvä tuuri. Vakuutan, että sinunkin häiriintymiskynnyksesi ylittyy, kun astiat pomppivat kaapissasi naapurissa keskellä yötä huudatetun paskahevin vuoksi, tai kun narkki karjuu täyttä huutoa ”vittuperkele, tapan kaikki” kolmatta tuntia putkeen.

Ylittyy varmasti, mutta minä en asuisi kerrostalossa jos se minua kovin häiritsisi. Ei ole vaikeaa pakata kamojansa ja muuttaa johonkin muualle. Suomessa on tilaa asua ihan rauhassa jos niin tahtoo. Ihan itse tehtyjä ongelmia nämä. Asennnetta kannattaa napsuttaa pari napsua positiivisempaan suuntaan, niin on kaikilla parempi olla. On ihmeellistä kuinka monet ihmiset elävät onnellina vaikka missä, mutta nyt ei kyetä elämään oikein missään. Olisiko se vika jossakin muualla kuin kaikissa muissa ihmisissä?

Vierailija
58/118 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö vaan itsellesi. Vähintään kolmannes valtion paikoista on Helsingissä. Siellä asuvat virkamiehet luovat myös muuta kysyntää ympärilleen. Tämä on täysin tietoisya politiikkaa. En tunne yhtään vapaaehtoisesti kerrostalossa asuvaa. Itse olen kerrostalosta päässyt jo seitsemän vuotta sitten ja asun hyvällä (joskin pääkaupunkiseutulaisittain tiheästi rakennetulla) alueella, mutta ymmärrän erittäin hyvin niitä, joilla ei ole varaa kuin kerrostaloasumiseen.

Ainoa uhriutuja olet sinä, kun itket naapureitasi, jotka kehtaavat mainita öisen kännimölinäsi olevan sopimatonta yhteisöasumisessa.

Täällä yksi joka asuu ihan mielellään kerrostalossa. Helpoin tapa asua.

Vierailija
59/118 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut aina lapsesta asti kerrostalossa. Muutin pari vuotta sitten keskikokoisen kaupungin keskustaan lähiöstä joka oli 2,5 km keskustasta. Kuten olettaa saattaa tässä lähiössä oli kyllä melkoista asukkia naapurissa ja samassa rapussa. Eli melko levototonta silloin tällöin. Ei haitannut minua, mutta myöhään illalla enkä yöllä uskaltanut kulkea. Tosiaan sitten muutin tähän keskustan kerrostaloon jossa on pelkästään yksityiseltä vuokrattavia asuntoja ei siis kaupungin niinkuin tuo lähiö. Täällä tosi hiljaista ja rauhallista ainakin minun rapussa, asukkaatkin näköjään 20-30v, asuu kans opiskelijoita. En ois uskonut, että keskustassa asuessa olisi paljon rauhallisempaa kuin tuossa lähiössä.

Vierailija
60/118 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten ei muuta johonkin missä ei naapureita ole välittömässä läheisysinäydessä? Kuinka vaikeaa voi olla elämä? Tämä ainainen valitus ei auta yhtään ketään, koskaan, missään. Ei jokaisessa kerrostalossa ole todellakaan jatkuvaa häiriökäyttäytymistä, ja on naurettavaa väittää näin. Vastuu omasta elämästä on sen eläjällä, ei muilla.

Sinähän syytät muita joka asiassa. Kuka valitsi alan mille kouluttauduit? Kuka valitsee asunnon missä asut? Kuka pakottaa tekemään sitä työtä mihin olet kouluttautunut? Kasva aikuiseksi ja ota vastuu omista valinnoista. -Eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän