Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun kaveri saa masennuseläkkeellä käteen 1400 e/kk

Vierailija
26.04.2019 |

Ikää 40v. Jotenkin työnteko ei kannata.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät ystävät! Olen vakavan masennuksen vuoksi työkyvyttömyyseläkkeellä. Eläke maksetaan palkkatulojen mukaan , lisäksi saan terveydenhoidon ja lääkkeet maksusitoumuksella ja asumistukea. Noin 400 euroa jää ruokaan ja puhelimeen kuukaudessa.

Vierailija
62/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on ilmeisesti kuitenkin ehtinyt kerryttää eläkettä työnteolla? Jos ei ole työtaustaa ollenkaan (kuten monilla ei ole) sairaseläke jossa on takuueläke on n.780€. Lisäksi voi saada asumistukea.

Lääkkeet maksaa.

En tiedä kuka pelkän masennuksen perusteella joutuu eläkkeelle? Täällä masennus oli vain yksi lukuisista oireista jonka PTSD aiheuttaa. Posttraumaattinen stressioireisto alkoi hyväksikäytöstä lapsena. Jos on eläkkeellä, ei saa Kelan terapiaa. Helsingin kaupunki on poistanut traumaterapiat ostopalvelulistalta. Elämä traumaoireineen on jotain mitä ei ymmärrä kuin sen kokeneet. Tunne tulevaisuuden puuttumisesta, ei pysty keskittymään mihinkään. Joka hetki helvettiä.

Mieleen liittyvistä sairauksista en tiedä, mutta itse olen eläkkeellä aivoinfarktin takia ja Kela kustantaa neuropsykologisen terapian sekä fysio-, allas- ja toimintaterapiat. Niistäkin pitää jaksaa tapella. Saatuani toisen aivoinfarktini Kela vähensi fysioterapioitani puolella. Päätöksen mukaan olin paremmassa kunnossa kuin koskaan. Valitus meni luonnollisesti läpi, mutta aikaa siihen kului.

Hain lääkinnällisen kuntoutuksen tukea, mutta hakemus hylättiin kaikissa valitusasteissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ttökyvyttömyyseläkkwellä ei kerrytä vanhuuseläkettä eli kaveristasi tulee rutiköyhä vanhus.

Ei se eläkkeen määrä siitä muutu vanhanakaan.

Eihän tämä voi pitää paikkaansa? Kyllähän työkyvyttömyyseläke muuttuu vanhuuseläkkeeksi 65-vuotiaana, eikös? Muutenhan tässä systeemissä ei olisi mitään järkeä ja esim. 40-vuotiaana työkyvyttömäksi jäänyt voisi saada enemmän eläkettä kuin 65-vuotiaana eläkkeelle jäänyt

Vierailija
64/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kike79... kirjoitti:

Wau..sään käteen palkkaa 1500 ja olen yh, elävän yhtä lasta.

Ja masentuneen o. Paperit on todella helppo saada, että älkää jauhako paskaa. Eläkkeellepääsyä tosin ihmettelen. Olen itsekin saanut keskivaikeasta masennuksesta paperit ja lääkkeet, enkä tuntenut olevani erityisen masentunut. Vähän surkeaa ilmettä, oikeat rastit ja täydestä menee, että älkää viitsikö aikuiset ihmiset..

Eikä työterveys enää kompensoi pientä palkkaa kun sieltä käskivät soittaa tk:hon ja sieltäkin 2 viikkoa ensimmäiseen aikaan..työterveydessä kuukausi..

Älä hehkuta liikaa! Kela ei maksa loputtomasti. Jos ei tule eläkettä niin joudut hakemaan toimeentulotukee. Tosin se on tuota luokkaa. Siitä ei kerry eläkettä.

Vierailija
65/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mt-syistä eläkkeellä. Saan 784,52 e/kk. Olisin onnellinen jos olisin työkykyinen, olisi työpaikka ja saisi tuon verrankin nettopalkkaa. Kyllähän sillä rahalla eläisi jo mukavasti.

Oliko pitkä prosessi? Jouduitko syömään masennuslääkkeitä masennukseen? Olen jostain kuullut, että ei voi saada eläkettä, ellei suostu kokeilemaan erilaisia masennuslääkkeitä. Jos kieltäytyy lääkkeistä, voiko saada sairaseläkettä?

Olihan se kaikkiaan pitkä prosessi. 

Olen syönyt useaan otteeseen masennus- ja muita lääkkeitä, niin pakotettuna (suljetulla pakkohoidossa) kuin välillä vapaaehtoisestikin, ja vähemmän vapaaehtoisesti, eli painostettuna.

Masennus ei ole ainoa diagnoosini, enkä osaa sanoa millä perusteella lopullisen eläkkeen sain.

Kuitenkin olin muutamia kuukausia tutkimusjaksolla ensin päiväsairaalassa, jonka jälkeen 2 vuotta kuntoutustuella, sen jälkeen jatkettiin puoli vuotta kerrallaan.

Muutaman vuoden jälkeen sitten lääkäri ehdotti lopullisen eläkkeen hakemista, ja niin tehtiin, myönteinen päätös tuli heti paluupostissa takaisin.

En osaa sanoa olisiko eläke tullut, ja lääkärit kirjoittaneet lausunnon pysyvää eläkettä varten aiemmin jos olisin itse sitä toivonut, mutta olin tuolloin kuitenkin sitä vastaan, koska elättelin vielä toivoa paremmasta toimeentulosta. 

Tuolloin en jaksanut enää sitä epävarmuutta ja hakuruljanssia 2 kertaa vuodessa, ja pelkoa siitä ettei esim. aikaa lääkärille ehdi saada ajoissa, kunnassamme kun oli kuukausien jono.

Vierailija
66/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho. Olen itse kokopäivätyössä ja peruspalkka on 1600e, yö- ja iltalisillä ja viikonlopuilla voi toki tienata ekstraa. Hurjalta tuntuu silti että melkein saman saisi olemalla kotona.

Hanki sitten joku työkyvyn vievä sairaus, mieluiten joku mt sairaus mikä vie kykysi tuntea mitään, niin pääset kokeilemaan miten hurjaa elämäsi sairaana onkaan.

En minä sitä tarkoittanut, enkä tietenkään ole tuosta summasta kateellinen. Lähinnä hämmästyin vain kun olen ollut siinä uskossa että nuo korvaukset ovat todella vähäisiä, opintorahan luokkaa. Hyvähän se on että valtiolla on varaa pitää kunnolla huolta kansalaisistaan myös sairauden sattuessa. Pahasti masentunut minulla on lähipiirissä eli tiedän kyllä mitä se on, enkä mistään summasta siihen vaihtaisi.

Miten eläkkeellä ollessa pärjäisi jollain opintorahalla? Opintoraha on pieni sen takia että siihen päälle lasketaan elämiseen opintolainaa monta sataa kuussa ja asumistuki päälle.

Eläkehän muodostuu sen mukaan mitä on tienannut töissä ollessa, ei kaikilla ole samansuuruinen eläke. Ja onko tuossa summassa kenties jo asumistukikin mukana? Paljonko on asumismenot?

Ja sinä joka mariset että töissä ollessa tienaat 1600€, no työttömänä tienaisit n. 500€/netto, että olisko se sit kivempi? Asumistuki toki tulee talouden tulojen ja asumiskulujen mukaan ja se voi heittää summat mihin suuntaan vaan.

Vierailija
67/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ttökyvyttömyyseläkkwellä ei kerrytä vanhuuseläkettä eli kaveristasi tulee rutiköyhä vanhus.

Eihän tämä voi pitää paikkaansa? Kyllähän työkyvyttömyyseläke muuttuu vanhuuseläkkeeksi 65-vuotiaana, eikös? Muutenhan tässä systeemissä ei olisi mitään järkeä ja esim. 40-vuotiaana työkyvyttömäksi jäänyt voisi saada enemmän eläkettä kuin 65-vuotiaana eläkkeelle jäänyt

Nimi muuttuu, määrä ei.

Vierailija
68/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellista, kyllä tämä on totta:

Kun saavutat vanhuuseläkeikäsi, työkyvyttömyyseläkkeesi muutetaan ilman hakemusta vanhuuseläkkeeksi. Vanhuuseläkkeesi on työkyvyttömyyseläkkeen suuruinen.

Vierailija
69/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellista, kyllä tämä on totta:

Kun saavutat vanhuuseläkeikäsi, työkyvyttömyyseläkkeesi muutetaan ilman hakemusta vanhuuseläkkeeksi. Vanhuuseläkkeesi on työkyvyttömyyseläkkeen suuruinen.

Tämähän on ihan älytöntä!! Toinen tekee 40 vuotta töitä ja saa suunnilleen saman eläkkeen kuin toinen työkyvyttömyyseläkkeellä olija

Vierailija
70/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho. Olen itse kokopäivätyössä ja peruspalkka on 1600e, yö- ja iltalisillä ja viikonlopuilla voi toki tienata ekstraa. Hurjalta tuntuu silti että melkein saman saisi olemalla kotona.

Hanki sitten joku työkyvyn vievä sairaus, mieluiten joku mt sairaus mikä vie kykysi tuntea mitään, niin pääset kokeilemaan miten hurjaa elämäsi sairaana onkaan.

En minä sitä tarkoittanut, enkä tietenkään ole tuosta summasta kateellinen. Lähinnä hämmästyin vain kun olen ollut siinä uskossa että nuo korvaukset ovat todella vähäisiä, opintorahan luokkaa. Hyvähän se on että valtiolla on varaa pitää kunnolla huolta kansalaisistaan myös sairauden sattuessa. Pahasti masentunut minulla on lähipiirissä eli tiedän kyllä mitä se on, enkä mistään summasta siihen vaihtaisi.

On ollut kohtalaisen hyväpalkkaisessa hommassa, jos eläke on nelikymppisenä 1400€

Itselläni 50 lähestyy, eikä ole vielä tonnis työeläkettä tienattu.

Vierailija
71/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ollut kohtalaisen hyväpalkkaisessa hommassa, jos eläke on nelikymppisenä 1400€

Jep, keskimäärin 50-vuotiaille on kertynyt eläkettä vasta 880 euroa (kun tulevat eläkkeet heikkenee, tuo summakin on heikentynyt)

Vierailija
72/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai lasketaanko työkyvyttömyyseläkkeen määrä oletetusza vanhiiseläkkeestä, jos eläkeikään asti olisi töissä?

Vierailija
73/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tämähän on ihan älytöntä!! Toinen tekee 40 vuotta töitä ja saa suunnilleen saman eläkkeen kuin toinen työkyvyttömyyseläkkeellä olija"

Ei vaan tuo toinen tienaa niinä vuosina koko ajan lisää eläkettä, kun toinen on jo eläkkeellä.

Työkyvyttömyyseläke on suuruudeltaan yhtä kuin oma vanhuuseläke.

Palkkaerot luonnollisesti muuttavat tilannetta, isoilla tuloilla pääsee isommalle eläkkeelle kuin pienituloinen eli sikäli tuo 40 vuotta työtä höystettynä työttömyysjaksoilla voi olla pienempi eläke kuin jonkun isotuloisen työkyvyttömyyseläke, mutta tämähän on tiedossa, ei mikään ylläri.

Vierailija
74/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkyttömyyseläkkeessä on mukana se arvio, mitä eläkettä tulisi kertymään loppujen työvuosien aikana. Eli ei kannata verrata sinun tähän mennessä kertyneeseen eläkkeeseen vaan sinun työeläkeotteessa olevaan arvioon tulevasta eläkkeestä.

Toisaalta me töissä olijathan voimme milloin tahansa jäädä työttömiksi eikä eläke kerry. Työkyvyttömyyseläkeläisille eläke lasketaan niin kuin tekisivät töitä eläkkeelle asti.

Vierailija
75/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuota, mikäli tuo on työkyvyttömyyseläke, sen suuruus määräytyy entisen ansiotason perusteella. Eli synnynnäinen fattapummi saa vähemmän kuin sellainen, josta on joskus ollut järkeviin hommiin. Ihan oikein minusta. 

Vierailija
76/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai lasketaanko työkyvyttömyyseläkkeen määrä oletetusza vanhiiseläkkeestä, jos eläkeikään asti olisi töissä?

Juuri näin

Vierailija
77/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvinhän tuolla elää, jos valitsee missä elää ja miten elää. Eläkkeensaajana siihenhän on täysi mahdollisuus, koska ei ole sidoksissa työpaikkaan.

Jos olisin itse yksinäinen, sairaseläkkeellä oleva ihminen, muuttaisin asumaan kaupunkiin, jossa asumiskustannukset olisivat pienet. Alle 400€/kk saa monelta paikkakunnalta vuokrattua jo pienen kaksion. Näköjään jopa rivitalosta (esim. Kokkola, Vuokraovi). Tonni jäisi elinkustannuksiin. Vaihtoehtoisesti oman saisi edullisesti.

Niin, eihän sillä ole esim. väliä, missä terapiat, kuntoutukset, hoito, ystävät jne. on...

Sairaseläkkeellä ei saa kelan psykoterapiakuntoutusta. Se on rajattu alle 65-vuotiaille työkykyisille. Hoito...no, tkssa voi päästä kerran kuussa hoitajan kanssa juttelemaan.

Ihminen voi olla sairaseläkkeellä myös ihan fyysistä syistä ja Kela kustantaa heille mm. fysio-, toiminta-, ratsastus, allas- tai neuropsykologista terapiaa.

Vierailija
78/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tuota, mikäli tuo on työkyvyttömyyseläke, sen suuruus määräytyy entisen ansiotason perusteella. Eli synnynnäinen fattapummi saa vähemmän kuin sellainen, josta on joskus ollut järkeviin hommiin. Ihan oikein minusta. 

No minusta olisi kyllä ollut, jos niitä töitä olisi ollut, mutta työeläkettä ehdin kerryttää vain 50e, eikä tulevaa aikaa laskettu pitkän työttömyyden jälkeen sairastuttuani.

Joku toinen sai yhtä pitkällä työhistorialla sen pitkästi toistatonnia, koska oli sattunut sairastumaan työssä ollessaan/tarpeeksi pian sen jälkeen.

t. takuueläkeläinen

Vierailija
79/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työeläke ja työkyvyttömyyseläke lasketaan eritavoin. Tietysti!

Jäin juuri työeläkkeelle. En kadehdi työkyvyttömyyseläkkeellä olevia. Mieluummin terveenä töissä kuin sairaana eläkkeellä.

Vierailija
80/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Olihan se kaikkiaan pitkä prosessi. Olen syönyt useaan otteeseen masennus- ja muita lääkkeitä, niin pakotettuna (suljetulla pakkohoidossa) kuin välillä vapaaehtoisestikin, ja vähemmän vapaaehtoisesti, eli painostettuna. Masennus ei ole ainoa diagnoosini, enkä osaa sanoa millä perusteella lopullisen eläkkeen sain. Kuitenkin olin muutamia kuukausia tutkimusjaksolla ensin päiväsairaalassa, jonka jälkeen 2 vuotta kuntoutustuella, sen jälkeen jatkettiin puoli vuotta kerrallaan. Muutaman vuoden jälkeen sitten lääkäri ehdotti lopullisen eläkkeen hakemista, ja niin tehtiin, myönteinen päätös tuli heti paluupostissa takaisin. En osaa sanoa olisiko eläke tullut, ja lääkärit kirjoittaneet lausunnon pysyvää eläkettä varten aiemmin jos olisin itse sitä toivonut, mutta olin tuolloin kuitenkin sitä vastaan, koska elättelin vielä toivoa paremmasta toimeentulosta. Tuolloin en jaksanut enää sitä epävarmuutta ja hakuruljanssia 2 kertaa vuodessa, ja pelkoa siitä ettei esim. aikaa lääkärille ehdi saada ajoissa, kunnassamme kun oli kuukausien jono.[/quote]

Kiitos tästä vastauksesta, kuvaa hyvin mitä eläkeprosessi on. Nämä "täytin parit lomakkeet ja näytin surulliselta" jutut vääristää kuvaa siitä millaisin syin päädytään eläkkeelle. Pelkkä keskivaikea masennus dg ei riitä ja hoitoa&kuntoutusta on oltava kokeiltuna, paitsi erilaiset lääkehoidot, myös muut hoidot. Nykyisin työkokeilut tai opiskelu tuntuu olevan myös edellytys. Karrikoiden voi sanoa, että sitten kun on oltu osastohoidossa, päiväosastolla, ryhmissä, yksilökäynneillä, työkokeilussa/kuntouttavassa työtoiminnassa  ja parit opinnotkin kariutuneet, ehkä jopa psykoterapiakin käyty, voi jo sanoa että eläkkeen läpimeno alkaa olla varmaa. Ja diagnooseissa on muutakin kuin masennus. Ehkä yleistynyttä ahdistuneisuushäiriötä, persoonallisuushäiriötä, paniikkihäiriötä joka on johtanut siihen että eristäytyy kotiinsa. Että onhan siinä polkua tallattavaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme