Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minun on viime aikoina kahdesti luultu olevan raskaana. Itsetunto murskana.

Vierailija
27.04.2019 |

Olin aiemmin kuvitellut että se on vain myytti että jotkut voivat olla niin typeriä, että olettavat ääneen jonkun olevan raskaana, vastoin parempaa tietoa. Mutta minulle on tänä keväänä käynyt niin kahdesti.

Ensimmäisellä kerralla törmäsin sattumalta vanhaan kouluaikojen ystävään, joka jutustelun lomassa tokaisi että taitaa olla onnittelutkin tulevasta perheenlisäyksestä paikallaan (hän muuten luikahti paikalta kohtuullisen vikkelään kun kerroin että ei kyllä ole). Toisella kerralla keskustelimme mieheni kanssa erään puolitutun tapahtumasuunnittelijan kanssa, ja hän kertoi että heiltä onnistuvat niin häät, syntymäpäiväjuhlat, kuin kastejuhlatkin - ja jatkoi että meillä taitaa pian olla sellaisten aika. Menimme mieheni kanssa sanattomiksi, ja poistuimme paikalta.

Olen parikymmentä kiloa ylipainoinen (163 cm, 85 kg), ja painosta viimeiset viitisen kiloa on kertynyt suhteellisen nopeasti. En tiedä miksi, mutta näin on. Tiedän etten näytä hyvältä, mutta toisaalta en mielestäni näytä siltäkään että olisin selkeästi raskaana (ja olen ollut pullea pidempään, eli mitään dramaattista muutosta ei ole tapahtunut). On uskomatonta miten syvälle maanrakoon itsetuntoni on painunut näiden tapausten jälkeen. En pitänyt itseäni kauniina ennenkään, mutta nyt uiskentelen suoranaisessa itseinhossa. Olen vetänyt kaapista esille kaikkein suurimmat, säkkimäiset vaatteeni, ja olen jopa perunut vapaa-ajan menoja ja tapaamisia. Ulos ovesta on vaikea mennä, kaupassakin on vaikea käydä. Välttelen viimeiseen saakka sitä että edes oma mieheni näkisi minut alasti. Tunnen itseni niin kuvottavaksi.

Olen uskomattoman vihainen niille kahdelle ihmiselle, jotka käytännössä onnittelivat minua olemattomasta raskaudesta. Tunnen, että minua on nöyryytetty todella pahasti. Kirjoitan tänne, sillä en ole kehdannut puhua asiasta kenellekään ja se vain painaa alitajunnassa koko ajan.

Aion nyt yrittää laihduttaa. Kunpa se voisi tapahtua nopeasti, sillä en kestä tätä olotilaa.

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä ap! En ole itse saanut raskaus-kommenttia, mutta ns. luontaisesti erittäin laihana kukkakeppinä muuta painokommenttia: "Kyllä naisessa pitäisi olla mistä ottaa", "Olisit kaunis JOS painoa olisi enemmän" jne. Painoon liittyvät kommentit vetävät tehokkaasti mielen matalaksi, vaikka oikeastihan kyse on vain kommentoijan tökeryydestä!

Tämä on erittäin hyvä ja tärkeä pointti. KENENKÄÄN kroppaa / ulkonäköä ei saa kritisoida tuolla tavalla. Kaikissa meissä on jotain kaunista, ja varmaan jotain parantamisen varaakin, mutta ei se määritä ihmisen arvoa, eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, millainen ihminen on sisimmältään.

ap

Vierailija
42/104 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on krooninen suolistovaiva, jonka takia näytän pahimpina kausina siltä, että olen 6. kuulla raskaana. Maha on aivan valtava ja pinkeä koko matkalta, aina rintojen alta alas asti ja pitkin kylkiä. Hengittäminen ja käveleminen on vaikeaa. Lääkitystä ei ole, voin ainoastaan yrittää jotenkin helpottaa asiaa ruokavaliolla. Kaikkki ympäristössä menee aina vatsaan.

Olen normaalipainossa, joten pallomaha korostuu oikein mojovasti. Maha näyttää oikeasti tälle, ihan yhtä pinkeälle ja pyöreälle. Ei mitään eroa! http://www.pregnancyhealth.net/wp-content/uploads/2017/03/6-months-preg…

Musertaa ihan hirveästi omaa tuntoa, vaikka kukaan ei vielä ole raskaaksi mennyt ehdottelemaan.

Tässä aika hyvä esimerkki siitä, miten valtava ero on vatsa tyhjänä ja vatsa minkä tahansa ruoan jälkeen suolistovaivaisilla; https://monstersupplements.com/_blog/wp-content/uploads/2014/10/Picture…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti tuntu pahalta! Itselläni melko sama tilanne. Palkkasin PT:n.

Vierailija
44/104 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se viis kiloa on tullut kasvoihin? Sillon vois ajatella oho onkohan raskaana. Just katselin että onkohan Gilly Game of thronesissa raskaana koska kasvot oli niin pyöristyneet.

Mäkin näytän ihan raskaana olevalta kun olen syönyt. Mun maha turpoaa ihan jalkapallomuotoon.. Tällä hetkellä btw 171cm ja 65 kiloa ja vaikka olen normaalipainonen mahaa on reilusti. Mulla taas kaikki tulee vatsaan. Sitten kun siihen tulee vielä se jalkapallo :D

Mutta aika älyttömyyksiin sä olet ton reaktion vetänyt.. Jos olet kerran hyvin tietoinen ylipainosta niin en ymmärrä tuollaista reaktiota. Että ei pysty enää ulos menemään. Jos olet oikeasti asian kanssa aiemmin ollut sinut, oletko kuvitellut ettei kukaan muu ole aiemmin huomannut pyöristymisiäsi?

Olen ollut tietoinen ylipainosta, mutta tässä vieläpä tuplasti tapahtuneessa asiassa oli jotain niin syvästi nöyryyttävää... Todellinen isku vyön alle, ja kahdesti lyhyen ajan sisällä. Ehkä ylireagoin, mutta minkä sille sitten mahtaa. Pahalta tuntui, todella. Ehkä siksikin, että painoani ei ole ennen kukaan kommentoinut.

ap

Nyt vaan takas ulos! Koska mikään ei ole muuttunut. Vain kaksi lausetta. Ajattelin että ehkä itsetunnossa kuitenkin on jotain sellaista mikä saa sinut niin voimalla reagoimaan tähän. Periaatteessahan mikään ei oikeasti muuttunut sinussa tai muissa asioissa - se oli vaan lausahdus.

Vierailija
45/104 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse melkein samoissa mitoissa, mutta yli 4-kymppinen jo, joten onneksi kukaan ei oleta mun olevan raskaana. Tässä iässä on jo armollisempi itselle, eikä varsinkaan ajattele elämää niin ulkonäkökeskeisesti kuin aiemmin. Saamasi kommentit voit jättää omaan arvoonsa ja keskittyä niihin asioihin, joista sinut tunnetaan: reiluudesta, hauskuudesta ja ylipäänsä elämänilosta, jota ei mitkään pinnalliset kommentit hetkauta!

Vierailija
46/104 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on krooninen suolistovaiva, jonka takia näytän pahimpina kausina siltä, että olen 6. kuulla raskaana. Maha on aivan valtava ja pinkeä koko matkalta, aina rintojen alta alas asti ja pitkin kylkiä. Hengittäminen ja käveleminen on vaikeaa. Lääkitystä ei ole, voin ainoastaan yrittää jotenkin helpottaa asiaa ruokavaliolla. Kaikkki ympäristössä menee aina vatsaan.

Olen normaalipainossa, joten pallomaha korostuu oikein mojovasti. Maha näyttää oikeasti tälle, ihan yhtä pinkeälle ja pyöreälle. Ei mitään eroa! http://www.pregnancyhealth.net/wp-content/uploads/2017/03/6-months-preg…

Musertaa ihan hirveästi omaa tuntoa, vaikka kukaan ei vielä ole raskaaksi mennyt ehdottelemaan.

Tässä aika hyvä esimerkki siitä, miten valtava ero on vatsa tyhjänä ja vatsa minkä tahansa ruoan jälkeen suolistovaivaisilla; https://monstersupplements.com/_blog/wp-content/uploads/2014/10/Picture…

Mulla on ihansamanlainen!! Terveisin tuo kakkossivulla samaa jalkapalloefektiä valittanut :D olen jo ollut 3v täysin ilman maitotuotteita, sokeri minimeissä ja en huomannut vehnän jättämisellä mitään eroa, joten sitä vielä syön. Ei apua niin ei apua. Ei voi mitään!

Vierailija
47/104 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse melkein samoissa mitoissa, mutta yli 4-kymppinen jo, joten onneksi kukaan ei oleta mun olevan raskaana. Tässä iässä on jo armollisempi itselle, eikä varsinkaan ajattele elämää niin ulkonäkökeskeisesti kuin aiemmin. Saamasi kommentit voit jättää omaan arvoonsa ja keskittyä niihin asioihin, joista sinut tunnetaan: reiluudesta, hauskuudesta ja ylipäänsä elämänilosta, jota ei mitkään pinnalliset kommentit hetkauta!

kiitos, ihana kommentti :)

ap

Vierailija
48/104 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihansamanlainen!! Terveisin tuo kakkossivulla samaa jalkapalloefektiä valittanut :D olen jo ollut 3v täysin ilman maitotuotteita, sokeri minimeissä ja en huomannut vehnän jättämisellä mitään eroa, joten sitä vielä syön. Ei apua niin ei apua. Ei voi mitään!

Otan osaa! Elin 2 vuotta ilman sokereita ja tärkkelystä, ainoastaan hedelmiä ja marjoja ja vihreitä vihanneksia sain syödä "sokerina". Oloni kyllä koheni, joo, mutta mahan turpoilut eivät sinänsä hävinneet yhtään minnekään. Täysin mystisesti nämä vielä tulevat ja menevät! Tänään voit syödä kananmunia ongelmitta, ylihuomenna et enää. Eilen sait syödä luonnonjogurttia, tänään et. Viime viikolla pala pitsaa oli aivan OK, tällä viikolla et voi syödä murustakaan pitsaa. Omenamehu on tällä viikolla OK maanantaina, tiistaina ja torstaina. Ensi kussa omenamehua ei voi juoda missään vaiheessa.

Kieltämättä aidosti masentaa, ettei koskaan tule olemaan "oman itsensä näköinen", vaan maha pömpöttää kuin tiineellä lehmällä, vaikka miten treenaisit ja söisit oikein ja laihduttaisit ja hankkisit personal trainerin ja noudattaisit tiukkoja ruokavalioita ja tekisit kaiken. 

Pömpötys on ja pysyy. 

Kävellään sitten kesämekossa "maha pystyssä"....

Vierailija
49/104 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa naisilla on pinkeät isot mahat omppuvartalossa. Iäkäs äitini näytti raskaana olevalta vaikka muuten oli pieni ja normaali mutta maha oli valtava. Tämä on periytynyt itsellenikin ja on luultu raskaana olevaksi. Eräs ihminen joka inhosi minua huusi kerran pubissa täysillä että 'katsokaa tuota; onko tuo raskaana!!' kun ostin oluen tiskiltä. Muut asiakkaat tuijottaa, varsinkin mahan seutua ja tilanne on kammottava.

Pahalta on tuntunut aina ja olisi kiva tietää miksi suvussamme on tällaiset mahat naisilla. Oudointa on ettei se maha pienene millään,vaan paisuu vaikka muuten kiinteytyisi ja laihtuisi?! Tsempit ap! Meitö on muitakin.

Vierailija
50/104 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa sun mies kiltti kun pysynyt rinnalla. Itse en enää pystyisi olemaan kiinnostunut toisesta jos paisuisi noin. Nolottaisi myös kulkea julkisilla paikoilla parina. Sori jos on tylysti sanottu, mut näin ajattelen.

Mistä tiedät, minkä kokoinen ap:n mies on? Olen suunnilleen ap:n kokoinen itsekin (kukaan ei ole kyllä onnitellut) mutta miehellä on vielä reilummin ylipainoa.

Vierailija
51/104 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

V*ttu että ihmiset ovat idiootteja. Jos joku onkin raskaana, eikö olisi kohteliasta antaa hänen itse kertoa asiasta sitten kun kokee sen tarpeelliseksi.

Puhumattakaan siitä että aletaan toisten vatsoja tuijottelemaan ja kommentoimaan alun perinkään.

Älä ap välitä tuollaisista törpöistä! Kyllähän monilla hoikillakin on sellainen pömppis että saavat kuulla samoja kommentteja.

Vierailija
52/104 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen suunnilleen saman pituinen, paina 60 kg ja kärsin endometrioosista. Se aiheuttaa kuukautisten yhteydessä kauheat kivut ja turvotuksen. Ja kyllä, raskausonnitteluja on tullut.

Kun sitten sanon suoraan, että ei, asia on päinvastoin. Minulla on lapsettomuutta aiheuttava kivulias ja krooninen naistensairaus, niin johan keskustelu vaimenee.

Pointtini lienee se, että ylipaino ja raskausvaikutelma eivät aina ole samassa kropassa.

Vierailija
53/104 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin kerran varma, että eräs henkilö on raskaana. Sitten näin hänet pitkän ajan kuluttua ja hän oli edelleen raskaana, vaikka olisi pitänyt olla jo syntynyt. Hän ei siis voinut olla raskaana silloin, kun luulin.

Joillain voi maha vähän pömpöttää, mutta jos oikeasti näyttää kovasti raskaana olevalta, voisi vähän miettiä, onko se järkevää.

Vierailija
54/104 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen useamman vuoden pelännyt että joku luulee minun olevan raskaana. Olen normaalipainoinen kylläkin, mutta mahani elää lähes koko ajan ihan omaa elämää ja on enemmän tai vähemmän turvoksissa. On aika herkkä asia minulle, sillä olen ollut aina melko pieni kokoinen ja voinut käyttää melko ihoamyötäileviä vaatteita. Nykyään käytän korkeavyötäröisiä housuja ja löysähköjä paitoja.

Itselle arkaan asiaan on joskus vaikea suhtautua, mutta ehkä näiden kokemusten jälkeen voit seuraavalle törpölle pitää palopuheen siitä kuinka tahditonta tuollainen on.

Vierailija
55/104 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometrioosin vuoksi minun on luultu olevan raskaana alipainoisenakin, saati sitten nyt normaalipainoisena. Isolle mahalle on olemassa muitakin syitä kuin raskaus tai ylipaino.

Vierailija
56/104 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on kyllä idiootteja. Miksi ihmeessä pitää mennä kommentoimaan mitään? Itselleni varmasti 20 työkaveria onnitteli uudesta vauvasta kun palasin äitiysloman jälkeen töihin. Pahin kommentoija ei edes uskonut, vaikka sanoin että olen vain lihava, en raskaana. Ylipainoa oli toki ja painoa noin 15kg enemmän kuin ennen raskautta. Mutta se ei tosiaankaan ollut kaikki mahassa vaan ihan tasaisesti koko vartalossa.

Parin vuoden päästä tuosta olin uudestaan raskaana ja ihan täsmälleen saman painoisena kuin edellisen raskauden jälkeen. Silti vielä puolivälissä raskautta kaikki töissä eivät joko huomanneet raskautta tai eivät kehdanneet kysyä.

Ei noista ap kannata välittää. Eihän se kivalta tunnu mutta kyllähän kaikki lihavat tietävät olevansa lihavia ilman kommentointiakin.

Vierailija
57/104 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli näytät siltä, että olet raskaana 😂

Eihän se sitten toisten vika ole.

Laihduta niin ongelma katoaa.

Onhan se toisten vika, jos möläyttelee muutenkin arkoja henkilökohtaisia asioita päin naamaa. Jokainen kertoo raskaudestaan itse, eikä sitä pidä udella. Sama juttu, jos on pelkästään turvonnut vatsasta ja muuten hoikka ja näyttää raskaana olevalta. Ei ole kohteliasta kommentoida toisten ulkonäköä negatiivisesti.

Vierailija
58/104 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ikinä sano mitään kenenkään oletetusta raskaudesta, ellei kyseinen henkilö sitä itse kerro. Mutta ap, onneksi voit vaikuttaa tuohon, painoa alemmas.

Vierailija
59/104 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on kerran onniteltu raskaudesta, kun panin semmoisen nätin puseron päälle, joka kuitenkin on sen mallinen, että näyttää raskausvaatteelta, ja käyttäjä herättää raskausepäilyjä.

Kiitin kohteliaisuudesta, jollekin toiselle kysyjälle sanoin, että kyllä aikanaan selviää miten asia on.

Ap, laihduta ja kysy myös lääkäriltä neuvoa, jos paino on noussut ilman syytä lyhyessä ajassa.

Muutoin saa jokainen kantaa rauhassa kilonsa, mutta olen itse nyt painonpudotusprojektin kimpussa ja siksi kehtaan rohkaista muitakin. Ei ole helppoa, kun mieli tekee välillä syödä ylimääräisiä välipaloja, jotka ei edistä laihtumista.

Tsemppiä ap, oli tilanne mikä hyvänsä - onni, että miehesi on ihana.

Vierailija
60/104 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtään lohduttaa, niin oli joskus urheilullinen ja hoikka kroppa. Painoin n. 50 kiloa. Silloin oli muotia sellaset babydoll- topit. Se päällä sain kommenttia, että olenko raskaana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi