Oletteko vähentäneet punaisen lihan kulutusta?
Kun syötte punaista lihaa niin käykö mielessä, ettei ole kaikkein terveellisintä ruokaa?
Minulla käy mielessä ja yritän syödä lihaa kohtuudella. Ei mitään määssäilyjä suupielet rasvaa valuen.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vähentänyt ja tulen vähentämään lisää, kunhan opin valmistamaan laajemmalla skaalalla herkullisia kasvisruokia. Punainen liha todennäköisesti aiheuttaa syöpäriskin nousemista ja prosessoitu varmasti. Minulla on vain yksi keho, enkä pidä kivusta, joten jos syöpäriski pienenee syömällä pääasiassa muuta, ihan varmasti täytän vatsani muulla. Lisäetuna hiilijalanjälki pienenee.
Punaisen lihan ei ole todettu aiheuttavan syöpäriskiä. Sitä kun ei ole edes tutkittu. Hiilijalanjälki ei pienene lihansyönnin lopettamisella.
Punaisen lihan syönnin ei tiedetä varmasti olevan karsinogeeni, mutta siitä on sen verran uskottavia viitteitä, että WHO luokittelee sen todennäköisiin karsinogeeneihin (ei siis varmoihin). Luotan asiantuntijoiden arvioon nettihuutelijoiden sijaan terveyttäni koskevissa asioissa.
Hiilijalanjälki juttu on aivan sama. Asiantuntijoiden laatimat laskurit pitävät erityisesti punaisen lihan tuotannon hiilijalanjälkeä huomattavasti isompana kuin keskimäärin kasvisten. Se, että nettihuutelija haluaa olla tieteentekijöiden kanssa eri mieltä ei muuta erittäin todennäköistä yhteyttä. Lisäksi kasviksia suosimalla vaadittava peltoala vähenee, sillä nykyisin sitä on tajuttomasti käytössä rehun kasvatukseen. Tämä mahdollistaa peltoalan villiinnyttämisen tai muuttamisen talousmetsäksi, mikä parantaa myös biodiversiteettiä.
Olen karsinut makkaroita ym. rasvaisia lihoja, ja jauhelihaa, ja alkanut käyttää vain laadukasta fileetä. Asun maalla ja ostan myös kaverin perheeltä itse metsästettyä riistaa. Kalaa ja äyriäisiä olen alkanut kuluttaa enemmän, mutta se ei ole punaista lihaa, vaikka eläinkunnan tuote onkin. Olen aina ollut hoikka, bmi 20, joten painonhallinnan kannalta minun ei näitä tarvitse miettiä, mutta olen miettinyt ekologiselta kannalta niin, että kun syön lihaa, haluan sen olevan laadukasta, enklä puputa turhaan jauhelihoja ym, jotka eivät edes maistu kummoiselta, vaan ne voi korvata vaikka mifulla. Sinänsä olen aina syönyt lihaa verrattain vähäisesti, teen noin 3 lihaa sisältävää ruokaa viikossa. Hieman karsastan puhtaasti vegaanisia tuotteita, koska monet ovat täynnä asioita, joita välttelen terveellisyyssyistä; viljoja, karrageeneja, prosessointia ja E-koodeja.
Olen lisännyt sen syömistä. Syön n. 400-450g päivässä lihaa, josta punaista n. puolet. Olen lopettanut kaiken makean-, viljan- sekä maitotuotteet. Olo on tosi hyvä ja paino pudonnut.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki lopettaisi lihan syönnin valtaosa hienoista eläimistä kuolisi sukupuuttoon mikä olisi todella sääli.
Ihmiset ei näe nenäänsä pidemmälle tässä asiassa.
Joskus oikein ihmetyttää kuinka tyhmiä ja luonnosta vieraantuneita jotkut ihmiset ovat.
Nyt huutelee taas joku itse luonnosta vieraantunut. Ihminen syö todella vähän riistaa, joka on ainut luonnonvaroisiin kantoihin vaikuttava liharuoka. Tämän hetken lihan tehotuotanto nimenomaan tappaa lukuisia lajeja sukupuuttoon muuttamalla luonnonvaraisia metsiä ja niittyjä pelloiksi. Nisäkäslajien suhdeluvut ovat ihmisten tuottaman lihateollisuuden seuraukseni menneet aivan pyllylleen ja yksipuolistuneet tyystin. Suurin kärsijä ovat hyönteiset ja muut pienet eläimet, joiden olemassa olon ja merkityksen moni unohtaa.
Ei olla vähennetty, melkein joka päivä on lihaa jossain muodossa ruokaan laitettu. Ja näin mennään jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Olen karsinut makkaroita ym. rasvaisia lihoja, ja jauhelihaa, ja alkanut käyttää vain laadukasta fileetä. Asun maalla ja ostan myös kaverin perheeltä itse metsästettyä riistaa. Kalaa ja äyriäisiä olen alkanut kuluttaa enemmän, mutta se ei ole punaista lihaa, vaikka eläinkunnan tuote onkin. Olen aina ollut hoikka, bmi 20, joten painonhallinnan kannalta minun ei näitä tarvitse miettiä, mutta olen miettinyt ekologiselta kannalta niin, että kun syön lihaa, haluan sen olevan laadukasta, enklä puputa turhaan jauhelihoja ym, jotka eivät edes maistu kummoiselta, vaan ne voi korvata vaikka mifulla. Sinänsä olen aina syönyt lihaa verrattain vähäisesti, teen noin 3 lihaa sisältävää ruokaa viikossa. Hieman karsastan puhtaasti vegaanisia tuotteita, koska monet ovat täynnä asioita, joita välttelen terveellisyyssyistä; viljoja, karrageeneja, prosessointia ja E-koodeja.
Siis syöt eläimestä vain rasvattomat fileet?? Todellista tuhlausta ja ravinnon hukkaan heittämistä!!
Vierailija kirjoitti:
Olen lisännyt sen syömistä. Syön n. 400-450g päivässä lihaa, josta punaista n. puolet. Olen lopettanut kaiken makean-, viljan- sekä maitotuotteet. Olo on tosi hyvä ja paino pudonnut.
Meillä melkein sama. Vaimo alkanut höpistä ekologiasta jne. harhoja että voisi oikeasti jotenkin mihinkään vaikuttaa. Siinähän järsii porkkanaa, mutta kummasti maistuu pihvi kun mä tässä perheessä lapsille ruuat kuitenkin teen. Mä lopetin myös maito ja viljatuotteet noin vuosi sitten, ja läskiä lähtenyt kohta 16 kiloa. Lihaa meillä syödään nyt ja aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis syöt eläimestä vain rasvattomat fileet?? Todellista tuhlausta ja ravinnon hukkaan heittämistä!!
Kyllä ne jauhelihat silti näyttää hyllystä katoavan jonkun prismaperheen kärryyn. Useammin punalaputettuja lihoja näkee kalliimmassa päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne jauhelihat silti näyttää hyllystä katoavan jonkun prismaperheen kärryyn. Useammin punalaputettuja lihoja näkee kalliimmassa päässä.
Jotkut ymmärtävät, että se kallis liha ei suinkaan ole ravinnollisesti parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vähentänyt ja tulen vähentämään lisää, kunhan opin valmistamaan laajemmalla skaalalla herkullisia kasvisruokia. Punainen liha todennäköisesti aiheuttaa syöpäriskin nousemista ja prosessoitu varmasti. Minulla on vain yksi keho, enkä pidä kivusta, joten jos syöpäriski pienenee syömällä pääasiassa muuta, ihan varmasti täytän vatsani muulla. Lisäetuna hiilijalanjälki pienenee.
Punaisen lihan ei ole todettu aiheuttavan syöpäriskiä. Sitä kun ei ole edes tutkittu. Hiilijalanjälki ei pienene lihansyönnin lopettamisella.
Punaisen lihan syönnin ei tiedetä varmasti olevan karsinogeeni, mutta siitä on sen verran uskottavia viitteitä, että WHO luokittelee sen todennäköisiin karsinogeeneihin (ei siis varmoihin). Luotan asiantuntijoiden arvioon nettihuutelijoiden sijaan terveyttäni koskevissa asioissa.
Hiilijalanjälki juttu on aivan sama. Asiantuntijoiden laatimat laskurit pitävät erityisesti punaisen lihan tuotannon hiilijalanjälkeä huomattavasti isompana kuin keskimäärin kasvisten. Se, että nettihuutelija haluaa olla tieteentekijöiden kanssa eri mieltä ei muuta erittäin todennäköistä yhteyttä. Lisäksi kasviksia suosimalla vaadittava peltoala vähenee, sillä nykyisin sitä on tajuttomasti käytössä rehun kasvatukseen. Tämä mahdollistaa peltoalan villiinnyttämisen tai muuttamisen talousmetsäksi, mikä parantaa myös biodiversiteettiä.
Hiilijalanjälkiä lasketaan per kilogramma tuotetta. Vain pöljät kuvittelevat, että kilo kurkkua vastaa ravintoarvoltaan kiloa lihaa ja siten nämä kg-perusteisesti lasketut jalanjäljet muka olisivat keskenään vertailukelpoisia. Sinun pitäisi laskea montako kiloa eri kasviksia korvaa lihakilon ravintoaineet ja verrata näin saatuja hiilijalanjälkiä keskenään. Sinun asiantuntijasi ovat puijanneet sinua, etkä edes ymmärrä sitä itse :)
Olen vähentänyt kyllä ja esim. ennen laitoin kinkkusiivua leivälle ja joskus harvoin meetwurstia niin nämä olen jättänyt pois.
Vierailija kirjoitti:
Olen vähentänyt kyllä ja esim. ennen laitoin kinkkusiivua leivälle ja joskus harvoin meetwurstia niin nämä olen jättänyt pois.
Noita leikkeleitä kannattaakin välttää, ei niitä lihoiksi voi edes kutsua.
Olen vähentänyt punaista, mutta korvannut sen sitten kanalla. Olin siis pitkään ilman viljatuotteita ja sokereita, eli söin pelkkiä kasviksia ja lihaa. Laihduin lähemmäs 10kg, kunnes uuden työpaikan myötä repsahdin, ja viljat ja sokeri palasivat ruokavalioon. Kappas kummaa, lihoin 15kg. Nyt pitäisi palata tuohon "puhtaaseen" ruokavalioon, jossa kana olisi keskeisessä roolissa. Kalaan ei ole varaa. Lihan korvaaminen papujen ja linssien kaltaisilla proteiinin lähteillä ei myöskään käy, koska kärsin ärtyvän suolen oireyhtymästä. Koskaan ei ole suolisto toiminut niin hyvin kun liha-kasvis-dieetillä.
Kasvisruokailijoiden kannattaa muistaa että soijassa on estrogeenia eli naishormonia, ja sitä suositellaan vaihdevuosien hormonikorvaushoidoksi.
Joidenkin tutkimusten mukaan runsas soijan syönti vähentää miesten siittiöiden määrää ja siten heikentää hedelmällisyyttä.
Ylen uutisten mukaan lapsettomuutta pelkäävien ei kannata soijaa tai tofua syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki lopettaisi lihan syönnin valtaosa hienoista eläimistä kuolisi sukupuuttoon mikä olisi todella sääli.
Joskus oikein ihmetyttää kuinka tyhmiä ja luonnosta vieraantuneita jotkut ihmiset ovat.Nyt huutelee taas joku itse luonnosta vieraantunut. Ihminen syö todella vähän riistaa, joka on ainut luonnonvaroisiin kantoihin vaikuttava liharuoka. Tämän hetken lihan tehotuotanto nimenomaan tappaa lukuisia lajeja sukupuuttoon muuttamalla luonnonvaraisia metsiä ja niittyjä pelloiksi. Nisäkäslajien suhdeluvut ovat ihmisten tuottaman lihateollisuuden seuraukseni menneet aivan pyllylleen ja yksipuolistuneet tyystin. Suurin kärsijä ovat hyönteiset ja muut pienet eläimet, joiden olemassa olon ja merkityksen moni unohtaa.
Täyttä pötyä taas.
Muillakin eläimillä on oikeus elää kun vain villeillä luonnon eläimillä.
Karjan kasvatus lisäksi ylläpitää valtavaa hyönteispopulaatiota jolla on merkitystä esim hyönteisiä ravintonaan käyttäviin lintuihin,lepakkoihin ym.
Maatilan ympäristössä on aina hyvin rikas linnusto ja hyönteispopulaatio.
Ihmisten lihankäyttö ja kasvatus on kietoutunut merkittäväksi osaksi luonnon kiertokulkua.
Tämän lopettaminen olisi todella typerää ja lyhytnäköistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan pitää olla sitä rasvaa paljon siinä lihassa. Silloin tulee syötyä vähemmän sitä lihaslihaa. On aika paljon eri asia syödä rasvatonta filettä 100g kuin rasvaista niskaa 100g josta 20 g on rasvaa ja 80g sitä punalihaa. On terveellisempää niin.
Siirryin 2011 vähärasvaisista lihoista rasvaisiin lihoihin, niin että kyllä voinen sanoa vähentäneeni punaisen lihan kulutusta. Samalla kyllä hiilihydraattien määrää laskin minimiin.
Ja mikä oli vaikutus? Verenpaine normalisoitui, samoin verensokeri. Kolesteroliin en tiedä oliko miten vaikutusta kun multa ei siihen asti oltu mitattu kuin pikatestillä kokonaiskolesteroli. Nykyään kun on jo tuota ikälisää, on kolesterolia alettu syynäämään tarkemmin, mutta hyvältä se on vielä näyttänyt näillä eväillä.
Iäkkäillä kolesteroli onkin korkeampi ihan luonnostaan, ja niin pitääkin olla.
En kuitenkaan kovin iäkäs ole (38v vaan), mutta kuitenkin sen verran vanha, että työterveydessä tutkivat kolesterolia jo nyt tarkemmin kuin mitä parikymppisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus oikein ihmetyttää kuinka tyhmiä ja luonnosta vieraantuneita jotkut ihmiset ovat.Nyt huutelee taas joku itse luonnosta vieraantunut. Ihminen syö todella vähän riistaa, joka on ainut luonnonvaroisiin kantoihin vaikuttava liharuoka. Tämän hetken lihan tehotuotanto nimenomaan tappaa lukuisia lajeja sukupuuttoon muuttamalla luonnonvaraisia metsiä ja niittyjä pelloiksi. Nisäkäslajien suhdeluvut ovat ihmisten tuottaman lihateollisuuden seuraukseni menneet aivan pyllylleen ja yksipuolistuneet tyystin. Suurin kärsijä ovat hyönteiset ja muut pienet eläimet, joiden olemassa olon ja merkityksen moni unohtaa.
Täyttä pötyä taas.
Muillakin eläimillä on oikeus elää kun vain villeillä luonnon eläimillä.
Karjan kasvatus lisäksi ylläpitää valtavaa hyönteispopulaatiota jolla on merkitystä esim hyönteisiä ravintonaan käyttäviin lintuihin,lepakkoihin ym.
Maatilan ympäristössä on aina hyvin rikas linnusto ja hyönteispopulaatio.
Ihmisten lihankäyttö ja kasvatus on kietoutunut merkittäväksi osaksi luonnon kiertokulkua.
Tämän lopettaminen olisi todella typerää ja lyhytnäköistä.
Kyllä näin on. Naapurissa on maitotila, jonka lähipellot on joko laitumena tai rehupeltona. Vieressä on myös sekametsää. Aivan valtavasti on tässä sekä peltolintuja, että metsälintuja. Myös hirveä määrä kaikenlaista pörriäistä ja mönkijäistä.
Jos tuosta loppuisi elukanpito ja pellot metsittyisi, vähenisi lintulajisto. Jos tulisi vaikka rypsipelto tilalle, loppuisi neonikotenoidien myötä mehiläiset ja muut pölyttäjät.
Hyvä kun lopetatte lihan syönnin, niin minulle jää enemmän:D Liha on ravintoaineena aivan ylivertainen ihmiselle. Lisäksi pitää tietysti syödä kasviksia ja jonkin verran juustoa. Ja huolehtia riittävästä rasvan saannista. Sokerin voi jättää kokonaan pois ja viljat vähiin.
Terveellisintä on suomalainen liha koska se on ruoholla ruokittua eikä siinä ole antibioottijäämiä.