Mun kaveri saa masennuseläkkeellä käteen 1400 e/kk
Kommentit (101)
Ei tuo mikään hyvä tulo ole.
Kärsin itse kroonisesta etenevästä sairaudesta ja tiedän että jossain vaiheessa on pakko jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle.
Tällä hetkellä arvio työkyvyttömyyseläkkeen määrästä on n. 1500 €/kk, eikä se tunnu ollenkaan hyvältä.
Töissä tienaan himpun alle 3000 €/kk.
Kovasti tässä on saanut miettiä, että miten lopun elämäänsä voi pärjätä noin pienillä tuloilla. Pakko yrittää jotenkinpäin jaksaa töissä kunnes lapset ohittavat teini-iän. Noin suuri negatiivinen muutos tuloissa on tällä hetkellä aivan kestämätön ajatuksenakin. Omasta pärjäämisestä en ole huolissani, sillä tiedän pärjääväni vähälläkin, mutta lapsia en halua vetää köyhyyteen.
Pitäähän sen masentuneenkin jollakin elää. Itse saan matala-palkkaisena kunnan työntekijänä pienen palkkani päälle muita etuja, kuten työterveyshuollon, mikä edes hieman kompensoi pientä palkkaa. Työttömänä/eläkeläisenä maksaisin nuo palvelut itse. Oikeasti masentuneelle/sairaalle kyllä suon tuon rahan, mutta sitä on vaikea hyväksyä, jos nuori ihminen oikein haaveilee eläkkeelle pääsystä mutta jaksaa vapaa-aikanaan tehdä kaikkea muuta, mutta ei töitä. Todellinen masennus on hirveä olotila, missä tuntuu kuin yhteys aivojen eri osien välillä olisi totaalisesti katkennut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ei käy kateeksi, kun töissäkäyden tienaan tuplat ja työ on kohtuullisen helppoa.
Kyllä tuolla 1400€/kk aika tavalla saisi penniä venyttää jos on vaikka lapsia hankkinut.
No mitä vittua tuohan on iha järjetön määrä rahaa kun osaa käyttää sitä. + muut tuet päälle. Aika hyvä summa jos miettii että ei tarvitse tehdä mitään ja voi päivät viettää mielenkiinnonkohteiden parissa. Kuinkahan moni on hakenut kyseiset paperit ihan vain koska ei huvita töiden teko ja näin ollen elää varmasti melko onnellista elämää? Tietennä ei kaikille sovi..
Ei mitään "kyseisiä papereita" haeta noin vaan, taidat olla vähän tyhmä? Ehkä sulle myönnettäisiin alhaisen älykkyysosamäärän eläke, koitapa hakea!
Otsikosta ei käy selville, onko kaveri työkyvyttömyyseläkkeellä, joka lasketaan edell. 5v tulojen mukaan vai onko sairasajanpalkasta kysymys, jota saadaan n. vuosi vai myykö kaveri pillerit ja tienaa niillä 1400€ vai sekä että.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ei käy kateeksi, kun töissäkäyden tienaan tuplat ja työ on kohtuullisen helppoa.
Kyllä tuolla 1400€/kk aika tavalla saisi penniä venyttää jos on vaikka lapsia hankkinut.
No mitä vittua tuohan on iha järjetön määrä rahaa kun osaa käyttää sitä. + muut tuet päälle. Aika hyvä summa jos miettii että ei tarvitse tehdä mitään ja voi päivät viettää mielenkiinnonkohteiden parissa. Kuinkahan moni on hakenut kyseiset paperit ihan vain koska ei huvita töiden teko ja näin ollen elää varmasti melko onnellista elämää? Tietennä ei kaikille sovi..
Masentuneena ei ole mielenkiinnonkohteita. Jokainen päivä on harmaata tai mustaa. Mikään ei innosta, mistään ei saa nautintoa. Jos jokin tuntuu joltain, se tuntuu pahalta. Että siitä vaan kadehtimaan tätä ihanan vapaata elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne "muut tuet" ovat, joista täällä usein puhutaan?
Ihan mielenkiinnosta kysyn, jotta osaisin itsekin hakea niitä mystisiä "muita tukia".
t. osatyökyvyttömyyseläkkeellä oleva, joka saa vain sen osatyökyvyttömyyseläkkeen
Minun kaverini saa kyllä paljon vähemmän ja on niin köyhä ettei meinaa selvitä. En kadehdi.
Varmaan se sun kaveri halus ittellensä sen masennuksen?
Saihohan ihan itte valita onko masentunut ja eläkkeellä vai työkykyinen ja työssä?
Sairaseläke on tuloihin suhteutettu. Jos ap menetät työkykysi niin koskee sinuakin.
Eläköidyin nelivitosena, käteen alle tonni kuussa. Pienipalkkaisilla hommilla mennyt siihen asti.
Hän on ilmeisesti kuitenkin ehtinyt kerryttää eläkettä työnteolla? Jos ei ole työtaustaa ollenkaan (kuten monilla ei ole) sairaseläke jossa on takuueläke on n.780€. Lisäksi voi saada asumistukea.
Lääkkeet maksaa.
En tiedä kuka pelkän masennuksen perusteella joutuu eläkkeelle? Täällä masennus oli vain yksi lukuisista oireista jonka PTSD aiheuttaa. Posttraumaattinen stressioireisto alkoi hyväksikäytöstä lapsena. Jos on eläkkeellä, ei saa Kelan terapiaa. Helsingin kaupunki on poistanut traumaterapiat ostopalvelulistalta. Elämä traumaoireineen on jotain mitä ei ymmärrä kuin sen kokeneet. Tunne tulevaisuuden puuttumisesta, ei pysty keskittymään mihinkään. Joka hetki helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko täällä ollaan kateellisia vakavasta sairaudesta? Ihan heti en olisi uskonut edes av:lta tälläista lukevani ellen olisi omin silmin nähnyt.
Syöpä on vakava sairaus.
Masennus ei ole.
Ttökyvyttömyyseläkkwellä ei kerrytä vanhuuseläkettä eli kaveristasi tulee rutiköyhä vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko täällä ollaan kateellisia vakavasta sairaudesta? Ihan heti en olisi uskonut edes av:lta tälläista lukevani ellen olisi omin silmin nähnyt.
Tiedän yhden mielialahäiriöidne takia työkyvyttömyyseläkkellä olevan ja on reippaampi kuin mina. Matkustelee, ulkoilee, vetää harrastuspiirejä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho. Olen itse kokopäivätyössä ja peruspalkka on 1600e, yö- ja iltalisillä ja viikonlopuilla voi toki tienata ekstraa. Hurjalta tuntuu silti että melkein saman saisi olemalla kotona.
Hanki sitten joku työkyvyn vievä sairaus, mieluiten joku mt sairaus mikä vie kykysi tuntea mitään, niin pääset kokeilemaan miten hurjaa elämäsi sairaana onkaan.
En minä sitä tarkoittanut, enkä tietenkään ole tuosta summasta kateellinen. Lähinnä hämmästyin vain kun olen ollut siinä uskossa että nuo korvaukset ovat todella vähäisiä, opintorahan luokkaa. Hyvähän se on että valtiolla on varaa pitää kunnolla huolta kansalaisistaan myös sairauden sattuessa. Pahasti masentunut minulla on lähipiirissä eli tiedän kyllä mitä se on, enkä mistään summasta siihen vaihtaisi.
Eläke ei ole kaikille sama.
Ei tietenkään ole. Jos ei ole opiskelu- ja työhistoriaa, eläke jää takuueläkkeeseen, joka lienee noin 650/kk brutto.
On mielenkiintoista, miten junttiväki kuvittelee tiettyjä sairauksia pystyttävän teeskentelemään. Oma typeryyshän siinä vain paljastuu.
Vierailija kirjoitti:
Oho. Olen itse kokopäivätyössä ja peruspalkka on 1600e, yö- ja iltalisillä ja viikonlopuilla voi toki tienata ekstraa. Hurjalta tuntuu silti että melkein saman saisi olemalla kotona.
Sinäkin voit käydä laskemassa eläkevakuutusyhtiösi laskureilla summan, jonka saisit, jos nyt jäisit työkyvyttömyyseläkkeelle. Eläke riippuu tuloista ja selvää on, mitä paremmat tulot ovat, sitä parempi on eläkekin.
Vierailija kirjoitti:
Ttökyvyttömyyseläkkwellä ei kerrytä vanhuuseläkettä eli kaveristasi tulee rutiköyhä vanhus.
Ei se eläkkeen määrä siitä muutu vanhanakaan.
Ap, leikipä hullua 10 vuotta niin huomaat jotain. On melkoisen pimeää kadehtia tappavaa sairautta...
Mä olen määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä eli "masennuseläkkeellä" ja saan käteen 1200e/kk. Tuo summahan riippuu ihan siitä, mikä oma eläkekertymä on, eli ei se ole kaikille sama. Sairastan vaikeaa masennusta ja lisäksi olen psykoottinen. Menisin kyllä mieluummin töihin, missä käteen jää vähän vajaat 3000e/kk, ja eläisin muutenkin normaalia elämää. Todellakin. Mutta masennus ja mt-ongelmat muutenkin on sairauksia siinä missä somaattisetkin sairaudet, eikä niistä parane tahdon voimalla.
Pääset varmasti eläkkeelle leveän pöydän ääreen esim. hakkaamalla päätäsi seinään. Kaikkea sitä ihmiset kadehtivatkin!