Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HSL:n vyöhykkeet ei toimi käytännössä

Vierailija
26.04.2019 |

Veljeni asuu samalla HSL:n vyöhykkeellä kuin minä. Jee, ei siis tarvitse ostaa enää kallista seutulippua kun käyn hänen luonaan. VÄÄRIN!!! Hsl ei tarjota mahdollisuutta/reittiä tähän, vaan minun on mentävä Helsingin kautta ja siis ostettava mikä lie monen vyöhykkeen ABC-lippu!
Sama juttu lentoaseman kanssa. Asun samalla vyöhykkeellä, mutta julkisilla en pääse lentokentälle kuin Helsingin kautta, joten on taas ostettava kallis lippu!
Tosi hyvä uudistus hei!

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pelkäsin että tulee sellainen systeemi että pitäisi leimata myös bussista poistuessa.

Itse asun Pitäjänmäellä ja joudun ostamaan AB-lipun,

mutta ei kai se ole kuukaudessa paljon kalliimpi kuin ennen

Vierailija
22/66 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin mietin, pääseekö Matinkylästä Malmille mitään muuta kautta kuin Helsingin keskustan läpi. Tulisi halvemmaksi, jos ei tarvitsisi ostaa A-vyöhykettä. Tunnen Helsingin bussilinjoja huonosti, koska harvoin käytän niitä. Nyt joku tietysti alapeukuttaa kun olen näin tietämätön. Joo, ei tarvitse vastata, olkoon tämä vain yksi esimerkki vaikeuksista, joita uudistus aiheuttaa.

Jos olen oikein ymmärtänyt, Matinkylä on B-vyöhykkeellä. Tarvitset AB-lipun, joka on halvempi kuin entinen seutulippu. Mielestäni tämä on sinulle pelkästään hyvä uudistus. Pääset metrolla Matinkylästä rautatieasemalle noin 20 minuutissa. Sieltä jatkat junalla Malmille. Kukaan ei voi ostaa pelkästään A-vyöhykettä, vaan AB-vyöhyke on aina "samassa paketissa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei riitä tälle uudistukselle ymmärrystä. Luulenpa, että jos laskettais kaikki tämänkin uudistuksen valmisteluun käytetyt kulut ja kaikki lippujen käyttämiseen liittyvien laitteiden hankkimiseen ja huoltamiseen liittyvät kulut, ja verrattais lipunmyyntituloihin, oltais isosti miinuksella. Halvempaa olisi liputon liikenne, joka kustannettais kokonaan verovaroin.

Vierailija
24/66 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

nokumutku minä minä minä.

tulee varmasti uutisena, mutta uudistusta ei rakennettu ap:n eikä hänen veljensä ehdoilla, vaan kokonaisuutta tarkastellen.

Samoin lentokenttä on tarkoituksellisesti C-vyöhykkeellä. Katsos kun jollakin ne kustannukset on katettava.

Vierailija
25/66 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista palapeliä tulee olemaan matkustaminen eikä kyllä voi oudolla seudulla hypätä bussiin tietämättä mitä reittiä se menee. Päätepysäkin tietäminen ei riitä enää.

Asun ihan juna-aseman vieressä, mutta EHEI puksuttelenpa bussilla Myyrmäkeen ja hyppään sieltä junaan päästäkseni Tikkurilaan. Kätevää!

Ap

Vierailija
26/66 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaninkyläläinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapaninkyläläinen kirjoitti:

Jos hyppään Malmilta junaan mennäkseni Myyrmäkeen niin joudun ostamaan bc lipun. Paitsi jos vaihdan Pasilassa niin minulle riittää ab lippu mitä enemmän tarvitsenkin.

Joudun vaihtamaan vain ja ainoastaan sen takia koska juna kiertää c alueelta vaikken siellä pois jääkkään. Todella hieno uudistus!!!

Höpöhöpö. Bussi 560 vie sinut Malmilta Myyrmäkeen. 

Toki bussi on myös vaihtoehto. Junalla olen tottunut työmatkat tekemään. Mukavampia näin matkapahoinvoinnista helposti kärsivälle.

Nyt seutulipulla olen päässyt hyvin kulkemaan mutta ei enään. Kiitos uudistuksen.

Täytyy varmaankin kokeilla tuleeko bussilla menosta mitään. Toivottavasti!

No jos aiemmin tarvitsit seutulipun, voit nyt ostaa ABC-lipun ja varmasti toimii. Hyvällä säkällä pärjäät AB-lipulla joka on halvempi. En ymmärrä miksi luulet olevasi uudistuksen häviäjä.

Vierailija
27/66 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matinkylästä bussilla Myyrmäkeen, Myyrmäestä P-juna Malmille. Se on yksi vaihtoehto. 

Toki reittioppaasta voi löytää paljon lisääkin niitä!

Kiitos neuvojille. Kaverin kanssa tuli jo riitaa tästä asiasta. Jankutti moneen kertaan, että mitä muuta kautta sinne muka pääsee kuin keskustan läpi. En osannut vastata siihen muuta kuin että enhän minä tiedä, sen takia juuri mietin tätä. Tuskastuneena puhuin liian kovalla äänellä ja kaveri suuttui "huutamisesta". No tulipa nyt ainakin selvyyttä tähän asiaan. :)

Vierailija
28/66 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matinkylä kuuluu B:hen joten matkahan halpenee Helsingin keskustaan mentäessä. 

Vierailija
29/66 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin mietin, pääseekö Matinkylästä Malmille mitään muuta kautta kuin Helsingin keskustan läpi. Tulisi halvemmaksi, jos ei tarvitsisi ostaa A-vyöhykettä. Tunnen Helsingin bussilinjoja huonosti, koska harvoin käytän niitä. Nyt joku tietysti alapeukuttaa kun olen näin tietämätön. Joo, ei tarvitse vastata, olkoon tämä vain yksi esimerkki vaikeuksista, joita uudistus aiheuttaa.

Jos olen oikein ymmärtänyt, Matinkylä on B-vyöhykkeellä. Tarvitset AB-lipun, joka on halvempi kuin entinen seutulippu. Mielestäni tämä on sinulle pelkästään hyvä uudistus. Pääset metrolla Matinkylästä rautatieasemalle noin 20 minuutissa. Sieltä jatkat junalla Malmille. Kukaan ei voi ostaa pelkästään A-vyöhykettä, vaan AB-vyöhyke on aina "samassa paketissa".

En itse asiassa ajatellut ostaa AB-lippua, vaan BC-lipun. Asun nimittäin C-vyöhykkeellä ja minun pitää matkustaa Matinkylään ennen kuin voin jatkaa matkaa Helsinkiin.

Vierailija
30/66 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertaseutulippu maksaa 4,20 euroa, uusi ABC-lippu 4,60 euroa. Tämä hintaeroko ap:tä noin paljon suututtaa?

Vierailija
31/66 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmainen liikenne

Se on jo puoli-ilmaista, pääkaupunkiseudulla julkisen liikenteen lipun hinnoissa on n. 50% tukea.

Vierailija
32/66 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matinkylästä bussilla Leppävaaraan ja bussilla Malmille, B-lipou näemmä riittäisi.

ei ole mitään b-lippu.

matinkylästä ihan sama miten menee, se sama ab-lippu pätee myös siellä hgin keskustassa.

voi ostaa myös bc.-lipun ja kiertää jostakin kaukaa maalta.

tai ihan kumman vaan, ab tai bc lipun, ja mennä tuon edelläolevan lainauksen mukaisesti bussilla leppävaaran kautta.

ei ole vaikeaa ja maksaa vähemmän kuin vanha seutulippu.

Vierailija
33/66 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse asiassa ajatellut ostaa AB-lippua, vaan BC-lipun. Asun nimittäin C-vyöhykkeellä ja minun pitää matkustaa Matinkylään ennen kuin voin jatkaa matkaa Helsinkiin.

Ok. Sitten kuljet B-vyöhykkeellä esim. näin:

Matinkylä: bussi 532 - Leppävaara: bussi 553 - Malmi

n. 30 min. + n. 26 min.

Jos ostat A-lisävyöhykelipun, voit siis mennä nopeammin metrolla Matinkylästä rautatieasemalle ja jatkaa sieltä Malmille. Edestakainen lippu maksaa 5 euroa, kun sinulla on BC-lippu. Ei ole siis kovin kallis, jos et matkusta usein. Vanhassa seutulippujärjestelmässä maksaisit kertamaksuna 8,40 €.

Vierailija
34/66 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Sitten kuljet B-vyöhykkeellä esim. näin:

Matinkylä: bussi 532 - Leppävaara: bussi 553 - Malmi

n. 30 min. + n. 26 min.

Jos ostat A-lisävyöhykelipun, voit siis mennä nopeammin metrolla Matinkylästä rautatieasemalle ja jatkaa sieltä Malmille. Edestakainen lippu maksaa 5 euroa, kun sinulla on BC-lippu. Ei ole siis kovin kallis, jos et matkusta usein. Vanhassa seutulippujärjestelmässä maksaisit kertamaksuna 8,40 €.

Sama kirjoittaja jatkaa vielä tästä. Voit ajatella asian myös näin:

Sinulla on tähän mennessä ollut Espoon sisäinen lippu, joka maksoi ehkä noin 53 e/kk (en tiedä tarkkaan). Kun olet käynyt Helsingin puolella, olet maksanut kertalipun hinnan, jolloin edestakainen maksu on ollut 8,40 €. Jos lasketaan, että olet käynyt keskimäärin kerran kuukaudessa Helsingissä, maksoit kuukaudessa:

53 € + 8,40 € = 61,40 €

Vyöhykesysteemissä maksat näin, jos ostat kerran edestakaisen matkan A-vyöhykkeelle:

59,70 € + 5 € = 63,70 € (tarkka hinta)

Eli hinta on suunnilleen sama. Jos teet useampia matkoja kuukaudessa, nykyinen systeemi tulee sinulle halvemmaksi.

Nyt voit kuitenkin halutessasi kiertää A-alueen, jos käyt vain Malmilla. Eli selviät koko kuukauden 59,70 €:lla. Tämä nykyinen systeemi on siis sinulle parempi.

Vierailija
35/66 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et pääse. Paitsi tietty jos meet Matinkylästä Myyrmäkeen ja hyppäät sieltä P-junaan joka vie sut Malmille.

Se on oikeastaan ainoa mahdollisuus, jos et halua mennä Helsingin keskustan kautta.

Matinkylästä pääsee metrolla Vuosaareen ja sieltä bussilla 560 Myyrmäkeen. 

Vierailija
36/66 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko36 kirjoitti:

Siinä Oliskin seppä, joka keksis sellaisen julkisen liikenteen ratkaisun, mikä saisi 100% asiakkaista orgasmin partaalle.

Julkisen liikenteen voisi rahoittaa kiristämällä yktyisautoilun verotusta ja korottamalla bensan hintaa verotuksellisin keinoin. Saataisiin veroa veron päälle, ai että. Mainoslauseena voisi olla: "maksatko liikaa liikkumisesta? Vaihda julkisiin. Julkisilla matkustat ilmaiseksi."

Vierailija
37/66 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä uudistus, pääsee osaan Espoota ja voi käydä Kauniaisissa katsomassa rikkaitten omakotitaloja. 

Vierailija
38/66 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä uudistus, pääsee osaan Espoota ja voi käydä Kauniaisissa katsomassa rikkaitten omakotitaloja. 

Hyvä uudistu, työmatkakulut n. 50% entiseen verrattuna.

Vierailija
39/66 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et pääse. Paitsi tietty jos meet Matinkylästä Myyrmäkeen ja hyppäät sieltä P-junaan joka vie sut Malmille.

Se on oikeastaan ainoa mahdollisuus, jos et halua mennä Helsingin keskustan kautta.

Matinkylästä pääsee metrolla Vuosaareen ja sieltä bussilla 560 Myyrmäkeen. 

Tjaa, harvemmin sitä kuulee ehdotettavan että espoosta länsivantaalle pitää kiertää itähelsingin kautta. Sitäpaitsi 560 kestää ikuisuuden kulkea se reittinsä. 

Vierailija
40/66 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen useammin pummilla kun ratikkalippu loppui