Minun on viime aikoina kahdesti luultu olevan raskaana. Itsetunto murskana.
Olin aiemmin kuvitellut että se on vain myytti että jotkut voivat olla niin typeriä, että olettavat ääneen jonkun olevan raskaana, vastoin parempaa tietoa. Mutta minulle on tänä keväänä käynyt niin kahdesti.
Ensimmäisellä kerralla törmäsin sattumalta vanhaan kouluaikojen ystävään, joka jutustelun lomassa tokaisi että taitaa olla onnittelutkin tulevasta perheenlisäyksestä paikallaan (hän muuten luikahti paikalta kohtuullisen vikkelään kun kerroin että ei kyllä ole). Toisella kerralla keskustelimme mieheni kanssa erään puolitutun tapahtumasuunnittelijan kanssa, ja hän kertoi että heiltä onnistuvat niin häät, syntymäpäiväjuhlat, kuin kastejuhlatkin - ja jatkoi että meillä taitaa pian olla sellaisten aika. Menimme mieheni kanssa sanattomiksi, ja poistuimme paikalta.
Olen parikymmentä kiloa ylipainoinen (163 cm, 85 kg), ja painosta viimeiset viitisen kiloa on kertynyt suhteellisen nopeasti. En tiedä miksi, mutta näin on. Tiedän etten näytä hyvältä, mutta toisaalta en mielestäni näytä siltäkään että olisin selkeästi raskaana (ja olen ollut pullea pidempään, eli mitään dramaattista muutosta ei ole tapahtunut). On uskomatonta miten syvälle maanrakoon itsetuntoni on painunut näiden tapausten jälkeen. En pitänyt itseäni kauniina ennenkään, mutta nyt uiskentelen suoranaisessa itseinhossa. Olen vetänyt kaapista esille kaikkein suurimmat, säkkimäiset vaatteeni, ja olen jopa perunut vapaa-ajan menoja ja tapaamisia. Ulos ovesta on vaikea mennä, kaupassakin on vaikea käydä. Välttelen viimeiseen saakka sitä että edes oma mieheni näkisi minut alasti. Tunnen itseni niin kuvottavaksi.
Olen uskomattoman vihainen niille kahdelle ihmiselle, jotka käytännössä onnittelivat minua olemattomasta raskaudesta. Tunnen, että minua on nöyryytetty todella pahasti. Kirjoitan tänne, sillä en ole kehdannut puhua asiasta kenellekään ja se vain painaa alitajunnassa koko ajan.
Aion nyt yrittää laihduttaa. Kunpa se voisi tapahtua nopeasti, sillä en kestä tätä olotilaa.
Kommentit (104)
Voi vitsi, tuntuu varmasti tosi kurjalta :( en itse kyllä uskalla onnitella edes melkoisen selvästä raskaudesta/vatsasta mikäli en ole aivan varma, siis etten vain voi erehtyä. Varsinkaan puolituttujen vatsoja en ole tuijotellut niin tarkkaan, että osaisin kovin aikaisin sanoa varmaksi. Oikeastaan mulle on käynyr muutaman kerran niinpäin nolosti, että en ole uskaltanut onnitella vähän ylipainoista tuttavaa tulevasta vauvasta kun en ole ollut varma onko kyse vauvasta vai ei. Yksi opiskelututtu oli sen verran iso, että ihan häykähdin hänen raskausuutisiaan raskauden puolivälissä, ei ollut käynyt mielessäkään. Eihän kaikilla samalla tavalla näykkään vaikka olisivat hoinkkiakin, mutta hävetti se ylättyneisyyteni kyllä...
Mutta älä vello itseinhossa vaan ala miettimään mikä saisi olosi paremmaksi. Syötkö kenties epäterveellisesti ihan tottumuksesta/tavan vuoksi, on nopeaa ja helppoa etkä juuri mieti syömisiäsi? Vai syötkö suruusi tai ahdistukseen/stressiin?
Voisiko riittävä uni, tuhti salaatti ja kävely/venyttely saada olosi hyväksi? Sillä hetkellä ja pidemällä aikavälillä? Pureudu siihen miten voisit hyvin nyt ja huomenna ja mikä tukisi terveyttä/hyvonvointia/voimavarat. Ala sitten toteuttaa terveellisempää elämää ja vähitellen olosi kevenee.
Älä ala "yrittää laihduttaa" varsinkaan jos aiemmat laihdutuskuurit eivät ole tuottaneet tulosta. Hyvä, että havahdut huolehtimaan terveydestäsi, nuo kokemukset ovat varmasti aika ikäviä. Muuta elintapojasi terveellisemmiksi/tukemaan hyvinvointiasi niin laihtuminen tapahtuu siinä sivussa itsestään ilman mitään deadlineja ja ahdistusta. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kureliivi kirjoitti:
Mikä siinä raskausepäilyssä on kaikista pahinta? Sekö, että et ole raskaana vai se, että näytät siltä?
Sehän on sama kuin joku tokaisisi että onpas sulla läski maha!
Onko se tosiaankin sama asia?
Minusta on! Siitähän se raskaus päätellään että vatsa on iso.
ap
No mutta sittenhän se on iso jos muutkin sen huomaa.
Mitä jos onkin? Kommentoitko sinä myös isoa nenää? Persettä? Ohenevia hiuksia? Aknea?
Itse tutkailun paikka kirjoitti:
Eli tiedät olevasi ylipainoinen ja nyt olet itsetuntosi kanssa mennyt maanrakoon, kun se näkyy ulos päin.
Kysymys kuuluu, miksi?
Ylipainosi ei ole sinulle yllätys, joten ei se ole ollut muillekaan yllätys tai piiloteltavissa oleva asia. Kaikki tuttusi siis ovat painostasi tienneet jo kauan, joten miksi tässä kohtaa perua tapaamisia?
Vai yllätyitkö enemmän siitä, ettei painosi ole ollut isoista vaatteista huolimatta pysynyt "salassa"? Kyseessä on enemmän nyt oman itsensä tutkiskelun paikka, että miksi tämä tieto tuntui sinusta niin pahalta.
Ei ole laitonta varostasti kysellä onko joku raskaana, eikä se ole edes huonoa käytöstä.
Eikä ylipaino itsessään ole maailman vakavin asia muutenkaan. Siinä kohtaa se on ongelma, kun se alkaa vaikuttaa terveyteen.
Nyt kun painosi selkeästi on näkyvää myös muille, mietitkö enemmän myös koska tästä tulee ongelma? Olisiko nyt hyvä hetki miettiä, mitä voisin ja mitä olen valmis asialle tekemään? Voinko jatkaa näin? Tulenko onnelliseksi jos ylläpidän nykyistä painoani?
Se kyllä ON huonoa käytöstä udella raskaudesta! Vatsassa voi olla vaikka kuollut sikiö, josta ei haluta huudella puolitutuille. Hittoako muiden asiat toisille kuuluu edes.
Ja miksiköhän minulta raskaudesta udellut urpo lehahti aivan punaiseksi eikä osannut sanoa mitään, jos ei itsekin tajunnut että tuli mokattua?
Mulla on kanssa pari tällaista "kestoraskaana olevalta" näyttävää kaveria. Tuo termi on toisen heistä itsestään käyttämä.
Ovat olleet sitä jo vuosia, eivätkä jaksa kumpikaan ottaa pultteja erehdyksistä.
Nykyään lihavuus on tosiaankin niin yleistä, ettei isovatsaisesta naisesta ikinä tiedä onko raskaana vai pelkästään lihava.
- Jos annat bussissa istumapaikan isomahaiselle naiselle, hän suuttuu, kun ei ole raskaana.
- Jos et anna bussissa istumapaikkaa isomahaiselle naiselle, hän suuttuu koska et ymmärrä että hänen raskaanaolevana pitäisi päästä istumaan. Mutta kun et tiennyt, että onko se raskausmaha vai onko nainen pelkästään lihava. Ja jos menet kysymään että tarvitseeko istumapaikan, niin saat vihat niskaasi riippumatta siitä onko se isomahainen nainen raskaana vai ei...
- Jos onnittelet jotakuta tulevasta perheenlisäyksestä, hän suuttuu, koskaa ei ole raskaana.
- Jos et onnittele tulevasta perheenlisäyksestä, niin hän suuttuu, koska "näkeehän sen, että tämä on raskausmaha".
Aina teet siis väärin...
Eikä tietenkään saa sanoa "Aijaa, luulin että oot vaan lihava" tai "Aijaa, näytät siltä että olet raskaana".
Vierailija kirjoitti:
Nykyään lihavuus on tosiaankin niin yleistä, ettei isovatsaisesta naisesta ikinä tiedä onko raskaana vai pelkästään lihava.
- Jos annat bussissa istumapaikan isomahaiselle naiselle, hän suuttuu, kun ei ole raskaana.
- Jos et anna bussissa istumapaikkaa isomahaiselle naiselle, hän suuttuu koska et ymmärrä että hänen raskaanaolevana pitäisi päästä istumaan. Mutta kun et tiennyt, että onko se raskausmaha vai onko nainen pelkästään lihava. Ja jos menet kysymään että tarvitseeko istumapaikan, niin saat vihat niskaasi riippumatta siitä onko se isomahainen nainen raskaana vai ei...
- Jos onnittelet jotakuta tulevasta perheenlisäyksestä, hän suuttuu, koskaa ei ole raskaana.
- Jos et onnittele tulevasta perheenlisäyksestä, niin hän suuttuu, koska "näkeehän sen, että tämä on raskausmaha".
Aina teet siis väärin...
Eikä tietenkään saa sanoa "Aijaa, luulin että oot vaan lihava" tai "Aijaa, näytät siltä että olet raskaana".
On sulla rankkaa. Jatka toki vain raskausonnittelujen jakelua isovatsaisille, mutta älä sitten itke kun joku suuttuu tai vetää sua avarilla nassuun.
Ketjun pointti meni sinulta viuhuen ohi.
Vierailija kirjoitti:
Aina teet siis väärin...
Tämä on kyllä niiiiiiiin totta!!
Tuttua. Mulla on ylipainoa 5kg, mutta se on kertynyt vatsaan ja välillä tulee joku kysymään, että kuinka kauan on vielä laskettuun aikaan. Vastaan aina, että vähintään 9kk, luultavasti paljon enemmänkin. Näytän siltä, että just olis alkanut vähän raskausvatsa näkyä ja tykkään paidoista, jotka ilmeisesti muistuttaa jotain äitiyspaitaa.
Minä olen normaalipainoinen ja silti minun on luultu useasti olevan raskaana. Minulla se on varmaan ruumiinrakenteesta ja vartalonmyötäisistä vaatteista kiinni. Otan huumorilla, kun näitä "onnea, olet raskaana" - juttuja tulee. Tsemppiä sinulle, ap! Olet upea juuri noin kun olet!
Joko olet aloittanut laihduttamisen?
Juu, on minuakin luultu raskaanaolevaksi monesti. Kerrankin yksi vähän maistissa ollut keski-ikäinen mies istui bussissa viereeni ja kysyi että taitaa olla pullat uunissa? Oli selvästi hyväntahtoinen ja hyvällä tavalla kiinnostunut mutta kyllä hävetti. Minulla on sellainen vatsa joka lähtee kovin ylhäältä ja on kovin pystyssä, joten erehtyminen on ehkä helppoa.
Sinulla on nyt ylipainoa merkittävän ylipainon verran. Jos saisit painoa laskettu noin 10 kg, mikä ei ole paljon, olisit lievästi ylipainoinen mitä suurin osa suomalaisista on. Et ole sairaalloisen lihava. Missään nimessä sinun ei tarvitse laihduttaa 30 kg, terveytesi ja mielenrauhasi vuoksi vähempikin riittää. Iän karttuessa ylipainolla on taipumus lisääntyä, nuorempana laihduttaminen on helpompaa vilkkaamman aineenvaihdunnan vuoksi. Onnea yritykselle jos katsot sen tarpeelliseksi!
Itse en ole ylipainoinen ollenkaan. BMI 21, mutta silti välillä vatsaani tuijotetaan kun päälläni tietty tuulitakki, mikä luo illuusion "mahasta" kun takki menee hassusti...
Tämä palsta se vaan näköjään muuttuu ilkeämmäksi päivä päivältä. Kyllä on elämä osalla todella kurjaa kun pitää purkaa pahaa oloaan asiattomilla ja ilkeillä kommenteilla tuntemattomille ihmisille.