Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun kaveri saa masennuseläkkeellä käteen 1400 e/kk

Vierailija
26.04.2019 |

Ikää 40v. Jotenkin työnteko ei kannata.

Kommentit (101)

Vierailija
101/101 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"oikeuttaa mainitsemaasi eläkkeeseen." Avaa toki tätä lisää. Kyseessähän on työkyvyttömyyseläke. Tarkoitat sanomallasi, että "harvalla on sellaista työuraa takana, mikä oikeuttaa": työkyvyttömyyseläkkeeseen. Kuuntelen mielelläni millä termillä kutsut työkyvyttömyyseläkettä, joka on myönnetty 25-vuotiaalle. Tapoihini ei kuulu jutella asioista, joista en jotain tiedä. Eli painotan yhä: jos asia kiinnostaa perehdy asiaan. Olen muuten itse työkyvyttömyyseläkkeellä syystä, jossa tässä aloituksessa puhutaan, joten perehtynyt olen asiaan myös tätä kautta.[/quote kirjoitti:

No, avaan lisää. Niinkuin tiedät, eläkejärjestelmässämme kertyy työeläkettä (tai oikeutta eläkkeeseen, koska palkastamme maksetut eläkemaksut eivät missään odota juuri meitä itseä). Jos eläköityminen tapahtuu ennen vanhuusikää työkyvyttömyyden vuoksi, eläke maksetaan työkyvyttömyyseläkkeenä (joko määräaikaisena kuntoutustukena tai toistaiseksi voimassa olevana, joka jatkuu vanhuuseläkkeeseen asti, näitä ne 25-vuotiaden eläkkeet on kun kysyit millä nimellä niitä kutsun). Jos sen määrä jää tietyn rajan alle, Kela maksaa kansaneläkettä.  Nuorena eläköityvillä työeläke voi siis jäädä muutamiin kymppeihin ja tähän Kelan kansaneläke/takuueläke on "täydennys" koska ei voida toimeentuloa jättää muutaman kympin varaan. Jos ei ole ollut ollenkaan työelämässä, työeläke on 0 euroa.

Tulevan ajan eläkettä laskettaessa katsotaan työtuloja työkyvyttömyyttä edeltävältä ajalta . En tee eläkelaskentaa työkseni, joten tarkkaa tietoa nykyhetken määräytymisperusteista minulla ei ole. Löysin vuoden 2017 soveltamisohjeen, jossa tarkasteluaika on 10v. ennen työkyvyttömyyden alkamista. Jos eläköityy 25-vuotiaana (yli 80% alle kolmikymppisistä eläköityy mt-syistä ja käyttäytymisen häiriöistä (F00-F99), siellä on harvemmin taustalla pitempää työhistoriaa, tosin nythän työeläkettä kertyy jo 17-vuotiaasta lähtien, ei vasta 24v. lähtien. Eli teknisesti ottaen on täysin mahdollista, että peruskoulun käytyään ehtii olla 25-vuotiaaksi saakka töissä monia vuosia, mutta nuorena eläköityneitä tuntevana enemmänkin on tyypillistä työhistorian vähäisyys ja keskeytyneet opinnot. Johtuen vaikka vakavista mt-ongelmista tai kehitysvammaisuudesta (jotka myös kuuluu tuohon mt- ja käyttäytymisen häiriöt -kategoriaan).

Summa summarum...kun tartuit kirjoittamaani "oikeuttaa työkyvyttömyyseläkkeeseen" lainasit kirjoittamaani puutteellisesti.  Oikeuttaa sellaiseen työkyvyttömyyseläkkeeseen, jossa tulevan ajan eläke-edellytykset täyttyy. Eläkkeiden määristä löytyy erilaista indeksitietoa, esim. helsinkiläisten osalta 16-29-vuotiaiden työkyvyttömyyseläke on keskimäärin 780€/kk kun helsinkiläisten työkyvyttömyyseläkkeet on keskimäärin 1151€.

Muuten, ihan mielenkiinnosta kysyn kun kirjoitit kertakorvauksesta, että mikä se on? Tarkoititko tapaturma-/ammattitauti-tms. puolen työkyvyttömyyseläkkeitä? Tavanomainen työkyvyttömyyseläke ei tunne kertakorvauskäsitettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan