Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun kaveri saa masennuseläkkeellä käteen 1400 e/kk

Vierailija
26.04.2019 |

Ikää 40v. Jotenkin työnteko ei kannata.

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä ole häävit tulot. Kannattaisi ottaa itseään niskasta kiinni ja mennä töihin.

Olen nelikymppinen humanistimaisteri ja sain alkuvuonna eläkkeen mt-diagnoosilla. Oma eläke on vain vähän päälle tonnin ja saisin ansaita tuohon toisen tonnin lisää. Otan mielelläni vastaan esimerkkejä työnantajista, jotka palkkaisivat mielisairaan osa-aikaisiin hommiin.

Vierailija
82/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia siis 55-60- vuotiaina työkyvyttömäksi joutuneita pyöritetään kuntoutuksissa ja kurssitetaan työttömiksi.

Saadaan lopullinen eläke jäämään matalaksi.

Kun aikoinaan pelkän elämänkoulun käynyt rekkakuski sairastuu 55- vuotiaana työkykynsä menettäen, tilastollisesti katsoen mahdollisuudet uudelleenkouluttaa kaveri työelämääm ovat hyvin lähellä nollaa.

Silti melkein poikkeuksetta eläkehakemukset hylätään vastoin hoitavan lääkärin lausuntoa.

Sairastunut pyörii työikänsä viimeiset 10 vuotta työttömyyskortistossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni matalapalkka-aloilla toimiva saa saman tai jopa huonommin. Ei kannata pahasti sairastaa tai joutua oikeusjuttuihin ja olla töissä noilla tuloilla.

Vierailija
84/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Tämän takia siis 55-60- vuotiaina työkyvyttömäksi joutuneita pyöritetään kuntoutuksissa ja kurssitetaan työttömiksi. Saadaan lopullinen eläke jäämään matalaksi. Kun aikoinaan pelkän elämänkoulun käynyt rekkakuski sairastuu 55- vuotiaana työkykynsä menettäen, tilastollisesti katsoen mahdollisuudet uudelleenkouluttaa kaveri työelämääm ovat hyvin lähellä nollaa. Silti melkein poikkeuksetta eläkehakemukset hylätään vastoin hoitavan lääkärin lausuntoa. Sairastunut pyörii työikänsä viimeiset 10 vuotta työttömyyskortistossa.

Vastikään oli iltapäivälehtien lööpeissä "karmea paljastus" jonka poliitikot "salaavat": yhteiskunnan varat eivät riitä eläkkeisiin. Tottahan tämä koskee niin vanhus- kuin työkyvyttömyyseläkeläisiä. Jos saa viimeiset 10v. työmarkkinatukea vs. kahden tonnin työkyvyttömyyseläkettä, onhan siinä eroa maksajan mielestä. Ja siinä kenen pussista tämä maksetaan.

Vierailija
85/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Tämän takia siis 55-60- vuotiaina työkyvyttömäksi joutuneita pyöritetään kuntoutuksissa ja kurssitetaan työttömiksi. Saadaan lopullinen eläke jäämään matalaksi. Kun aikoinaan pelkän elämänkoulun käynyt rekkakuski sairastuu 55- vuotiaana työkykynsä menettäen, tilastollisesti katsoen mahdollisuudet uudelleenkouluttaa kaveri työelämääm ovat hyvin lähellä nollaa. Silti melkein poikkeuksetta eläkehakemukset hylätään vastoin hoitavan lääkärin lausuntoa. Sairastunut pyörii työikänsä viimeiset 10 vuotta työttömyyskortistossa.

Vastikään oli iltapäivälehtien lööpeissä "karmea paljastus" jonka poliitikot "salaavat": yhteiskunnan varat eivät riitä eläkkeisiin. Tottahan tämä koskee niin vanhus- kuin työkyvyttömyyseläkeläisiä. Jos saa viimeiset 10v. työmarkkinatukea vs. kahden tonnin työkyvyttömyyseläkettä, onhan siinä eroa maksajan mielestä. Ja siinä kenen pussista tämä maksetaan.

...ja vielä jatkan, että kun samaan syssyyn työelämästä on karsittu kaikki "löysä" ja hanttihommat joihin ennen vanhaan osatyökykyiset saattoi sijoittua eläkettä odottelemaan, yhtälö on valmis.

Vierailija
86/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvinhän tuolla elää, jos valitsee missä elää ja miten elää. Eläkkeensaajana siihenhän on täysi mahdollisuus, koska ei ole sidoksissa työpaikkaan.

Jos olisin itse yksinäinen, sairaseläkkeellä oleva ihminen, muuttaisin asumaan kaupunkiin, jossa asumiskustannukset olisivat pienet. Alle 400€/kk saa monelta paikkakunnalta vuokrattua jo pienen kaksion. Näköjään jopa rivitalosta (esim. Kokkola, Vuokraovi). Tonni jäisi elinkustannuksiin. Vaihtoehtoisesti oman saisi edullisesti.

Niin, eihän sillä ole esim. väliä, missä terapiat, kuntoutukset, hoito, ystävät jne. on...

Sairaseläkkeellä ei saa kelan psykoterapiakuntoutusta. Se on rajattu alle 65-vuotiaille työkykyisille. Hoito...no, tkssa voi päästä kerran kuussa hoitajan kanssa juttelemaan.

Ihminen voi olla sairaseläkkeellä myös ihan fyysistä syistä ja Kela kustantaa heille mm. fysio-, toiminta-, ratsastus, allas- tai neuropsykologista terapiaa.

Ja näille vaikeavammaisiksi katsotuille Kela kustantaa käsittääkseni myös psykoterapiaa (tästä en ole kyllä ihan varma).

eri

Vierailija
87/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ttökyvyttömyyseläkkwellä ei kerrytä vanhuuseläkettä eli kaveristasi tulee rutiköyhä vanhus.

Ei se eläkkeen määrä siitä muutu vanhanakaan.

Eihän tämä voi pitää paikkaansa? Kyllähän työkyvyttömyyseläke muuttuu vanhuuseläkkeeksi 65-vuotiaana, eikös? Muutenhan tässä systeemissä ei olisi mitään järkeä ja esim. 40-vuotiaana työkyvyttömäksi jäänyt voisi saada enemmän eläkettä kuin 65-vuotiaana eläkkeelle jäänyt

Ei ole todellista, kyllä tämä on totta:

Kun saavutat vanhuuseläkeikäsi, työkyvyttömyyseläkkeesi muutetaan ilman hakemusta vanhuuseläkkeeksi. Vanhuuseläkkeesi on työkyvyttömyyseläkkeen suuruinen.

Mikäli on ollut töissä työkyvyttömyyseläkkeen rinnalla, niin siitä työstä kertyy myös eläkettä, mutta se pitää muistaa hakea erikseen vanhuuseläkkeelle jäädessä. Itse olin muutaman vuoden osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja osa-aikatöissä, joten eläkekin kertyi tuona aikana muutaman kympin.

Vierailija
88/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ttökyvyttömyyseläkkwellä ei kerrytä vanhuuseläkettä eli kaveristasi tulee rutiköyhä vanhus.

Ei se eläkkeen määrä siitä muutu vanhanakaan.

Eihän tämä voi pitää paikkaansa? Kyllähän työkyvyttömyyseläke muuttuu vanhuuseläkkeeksi 65-vuotiaana, eikös? Muutenhan tässä systeemissä ei olisi mitään järkeä ja esim. 40-vuotiaana työkyvyttömäksi jäänyt voisi saada enemmän eläkettä kuin 65-vuotiaana eläkkeelle jäänyt

Ei ole todellista, kyllä tämä on totta:

Kun saavutat vanhuuseläkeikäsi, työkyvyttömyyseläkkeesi muutetaan ilman hakemusta vanhuuseläkkeeksi. Vanhuuseläkkeesi on työkyvyttömyyseläkkeen suuruinen.

Tämähän on ihan älytöntä!! Toinen tekee 40 vuotta töitä ja saa suunnilleen saman eläkkeen kuin toinen työkyvyttömyyseläkkeellä olija

Ainahan sitä voi itse kukin toivoa, että sairastuu niin pajoin, että joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle. Minkä sairauden sinä haluaisit?

Vierailija
89/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä vastauksesta, kuvaa hyvin mitä eläkeprosessi on. Nämä "täytin parit lomakkeet ja näytin surulliselta" jutut vääristää kuvaa siitä millaisin syin päädytään eläkkeelle. Pelkkä keskivaikea masennus dg ei riitä ja hoitoa&kuntoutusta on oltava kokeiltuna, paitsi erilaiset lääkehoidot, myös muut hoidot.

Ei tuokaan ole koko kuva. Itsellä oli toki ollut hoitoyhteyttä järjestelmään aiemmin, mutta vielä edellisvuonna olin virallisesti tavallinen työtön työnhakija. Sain silloin loppuvuonna ajan lääkärille ja kuvasin tilanteeni pahentuneen. Tästä vuoden eteenpäin olin sairauslomalla ja sitten pari kuukautta kuntoutustuella. Onnistuin saamaan vuodenvaihteen jälkeen ajan lääkärille, mikä oli vaikein osa tässä prosessissa. Juttelin lääkärin kanssa kolme varttia ja ehdotin, että tämä tekisi eläkettä puoltavan lausunnon. Näin tapahtui ja sain parin viikon päästä eläkeläiskortin ja päätöksen kotiin ohuesa kirjekuoressa. Omalle diagnoosille ei ole mitään käypäisen hoidon suositusta, joten ei kai tuossa muutakaan voitu tehdä.

T. 81 (humanistimaisteri eläkkeellä)

Vierailija
90/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuolla elä.

Elää oikein mainiosti. On paljon ihmisiä, jotka eivät ole koskaan voineet tehdä töitä tai jotka eivät voi tehdä töitä tulevaisuudessakaan, ja he elävät pelkän takuueläkkeen varassa. Päälle vielä eläkkeensaajan asumistuki ja hoitotuki tai korotettu hoitotuki. Heidän tulonsa eivät ole ruhtinaalliset, mutta siitä huolimatta monet kykenevät elämään täysipainoista elämää.

Vierailija
91/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää työöttömät töihin.

Vierailija
92/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mahdollista.

Kelan sairauspäivärahalla sain saman. Kuntoutustuki oli saman verran kuin palkka.

Suomessa on surkeat palkat.

Vierailija
93/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei tuokaan ole koko kuva. Itsellä oli toki ollut hoitoyhteyttä järjestelmään aiemmin, mutta vielä edellisvuonna olin virallisesti tavallinen työtön työnhakija. Sain silloin loppuvuonna ajan lääkärille ja kuvasin tilanteeni pahentuneen. Tästä vuoden eteenpäin olin sairauslomalla ja sitten pari kuukautta kuntoutustuella. Onnistuin saamaan vuodenvaihteen jälkeen ajan lääkärille, mikä oli vaikein osa tässä prosessissa. Juttelin lääkärin kanssa kolme varttia ja ehdotin, että tämä tekisi eläkettä puoltavan lausunnon. Näin tapahtui ja sain parin viikon päästä eläkeläiskortin ja päätöksen kotiin ohuesa kirjekuoressa. Omalle diagnoosille ei ole mitään käypäisen hoidon suositusta, joten ei kai tuossa muutakaan voitu tehdä.

T. 81 (humanistimaisteri eläkkeellä)[/quote]

Ihan mielenkiinnosta kysyn mikä diagnoosi? (Jos haluat kertoa. ) Uskon että aiempi hoitohistoria on painanut vaakakupissa, samoin se mitä tilanteen paheneminen sitten on kohdallasi konkreettisesti ollut (esim. psykoottistasoista? )

Ja onhan työttömyyskin joskus tulkittavissa työkyvyttömyyseläkettä tukevaksi (kun kerroit että olit vielä edellisvuonna työtön) jos esim.keski-ikää lähestyvänäkään ei ole vielä päässyt työelämään kuin pätkittäin. Mutta sairaus ja oireet tottakai olennaisimmat.

Vierailija
94/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut sen vuoden sairauslomalla masennuksen takia ja nyt kuntoutunut takaisin työelämää (tai silloin opintoelämään). Ei käy kateeksi, sain silloin muistaakseni jonkun 700 euroa ja nykyään nettopalkka 2200 euroa.

Ihan sama vaikka tuttusi saisi 2000 euroa, tuossa summassa on kuitenkin iso osa itse tienattua eläkettä ja minimi valtion turvaama eläke taisi olla n. 700 euroa. Loput itse omalla työuralla kerrytettyä.

Vierailija
95/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa näistä on elämäntapaeläkeläisiä, jotka ovat juurikin eläkkeellä koska a) voivat b) järjestelmä hoitaa.

Ei ole mitään syytä masentua muuta kuin jatkuva omaan napaan tuijottaminen ja minäminä tunteet tunteet -jauhaminen.

Työ on parasta terapiaa. Vituttaa näille aikuisille terveille ihmisille mitään maksaa, vanhukset mätänevät vaipoissaan hoidon puutteesta, ei kuulemma ole rahaa, mutta suomalainen luuserinouri masentuu 22-vuotiaana ja pääsee eläkkeelle.

Päin vittua on systeemit täällä.

Vierailija
96/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko täällä ollaan kateellisia vakavasta sairaudesta? Ihan heti en olisi uskonut edes av:lta tälläista lukevani ellen olisi omin silmin nähnyt.

Syöpä on vakava sairaus.

Masennus ei ole.

Masennus on pahimmillaan kuolemaan johtava sairaus (itsemurha).

Vierailija
97/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ei käy kateeksi, kun töissäkäyden tienaan tuplat ja työ on kohtuullisen helppoa.

Kyllä tuolla 1400€/kk aika tavalla saisi penniä venyttää jos on vaikka lapsia hankkinut.

Minä taas tienaan töissä juuri tuon verran, joskus vähemmänkin.

Vierailija
98/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama vaikka tuttusi saisi 2000 euroa, tuossa summassa on kuitenkin iso osa itse tienattua eläkettä ja minimi valtion turvaama eläke taisi olla n. 700 euroa. Loput itse omalla työuralla kerrytettyä.

Työuralla kerrytetty eläke on pohjimmiltaan vain sopimustekninen juttu, sillä työssäkäyvät maksavat samaan aikaan maksussa olevat eläkkeet ja vain osa rahastoidaan. En siis maksa omaa eläkettäni itse.

Vierailija
99/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa näistä on elämäntapaeläkeläisiä, jotka ovat juurikin eläkkeellä koska a) voivat b) järjestelmä hoitaa.

Ei ole mitään syytä masentua muuta kuin jatkuva omaan napaan tuijottaminen ja minäminä tunteet tunteet -jauhaminen.

Työ on parasta terapiaa. Vituttaa näille aikuisille terveille ihmisille mitään maksaa, vanhukset mätänevät vaipoissaan hoidon puutteesta, ei kuulemma ole rahaa, mutta suomalainen luuserinouri masentuu 22-vuotiaana ja pääsee eläkkeelle.

Päin vittua on systeemit täällä.

Sairastin joskus psykoosin ja kokeilin itsemurhaa monta kertaa, mutta silti eläkeyhtiö katsoi melkein heti työkykyiseksi, kun hiukan oli tuosta toennut. Kuitenkin, en osannut edes itseäni hoitaa tuossa vaiheessa. Eli eläkkeelle ei pääse helposti, tämän asian haluaisin korjata kirjoituksessasi. Piti itse maksaa yksityiselle lääkärille, joka kirjoitti paremman lausunnon kuvaamaan työkyvyttömyyttä, millä irtosi MÄÄRÄAIKAINEN lyhyt kuntoutustuki, joka kesti kuukausia, ja jatkohakemuksen tekoon piti mennä melkein heti uudestaan lääkäriin taas. Suomessa ei pääse nuori ihminen eläkkeelle varmasti helpolla enää, siitä pitää huolen eläkeyhtiöiden asiantuntijalääkärit ja näkökulma , että eläkkeellä olo passivoi. Nuoria yritetään kuntouttaa.

Työ on hyvää kuntoutusta, mutta jos ei ole pahasti mielenterveydeltään sairastanut, on helppo sanoa, että töihin vaan. Kokeilepa olla oikeasti toimintakyvyttömänä töissä, kun ei saa edes peseydyttyä, ei jaksa mitään, eikä pää toimi yhtään, eikä välttämättä saa nukuttuakaan väsymyksestä huolimatta. Sairaalta ihmiseltä työ vie viimeisetkin toimintakyvyt arjessa, ja kenties romahduttaa lisää.

Minä uskon, että tässä maassa ei helposti pääse eläkkeelle. Lisäksi moni ns. masennuseläkeläisistä oikeasti sairastaa jotain muuta, mutta masennusdiagnoosia käytetään tapana saada ihminen eläkkeelle. Monia tiloja, esimerkiksi väsymysoireyhtymää, joka voi invalidisoida ihmisen täysin, ei välttämättä diagnosoida helpolla tai sillä ei saa työkyvyttömyyseläkettä.

Vierailija
100/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä sitä tarkoittanut, enkä tietenkään ole tuosta summasta kateellinen. Lähinnä hämmästyin vain kun olen ollut siinä uskossa että nuo korvaukset ovat todella vähäisiä, opintorahan luokkaa. Hyvähän se on että valtiolla on varaa pitää kunnolla huolta kansalaisistaan myös sairauden sattuessa. Pahasti masentunut minulla on lähipiirissä eli tiedän kyllä mitä se on, enkä mistään summasta siihen vaihtaisi.[/quote kirjoitti:

Jos eläkettä on kertynyt 1400€/kk, niinkuin nelikymppisellä työelämässä olleella helposti jo on, raha tulee työeläkevakuutuksesta (Ilmarinen, Varma, Keva jne.).  Nuorempana sairastuneilla työeläkettä ei ole ehtinyt kertyä niin pääosin (tai jopa kokonaan jos ei ole työhistoriaa) työkyvyttömyyseläkeen maksaa Kela. Työkyvyttömyyseläkkeen päälle voi tienata tietyn summan kuukaudessa, esim. itse jos pääsisin/joutuisin eläkkeelle, saisin saman rahan kuin nyt (kokopäivätyössä) tekemällä eläkkeen päälle muutamat työvuorot. Taloudellisesti siis hyvin houkuttelevaa, mutta pitkäaikaissairaudet työkyvyn osittaisella menetyksellä ei houkuttele.

Ei tulisi esittää faktoina asioita, jotka eivät sitä ole. Samaa työtä tehneet 25-vuotias ja 55-vuotias tulevat saamaan lähes saman työkyvyttömyyseläkkeen. 25-vuotias vetäessä hivenen pidemmän korren kertakorvauksen ansiosta. Jos asia kiinnostaa, hakusanoilla: tulevan ajan osuus ja kertakorvaus löytyy enemmän tietoa.

Hei, olet osittain oikeassa.

Katsoin asiaa niiden nuorten eläkeläisten näkökulmasta, joiden tilanteen tunnen työni kautta. Koska pääosin 25-vuotiaat eläköityvät mielenterveyssyistä ja siellä harvemmalla on sellaista työuraa taustalla, mikä oikeuttaa mainitsemaasi eläkkeeseen.  Näin ollen eläkekin jää usein tuohon Kelan takuueläkkeeseen ja muutama kymppi työeläkettä päälle. Aina ei edes sitä.

"oikeuttaa mainitsemaasi eläkkeeseen." Avaa toki tätä lisää. Kyseessähän on työkyvyttömyyseläke. Tarkoitat sanomallasi, että "harvalla on sellaista työuraa takana, mikä oikeuttaa": työkyvyttömyyseläkkeeseen. Kuuntelen mielelläni millä termillä kutsut työkyvyttömyyseläkettä, joka on myönnetty 25-vuotiaalle. Tapoihini ei kuulu jutella asioista, joista en jotain tiedä. Eli painotan yhä: jos asia kiinnostaa perehdy asiaan. Olen muuten itse työkyvyttömyyseläkkeellä syystä, jossa tässä aloituksessa puhutaan, joten perehtynyt olen asiaan myös tätä kautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi